Yoldan Gelen Kimsenin Turükunun —ki Bu Kelime Geceleyin Girmek Demektir— Mekruh Oluşu Bâbı ile İlgili Hadisler

5071-) Bana Ebû Bekr b. Ebî Şeybe rivâyet etti. ki): Bize Yezid b. Hârun, Hemmâm'dan, o da İshâk b. Abdillah b. Ebî Talha’dan, o da Enes b. Malik'den naklen rivâyet etti ki Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) ailesi nezdine geceleyin gelmezdi. Onlara ya sabah ya-hud akşamleyin gelirdi.

Kaynak: Sahîh-i Müslim, Emirlik
Konu: Yoldan Gelen Kimsenin Turükunun —ki Bu Kelime Geceleyin Girmek Demektir— Mekruh Oluşu Bâbı
5072-) Bana bu hadisi Züheyr b. Harb de rivâyet etti. ki); Bize Abdüssemed b. Abdîlvâris rivâyet etti. ki): Bize Hemmam rivâyet etti. ki): Bize İshak b. Abdillah b. Ebî Talha Enes b. Malik'den o da Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)’den naklen bu hadisin mislini rivâyet etti. Şu kadar var ki o «geceleyin girmezdi» dedi.

Kaynak: Sahîh-i Müslim, Emirlik
Konu: Yoldan Gelen Kimsenin Turükunun —ki Bu Kelime Geceleyin Girmek Demektir— Mekruh Oluşu Bâbı
5073-) Bana îsmâîl b. Salim rivâyet etti. ki): Bize Hü-şeynı rivâyet etti. ki): Bize Seyyar haber verdi. H. Yahya b. Yahya da rivâyet etti lafz onundur. ki): Bize Hüseyni, Seyyâr'dan o da Şa'bî'den o da Câbir b. Abdillah'dan naklen rivâyet etti. Cabir Şöyle dedi: Bir gazada Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'le birlikte bulunuyorduk. Medine'ye geldiğimizde girmeye kalkıştık. Bunun üzerine: olun da (oraya) geceleyin (yani yatsı zamanı) girelim. Tâki dağınık saçlı kadın taransın, kocası gurbette olan da usturasını kullansın!» buyurdular.

Kaynak: Sahîh-i Müslim, Emirlik
Konu: Yoldan Gelen Kimsenin Turükunun —ki Bu Kelime Geceleyin Girmek Demektir— Mekruh Oluşu Bâbı
5074-) Bize Muhammed b. Müsennâ rivâyet etti. ki): Bana Abdissamed rivâyet etti. ki): Bize Şu'be, Seyyâr'dan o da, Âmir'den, o da Câbir'den naklen rivâyet etti. (Şöyle dedi): Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem): geceleyin (seferden) geldiği vakit hemen ailesi yanına dalıvermesin, Tâki kocası gurbette olan usturasını kullansın, dağınık saçlı da taransın» buyurdular.

Kaynak: Sahîh-i Müslim, Emirlik
Konu: Yoldan Gelen Kimsenin Turükunun —ki Bu Kelime Geceleyin Girmek Demektir— Mekruh Oluşu Bâbı
5075-) Bu hadîsi Yahya b. Habib de rivâyet etti. (Dedi-ki): Bize Bavh b. Ubade rivâyet etti. ki): Bize Şu'be rivâyet etti. ki): Bize Seyyar bu isnadla bu hadîsin mislini rivâyet etti.

Kaynak: Sahîh-i Müslim, Emirlik
Konu: Yoldan Gelen Kimsenin Turükunun —ki Bu Kelime Geceleyin Girmek Demektir— Mekruh Oluşu Bâbı
5076-) Bize Muhammed b. Beşşâr da rivâyet etti. ki): Bize Muhammed (Yani İbn Ca'fer) rivâyet etti. ki); Bize Şu'be Âsım'dan, o da Şa'bî'den, o da Cabir b. Abdülah'dan naklen rivâyet etti. Cabir Şöyle dedi: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) erkeğin gur-beti uzadığı zaman ailesinin yanına geceleyin gelmesini yasak etti.

