Kelerin Mubah Kılınması Bâbı ile İlgili Hadisler

5139-) Bize Yahya b. Yahya ile Yahya b. Eyyûb, Kuteybe ve İbn-u Hucr, İsmail'den rivâyet elliler. Yahya b. Yahya dedi ki: Bize İsmail b. Ca'fer, Abdullah b. Dinar'dan naklen haber verdi ki Abdullah, İbnü Ömer'i şunu söylerken işitmiş: (sallallahü aleyhi ve sellem)'e kelerin hükmü soruldu da: onu ne yerim ne de haram kılarım» buyurdular.

Kaynak: Sahîh-i Müslim, Av, Kesilen Ve Etî Yenen...
Konu: Kelerin Mubah Kılınması Bâbı
5140-) Bize Kuteybe b. Said de rivâyet etti. ki): Bize Leys rivâyet etti. H. Muhammed b. Ruhm da rivâyet etti. ki): Bize Leys Na'fi'den o da İbn Ömer'den naklen haber verdi. İbn Ömer Şöyle dedi: Bir adam Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'e kelerin yenilip yenilmiyeceğini sordu da: ben ne yerim ne de haram kılarım» buyurdular.

Kaynak: Sahîh-i Müslim, Av, Kesilen Ve Etî Yenen...
Konu: Kelerin Mubah Kılınması Bâbı
5141-) Bize Muhammed b. Abdillah b. Nümeyr dahi rivâyet etti. ki): Bize babam rivâyet etti. ki): Bize Ubeydullah, Nâfi'den, o da İbn Ömer'den naklen rivâyet etti. (Şöyle dedi): Bir adam Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'e minberi üzerindeyken kelerin yenilip yenilmiyeceğini sordu da: ben ne yerim ne de haram kılarım» buyurdular.

Kaynak: Sahîh-i Müslim, Av, Kesilen Ve Etî Yenen...
Konu: Kelerin Mubah Kılınması Bâbı
5142-) Bize Ubeydullah b. Saîd de rivâyet etti. ki): Bize Yahya, Ubeydullah'dan bu hadisin mislini bu isnadda rivâyet etti.

Kaynak: Sahîh-i Müslim, Av, Kesilen Ve Etî Yenen...
Konu: Kelerin Mubah Kılınması Bâbı
5143-) Bize bu hadîsi EbuY-Rahî' ile Kuteybe de rivâyet ettiler. (Dediler ki): Bize Hammâd rivâyet etti. H. Züheyr b. Harb dahi rivâyet etti. ki): Bize İsmail rivâyet etti. Her rki râvi Eyyûbdan rivâyet etmişlerdir. H. İbn Nümeyr de rivâyet etti. ki): Bize babam rivâyet etti. ki): Bize Mâlik b. Miğvel rivâyet tîtti. H. Hârûn b. Abdillah dahi rivâyet etti. (Dsdi ki): Size Muhammed b. Bekr haber verdi. ki): Bize İbn Cüreyc haber verdi. H. yine Hârûn b. Abdillah rivâyet etti. ki): Bize Şûca' b. Velid rivâyet etti. ki): Mûsa b. Ukbe'den dinledim. H. Harun b. Saîd El-Eylî de rivâyet etti. ki): Bize İbn Vehb rivâyet etti. ki): Bana Üsâme haber verdi. râvilerin hepsi Nâfi'den ,o da İbn Ömer'den, o da Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)'den keler hakkında Leys'in Nâfi'den naklettiği hadis manasında rivâyette bulunmuşlardır. Yalnız Eyyub'un hadisi: «Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'e bir keler getirdiler de onu yemedi. Ama haram da kılmadı» tarzındadır. Üsame'nin hadisinde ise: «Dedi ki Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) minberde iken mescidde bir adam ayağa kalktı» cümlesi vardır.

Kaynak: Sahîh-i Müslim, Av, Kesilen Ve Etî Yenen...
Konu: Kelerin Mubah Kılınması Bâbı
5144-) Bize Ubeydullah b. Muâz rivâyet etti. ki): Bize babam rivâyet etti. ki): Bize Şu'be, Tevbe't-üTAnberî'den naklen rivâyet etti. O da Şa'bî'den, o da ibnü Ömer'en dinlemiş ki Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)'in yanında içlerinde Sa'd da olduğu halde ashabından bazı kimseler bulunuyormuş. Kendilerine keler eti getirmişler de Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)’in kadınlarından biri: Bu keler etidir diye seslenmiş. Bunun üzerine Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem): Çünkü o helaldir. Lâkin benim yiyeceğim de değildir.» buyurmuşlar.

