Ahir Zamanda İmâmın Elden Gitmesi Bâbı ile İlgili Hadisler

392-) Bana Züheyr b. Harb rivâyet etti. ki): Bize Affân rivâyet etti. ki): Bize Hammâd rivâyet etti. ki): Bize Sabit, Enes'den naklen haber verdi ki, Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem): Allah, Allah diyen kalmadıkça kıyâmet kopmayacaktır.» buyurmuşlar.

Kaynak: Sahîh-i Müslim, Îmân
Konu: Ahir Zamanda İmâmın Elden Gitmesi Bâbı
393-) Bize Abd b. Humeyd rivâyet etti. ki): Bize Abdürrezâk haber verdi. ki): Bize Ma'mer, Sabitten, o da Enes'den naklen haber verdi. Şöyle dedi: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem): Allah diyen hiç bir kimsenin üzerine kıyâmet kopmaz.» buyurdular. hadis, kıyâmetin kötüler üzerine kopacağım' bildiriyor. Mâna iti-barile: ancak insanların berbâd ve rezilleri üzerine kopar.» hadisi gibidir. beyanına göre kıyâmet müminlerin ruhları kabzolunduk-tan sonra kâfirlerin üzerine kopacaktır. Müminler Deccalla cenk ettikten sonra İsâ (aleyhisselâm) ile buluşacaklardır; nihayet Yemen'den gelen bir rüzgârla müminlerin ruhları kabzedilecektir. hadîs: bir taife kıyâmet kopuncaya kadar hakka müzahir olmakta devam edeceklerdir.» hadisine muarız gibi görünüyorsa da hakikatta aralarında münâfat yoktur. Çünkü o hadisdeki «kıyâmet kopuncaya kadar»'tabirinden murâd: kıyâmetin yaklaşması yani Yemenden gelecek rüzgârın eseceği zamandır. Zira bu rüzgâr, kıyâmetin alâmetlerinden biridir. Bir şeyin vaktinin yaklaşması o şeyin gelmesi mesabesindedir. Allah» kelimeleri bazı rivâyetlerde mansubtur. Bu takdirde nasba âmil olan fi'l muzmerdir; ismin tekrarı, fiil yerini tutmuştur. Buna nahiv ilminde «tahzir» derler, ki mef'ulûn bihin bir nev'idir. Tahzir, bir şeyden sakındırmak demektir. O halde «Allâhe Allâhe» cümlesindeki rauzmer fiilde «ihzer» yânî «sakın» fi'lidir. Ve cümlenin mânası: «Allah'dan sakın diyeti hiç bir kimsenin üzerine kıyâmet kopmaz.» şekline girer. kelimeleri merfû' okuyanlar da vardır ki bunlardan biri de İmâm Müslim'dir. Merfû' okunduğu takdirde cümle mübteda ve haber olur. Ca'fer bu hadisi «Allah Allah» yerine «lâ ilâha illallah» kelime-i tevhidile rivâyet etmiştir ki, «Allah Allah», rivâyetinin tefsiri demektir. Burada şöyle bir sual hatıra gelebilir: Madem ki yer yüzünde bir gün «Allah Allah» diyen kalmayacak; o halde bütün ümmet-i Muhammediyye—Ma'âzallâh—- irtidad edecek demektir? Bunun cevabı: Hayır hadisde koca bir ümmetin irtidâdı mevzu-i bahis değil, müslüman kalmayacağından bahsedilmektedir. Müslüman kalmaması ise irtidâdı icâbet-mez.

Kaynak: Sahîh-i Müslim, Îmân
Konu: Ahir Zamanda İmâmın Elden Gitmesi Bâbı