Kaynak: Sahîh-i Müslim, Emirlik
Konu: Yoldan Gelen Kimsenin Turükunun —ki Bu Kelime Geceleyin Girmek Demektir— Mekruh Oluşu Bâbı
5077-) Bu hadîsi bana Yahya b. Habib dahi rivâyet etti. ki): Bize Ravh rivâyet etti. ki): Bize Şu'be bu isnadla rivâyette bulundu.

Kaynak: Sahîh-i Müslim, Emirlik
Konu: Yoldan Gelen Kimsenin Turükunun —ki Bu Kelime Geceleyin Girmek Demektir— Mekruh Oluşu Bâbı
5078-) Bize Ebû Bekir b. Ebû Şeybe de rivâyet etti. ki): Bize Vekî', Süfyan'dan, o da Muharîb'den, o da Câbir'den naklen rivâyet etti. Cabir Şöyle dedi: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem): Erkeğin seferden geceleyin gelerek ailesinin yanına dalmasını onların hıyanetini anlamak istemesini yahut kusurlarını araştırmasını yasak etti.

Kaynak: Sahîh-i Müslim, Emirlik
Konu: Yoldan Gelen Kimsenin Turükunun —ki Bu Kelime Geceleyin Girmek Demektir— Mekruh Oluşu Bâbı
5079-) Bu hadîsi bana Muhammed b. Müsenna da rivâyet etti. ki): Bize Abdurrahman rivâyet etti. ki): Bize Süfyan bu isnadla rivâyette bulundu. Abdurrahman Şöyle dedi: (onların hıyanetlerini anlamak istemesini yahut kusurlarını arattırmasını) cümlesini kasdederek burası hadisde var mıdır yok mudu; bilmiyorum dedi.»

Kaynak: Sahîh-i Müslim, Emirlik
Konu: Yoldan Gelen Kimsenin Turükunun —ki Bu Kelime Geceleyin Girmek Demektir— Mekruh Oluşu Bâbı
5080-) Bize yine Muhammed b. Müşenna rivâyet etti. ki): Bize Muhammed b. Ca'fer rivâyet etti. H. Ubeydullah b. Muâz da rivâyet etti. ki): Bize babam rivâyet etti. (Her İki râvi demişler ki) bize Şu'be, Muharib'den, o da Cabir'den, o da Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)’den naklen yoldan geceleyin gelmenin mekruh olduğunu rivâyet etti. Ama «Onların hıyanetlerini anlamak yahut kusurlarını araştırmak» kaydını zikretmedi. hadîsin Enes rivâyetini Buhârî Ömre bahsinde; Nesâî «Işretû'n-Nisa»'da, Cabir rivâyetini Buhârî «Nikah, Büyü', İstikraz, Cihad» ve «Şurut» bahislerinde kimi uzun kimi muhtasar olmak üzere tahric etmiştir. Hazret-i Cabir'in beraber bulunduğu sefer Tebük gazasıdır. Geceleyin gelmek manasınadır. ustura kullanmasından murad kasık ve koltuklardaki kılları yok etmesidir. Bütün bu rivâyetlerden anlaşılıyor ki; uzun zaman ailesinden uzak yaşayan kimsenin dönüşte geceleyin ansızın evine gelmesi mekruhtur. Fakat yakın bir yere gitmişde karısı gelmesini bekliyorsa evine gece dönmesinde beis yoktur. Keza askerde veya benzeri kalabalık bir cemaat içinde seferde bulunurda dönmeke oldukları ve şimdi şehre girecekleri haber verilirse, istediği zaman evine girmesinde beis yoktur. Çünkü ansızın geceleyin girmek evdekiler hazır olsun, telâşa düşmesinler diye yasak edilmiştir. Burada böyle bir telâş yoktur.

Kaynak: Sahîh-i Müslim, Emirlik
Konu: Yoldan Gelen Kimsenin Turükunun —ki Bu Kelime Geceleyin Girmek Demektir— Mekruh Oluşu Bâbı