Ölen Kimse Namına Verilen Sadakanın Sevabı Kendisine Ulaşacağı Bâbı ile İlgili Hadisler
2373-)
Bize Muhammed b. Abdüllâh b. Nümeyr rivâyet etti. ki): Bize Muhammed b. Bişir rivâyet etti. ki): Bize Hişâm, babasından, o da Âişe'den naklen rivâyet etti ki, Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)'e bir adam gelerek: Resûlallah! Annem ansızın öldü, vasiyet te etmedi. Öyle zannederim ki konuşmuş olsa sadaka verilmesini vasiyet ederdi. Acaba onun nâmına ben sadaka versem, anneme sevap olur mu?» demiş, Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)-. —«Evet.» cevâbını vermiş.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Zekât
Konu: Ölen Kimse Namına Verilen Sadakanın Sevabı Kendisine Ulaşacağı Bâbı
2374-)
Bana, bu hadîsi Züheyru'bnu Harb da rivâyet etti. ki): Bize Yahya b. Said rivâyet etti. H. Ebû Küreyb dahi rivâyet etti, ki): Bize Ebû Üsâme rivâyet etti. H. Alîyyü'bnü Hucr da rivâyet etti. ki): Bize Alîyyü'bnü Müshir haber verdi. H. Hakem b. Mûsâ dahi rivâyet etti. ki): Bize Şuayb b. İshâk rivâyet etti. Bu râvîlerin hepsi Hişâm'dan bu isnadla rivâyette bulunmuşlardır. Üsâme hadîsinde «Vasiyet de etmedi.» cümlesi vardır. Nitekim İbn Bişir de ayni cümleyi söylemiş fakat diğer râvîler onu söylememişlerdir. hadîsi Buhârî «Cenâiz» bahsinde tahrîc etmiştir cümlesi viitü şeklinde de rivâyet olunmuştur. kelimesi mansûb okunduğuna göre temyiz yahut fi'lin ikinci mefûlü olur. Merfû okunursa nâib-i faildir. İyâz: «Ekseri rivâyetlerimiz mansûbdur.» demiştir. «Ansızın öldü, demektir. Bu kelime beklemeden yapılan her fiil hakkında kullanılır. nin Hazret-i İbn Abbâs' dan rivâyet ettiği bir hadîsde: «Sa'dü'bnü Ubâde annesinin ifâ edemeden öldüğü bir neziri hakkında Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’den fetva istedi de: Annen nâmına onu sen edâ et; buyurdular.! denilmektedir; Dâvûd dahi buna benzer bir hadis rivâyet etmiştir.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Zekât
Konu: Ölen Kimse Namına Verilen Sadakanın Sevabı Kendisine Ulaşacağı Bâbı