Ağaçtaki Meyvenin Olgunlaşmadan Önce Satışının Yasak Oluşu ile İlgili Hadisler
1813-)
İbn Ömer'den: «Resûlüllah olgunlaşması belirinceye kadar, ağaç üzerindeki meyvenin alım satımını alıcıya da satıcıya da yasakladı.» Buharî, 34 - Buyu, 85; Müslim, 21- Buyu, 13, no: 49; Şeybanî, 759. Hanefilere göre, ağaç üzerinde tamamen beliren meyveyi, yenecek kıvama ister gelsin, isterse gelmesin satmak şahindir. Meyve ve sebzelerin bir kısmı belirmiş olup bir kısmı belirmemiş ise, belirenlere tabi kılarak, bunları da satmak sahihtir. (Bk. Mecelle, Mad. 206-207).
Kaynak: İmam Malik Muvatta, Alış - Veriş Kitabı
Konu: Ağaçtaki Meyvenin Olgunlaşmadan Önce Satışının Yasak Oluşu
1814-)
Enes b. Malik şöyle Rivâyet etti: Resûlüllah dalındaki hurmanın satışını olgunluk belirtileri görülünceye kadar yasakladı. Kendisine: Ya Resûlallah olgunluk belirtisi nasıl olur?» diye sorulunca: Kızarınca» cevabını verdi ve (devamla): «Söyleyin bakalım, Allah bu meyveyi helak ederse (ağaçtaki meyve afete uğrarsa) herhangi biriniz, mü'min kardeşinizin parasını, ne karşılığında alacak?» Buharî, Zekât, 24/58, Buyu, 34/87; Müslim, Musâkat, 22/3, no: 15.
Kaynak: İmam Malik Muvatta, Alış - Veriş Kitabı
Konu: Ağaçtaki Meyvenin Olgunlaşmadan Önce Satışının Yasak Oluşu
1815-)
Abdurrahman’ın kızı Amre (radıyallahü anh)'den: «Resûlüllah afetten kurtuluncaya kadar (olgunlaşıncaya kadar) meyve satışını yasakladı.» Bu hadis mürseldir, İbn Abdilber onu mevsul yapmıştır.
Kaynak: İmam Malik Muvatta, Alış - Veriş Kitabı
Konu: Ağaçtaki Meyvenin Olgunlaşmadan Önce Satışının Yasak Oluşu
1816-)
İmâm-ı Mâlik der ki: Olgunlaşmadan önce yapılan satış, belirsiz satıştır. Şeybanî,76Û.
Kaynak: İmam Malik Muvatta, Alış - Veriş Kitabı
Konu: Ağaçtaki Meyvenin Olgunlaşmadan Önce Satışının Yasak Oluşu
1817-)
Hârice b. Zeyd der ki: «Babam Zeyd b. Sabit ağaçtaki meyvesini Süreyya yıldızı doğuncaya kadar satmazdı.»
Kaynak: İmam Malik Muvatta, Alış - Veriş Kitabı
Konu: Ağaçtaki Meyvenin Olgunlaşmadan Önce Satışının Yasak Oluşu
1818-)
İmâm-ı Mâlik der ki: Karpuz, kavun, hıyar, havuç olgunlaşmaya başlayınca, bize göre satışı helâl ve caizdir. Sonra çıkan mahsulün hepsi arkası kesilip tükeninceye kadar müşteriye aittir. Bunun için belirli bir vakit de tayin edilmez. Çünkü bunun vakti, insanlar arasında bilinmektedir. Bazen afet vuku bulup sebzeleri derlenme vaktinden önce yok eder. Meydana gelen afet, sebzenin üçte birini veya daha fazlasını helak ederse, o zaman bu miktarı mal sahibine ödeyeceği paradan düşer.
Kaynak: İmam Malik Muvatta, Alış - Veriş Kitabı
Konu: Ağaçtaki Meyvenin Olgunlaşmadan Önce Satışının Yasak Oluşu