Said B. Muâz Radıyallahü Anh’in Faziletlerinden Bir Bab ile İlgili Hadisler

6499-) Bize Abd b. Humeyd rivâyet etti. ki): Bize Abdurrezzâk haber verdi. ki): Bize İbn Cüreyc haber verdi. ki): Bana Ebû'z-Zübeyr haber verdi ki: Câbir b. Abdillah'i şöyle derken işitmiş: Sa'd b. Muâz’ın cenazesi ashabın huzurlarında iken Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem): için Rahman'ın arşı sarsıldı.» buyurdular.

Kaynak: Sahîh-i Müslim, Sahabe'nin Faziletleri
Konu: Said B. Muâz Radıyallahü Anh’in Faziletlerinden Bir Bab
6500-) Bize Amru'n-Nâkıd rivâyet etti. ki): Bize Abdullah b. İdris El-Evdî rivâyet etti. ki): Bize A'meş, Ebû Süfyân'dan, o da Câbir'den naklen rivâyet etti. (Şöyle dedi): Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem): b. Muâz'ın vefatı için Rahman’ın arşı sarsılmıştır.» buyurdular.

Kaynak: Sahîh-i Müslim, Sahabe'nin Faziletleri
Konu: Said B. Muâz Radıyallahü Anh’in Faziletlerinden Bir Bab
6501-) Bize Muhammed b. Abdillah Er-Ruzzî rivâyet etti. ki): Bize Abdu'l-Vehhab b. Atâ’ El-Haffâf, Sa'd'dan, o da Katade'den naklen rivâyet etti. ki): Bize Enes b. Mâlik rivâyet etti ki, onun — yani Sa'd'ın— cenazesi konduğunda Ncbiyyullalı (sallallahü aleyhi ve sellem): için Rahman’ın arşı sarsılmıştır.» buyurdular. hadîsi Buhârî «Kitâbu Menâkibu'l-Ensar'da tahric etmiştir. Sa'd, Evs kabilesinin reisi idi. Nitekim Sa'd b. Ubade de Hazrec'in büyüğü idi. Bedir, Uhud ve Hendek gazalarında bulunmuş, Hendek gazasından bir ay sonra harbde aldığı yaradan vefat etmiştir. . bu hadîsin te'vilinde ihtilâf etmişlerdir. Bir kısmı zahirî mânâsına almış ve Arş-ı Alâ'nın Sa‘d'in ruhu geliyor diye sevincinden sallandığını söylemişlerdir. Onlara göre Allahü teâlâ arşa akıl ve temyiz bahsetmiş, sallanma bu suretle olmuştur. Buna bir mâni de yoktur. Nitekim Teâlâ Hazretleri: taşlardan Bazıları hakikaten Allah korkusundan aşağı düşerler." Süre-i Bakara, Âyet: 74. buyurmuştur. «Hadîsin zahirinden anlaşılan budur. Muhtar olan da budur.» diyor. Mazirî bu kavli naklettikten sonra şunları söylemiştir: «Akıl cihetinden bu inkâr edilemez. Çünkü arş hareket ve sükûnu kabul eden bir cisimdir. Lâkin bununla Sa'd'a bir fazılet hâsıl olmaz. Meğer ki: Allahü teâlâ arşın hareketini melekler için Sa'd'ın ölümüne bir alâmet kılmış ola.» bazıları arşın sallanmasını, onu taşıyan meleklerin titreşmesi mânâsına almışlardır. Onlara göre cümleden muzaf hazf edilmiştir, murad olan arşın sallanması değil, ehl-i arşın hareketidir. Buradaki salanmadan maksad sevinç ve kabuldür. Harbi: «Bu söz Hazret-i Sa'd’ın efâtı meselesini büyültmekden kinayedir. Arablar büyük bir şeyi, ondan daha büyüğüne nisbet ederler. Meselâ: Filânın ölümü için dünya karardı; onun için kıyâmet koptu derler.» şeklinde mütalâada bulunmuştur. hadîsden murad Hazret-i Sa'd'in tabutu sallandı manasınadır, demişlerse de Nevevî bu sözün bâtıl olduğunu söylemiştir. Filhakika ;ahîh rivâyetler bunu reddetmektedir. İhtimal ki, bu zevata Müslim'in îvâyet ettiği bu hadîsler ulaşmamıştır.

Kaynak: Sahîh-i Müslim, Sahabe'nin Faziletleri
Konu: Said B. Muâz Radıyallahü Anh’in Faziletlerinden Bir Bab
6502-) Bize Muhammed b. Müsennâ ile İbn Beşşâr rivâyet ittiler. (Dediler ki): Bize Muhammed b. Ca'fer rivâyet etti. ki): Bize Şu'be, Ebû İshâk'dan rivâyet etti. ki): Bera'i şunu söylerken işittim: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) ipek bir hülle hediye edildi de ashabı ona dokunarak yumuşaklığına şaşmaya başladılar. Bunun üzerine: bunun yumuşaklığına mı şaşıyorsunuz? Sa'd b. Muâz'ın cennetteki mendilleri bundan daha hayırlı ve daha yumuşaktır.» buyurdular.

