Sünnete Uygun Olan Boşama Şekli ile İlgili Hadisler
2181-)
Abdullah b. Ömer (radıyallahü anh)'den rivâyet olunduğuna göre kendisi, Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) zamanında karısını hayızlı iken boşamış bunun üzerine, Ömer b. el-Hattâb bu durumu Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'a sormuş, Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle cevap vermiştir; Ona emret, karısına dönsün. Sonra (hayızından) temizlenip (tekrar) bir hayz (daha) görüp sonra (tekrar) temizleninceye kadar (nikahı altında) tutsun. Bundan sonra isterse tutar, isterse temasta bulunmadan önce boşar. İşte Aziz olan Allah'ın, kadınların içinde boşanmasını emrettiği iddet (dönemi) budur." talak 1, 3, 44, 45, tefsir, ahkam 13; Müslim, talak 1,14; Nesâî, talak .13, 15, 19; İbn Mace, talak 1,3; Darimî, talak 1, 2; Muvatta, talak 53; Ahmed b. Hanbel, I, 4; II, 26, 43, 51, 54, 58, 61, 63, 64, 74, 78, 80, 128, 130, 146; III, 386.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Boşanma Bölümü
Konu: Sünnete Uygun Olan Boşama Şekli
2182-)
Nâfî'den rivâyet edildiğine göre İbn Ömer karısını hayızlı iken bir talakla boşamış. (Nâfi rivâyetine devam ederek önceki) Mâlik hadisinin mânâsını (nakletmiştir.) talak 1.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Boşanma Bölümü
Konu: Sünnete Uygun Olan Boşama Şekli
2183-)
İbn Ömer (radıyallahü anh)'den rivâyet olunduğuna göre kendisim karısını hayızlı iken boşamış da (babası) Ömer, bunu Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)'e anlatmış bunun üzerine Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) " O'na emret karısına dönsün, sonra onu ya temizlendiğinde ya da hâmile iken boşasın" buyurmuştur. talak 1, 3, 44, 45; ahkam 13; Müslim, talak, I, 14; Nesâî, talak 13, 5, 19; İbn Mâce, talak 1,3; Dârimî, talak, 1, 2; Muvatta', talak 53; Ahmed b. Hanbel, I, 4; II, 26, 43, 51. 54, 58, 61, 63, 64, 74, 78, 80, 128, 130, 146; III, 386.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Boşanma Bölümü
Konu: Sünnete Uygun Olan Boşama Şekli
2184-)
Abdullah b. Ömer (radıyallahü anh)'den rivâyet olunduğuna göre kendisi hanımını hayızlı iken boşamış (babası) Ömer de bunu Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'e haber verince, Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) kızmış sonra (şöyle) buyurmuştur: O'na emret hanımına dönsün onu temizlenip de sonra (tekrar) hayızlanıncaya ve (bu hayızdan) sonra (tekrar) temizleninceye kadar (nikâhı altında) tutsun. Sonra isterse temizken (kendisiyle) münâsebette bulunmadan boşasın. İşte zikri yüce olan Allah'ın emrettiği şekilde iddete uygun olan talak budur." talak 1, 3; 44, 45; ahkâm 13; Müslim, talak 1, 14; Nesâî, talak 1, 3, 5, 19; İbn Mâce, talak 1, 3; Darimî, talak, 1, 2; Muvatta', talak, 53; Ahmed b. Hanbel I, 4; II, 26, 43, 51, 54, 58, 61, 63, 64, 74, 78, 80, 128, 130, 146; III, 386.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Boşanma Bölümü
Konu: Sünnete Uygun Olan Boşama Şekli
2185-)
Yunus b. Cübeyr'den rivâyet edildiğine göre; (Yunus) İbn Ömer'e; kaç defa boşadın? diye sormuş da, (İbn Ömer): Bir defa, diye cevap vermiştir. Ebû Dâvud rivâyet etmiştir.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Boşanma Bölümü