Kaynak: Sahîh-i Müslim, Av, Kesilen Ve Etî Yenen...
Konu: Kelerin Mubah Kılınması Bâbı
5145-) Bize Muhammed b. Müsenna da rivâyet etti. ki): Bize Muhammed b. Cafer rivâyet etti. ki): Bize Şu'be, Tevbetul-Anbe-rî'den rivâyet etti ki): Bana şu'be şunu söyledi: Hasen'in Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)'den rivâyet ettiği hadise ne dersin! Ben İbn Ömer'le iki yahut bir buçuk seneye yakın beraber oturdum da onun Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)'den bu hadisden başka bir rivâyetini duymadım. (Şöyle dedi): İçlerinde Sa'd da olduğu halde Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)'în ashabından bazı kimseler... Muâz hadisi gibi rivâyette bulunmuştur.

Kaynak: Sahîh-i Müslim, Av, Kesilen Ve Etî Yenen...
Konu: Kelerin Mubah Kılınması Bâbı
5146-) Bize Yahya b. Yahya rivâyet etti. ki): Mâlik'e İbn Şihab’dan dinlediğim, onun da Ebû Ümâms b. Sehl b. Huneyf'den, onun da Abdullah b. Abbâs'dan naklen rivâyet ettiği şu hadisi okudum. İbn Abbâs şöyle dedi: Ben ve Hâlid b. Velîd Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'le birlikte Meymûne'nin evine girdik. Az sonra kızartılmış keler getirildi ve Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'le birlikte Meymûne'nin evine girdik. Az sonra kızartılmış keler getirildi ve Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) eliyle ona uzandı bunun üzerine Meymûne'nin evinde bulunan kadınlardan biri: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'e yemek istediği şeyi (ne olduğunu) haber verin dedi. Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) de elini kaldırdı. Ben: Bu harammıdır Ya Resûlallah ? dedim. lâkin bu hayvan benim kavmimin toprağında yoktu bundan dolayı kendimi ondan tiksinir buluyorum» buyurdular. ki: Ben onu çekerek bir güzel yedim. Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) de bakıyordu.

Kaynak: Sahîh-i Müslim, Av, Kesilen Ve Etî Yenen...
Konu: Kelerin Mubah Kılınması Bâbı
5147-) Bana Ebû't-Tahir ile Harmele hep birden ibnİ Vehb’den rivâyet ettiler. Hannele dedi ki. Bize İbn Vehb haber verdi. ki): Bana Yûnus, İbn Şihâb'dan, o da Ebû Ünıame b. Sehl b. Huneyf El Ensâri'den naklen haber verdi. Ona da Abdullah b. Abbâs haber vermiş. Ona da kendisine Seyfullah denilen Hâlid b. Velid haber vermiş ki kendisi Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'le birlikte Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)'in zevcesi Meymûnenin yanına girmişler. Meymûne hem Hâlid'in hem İbn Abbâs'in teyzesîdir. Onun yanında kızartılmış keler bulmuş. Bunu Meymûne'nin kız kardeşi Huteyde binti Haris Necid'den getirmemiş. Meymûne keleri Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'e sunmuş. Pek az olurdu ki ona bir yiyecek sunulsun da o yiyecek' ten bahsedilsin ve ismi söylensin. Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) de elîni kelere uzatmış. Burnın üzerine mevcut kadınlardan biri Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’e sunduğun şeyi haber verin! demiş. Kadınlar: Bu kelerdir yâ Resûlellah! demişler. Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) hemen elini kaldırmış. Bunun üzerine Hâlid b. Velid: Keler harammidır ya Resûlüllah? diye sormuş. Lakın o benim kavmimin toprağında yoktur. Bundan dolayı kendimi ondan tiksinir buluyorum» buyurmuşlar. Şöyle dedi: Ben keleri çekerek bir güzel yedim. Resûlüllah da bakıyordu. Ama beni menetmedi.

