Ceninin Diyeti ile İlgili Hadisler

4570-) Muğira b. Şû'be (radıyallahü anh)’den; şöyle demiştir: kabilesinden bir adamın nikâhı altında iki kadın vardı. Bunlardan birisi öbürüne bir direk (kalın bir sopa) ile vurdu ve onu öldürdü. Bazı nüshalarda " Onu ve karnındaki bebeği öldürdü." denilmekledir. Taraflar mes'eleyi Resûlüllah'a getirdiler. birisi: Bağırmayan, yemeyen, içmeyen ve ağlamayan bir kimse (cenin) için nasıl olur da diyet öderiz?!.." dedi. (sallallahü aleyhi ve sellem): Bedevilerin secîli konuşmaları gibi mi konuşuyorsun?!" buyurup Gurreye Gurre: Tam diyetin yirmide birine tekabül eden diyettir. Açıklama bölümünde gelecektir. hükmetti ve onu kadının âkılesine yükledi. kasâme 37, 38; Tirmizî, diyât 15; Nesâî. kasâme 40, 41; İbn Mâce. diyât 11.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Diyetler Bahsi
Konu: Ceninin Diyeti
4571-) Bize Osman b. Ebî Şeybe haber verdi, bize Cerir haber verdi. O, Mansûr'dan aynı isnâd ve mânâ ile nakledip şunu da ilâve etti. Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem), öldürülen kadının diyetini katilin âkilesine yükledi ve karnındaki cenin için de ğurreye hükmetti. Dâvûd: Bu hadisi aynen bu şekilde Hakim, Mücâhid'den o da Muğira'dan rivâyet etti" dedi.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Diyetler Bahsi
Konu: Ceninin Diyeti
4572-) Misver b. Mahreme'den; şöyle demiştir: (radıyallahü anh) halkla, kadının çocuk düşürmesi konusunu istişare etti. Muğira b. Şu'be: Resûlüllah'ın onun için ğurreye; bir köle veya cariyeye hükmettiğine şâhid oldum" dedi. Sana şahitlik edecek birisini getir" dedi. Urve de Muhammed b. Mesleme'yi getirdi. Onun için- yani adamın karısının karnına vurduğuna- Buradaki tefsir bir râviye aitlir. Bunu " kadın öbür kadının karnına vurdu" diye tefsir eden de vardır. şâhitlik etti" dedi. kasâme 39 İbn Mace, diyet 11, Buhari, î'tisam 13, diyât 25 Ahmed, 4: 244. Dâvûd söyle der; Ebû Ubeyd'den bana ulaştı ki, çocuk düşürmeye İmlâs denilir. Çünkü kadın onu doğum vaktinden önce kaydırır (atar.) Elden ve başka bir şeyden atılan herşeye: Melisa=kaydı" denilir."

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Diyetler Bahsi
Konu: Ceninin Diyeti
4573-) Bize Mûsâ b. İsmail haber verdi, bize Vuheyb haber verdi. O, Hişâm'dan, Hişâm babasından, o Muğîra'dan Muğîra da Ömer (radıyallahü anh)’den (yukarıdaki hadisi) mânâ olarak rivâyet etti. Dâvûd şöyle der: Bu hadisi, Hammad b. Zeyd ve Hammad b. Seleme Hişâm b. Urve'den, o babasından " Ömer şöyle dedi..." diye rivâyet etti."

