Yatsı Île Sabah Namazlarını Cemaatla Kılmanın Fazileti Bâbı ile İlgili Hadisler

1523-) Bize İshâk b. İbrahim rivâyet etti. ki): Bize Mugîratü'bnÜ Selemete'l - Mahzunu haber verdi, ki): Bize Abdûlvâhit (yani İbn Ziyad) rivâyet etti. ki): Bize Osman b. Haktin rivâyet etti. ki): Bize Abdurrahmân b. Ebî Amra rivâyet etti. ki): Osman b. Affân, akşam namazından sonra mescide girerek yalnız basına oturdu. Ben de yanına oturdum. Osman: Ey kardeşim oğlu! Ben Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’i «Her kim yatsıyı cemaatla kılarsa, gecenin yansım namazla geçirmiş gibi olur. Ve kim sabah namazını cemaatla kılarsa bütün gece namaz kılmış gibi olur.» buyururken işitim; dedi.

Kaynak: Sahîh-i Müslim, Mescidler Ve Namaz Kılınan...
Konu: Yatsı Île Sabah Namazlarını Cemaatla Kılmanın Fazileti Bâbı
1524-) Bana bu hadisi Züheyr b. Harb da rivâyet etti. ki): Bize Muhammed d. Abdillâh El - Esedî rivâyet etti. H. Muhammed b. Râfi' de rivâyet etti. ki: Bize Abdürrazzak rivâyet etti. Bunların ikisi de Süfyân'dan, o da Ebû Sehl Osman b. Ha-kîm'den bu isnâdla bu hadîsin mislini rivâyet etmişlerdir.

Kaynak: Sahîh-i Müslim, Mescidler Ve Namaz Kılınan...
Konu: Yatsı Île Sabah Namazlarını Cemaatla Kılmanın Fazileti Bâbı
1525-) Bana Nasr b. Aliy El - Cehdamî rivâyet etti. ki): Bize Bişr (yani İbn Mufaddâl) Hâlid'den, o da Enes b. Şîrîn'den naklen rivâyet etti: ki: Ben, Cündeb b. Abdillâh'ı şöyle derken işittim: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem): kim sabah namazını cemaatla kılarsa, o kimse Allah'ın zimmetindedir. Sakın Allah zimmetine âid bir şey'den dolayı sizî talep etmesin Talep ettiği kimseyi de yetişerek, cehennem ateşine tepetaklak atmasın!» buyurdular.

Kaynak: Sahîh-i Müslim, Mescidler Ve Namaz Kılınan...
Konu: Yatsı Île Sabah Namazlarını Cemaatla Kılmanın Fazileti Bâbı
1526-) Bu hadîsi bana, Ya'kûb b. İbrahim Ed-Devrakî de rivâyet etti. ki): Bize İsmail, Hâlid'den, o da Enes b. Sîrîn'den naklen rivâyet etti. ki: Ben Cündeb-i Kasriyi şöyle derken işittim: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem): kim sabah namazını cemaatla kılarsa, o kimse, Allah'ın zimmetindedir. Sakın Allah zimmetine âid bir şey'den dolayı sizi talep etmesin. Çünkü o kimi zimmetine âid bir şey'den dolayı talep ederse ona yetişir. Sonra onu yüzüstü cehennem ateşine atar!» buyurdular.

Kaynak: Sahîh-i Müslim, Mescidler Ve Namaz Kılınan...
Konu: Yatsı Île Sabah Namazlarını Cemaatla Kılmanın Fazileti Bâbı
1527-) Bize Ebû Bekir b. Ebî Şey be de rivâyet etti. ki): Bize Te-zîd b. Hârûn, Dâvûd b. Ebi Hind'den, o da el-Hasen'den, o da Cündeb b. Süfyan dan, o da Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)’den bu isnadîm rivâyet etti. Ama Cündeb: cehennem ateşine tepesi öttü atmasın!» cümlesini söylememişdir. birinci hadîsinde Hazret-i Osmân'in, yanına oturan Abdurrahmân'a hemen Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’den hadîs riayet etmesi, Übbînin beyânına- göre yâ onun mescidden gideceğini anladığı yahut da namaza geç geldiği için olsa gerekdir. kim yatsıyı cemaatla kılana gecenin yansını namazla geçirmiş gibi olur.» ifâdesinden raaksad: «Kim yatsıyı cemaatla kılarsa kazanacağı sevap, yatsıyı cemaatla kılmadığı zaman gece yarısına kadar namaz kılmakla kazanacağı sevâb müsavidir.» demekdir. ikinci ve üçüncü hadîslerinde zikri geçen Cündeb b. Abdillâh ile Cündeb b. Süfyân aynı zâtdır. îsmi Cündeb b. Abdillâh b. Sûfyân'dır. Bâzı hadîslerde babasına; diğerlerinde dedesine nisbet edildiği için ayn ayrı iki şahısmış gibi görünür. zimmeti: burada Allah'ın kefalet ve te'mînâtı manasınadır. Bazıları «Allah'ın emniyeti.» mânâsına geldiğini söylemişlerdir. Allah zimmetine âid bir şey hususunda sizi talep etmesini»» cümlesinin mânâsı: «Böyle bir talepde bulunduracak isler yapmayın!» demekdir. Nitekim bu mânâda türkçemizde küçükleri bir şey'den men'etmek için: «Sakın bir daha seni bu işi yaparken görmiyeyim!» deriz. Binnetîce mânâ şöyle olur: «Bir kimse sabah namazını cemaatla kılarsa o kimse Allah'ın kefalet ve te'mînâtı altına girmiş olur. Binâenaleyh siz Allah'a karşı gitmeyin! Şayet onun rızâsına karşı bir amelde bulunursanız Allah size yetişir de cezanızı verir ve bu ceza da tepesi üstü cehenneme atılmak olur.» tâbirindeki zamîr, Allah'a da, bir kimseye de râci' olabilir. şerif ezan okunduktan sonra farz namazını kılmadan camiden çıkmanın mekruh olduğuna delildir. Bu hükümden yalnız ma'zûr olan kimse müstesnadır. «Namaz» bahsinde Allah ve Resûlü'nün zimmetlerine temas eden bir hadîs rivâyet etmişdir. Mezkûr hadîsde: «Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem): «Her kim bizim namazımızı kılar, kıblemize döner, kestiğimizi de yerse işte Allah ve Resûlünün zimmetlerini kazanan müslüman odur. Binâenaleyh siz zimmeti hususunda Allah'a verdiğiniz ahd-u peymân'ı bozmayın!» denilmişdir. Hadis Enes (radıyallahü anh)'dan rivâyet olunmuşdur.

Kaynak: Sahîh-i Müslim, Mescidler Ve Namaz Kılınan...
Konu: Yatsı Île Sabah Namazlarını Cemaatla Kılmanın Fazileti Bâbı