Kaynak: Sahîh-i Müslim, Av, Kesilen Ve Etî Yenen...
Konu: Kelerin Mubah Kılınması Bâbı
5148-) Bana Ebû Bekr b. Nadr ile Abd b. Humeyd de rivâyet ettiler. Abd: Bana baber verdi tabirini kullandı. Ebû Bekir ise Bize Yakub b. îbrabim b. a'd rivâyet etti, dedi. ki): Bize babam Salih b. Key-sân'dan o da Ebû Ümame b. Sehl'den, ona da İbn Abbâs haber vermiş olarak rivâyet etti. Ona da Hâlid b. Velîd haber vermiş ki kendisi Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'e keler eti sunulmuş. Bunu Ümmü Hufeyd binti Haris Necid'den getirmişmiş. Bu kadın Benî Ca'fer'den bir adamın nikâhı altında îdi. Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) ne olduğunu bilmedikçe bir şey yemezdi... râvi Yûnus'un hadisi gibi anlatmış ve hadisin sonuna şunu ziyâde etmiştir: «Ona İbn Esamm da Meymûne'den naklen rivâyet etmiş. Bu zât Meymûne'nin terbiyesi altında idi.»

Kaynak: Sahîh-i Müslim, Av, Kesilen Ve Etî Yenen...
Konu: Kelerin Mubah Kılınması Bâbı
5149-) Bize Abd b. Humeyd rivâyet etti. ki): Bize Abdurrezzâk haber verdi. ki): Bize Ma'mer Zührî'den, o da Ebû Ümame b. Huneyf'den, o da İbn Abbâs'dan naklen haber verdi. (Şöyle dedi): Biz Meymûne'nin «evinde iken Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)’e iki kızartılmış keler getirdiler... yukarkilerin hadîsi gibi rivâyet olunmuştur. Râvi: b. Esamm’ın Meymûne'den rivâyetini anmamıştır.

Kaynak: Sahîh-i Müslim, Av, Kesilen Ve Etî Yenen...
Konu: Kelerin Mubah Kılınması Bâbı
5150-) Bize Abdülmelik b. Şuayb b. Leys de rivâyet etti. ki): Bize babam dedemden rivâyet etti. ki): Bana Hâlid b. Yezid rivâyet etti. ki): Bana Saîd b. Ebi Hilal, İbn Münkedir'den rivâyet etti. Ona da Ümame b. Sehl İbn Abbâs'dan naklen haber vermiş. İbn Abbâs (Şöyle dedi): Resûüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'e, Meymûne'nin evinde ve yanında Hâlid b. Velid bulunduğu halde keler eti getirildi... Zührî'nin hadîsi man abında rivâyette bulunmuştur.

Kaynak: Sahîh-i Müslim, Av, Kesilen Ve Etî Yenen...
Konu: Kelerin Mubah Kılınması Bâbı
5151-) Bize Muhammed b. Beşsar ile Ebû Bekir b. Nâfi rivâyet ettiler. İbn Nâfi ki): Bize Gunder haber verdi. ki): Bize Şube Ebi Bişr'den o da, Sâid b. Cübeyr'd,en naklen rivâyet etti. (Şöyle dedi): Ben İbn Abbâs'i şunları söylerken işittim: Ümmü Hufeyd Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'e yağ, keş ve bir kaç keler hediyye etti. O yağ ile keşden yedi ama keleri iğrendiği için bıraktı. Bu hayvan Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’in sofrasında yenmiştir. Haram olsaydı Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'in sofrasında yenmezdi.

Kaynak: Sahîh-i Müslim, Av, Kesilen Ve Etî Yenen...
Konu: Kelerin Mubah Kılınması Bâbı
5152-) Bize Ebû Bekr b. Ebî Şeybe rivâyet etti. ki): Bize Ali b. Müshir, Şeybânî'den o da Yezid b. Esamm'dan naklen rivâyet etti. (Şöyle dedi): Medine'de bizi bir güveyi davet etti de bize on üç tane keler sundu. Kimimiz yedi kimimiz (yemeyip) bıraktı. Ertesi gün ben İbn Abbâs'a Taslayarak ona haber verdim. Etrafındaki cemaat sözü uzattı hatta bazıları: «Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) ben onu ne yerim ne men ederim ne de haram kılarım buyurdu.» dediler. Bunun üzerine İbn Abbâs: Ne fena söyledim. Nebiyullah (sallallahü aleyhi ve sellem) ancak helal ve haram kılmak için gönderilmiştir. Şüphesiz ki bir defa Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) Meymûne'nin yanında iken beraberinde de Fadl b. Abbâs ile Hâlid b. Velid ve bir başka kadın bulunduğu halde kendisine üzerinde et bulunan bir sofra sunulu verdi. Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) yemek isteyince Meymûne ona: Bu keler etidir, dedi. O da elini çekti ve: benim hiç yememiş olduğum bir ettir.» buyurdu. Cemaata: «Siz yeyin» dedi. Ondan Fadl, Halid b. Velîd ve kadın yediler. Dedi ki «Ben hiç bir şeyden yemem. Meğer ki Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'in yediklerinden bir şey ola.»

