Çekirgenin Mubah Kılınması Bâbı ile İlgili Hadisler

5157-) Bize Ebû Kâmil El Cahderî rivâyet etti. ki): Bize Ebû Âvâne, Ebû Ya'fûr'dan, o da Abdullah b. Ebî Evfa'dan naklen rivâyet etti. Şöyle dedi: (sallallahü aleyhi ve sellem)’le birlikte yedi gaza yaptık. (Hepsinde) çekirgeleri yiyorduk.

Kaynak: Sahîh-i Müslim, Av, Kesilen Ve Etî Yenen...
Konu: Çekirgenin Mubah Kılınması Bâbı
5158-) Bize bu hadîsi Ebû Bekr b. Ebî Şeybe ile İshak b. İbrahim ve İbn Ebî Ömer toptan İbn Uyeyne'den, o da Ebû Ya'fur'dan naklen bu isnadla rivâyet ettiler. Bekr kendi rivâyetinde «Yedi gazada» dedi. İshâk «altı gazada» dedi. İbn Ebi Ömer ise: "Altı yahut yedi gazada» dedi.

Kaynak: Sahîh-i Müslim, Av, Kesilen Ve Etî Yenen...
Konu: Çekirgenin Mubah Kılınması Bâbı
5159-) Bize bu hadîsi Muhammed b. Müsennâ da rivâyet etti. ki): Bize İbn Ebî Adiyy rivâyet etti. H. İbn Beşşâr da Muhammed b. Ca'fer'den rivâyet etti. Her iki râvi Şu'be’den, o da Ebû Ya'fur'dan bu isnadla rivâyette bulunmuşlardır. (Ebû Yafur) «Yedi gazada» demiştir. hadîsi Buhârî «Zelâyih» bahsinde Ebû Dâvudile Tirmizî «Kitâb'ur-Et'ime»'de Nesâî «Sayd» bahsinde muhtelif râvilerden tahric etmişlerdir. Ashâb-ı kirâmın çekirge yiyerek Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) ile yaptıkları gazaların sayısı ihtilaflıdır. Bu hususta lüzumsuz yere sözü uzatanlar olmuştur. Hadîs-i Şerif çekirge yemenin caiz olduğuna delâlet etmektedir. Bu hususta İbn Ömer. Câbir , Ebû Hüreyre ve diğer bazı ashâb-ı kirâmdan da hadisler rivâyet olunmuştur. Ulemâ çekirgenin kesilmeden yenilebileceğine ittifak etmişlerdir. Yalnız Mâlikîler'in meşhur kavline göre kesmek şarttır. Mâlikîler bunun nasıl olacağı hususunda ihtilâf etmişlerdir. Bazıları kafasının kesileceğini söylemiş; bir takımları onu yakalamanın kesmek yerine geçeceğini iddia etmişlerdir. İmâm Mâlik'den gelen bir rivâyete göre çekirge diri olarak yakalanır da kafası kesilir yahut kızartılır veya kaynatılırsa yenmesinde bir beis yoktur. Fakat diri olarak yakalanır da kesmeden veya kızartmadan ölürse yenilmez. «Kitâbu's-Sayd»:da beyân ettiğine göre İmâm A'zam'a: Ne dersin çekirge sence balık mesabesinde midir? Ondan bir sev koparan kimse besmele çeksin, çekmesin yiyebilir mi? diye sormuşlar. Evet! cevâbını vermiş. Soran kimse: Onu nerde bulsam yiyebilir miyim? demiş. Hazret yine: Evet! cevâbını vermiş. Yerde ölü dahi bulsam yiyebilir miyim? demiş. Yine: Evet! cevâbını vermiş. Ona yağmur isabet etse de öldürse, yiyebilir miyim? diye sormuş. Evet, çekirgeyi hiç bir halde, hiç bir şey haram kılmaz, demiş. Arabi yenilen çekirgeyi Endülüs çekirgesinden başkalarına tahsis etmiştir. Ona göre Endülüs çekirgesinden sırf zarar geldiği için yenilmesi caiz değildir. Fakat şâir Mâlikîyye ulemâsından meşhur olarak rivâyet edilen bunun hilafıdır.

Kaynak: Sahîh-i Müslim, Av, Kesilen Ve Etî Yenen...
Konu: Çekirgenin Mubah Kılınması Bâbı