Ezanın Başlaması Bâbı ile İlgili Hadisler
605-)
Enes(radıyallahü anh) şöyle demiştir: Ateş yakmayı ve çan çalmayı zikr ettiler, Yahûdîler'i ve Hristiyanlar'ı da zikrettiler(yani bunların onlara âit olduğunu düşündüler de onlardan vazgeçildi). Müteakiben Bilâl'e ezan lâfızlarını ikişer ikişer, ikaamet lâfızlarını da birer birer söylemesi emrolundu
Kaynak: Sahîh-i Buhârî, Kitâbu'l-ezân
Konu: Ezanın Başlaması Bâbı
606-)
İbnu Omer(radıyallahü anh) şöyle der idi: Müslümanlar Medine'ye geldikleri zaman bir araya toplanırlar da, namaz vaktini gözetlerlerdi. O ilk zamanda namaz için nida edilmezdi. Bir gün bu hususta konuştular. Bâzıları: Hrıstiyanlar’ın çanları gibi çan edinin, dediler. Diğer bâzıları da, çan olmasın da Yahûdîler'in nefiri gibi boru olsun, dediler. Omer: Namaza çağıracak bir adam niye göndermiyorsunuz? dedi. Rasûlüllah bunun üzerine: "Yâ Bilâl, kalk, namaz için nida et (yani ezan oku)" buyurdu.
Kaynak: Sahîh-i Buhârî, Kitâbu'l-ezân
Konu: Ezanın Başlaması Bâbı
863-)
Bize İshâk b. İbrâhîm el-Hanzalî rivâyet etti ki); Bize Muhammed b. Bekr rivâyet etti. H. Muhammed b. Râfi'de rivâyet etti ki): Bize Abdürrezzâk rivâyet etti. Bunların ikidi de; Bize İbn Cüreyc haber verdi, dediler. H. Hârûn b. Abdillâh dahi rivâyet etti. Lâfız onundur. ki: Bize Haccâc b. Muhammed rivâyet etti. Dedi ki, İbn Cüreyc bana İbn Ömer'in âzadlısı Nâfi', Abdullah b. Ömer'den naklen haber verdi, dedi. İbn Ömer Şöyle dedi: Medine'ye geldikleri zaman toplanırlar da namazların vakitlerini tayin ederlerdi. Namaz için hiçbir kimse ezan okumazdı. Derken bir gün bu hususta konuştular. Bazıları hıristiyanların çanı gibi bir çan ittihaz edin! diğer Bazıları, Yahûdilerin borusu gibi bir boru olsun, dediler. Bunun üzerine Ömer: çağıran bir adam gönderseniz ya: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem): Bilâl kalk da namaza çağır» buyurdular. hadîsi Buhârî, Tirmizî ve Nesâî de tahrîc etmişlerdir. Lügatta ilâm yanî bildirmek mânâsına gelen kıyasî bir ism-i masdardir. Herevî «Ezan, ezîn» ve «Te'zin» kelimelerinin aynı mânâya geldiğini söylemiştir. Bâzılarına göre; ezîn mânâsına gelir. Ezan: Hususi zamanlarda husûsî lâfızlarla yapılan bir i'lâmdır. Husûsî zamanlardan murad, namaz vakitleridir. Husûsî lâfızlarda çifter çifter okunan ezan lâfızlarıdır.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Namaz
Konu: Ezanın Başlaması Bâbı