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Diyetler Bahsi
Konu: Ceninin Diyeti
4574-) İbn Abbâs (radıyallahü anh)’dan rivâyet edildi ki: (radıyallahü anh) Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) in, cenin düşürme konusundaki hukmunu sordu. Hamel b. Mâlik b. Nâbiğa ayağa kalkıp: Ben iki kadının arasındaydım; birisi öbürüne çadır direğıyle vurdu. onu hem de karnındaki bebeği öldürdü. Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) maktulün cenininde gurreye ve katil kadının öldürülmesine hükmetti." Dedi. Mâce, diyet 11; Nesai, kasâme 12; Dârinıi, diyât 20. Ebû Dâvûd şöyle der: b. Şûmeyl, " Miştah; fırından ekmek çıkartılan kürektir" dedi. Ebû Ubeyd ise: Mistah; çadır direklerinden birisidir" dedi. Terceme, Ebû Ubeyd'in izahına göre yapılmıştır.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Diyetler Bahsi
Konu: Ceninin Diyeti
4575-) Tâvûs şöyle demiştir: Ömer (radıyallahü anh) minbere çıktı..." Ravi önceki hadisi mânâ olarak anlattı, ama ondaki " kadının öldürülmesine" cümlesini zikretmedi. Gurre kelimesine " bir köle veya câriye" kelimelerini ilâve etti ve şöyle dedi: (radıyallahü anh): Allahü Ekber. Eğer bunu duymasaydım, başka bir şeye hükmederdik" dedi. kasâme 12. Bu hadis munkatı'dır. Çünkü Tavus Ömer'den hadis işitmemiştir.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Diyetler Bahsi
Konu: Ceninin Diyeti
4576-) İbn Abbâs (radıyallahü anh)’dan; b. Mâlik kıssası hakkında şöyle dedi: Kadın, saçı bitmiş bir cenini düşürdü, (öbür) kadın öldü. Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) katilin âkılesine diyeti hükmetti. kadının amcası: Yâ Resûlüllah! O, saçı bitmiş bir çocuğu düşürdü" dedi. Bunun üzerine katilin babası: O yalancıdır. Vallahi o ses vermedi, yemedi, içmedi. Onun gibiler hederdir (karşılığı yoktur)" dedi. (sallallahü aleyhi ve sellem): Câhiliyye döneminin seçili sözleri ve kâhinlikleri gibi mi konuşuyorsun?!.. Çocuk için de gurre ver" buyurdu. Abbâs: Kadınlardan birisinin adı Müleyke öbürünün adı Ümmü Gutayf ti" der.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Diyetler Bahsi
Konu: Ceninin Diyeti
4577-) Câbir b. Abdillah (radıyallahü anh)’den; şöyle demiştir: kabilesinden iki kadından birisi öbürünü öldürdü. Her birinin kocası ve çocuğu vardı. (sallallahü aleyhi ve sellem) öldürülen kadının diyetini, öldürenin âkılesine yükledi. Kocasını ve oğlunu muaf tuttu. Öldürülenin âkılesi: Onun mirası bizim mi?" dediler. (sallallahü aleyhi ve sellem): Hayır, onun mirası kocasının ve oğlunun olur" buyurdu. Mâce, diyet 15.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Diyetler Bahsi
Konu: Ceninin Diyeti
4578-) Ebû Hûreyre (radıyallahü anh)’den; şöyle demiştir: kabilesinden iki kadın dövüştüler. Birisi öbürüne bir taş atıp öldürdü. Taraflar meseleyi Resûlüllah'a getirdiler. Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) ölen kadının karnındaki bebeğinin diyetini bir köle veya cariye olarak gurre; kadının diyetini de, katilin âkılesine hükmetti. Öldürülen kadının mirasını oğluna ve onunla birlikte olanlara verdi. üzerine, Hamel b. Mâlik b. Nâbiğa el-Hûzelî: Yâ Resûlüllah! Yemeyen, içmeyen, konuşmayan, ağlamayan bir ceninin diyetini nasıl öderim?! Böyleleri heder sayılır" dedi. Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem): seçili konuşmasından dolayı: Bu kâhinlerin kardeşlerindendir" buyurdu. diyât 25; Müslim, kasâme 39; Nesâî, kasâme 12.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Diyetler Bahsi
Konu: Ceninin Diyeti
4579-) Ebû Hureyre (radıyallahü anh) bu kıssa hakkında şöyle dedi: Sonra, aleyhine ğurre hükmedilen kadın öldü. Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem); onun mirasının oğullarına, diyetin de asabesine olduğuna hükmetti." feraiz 11; Müslim, kasâme 35; Tirmizi, diyet 19; Nesâî, kasâme 40; Ahmed II, 539.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Diyetler Bahsi
Konu: Ceninin Diyeti
4580-) Abdullah b. Büreyde, babasından şöyle rivâyet etti: Bir kadın başka birisine taş atıp (karnındaki bebeği) düşürdü. Mesele Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’e arzedildi. Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) çocuk için beşyüz koyuna hükmetti ve o gün taş atmayı yasak etti. Ebû Dâvûd şöyle der: böyle, " beşyüz koyun" şeklindedir. Ama doğrusuyuz koyundur. Abbâs böyle (beşyüz koyun) dedi. O bir vehmdir. kasâme 40.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Diyetler Bahsi
Konu: Ceninin Diyeti
4581-) Ebû Hureyre (radıyallahü anh)’den; şöyle demiştir: (sallallahü aleyhi ve sellem) Cenin hakkında gurre; köle, cariye, at veya katır ile hükmetti. Dâvûd şöyle der: hadisi Hammad b. Seleme ve Halid b. Abdullah, Muhammed b. Amr'dan rivâyet etmişler, " at veya katır" kelimelerini zikretmemişlerdir. de, at ve katır sözlerinin mahfuz olmadığını söyler.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Diyetler Bahsi
Konu: Ceninin Diyeti
4582-) Şâ'bî'den şöyle dediği rivâyet edilmiştir: Gurre beşyüz dirhem gümüştür." Dâvûd derki: Gurre elli dinar altındır" dedi.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Diyetler Bahsi
Konu: Ceninin Diyeti