Ramazanın Arkasından Şevvalden Altı Gün Oruç Tutmanın Müstehab Oluşu Bâbı ile İlgili Hadisler

2815-) Bize Yahya b. Eyyûb ile Kuteybetü'bnü Saîd ve Aliy-yü'bnü Hucr toptan İsmail'den rivâyet ettiler. İbn Eyyûb ki): Bize İsmail b. Ca'fer rivâyet etti. ki): Bana Sa'd b. Saîd b. Kays, Ömer b. Sabit b. Haris El-Hazrecî'den, ona da Ebû Eyyûb El-Ensari (radıyallahü anh) rivâyet etmiş olmak Üzere haber verdi ki, Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem): «Her kim ramazan orucunu tutar da sonra şevval'den altı günü eklerse bu bütün sene oruçlu gibi olur.» buyurmuşlar.

Kaynak: Sahîh-i Müslim, Oruç
Konu: Ramazanın Arkasından Şevvalden Altı Gün Oruç Tutmanın Müstehab Oluşu Bâbı
2816-) Bize İbn Nümeyr rivâyet etti. ki): Bize babam rivâyet etti. ki): Bize Yahya b. Saîd'in kardeşi Sa'd b. Saîl rivâyet etti. ki): Bize Ömer b. Sabit haber verdi. ki): Bize Ebû Eyyûb El-Ensâri (radıyallahü anh) haber verdi. ki): Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'i yukarki hadîsin mislini söylerken işittim.

Kaynak: Sahîh-i Müslim, Oruç
Konu: Ramazanın Arkasından Şevvalden Altı Gün Oruç Tutmanın Müstehab Oluşu Bâbı
2817-) Bu hadâsi bize Ebû Bekir b. Ebî Şeybe de rivâyet etti.' ki): Bize Abdullah b. Mübarek, Sa'd b. Saîd'den rivâyet etti. ki): Ben, Ömer b. Sâbit'den işittim. ki): Ben, Ebû Eyyûb (radıyallahü anh): Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) buyurdu... diyerek yukarki hadîsin mislini rivâyet ederken işittim. diyor ki: «Bu hadîs İmâm Şafiî ile İmâm Ahmed, Dâvud-u Zahirî ve onlara muvafakat eden ulemânın mezheplerine açık delildir. Onlara göre Şevval'den altı gün oruç tutmak müstehabdır. Mâlik ile Ebû Hanîf e'ye göre bu oruç mekruhtur. İmâm Mâlik «El-Muvatta» nâm eserinde: (Ehl-i ilimden bu orucu tutan hiç bir kimse görmedim.) demiştir. Bu zevata göre Şevval orucunun mekruh olması farziyeti zannedilmesin diyedir. İmâm Şafiî ile ona muvafakat edenlerin delili sahîh ve sarih olan bu hadîstir. Bir sünnet sabit oldu mu bâzı kimselerin yahut ekseriyetin veya herkesin terketmesi sebebiyle bırakılamaz.. zevatın (Farziyeti zannolunur.) sözleri arafe, aşûra ve diğer mendûb oruçlarla nakzolunur. Ulemâmıza göre efdal olan Ramazan Bayramını müteâkib altı gün ara vermeksizin oruç tutmaktır. Maamafih bu orucu muhtelif günlerde tutan yahut Şevvâl'in ortasına veya sonuna bırakan dahi peşi peşine tutmuş gibi fazilete nail olur. Çünkü böylesine de Ramazan orucuna şevval'den altı gün ekledi, denilebilir. Ulemânın beyânına göre Ramazan orucuna şevval'den altı gün eklemekle tutulan orucun bütün sene orucu gibi olması, yapılan tâatlar on misli katlandığı içindir: on misli on ay eder, altı günün on misli de altmış gün yani iki ay olur. Bu suretle oruç tutan kimse bütün sene oruç tutmuş gibi sevap kazanır. Bu cihet Nesâî'nin kitabında merfû bir hadîs ile beyân olunmuştur.» Nevevî'nin Ebû Hanîf e'ye nisbet ettiği kavil Hanefîiler'in mezhebi değildir. Hanefîyye kitaplarında: «Ramazan Bayramından sonra Ramazan orucuna şevval’den altı gün oruç eklemek mendûbdur. bu orucun aralıksız tutulmasını mekruh görmüş, Bazıları mekruh olmadığını söylemişlerdir. Mâlik kerahete kaail olanlardandır. Bu orucu Şevvâl'in muhtelif günlerinde tutmak kerahetten ve Hıristiyanlar'a benzemekten uzaklaştırır.» denilmektedir.

Kaynak: Sahîh-i Müslim, Oruç
Konu: Ramazanın Arkasından Şevvalden Altı Gün Oruç Tutmanın Müstehab Oluşu Bâbı