Kadının Muhayyerliği ile İlgili Hadisler

1630-) Kasım b. Muhammed'den: Hazret-i Aişe şöyle dedi: (adındaki cariye) sebebiyle üç meselenin şerî hükmü (üç sünnet) öğrenilmiştir. Bunlardan biri şudur: Berîre azad edildiği zaman kocasından ayrılma ile yanında kalma hususunda muhayyer bırakıldı, ikincisi Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem): hakkı, azad edenindir» buyurdu. Hazret-i Aişe, Berîre'yi satın almak istediğinde, Berîre'nin kocasının 'Vela hakkı bize aittir' demesi üzerine, Hazret-i Peygamber bu sözü söylemiştir. (Zürkanî, IH/235) Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) eve girdiğinde (ocakta) çömleğin içinde et kaynıyordu. Önüne ekmek ve evde bulunan katıklar getirildiğinde, Resûlüllah: «Çömlekte et piştiğini görmüştüm» deyince (evdekilerin): Evet Ya Resûlallah! Fakat o et, Berîre'ye sadaka olarak verilmiştir. Sen sadaka yemezsin.» demeleri üzerine Resûlüllah: O et ona sadaka, bize de Berîre'nin hediyesidir» buyurdu. , Talâk, 68/14; Müslim, Itk, 20/2; No: 14. Benzeri için bkz. Şeybanî, 797-798

Kaynak: İmam Malik Muvatta, Talak (boşama/boşanma) Kitabı
Konu: Kadının Muhayyerliği
1631-) Nafî'den Rivâyet edildi: Bir köle ile evli olup da hürriyetine kavuşan cariye hakkında Abdullah b. Ömer: kendisine yaklaşmadan önce cariyenin nikâhı fesh etme hakkı vardır» dedi.

Kaynak: İmam Malik Muvatta, Talak (boşama/boşanma) Kitabı
Konu: Kadının Muhayyerliği
1632-) İmâm-ı Mâlik der ki: (Azad edilen bir) cariye ile kocası birleştikten sonra cariye muhayyer olduğunu bilmediğini iddia ederse, iddiası kabul edilmez, artık muhayyer de olmaz.

Kaynak: İmam Malik Muvatta, Talak (boşama/boşanma) Kitabı
Konu: Kadının Muhayyerliği
1633-) Urve b. ez-Zubeyr der ki: Adiy oğullarının Zebra adında bir cariyesi, bana cariye iken bir kölenin nikâhlısı olduğunu haber verdi ve şöyle dedi: azad edilince) Hazret-i Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)'in hanımı Hafsa, beni çağırtarak, Sana bir haber vereceğim, —Bir şey de yapmanı istemiyorum—: Kocan sana yaklaşmadan önce nikâhını feshetme hakkın vardır. Şayet sana yaklaşırsa bu hakkın elinden gider» dedi. bunu işitince: «O boş olsun, sonra boş olsun, sonra boş olsun» diyerek üç talak ile kocasını boşadı.

Kaynak: İmam Malik Muvatta, Talak (boşama/boşanma) Kitabı
Konu: Kadının Muhayyerliği
1634-) Saîd b. Müseyyeb der ki: delilik ve eksiklik olan herhangi bir erkek, bir kadınla evlense bu kadın muhayyerdir: İsterse kocasının yanında kalır, isterse boşanır. Şeybanî, 539, Ayrıca bkz. 538.

Kaynak: İmam Malik Muvatta, Talak (boşama/boşanma) Kitabı
Konu: Kadının Muhayyerliği
1635-) İmâm-ı Mâlik der ki: Bir köle bir cariyeyi nikâhlasa, onunla zifafa girmeden cariye azad edilse, cariye nikâhı bozmak isterse, bir talakla boş olur ve ona mehir gerekmez. Bize göre hüküm böyledir.

Kaynak: İmam Malik Muvatta, Talak (boşama/boşanma) Kitabı
Konu: Kadının Muhayyerliği
1636-) İmâm-ı Mâlik'in, İbn Şihabı, şöyle derken duyduğu Rivâyet edildi: «Bir adam, boşanıp boşanmaması konusunda karısına seçme hakkı verir, o da kocasında kalmayı tercih ederse bu, talak sayılmaz.» Mâlik der ki: işittiğimin en güzeli budur.

Kaynak: İmam Malik Muvatta, Talak (boşama/boşanma) Kitabı
Konu: Kadının Muhayyerliği
1637-) Muhayyer bırakılan kadın hakkında İmâm-ı Mâlik der ki: Kadını kocası muhayyer bıraktığı zaman, kadın boşanmayı istese üç talak ile boş olur. Hanefi Mezhebine göre, bir talak-ı bâin vaki olur. Ben, seni yalnız bir talakta muhayyer kıldım», dese bir talak ile boşanmış olmaz (her üç talak gider). İşittiğimin en güzeli budur.

Kaynak: İmam Malik Muvatta, Talak (boşama/boşanma) Kitabı
Konu: Kadının Muhayyerliği
1638-) İmâm-ı Mâlik der ki: Kocasının muhayyer bıraktığı kadın: Ben bir talak kabul ettim, (diğerlerini kabul etmem)» Kocası da: Ben (muhayyer bırakırken) seni üç talakta muhayyer bıraktım» dese de kadın yalnız bir talak kabul etse, nikâhına bir zarar gelmeden eski nikâhı üzere kocasının yanında kalır, inşaallah bu talak olmaz

Kaynak: İmam Malik Muvatta, Talak (boşama/boşanma) Kitabı
Konu: Kadının Muhayyerliği