Kaynak: Sahîh-i Müslim, Av, Kesilen Ve Etî Yenen...
Konu: Kelerin Mubah Kılınması Bâbı
5153-) Bize İshak b. İbrahim ile Abd b. Humeyd rivâyet ettiler. (Dediler ki): Bize Abdurrezzak, İbn Cüreyc'den naklen haber verdi. ki): Bana Ebû'z-Zübeyr haber verdi. Kendisi Câbir b. Abdillah'i şunu söylerken işitmiş: (sallallahü aleyhi ve sellem)'e bir keler getirdiler, de ondan yemek istemedi. Ve: belki bu sureti değiştirilen kavimlerdendir.» buyurdular.

Kaynak: Sahîh-i Müslim, Av, Kesilen Ve Etî Yenen...
Konu: Kelerin Mubah Kılınması Bâbı
5154-) Bana Seleme b. Şebîb rivâyet etti. ki): Bize Hasen b. A'yen rivâyet etti. ki): Bize Ma'kıl, Ebû'z-Zübeyr'den rivâyet etti. Ebû-'z-Zübeyr Şöyle dedi: kelerin hükmünü sordum da: Onu yemeyin dedi; onu iğrenç buldu ve şöyle dedi: Ömer b. Hattâb dedi ki şüphesiz Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) onu haram kılmadı. Allah azze ve celle onunla bir çok kimseleri menfaatlendirir. Umumiyetle çobanların yiyeceği ondandır. Yanımda olsa idi onu bende yerdim.

Kaynak: Sahîh-i Müslim, Av, Kesilen Ve Etî Yenen...
Konu: Kelerin Mubah Kılınması Bâbı
5155-) Bana Muhammed b. Musenna rivâyet etti. ki): Bize İbn Ebi Adiyy Dâvud'dan, o da Ebû Nadra'dan, o da Ebû Saîd'den naklen rivâyet etti. Şöyle dedi: adam: Ya Resûlüllah! Biz keleri çok bir yerdeyiz, şimdi bize ne emir buyurursun, yahut bize ne fetva verirsin? dedi. anlatıldığına göre Benî İsrâîlden bir Ümmetin suretleri değiştirilmiştir» buyurdu. Fakat ne emretti ne de yasak etti. Saâd ki: Bundan bir kaç zaman sonra Ömer şunu söyledi: «Şüphesiz ki Allah azze ve celle onunla bir çok insanları fâidelendirir, o umumiyetle şu çobanların yiyeceğidir. Yanımda olsaydı ondan mutlaka yerdim. Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) sadece ondan iğrenmiştir.»

