Azat Edilen Kölenin Malları ile İlgili Hadisler

2259-) İbn Şihab der ki: Köle azat edilince, malı da kendinin olur. Tatbikat böyledir.

Kaynak: İmam Malik Muvatta, Itk (köle Azadı) Ve Velâ Kitabı
Konu: Azat Edilen Kölenin Malları
2260-) İmâm-ı Mâlik der ki: Köle azat olunca malı da kendisinin olacağı konusunu şu mesele açıklar: Mükatep, Kitabet, lügatta toplamak demektir. Fıkıh dilinde, kölenin efendisine azatbedelini serbest çalışıp ödemek üzere akit yapmak demektir. Mükatep demek, kazanması bakımından hür, kendisi köle olan kişinin adıdır. Anlaşmadaki karşılığı sağlayınca, azat olur. akid yapılınca malı da kendisinin olur. Bunu şart koşmasa bile. Çünkü mükatebe (kitabet) akdi kesinleşince, velâ akdi yerine geçer. Mükateb ile kölenin malları, kendi çocukları gibi değildir. Çocukları hâlâ köle sayılır, diğer malları gibi değildir. Çünkü ittifakla amel edildiğine göre, köle azat olunca malı kendisine tabi olur, çocuğu kendisine tabi olmaz. Aynı şekilde mükâtep, kitabet anlaşması yapılınca malı kendisine tabi olur, çocuğu kendisine tabi olmaz. Yani çocukları azat edilmiş olmaz ya da olmuş sayılmaz.

Kaynak: İmam Malik Muvatta, Itk (köle Azadı) Ve Velâ Kitabı
Konu: Azat Edilen Kölenin Malları
2261-) İmâm-ı Mâlik der ki: Bunu şu mesele açıklar: Köle ve mükâtep iflas edince malları ve ümmü veled cariyeleri ellerinden alınır. Çocukları ellerinden alınmaz. Çünkü çocukları, onların malı değildir.

Kaynak: İmam Malik Muvatta, Itk (köle Azadı) Ve Velâ Kitabı
Konu: Azat Edilen Kölenin Malları
2262-) İmâm-ı Mâlik der ki: Yine bunu açıklayıcı bir mesele de şudur: Köle satılsa, köleyi satın alan köleyle beraber malını da almayı şart koşsa kölenin çocuğu malının içersine girmez.

Kaynak: İmam Malik Muvatta, Itk (köle Azadı) Ve Velâ Kitabı
Konu: Azat Edilen Kölenin Malları
2263-) İmâm-ı Mâlik der ki: Açıklayıcı başka mesele de şudur: Köle birini yaralasa, karşılığında kendisi ve malı alınır, çocuğu alınamaz.

Kaynak: İmam Malik Muvatta, Itk (köle Azadı) Ve Velâ Kitabı
Konu: Azat Edilen Kölenin Malları