Konu: Sünnete Uygun Olan Boşama Şekli
2186-)
Yunus b. Cübeyr'den nakledilmiştir ki: Abdullah b. Ömer'e bir soru yönelterek; hayızlı iken boşayan bir adam (hakkında ne dersin?) dedim. İbn Ömer'i tanır mısın? dedi, Ben de: diye cevap verdim. (Bunun üzerine bana şunları anlattı:) b. Ömer karısını hayızlı iken boşamıştı. Bunun üzerine (babası) Ömer de Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)'e varıp (bu meseleyi) ona sordu (Hazret-i Peygamber): Ona emret karısına dönsün, sonra (isterse) onu temizlik müddetinin başlangıcında boşasın" , cevabını verdi (Yunus b. Cübeyr rivâyetine devam ederek) dedi ki: Ben (İbn Ömer'e hitaben:) (hayızlı hâlinde verilmiş olan talak da talakdan) sayılır mı? dedim de (İbn Ömer:) (olmasın)? eğer (bir insan) acze düşüp ahmaklık etse (de karısını boşasa hiç ahmaklığı veya acizliği, vermiş olduğu bu talakı geri getirir mi) ne dersin?" cevabını verdi. talak 2,3, 45; Müslim, redâ' 74, 76, 78, talak 9, 11, 12; Tirmizî, talak 1; Nesaî, talak 5, 76; İbn Mâce, talak 2; Ahmed b. Hanbel, I, 44.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Boşanma Bölümü
Konu: Sünnete Uygun Olan Boşama Şekli
2187-)
Ebû'z-Zübeyrin haber verdiğine göre; kendisi Urve'nin kölesi Abdurrahman b. Eymen'i, İbn Ömer'e şu soruyu sorarken işitmiş. -Ebû'z-Zübeyr (onların konuştuklarını) işitiyormuş- (Abdurrahman); hayızlı iken boşayan bir adam hakkındaki görüşün nedir? demiş. (İbn Ömer de şöyle) cevap vermiş: b. Ömer Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) zamanında hanımını hayızlı iken boşadı da (babası) Ömer; b. Ömer karısını hayızlı iken boşadı diyerek (bunu Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'e sordu. (Resûl-i Ekrem de) o kadını bana geri çevirdi, (vermiş olduğum) talakı da saymadı ve; Temizlendiği zaman (onu) boşasın ya da (nikahı altında) tutsun" buyurdu. İbn Ömer (sözlerine devam ederek) dedi ki: ve Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem); Ey Peygamber, kadınları boşadığmız zaman, (iddetlerinin başlangıcında) boşayın" et-Talak (66), 1. âyet-i kerimesini okudu. Dâvûd buyurdu ki: Bu hadisi Yunus b. Cübeyr, Enes b. Şirin, Said b. Cübeyr, Zeyd b. Eşlem ve Ebû'z-Zübeyr İbn Ömer'den; Mansur da Ebu Vâil'den rivâyet etmişlerdir. Hepsinin manası da şudur: Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) İbn Ömer'e karısına dönmesini temizleninceye kadar (nikahı altında tutmasını) sonra isterse boşamasını; isterse (nikahı altında) tutmasını emretti. şekilde bu hadisi Muhammed b. Abdurrahman Sâlim’den, (Salim de) İbn Ömer'den rivâyet etmiştir. Zührî'nin Sâlim'den yaptığı rivâyeti ile Nâfi'nin İbn Ömer'den yaptığı rivâyet ise, (şu mânâya gelen lâfızlardan ibarettir): Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) İbn Ömer'e karısına dönmesini ve temizlenip sonra (tekrar) hayızlanıncaya (ve) sonra temizleninceye kadar (nikahı altında tutmasını) sonra isterse boşamasını, isterse tutmasını emretmiştir. hadis) İbn Ömer'den Ata el-Horasanî -el-Hasen senediyle de rivâyet olunmuştur. Bu hadislerin hepsi de Ebüz-Zübeyr hadisine aykırıdır. talak 14; nesaî, talak 1; el-Fethü'r-rabbanî, XVII, 6.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Boşanma Bölümü
Konu: Sünnete Uygun Olan Boşama Şekli