Mekkeden Hicret Eden Bir Kimsenin Hacc İle Ömreyi Bitirdikten Sonra Ziyadesiz Üç Gün Mekkede Oturmasının Cevazı Bâbı ile İlgili Hadisler

3363-) Bize Abdullah b. Meslemete'bni Ka'neb rivâyet etti. ki): Bize Süleyman yani İbn Bilâl Abdurrahmân b. Humeyd'den naklen rivâyet etti. Abdurrahmân, Ömer b. Abdi’l-A'zîzi, Sâib b. Yezid'e şunu söylerken işitmiş: ikâmet hususunda bir şey işittin mi?» Sâib: Alâ' b. Hadramî'yi: Ben Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'i'. için tavaf-ı saclerden sonra Mekke'de üç gün kalma hakkı vardır) buyururken işittim. Galiba bundan fazla kalamaz demek istiyordu, cevâbını verdi.»

Kaynak: Sahîh-i Müslim, Hacc
Konu: Mekkeden Hicret Eden Bir Kimsenin Hacc İle Ömreyi Bitirdikten Sonra Ziyadesiz Üç Gün Mekkede Oturmasının Cevazı Bâbı
3364-) Bize Yahya b. Yahya rivâyet etti. ki): Bize Süfyân b. Uyeyne, Abdurrahmân b. Humeyd'den naklen haber verdi. ki): Ben Ömer b. Abdüazîz'i beraberinde oturanlara şunu söylerken işittim: ikâmet hususunda ne işittiniz? Bunun üzerine Sâib b. Yezîd şunu söyledi: Ben Alâ'dan yahut Ala' b. Hadramî'den dinledim. ki): Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem): olan bir kimse hacc ibâdetlerini edâ ettikten sonra Mekke'de üç gün ikâmet edebilir.» buyurdular.

Kaynak: Sahîh-i Müslim, Hacc
Konu: Mekkeden Hicret Eden Bir Kimsenin Hacc İle Ömreyi Bitirdikten Sonra Ziyadesiz Üç Gün Mekkede Oturmasının Cevazı Bâbı
3365-) Bize Hasanü'l-Hulvânî ile Abd b. Humeyd hep birden Yâkub b. İbrahim b. Sa'd'dan rivâyet ettiler. ki): Bize babam, Salih'ten, o da Abdurrahmân b. Humeyd'den naklen rivâyet etti. Abdurrahmân, Ömer b. Abdilazîz'i, Sâib b. Yezîd'e sorarken işitmiş. Sâib Şöyle dedi: «Ben Alâ' b. Hadramî'yi şöyle derken işittim: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’i: gece vardır ki muhacir olan bir kimse tavâf-ı saderden sonra bu gecelerde Mekke'de kalabilir.) buyururken işittim.»

Kaynak: Sahîh-i Müslim, Hacc
Konu: Mekkeden Hicret Eden Bir Kimsenin Hacc İle Ömreyi Bitirdikten Sonra Ziyadesiz Üç Gün Mekkede Oturmasının Cevazı Bâbı
3366-) Bize İshâk b. İbrahim rivâyet etti. ki): Bize Ab-dürrezzak haber verdi. ki): Bize İbn Cüreyc haber verdi; ve tertemiz yazdırdı. ki): Bana İsmail b. Muhammed b. Sa'd haber verdi. Ona da Humeyd b. Abdirrahmân b. Avf haber vermiş; ona da Sâib b. Yezîd haber vermiş; ona da Alâ' b. Hadramî, Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’den naklen haber vermiş. Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem): hacc ibâdetlerini edâ ettikten sonra Mekke'de kalacağı müddet üç gecedir.» buyurmuşlar.

Kaynak: Sahîh-i Müslim, Hacc
Konu: Mekkeden Hicret Eden Bir Kimsenin Hacc İle Ömreyi Bitirdikten Sonra Ziyadesiz Üç Gün Mekkede Oturmasının Cevazı Bâbı
3367-) Bana Haecâc b. Şâir rivâyet etti. ki): Bize Dahhâk b. Mahled, rivâyet etti. ki): Bize İbn Cüreyc bu isnâdla bu hadîsin mislini lıaber verdi. hadîsi Buhârî. Ebû Dâvûd ve Tirmizî «Hacc» bahsinde; Nesâî «Hacc ve Namaz» bahislerinde; İbn Mâce de namaz bahislerinde tahrîc etmişlerdir. feth edilmezden önce Mekke muhacirlerinin Mekke'de ikâmet etmeleri haram kılınmıştı. Sonraları hacc ve ömre sebebiyle Mekke'ye girenlere hacc ibâdetlerini bitirdikleri vakit Mekke'de yalnız üç gün kalmaları mubah kılındı. Nevevî‘ye göre bu hadîsin mânâsı hicret edenlere Mekke'ye yerleşmenin haram kılınmasıdır. Kâdî Iyâz bu kavli cumhûr-u ulemâ’dan rivâyet etmiştir. bir cemaat Mekke'nin fethinden sonra muhacirlerin Mekke'ye yerleşmelerini tecviz etmiş, bu hadîsin hicretin vâcib olduğu zamanlara mahsus olduğunu söylemişlerdir. Mekke'nin fethinden evvel Hicret'in vâcib olduğunda bütün ulemâ müttefiktir. Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)’e bizzat yardımda bulunmak için ashâb-ı kirâm'in Medîne-i Münevvere'de yaşamaları îcab ediyordu. Muhacir olmayanların istedikleri yerde yaşamaları bilittifâk caizdir. Mekke'de kalmak için verilen üç günlük ruhsat, ikâmet hükmüne girmez. Onlar yine misafir hükmündedirler.

Kaynak: Sahîh-i Müslim, Hacc
Konu: Mekkeden Hicret Eden Bir Kimsenin Hacc İle Ömreyi Bitirdikten Sonra Ziyadesiz Üç Gün Mekkede Oturmasının Cevazı Bâbı