Kaynak: Sahîh-i Müslim, Sahabe'nin Faziletleri
Konu: Said B. Muâz Radıyallahü Anh’in Faziletlerinden Bir Bab
6503-) Bize Ahmed b. Ab'dete'd-Dabbi rivâyet etti. ki): Bize Ebû Dâvud rivâyet etti. ki): Bize Şu'be rivâyet etti. ki): Bana Ebû İshâk haber verdi. ki): Bera' b. Âzib'i şunu söylerken işittim: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'e ipek bir elbise getirdiler... râvi hadîsi nakletmiştir. Sonra İbn Ahde şöyle deditir: Bize Ebû Dâvud haber verdi. ki): Bize Şu'be rivâyet etti. ki): Bana Katâde, Enes b. Mâlik'den, o da Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)'den naklen bunun benzerini yahut mislini rivâyet etti.

Kaynak: Sahîh-i Müslim, Sahabe'nin Faziletleri
Konu: Said B. Muâz Radıyallahü Anh’in Faziletlerinden Bir Bab
6504-) Bize Muhaınmod b. Amr b. Cebele rivâyet etti. ki): Bize Ümeyye b. Hâlid rivâyet etti. ki): Bize Şu'be bu hadîsi iki isnadla birden Ebû Dâvûd'un rivâyeti gibi tahdîs etti.

Kaynak: Sahîh-i Müslim, Sahabe'nin Faziletleri
Konu: Said B. Muâz Radıyallahü Anh’in Faziletlerinden Bir Bab
6505-) Bize Züheyr b. Harb rivâyet etti. ki): Bize Yûnus b. Muhammed rivâyet etti. ki): Bize Şeyban Katade'den rivâyet etti. ki): Bize Enes b. Mâlik rivâyet etti ki, gerçekten Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’e ince ipekden bir cübbe hediyye edilmiş. Halbuki kendisi ipekden nehy buyuruyormuş. Halk buna şaşmışlar. Bunun üzerine Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem): nefsi yed-i kudretinde olan Allah'a yemin ederim ki, Sa'd b. Muâz'ın cennetteki mendilleri bundan daha güzeldir.» buyurmuşlar.

Kaynak: Sahîh-i Müslim, Sahabe'nin Faziletleri
Konu: Said B. Muâz Radıyallahü Anh’in Faziletlerinden Bir Bab
6506-) Bize bu hadîsi Muhammed b. Beşşâr rivâyet etti. ki): Bize Salim b. Nûh rivâyet etti. ki): Bize Ömer b. Âmir, Katade'den, o da Enes'den naklen rivâyet etti ki, Dûmetü'l-Cendel'in Ükeydir'i Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'e bir hülle hediyye etmiş. yukarki hadîs gibi anlatmış, yalnız bu hadîsde «İpekden nehy buyuruyormuş» cümlesini anmamıştır. rivâyetleri Buhârî «Kitâbu Menâkıbu'l-Ensar» ile «Kitâbu’l-Hil c»'de tahric etmiştir. İki parçadan müteşekkil elbisedir. Ekser ulemaya göre burada hülle tâbiri doğru değildir. Fakat hüllenin yeni yapılmış bir tek elbise mânâsına geldiğini söyleyenler de vardır. Siyer kitaplarında bunun bir kaftan olduğu rivâyet edilmiştir. İnce ipek mânâsına gelir. Kalınına istebrak derler. İbn în istebrakm sündûsden daha makbul olduğunu söylemiş: «Çünkü is-ıbrak dibanın kalımdır. İpeğin kalını ise incesinden daha makbuldür, demiştir. (sallallahü aleyhi ve sellem)’in mendilleri Hazret-i Sa'd'a tahs buyurması ihtimal ki, hediye edilen ipek, onun mendilleri cinsinden tduğu içindir. Yahut gelen elbiseye şaşanlar ensardan olduğu için: Sizin reisinizin mendilleri bundan daha hayırlıdır, demiştir. Hazret-i Sa’d bu cins elbiseyi sevdiği için onu tahsis buyurmuş olması da mümkündür. Nitekim Hazret-i Cibrîl'in başında ipekten bir sarık olduğu halde onun cenazesine iştirak ettiği rivâyet olunmuştur. Medine ile Şam arasında bir kaladır. Şam'a daha yakındır. Bazıları bunun Tebûk'e yakın bir ler olduğunu söylerler. Ükeydir b. Abdil-Melik bu kal'an hükümdarı idi. febûk harbinde Hâlid b. Velid'in ökeydir'i esir aldığı ve bu hülleyi onun Üzerindeki eşyadan ganimet plarak elde ettiği rivâyet olunur. Bu hülle altın işlemeli bir ipek kaftanmış. Hülle Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'e hediye edilince Ükey-idir'i serbest bırakarak memleketine göndermiş ve onu vergiye bağlamıştır. Vâkıdî, Ükeydir'in müslümanlığı kabul ettiğini, Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)'in de kendisine mektub yazdığım kaydeder. bu Hadîs-i şerifin cennette Sa'd b. Muâz (radıyallahü anh)’ın yüksek mertebe sahibi olduğuna delil sayarlar. Hadîs-i şerîf Hazret-i Sa'd'in cennetlik olduğuna, oradaki en basit elbisesinin dünya elbiselerinden daha kıymetli olacağına da delildir.

Kaynak: Sahîh-i Müslim, Sahabe'nin Faziletleri
Konu: Said B. Muâz Radıyallahü Anh’in Faziletlerinden Bir Bab