Babayı Âzad Etmenin Fazileti Bâbı ile İlgili Hadisler

3872-) Bize Ebû Bekr b. Ebî Şeybe ile Züheyr b. Harb rivâyet ettiler. (Dediler ki): Bize Cerîr, Süheyl'den, o da babasından, o da Ebû Hüreyre'den naklen rivâyet etti. Ebû Hüreyre şöyle dedi: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem): bir evlâd babanın hakkını ödeyemez. Meğer ki, onu köle olarak bulup da satın ala ve âzâd eyleye!» buyurdular. Ebi Şeybe'nin rivâyetinde: babasına ihsanda bulunamaz» buyuruhnuştur.

Kaynak: Sahîh-i Müslim, Âzâd
Konu: Babayı Âzad Etmenin Fazileti Bâbı
3873-) Bize bu hadîsi Ebû Kureyb de rivâyet etti. ki): Bize Vekî' rivâyet etti. H. İbni Nümeyr de rivâyet etti. ki): Bize babam rivâyet etti. H. Amru'n-Nâkıd dahi rivâyet etti. ki): Bize Ebû Ahmed Ez-Zübeyrî rivâyet etti. râvilerin hepsi Süfyân'dan, o da Süheyl'den naklen bu isnadla bu hadîsin mislini rivâyet etmiş; ve: «Çocuk babasına ihsanda bulunamaz...» demişlerdir. babaya ihsanı, onun hukukuna riâyet etmek, hizmetinde bulunmak, hürmet göstermekle olur. Babayı köle olarak bulup âzâd etmek bunların başında gelir. satın alınan yakın akrabanın âzâdı hakkında ihtilâf etmişlerdir. Zahirîler bu hadîsin mefhûmu ile istidlal ederek: «Mü-cerred satın almakla hiç bir köle veya câriye âzâd olmaz; âzâd etmek şarttır.» demişlerdir. ulemâya göre ise usûl ve furû' denilen anne ve babalar ile çocuklar mücerred satın almakla âzâd olurlar; onları âzâd etmeye lüzum yoktur. Anne ve babalarda bütün nineler, dedeler; çocuklarda bütün torunlar dahildir. Bu bâbda müslim, gayri müslim, uzak veya yakın hısım, mirasçı olan ve olmayan arasında fark yoktur. Hulâsa neseb çizgisi yukarıdan aşağı doğru her halde âzâd olur. Bu cihet ittifâkîdir. Bunlardan mâada akrabanın satın almakla âzâd olup olmayacağı ihtilaflıdır. İmâm A'zam: «Nikâhı birbirine haram olan bütün akraba satın almakla âzâd olur.» demiştir. Şâfiîler'e göre usûl ve fürû'dan başka hiç bir akraba satın almakla âzâd olmaz. İmâm Mâlik satın almakla usûl ve fürû' ile birlikte kardeşlerin de âzâd olacağına kaildir. İkinci bir rivâyete göre Hazret-i Mâlik bu meselede İmâm A'zam'la; üçüncü bir rivâyete göre de İmâm Şafiî ile beraberdir. bu hadîsi te'vîl etmişlerdir. Onlara göre akrabayı satın almakla azadına sebep olduğu için alan kimse hakkında mecazen âzâd etmek tâbiri kullanılmıştır

Kaynak: Sahîh-i Müslim, Âzâd
Konu: Babayı Âzad Etmenin Fazileti Bâbı