Kaynak: Sahîh-i Müslim, Av, Kesilen Ve Etî Yenen...
Konu: Kelerin Mubah Kılınması Bâbı
5156-) Bana Muhammed b. Hatim rivâyet etti. ki): Bize Behz rivâyet etti. ki): Bize Ebû Akîl-Ed-Devrakî rivâyet etti. ki): Bize Ebû Nadra, Ebû Saîd'den naklen rivâyet etti ki: Bedevi'nin biri Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'e gelerek: Ben kelerli bir alçakta bulunuyorum. Bu hayvan umumiyetle benim yakınlarımın yiyeceğidir, dedi. Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) ona cevap vermedi. Biz: Bu sözü tekrarla dedik, O da tekrarladı. Fakat yine cevap vermedi, (bu) üç defa tekerrür etti sonra üçüncüde Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) ona seslenerek: bedevi! Şüphesiz Allah benî İsrâilden bir kuşağa lanet buyurmuş yahut gazab etmiş ve onları yer yüzünde debeleyen hayvan kılığına sokmuştur. Bilmiyorum belki bu onlardandır. Binaenaleyh ben onu yemem ama ondan nehiy de etmem.» buyurdular. Kertenkeleye benzer fakat ondan bir hayli büyük bir hayvandır. Bu hayvanın yediyüz sene yaşadığı su içmediği dişi düşmediği ve kırk günde bir damla bevl îfraz ettiği rivâyet olunur. Bazıları et yenilirse susuzluğu giderdiğini söylemişlerdir. Arablar bir şeyi yapmak istemezlerse: «Ben bunu keler suya gelinceye kadar yapmam» derler. Çünkü keler ömründe suya gitmez sadece çiğ ile ve soğuk hava ile yetinir-miş. Kışın kovuğundan dışarı çıkmazmış. hadislerinden İbn Ömer rivâyetlerini Buhârî «Zebayıh ve Ahbaru'l-Âhad» bahislerinde; Hâlid hadîsini «Et'ıme ve Zebayih» da; aynı hadîsi Nesâî ile İbn Mâce «Kitab'us-Sayd»'da; Ebû Dâvud «Et'mıe»'de muhtelif râvilerden tahric etmişlerdir. (sallallahü aleyhi ve sellem)'e'hediyye getiren Ümmü Hufeyde ile Lübabetü's-Suğra ve Lübabet'ül-Kübra. Meymûne (radıyallahü anhüma)'nın kız kardeşleridir. Bunlar Haris b. Hazen"in kızlarıdır. Ümmü Hufeyde'nin adı Hüzeyle'dir. Bunlardan Lübâbet'ül-Kübra, Hazret-i İbn Abbâs'in, Lübâbetü's-Suğrâ Halid b. Velid’in anneleridir. eti yenir bir hayvan olduğunu söyleyenler bu hadîslerle istidlal etmişlerdir ki Abdurrahman b. Ebi Leylâ ile Saîd b. Cübeyr, İbrahim Nehaî, İmâm Malik, İmâm Şafiî, İmâm Ahmed ve İshâk’ın mezhebleri budur. Zahiriler dahi aynı kavli tercih etmişlerdir. Zahiri'-lerden İbn Hazin: ,. Kelerin mübâh olduğu Ömer b. Hattâb ile başkalarından sahih olarak rivâyet edilmiştir. «Hidâye» sahibi gibi bazıları keler etinin mekruh olduğunu söylemiş fakat bazıları yenilmesinde beis görmemişlerdir. Tahâvî «Ma'âm’l-Âsâr» adlı eserinde keler yemenin mubah olduğunu tercih etmiş ve: «keleri yemekte bir beis yoktur» demiştir. Yine Tahâvî: «Bir taife keleri yemeyi mekruh görmüşlerdir. Ki Ebû Hanife ile Ebû Yusuf ve Muhammed onlardandır» demiştir. Tahâvî'nin bu taifeden muradı Haris b. Mâlik, Yezîd b. Ebi Ziyâd ve Veki'dir. Zira kelerin denilmesini mekruh görenler bunlardır. Mezkur kavil Ali b. Ebî Talib ile Câbir b. Abdillah (radıyallahü anhûm) hazeratından da rivâyet olmuştur. Hanefi'lerce esah olan kavil kelerin heraheti tenzihiyye ile mekruh olmasıdır. Çünkü bir çok sahih hadisler onun haram olmadığına delâlet etmektedirler. Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)'in sofrasında keler yenildiği halde bir şey demeyip sükût buyurması da onun mubah olduğuna delâlet eder. Çünkü o bâtılı hiç bir zaman kabul ve İkrar etmez. Bir canlıyı ondan daha çirkin bir canlının şekline sokmaktır. Kur'ân-ı Kerîm de Benî İsrail'den bazılarının maymun ve ve domuz gibi çirkin hayvanlar suretine tebdil edildiği bildirilmektedir. Ancak şekil değiştiren bu kavimler derhal ölmüş ve nesilleri kesilmiştir. Halı (sallallahü aleyhi ve sellem)'in: «Bilmiyorum belki bu onlardandır.» buyurması ihtimal suret değiştiren insanların üç günden fazla yaşamadıklarını bilmezden önce olmuştur. Demîrî «Hayâtü’l-Hayavan» adlı eserinde şunları söylüyor: «Ulemâ şekil değiştiren insanların yaşayıp yaşamadığında ihtilâf etmişlerdir. Bir kavle göre yaşarlar. Zeccâc ile Kadı Ebû Bekir b. Arabi bu kavli tercih etmişlerdir. Cumhûra göre böyle bir şey yoktur. İbn Abbâs (radıyallahü anh): Şekli değişmiş insan üç günden fazla asla yaşamamış ve yeyip içmemiştir. Demiştir ki, bu söz Merfu' hadîs hükmündedir. Çünkü aklen böyle bir şeyin söylenmesine imkân yoktur. Onu mutlaka Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)’den işitmiştir.

Kaynak: Sahîh-i Müslim, Av, Kesilen Ve Etî Yenen...
Konu: Kelerin Mubah Kılınması Bâbı