Mekke Ve Mekkenin En Meşhur Binası Olan Kâbe’nin Fazileti İle Yüce Allahın Şu Kavlinin Tefsiri Bâbı: ile İlgili Hadisler

1607-) Ben Câbir ibn Abdillah (radıyallahü anh)'tan işittim; şöyle dedi: Kureyş tarafından Ka'be bina olunurken, Peygamber ile amucası Abbâs gidip, birlikte taşları omuzlarında taşıyorlardı. Abbâs Peygamber'e: İzârını çıkar da boynun üzerine koy, dedi. İzârını çıkarıp koyacağı sırada hemen yere düştü. Ve iki gözü semâya dikilerek; Abbâs'a: "îzârımı bana göster" dedi. Akabinde izârını alıp onu kendi üzerine bağ­ladı .

Kaynak: Sahîh-i Buhârî, Kitâbuz-zekât
Konu: Mekke Ve Mekkenin En Meşhur Binası Olan Kâbe’nin Fazileti İle Yüce Allahın Şu Kavlinin Tefsiri Bâbı:
1608-) Muhammed ibn Ebî Bekr'in oğlu Abdullah, Abdullah ibn Umer'e, Âişe'den haber vermiştir: Peygamber'in zevcesi Âişe şöyle demiştir: Rasûlullah(sallallahü aleyhi ve sellem), ben Âişe'ye hitaben: ''Kavmin Kureyş'in Ka'be'yi bina ederlerken, İbrâhîm Pey­gamber'in koyduğu temellerden bir kısmını terkederek kısalttıkları­nı bilmez misin?" dedi. Yâ Rasûlallah! Sen Ka'be'nin duvarlarını İbrâhîm'in temel­leri üzerine döndürmez misin? dedim. "Kavminin zamanı kâfirlik devrine yakın olmasaydı, muhak­kak ben Ka'be 'nin duvarlarını İbrâhîm'in temelleri üzerine yapardım'' buyurdu . ibnu Umer: Vallahi Âişe bu sözü muhakkak Rasûlullah'tan işitmiştir. -Ben Rasûlullah'ın Hicr'a yakın bulunan o iki Ka'be köşesini isti'lâmı terkettiğini sanmam; ancak şu var ki, herhalde Beyt, İbrâhîm'in temelleri üzere tamâm olmamıştır, demiş (böylece Âişe'yi te'yîd etmiş)tir .

Kaynak: Sahîh-i Buhârî, Kitâbuz-zekât
Konu: Mekke Ve Mekkenin En Meşhur Binası Olan Kâbe’nin Fazileti İle Yüce Allahın Şu Kavlinin Tefsiri Bâbı:
1609-) Bize Eş'as, el-Esved ibn Yezîd'den tahdîs etti ki, Âişe(radıyallahü anha) şöyle demiştir: Ben Peygamber'e İsmâîl Hicri'nin duvarından sorup: Bu duvar Beyt'ten midir? dedim. Rasûlullah: "Evet, duvar Beyt 'tendir" buyurdu. Ben yine: Kureyş için ne mâni' vardı ki duvarı yani Hıcr'i Beyt'in içine katmadılar? dedim. (sallallahü aleyhi ve sellem): "Kavmin olan Kureyş'in bu Hıcr'ı, Ka'be'ye girdirmeye ve Ka'­be içine katmaya büdçeleri kısa gelip yetmedi" buyurdu. yine: Ka'be'nin kapısı neden bu kadar yüksektir? diye sordum. : "Senin kavmin, dilediklerini Ka'be'ye girdirmeleri, diledik­lerini de girmekten men' etmeleri için böyle yaptılar. Eğer kavmin Câhiliyet devrine yakın olmasaydı, Hıcr'ın duvarını Beyt'e katmak ve Beyt'in kapısını yer seviyesine indirmek isterdim. Fakat duvarı Beyt 'e girdirmem ve Ka 'be kapısını yer seviyesine indirmemden ötü­rü, onların gönüllerinin kırılmasından endîşe ederim" buyurdu .

Kaynak: Sahîh-i Buhârî, Kitâbuz-zekât
Konu: Mekke Ve Mekkenin En Meşhur Binası Olan Kâbe’nin Fazileti İle Yüce Allahın Şu Kavlinin Tefsiri Bâbı:
1610-) Bize.Ebû Usâme, Hişâm'dan; o da Bâbası Urve'den tahdîs etti ki, Âişe (radıyallahü anha) şöyle demiştir: Rasûlullah (sallallahü aleyhi ve sellem) bana şöyle bu­yurdu: "Eğer senin kavminin küfrden ayrılması yeni olmasaydı, ben elbette Beyt'i bozar, sonra onu İbrâhîm Peygamber'in temeli üzeri­ne bina ederdim. Şübhesiz Kureyş Beyt 'in binasını kısattmıştır ve Beyt için bir half yânı kapı yapmıştır. (Diğer zabta göre mütekellim zamîri ile: Ben ona bir half yani bir kapı yapardım)" buyurdu. Muâviye Muhammed ibn Hazım şöyle dedi: Bize Hişâm, "Halfen", yani bir kapı diye tahdîs etti .

Kaynak: Sahîh-i Buhârî, Kitâbuz-zekât
Konu: Mekke Ve Mekkenin En Meşhur Binası Olan Kâbe’nin Fazileti İle Yüce Allahın Şu Kavlinin Tefsiri Bâbı:
1611-) Bize Cerîr ibn Hazım tahdîs edip şöyle dedi: Bize Yezîd ibnu Rûmân, Urve'den; o da Âişe (radıyallahü anha)'den tahdîs etti ki, Peygam­ber (sallallahü aleyhi ve sellem), Âişe'ye hitaben şöyle buyurmuştur: "Yâ Âişe! Senin kavmin Câhiliyet.devrine zamanca yakın olmayaydı, ben Beyt'in yıkılmasını emrederdim ; o da yıkılırdı. Sonra Beyt'ten dışarıda bırakılan Hıcr'ı, Beyt'e katar ve kapısını da yere yapışık yapardım. Bir de Beyt'e biri şark tarafında, öbürü de garb tarafında olmak üzere iki tane kapı koydururdum. Bu suretle de Beyt'i, İbrâhîm Peygamber'in temeline ulaştırmış olurdum". İşte Abdullah ibn Zubeyr'i Beyt'i yıkmaya ve yeniden inşâya sevk eden sebeb, Âişe'nin haber verdiği Peygamber'in bu arzu­sudur, demiştir. ibn Hazım dedi ki: Bana Yezîd ibn Rûmân: İbn Zubeyr, Beyt'^yıktığı ve yeniden bina ettiği zaman, ben de hâzır bulundum. O, Hıcr'dan bir mıkdârını Beyt'e katmıştı. Bu sırada ben, İbrâhîm Peygamber'in deve hörgüçleri gibi olan temel taş­larını gördüm, dedi. dedi ki: ben de Yezîd'e: İbrâhîm'in bu temellerinin yeri neresidir? diye sordum. Yezîd: Şimdi onu sana göstereyim, dedi. Ben kendisiyle beraber Hıcr'e girdim. O bana: İşte şurasıdır, diye Hıcr'ın aslî hududunun bulunduğu bir yer işaret edip gösterdi. dedi ki: Ben Hıcr'den olan bu yerin altı zıra' yâhud ona yakın mikdâr olduğunu takdîr ettim .

Kaynak: Sahîh-i Buhârî, Kitâbuz-zekât
Konu: Mekke Ve Mekkenin En Meşhur Binası Olan Kâbe’nin Fazileti İle Yüce Allahın Şu Kavlinin Tefsiri Bâbı: