Abdestli Olduğunu Yakinen Bilen Bir Kimse Sonra Abdestinin Bozulduğundan Şüphe Etse O Abdestle Namaz Kılabileceğinin Delili Bâbı ile İlgili Hadisler

830-) - Bana Amru'n - Nâkid ile Züheyr b. Harb rivâyet ettiler. H. Ebû Bekr b. Ebî Şeybe dahi rivâyet etti. Bunlar hep birden İbn Uyeyne'den rivâyet ettiler. Amr dedi ki, bize Süfyan b. Uyeyne, Zührî'den, o da Saîd ile Abbad Temîm'den, Abbâd da amcasından naklen rivâyet etti ki Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)’e namazda iken; hayaline abdesti bozuldu gibi gelen kimsenin hükmü arz olumuş. Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem): «Böyle bir kimse ses işitmedikçe veya koku duymadıkça namazdan çıkamaz.» buyurmuşlar. Bekr ile Züheyr b. Harb kendi rivâyetlerinde. «Soran zât Abdullah b. Zeyd'dir» dediler.

Kaynak: Sahîh-i Müslim, Hayz
Konu: Abdestli Olduğunu Yakinen Bilen Bir Kimse Sonra Abdestinin Bozulduğundan Şüphe Etse O Abdestle Namaz Kılabileceğinin Delili Bâbı
831-) - Bana Züheyr b. Harb'da rivâyet etti. ki): Bize Cerîr, Süheyl'den, o da babasından, o da Ebû Hüreyre'den naklen rivâyet etti. Ebû Hüreyre şöyle dedi: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem): karnında bir şey hisseder de ondan bir şey çıkıp çıkmadığını kestiremezse ses işitmedikçe veya koku duymadıkça sakın mescidden çıkmasın.» buyurdular. hadîsi Buhârî «Kitâbü'l Vudu'un müteaddit yerlerinde ve «Kitâbü'l Bûyû'» da Ebû Dâvud, Nesâî ve İbn Mâce dahi «Kitabü't Tahâre» de muhtelif râvilerden tahric etmişlerdir. manada daha birçok hadisler varid olmuştur. Ez cümle İbn Huzeyme (223-311) İbn Hibban (-354) ve Hâkim (321 - 405)'in tahric ettikleri Ebû Saîd'i Hudrî (radıyallahü anh) hadisinde: «Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem): «Birinize şeytan gelir de abdestin bozuldu derse, yalan söyledin deyiversin; ancak burnu ile bir koku duyar veya kulağı ile ses işitirse o başka!» buyurdular, denilmektedir. İmâm Ahmed b. Hanbel'in «Müsned» inde dahi bu manada bir hadis vardır. Ebû Saîd (radıyallahü anh) hadisindeki: söyledin deyiversin.» cümlesini İbn Huzeyme: yalan söyledin dersin.» şeklinde tefsir etmiştir. Doğrusuda budur. Çünkü namazda olan bir kimsenin dili ile bunu söylemesi caiz değildir. İbn Hibbân’ın «Sahih'inde yine Hazret-i Ebû Saîd'den Merfu olarak rivaye tettiği bir hadiste: şeytan gelir de, sen abdestini bozdun derse, içinden, yalan söyledin, deyiversin!» buyurulmuştur ki, bu da İbn Huzeyme'nin tefsirini te'yid eder.

Kaynak: Sahîh-i Müslim, Hayz
Konu: Abdestli Olduğunu Yakinen Bilen Bir Kimse Sonra Abdestinin Bozulduğundan Şüphe Etse O Abdestle Namaz Kılabileceğinin Delili Bâbı