Yüz Ve Baştaki Yaranın Diyeti ile İlgili Hadisler

2518-) Yesar oğlu Süleyman'dan: Kemiğe kadar işleyen yüzdeki yaralamanın diyeti, baş kemiğine kadar ulaşan yaralama diyeti gibidir. Ancak yara yüzde kusur bırakırsa, o zaman yüzün diyetine başdaki yaranın diyetinin yarısı kadar daha ilave edilir. Böylece diyetin miktarı, yetmişbeş dinar olur. Bütün mezhep ve lügatçıların ittifakıyla yüz ve baştaki yaralamalar on kısma ayrılmıştır: Kan çıkmaksızın derinin sıyrılması, Deri üzerinde kanın damla halinde toplanıp akmadığı yara. Kan akacak kadar —azıcık— yara, Deri ile beraber birazcık da etin kesilmiş olduğu yara, Deri ile beraber epeyce etin kesilmiş olduğu yara. El ile kemik arasındaki zara kadar ulaşan yara, Kemiği meydana çıkaran yara, Kemiği kıran yara. Kemiği kırdıktan sonra yerini değiştiren yara. Beyne ulaşan yara.

Kaynak: İmam Malik Muvatta, Diyetler (kanlıklar) Kitabı
Konu: Yüz Ve Baştaki Yaranın Diyeti
2519-) İmâm-ı Mâlik der ki: Beyne kadar ulaşmıyan yaralama hallerinde diyet onbeş devedir. kemikten alan ve beyne kadar ulaşmayan yara, başta ve yüzde olur.

Kaynak: İmam Malik Muvatta, Diyetler (kanlıklar) Kitabı
Konu: Yüz Ve Baştaki Yaranın Diyeti
2520-) İmâm-ı Mâlik der ki: Beyne ve karın boşluğuna ulaşan yaralamada kısas gerekmez.

Kaynak: İmam Malik Muvatta, Diyetler (kanlıklar) Kitabı
Konu: Yüz Ve Baştaki Yaranın Diyeti
2521-) Nitekim İbn Şihab da, «beyne kadar ulaşan yaralamada kısas yoktur» demiştir.

Kaynak: İmam Malik Muvatta, Diyetler (kanlıklar) Kitabı
Konu: Yüz Ve Baştaki Yaranın Diyeti
2522-) İmâm-ı Mâlik der ki: Kemiği kırıp beyne ulaşan yaralama ancak kafada olur.

Kaynak: İmam Malik Muvatta, Diyetler (kanlıklar) Kitabı
Konu: Yüz Ve Baştaki Yaranın Diyeti
2523-) İmâm-ı Mâlik der ki: Baş ve yüzdeki kemiği meydana çıkarmayan ufak yaralamalarda diyet yoktur. Diyet kemiğe kadar işleyen ve daha büyük yaralamalarda vardır. Çünkü peygamber efendimiz (sallallahü aleyhi ve sellem) Amr b. Hazm'a diyetlerle ilgili yazdığı fermanda en son olarak kemiğe kadar işleyen yaralamayı zikretmiş ve diyetini beş deve takdir etmiştir. Ne eski ve ne de yeni hiçbir halife kemiğe kadar işlemeyen küçük yaralar için diyete hükmetmemişlerdir.

Kaynak: İmam Malik Muvatta, Diyetler (kanlıklar) Kitabı
Konu: Yüz Ve Baştaki Yaranın Diyeti
2524-) Said b. Müseyyeb: «İnsanın herhangi bir uzvunda açılan yara için o uzvun diyetinin üçte biri gerekir» dedi.

Kaynak: İmam Malik Muvatta, Diyetler (kanlıklar) Kitabı
Konu: Yüz Ve Baştaki Yaranın Diyeti
2525-) İmâm-ı Mâlik der ki; İbn Şihab böyle ufak yaralamalarda diyet gerekmeyeceği görüşünde idi. Bana göre de, bu gibi hallerde üzerinde ittifak edilmiş belirli bir diyet yoktur. Fakat hakimin diyet takdir edebileceği görüşündeyim.

Kaynak: İmam Malik Muvatta, Diyetler (kanlıklar) Kitabı
Konu: Yüz Ve Baştaki Yaranın Diyeti
2526-) İmâm-ı Mâlik der ki: Bize göre, beyne kadar ulaşan yaralama, yüz ve baş kemiklerinin yaralanması, yaranın eti sıyırarak kemiğin meydana çıkması başta ve yüzde olunca belirtilen diyet vardır. Vücudun diğer yerlerindeki yaralamalarda hüküm, hakimin takdirine bırakılır. mezheplerde de hüküm aynıdır.

Kaynak: İmam Malik Muvatta, Diyetler (kanlıklar) Kitabı
Konu: Yüz Ve Baştaki Yaranın Diyeti
2527-) İmâm-ı Mâlik der ki: Alt çene kemiği ile burun kemiği başdan değildir. Müstakil iki ayrı kemikdirler. Diğer üç mezhebe göre, bunlar baştan sayılır ve diyet gerekir. Bunların yaralanmasında diyet olmadığı görüşündeyim. Baş kemiği bunların dışında müstakildir.

Kaynak: İmam Malik Muvatta, Diyetler (kanlıklar) Kitabı
Konu: Yüz Ve Baştaki Yaranın Diyeti
2528-) Ebu Abdurrahman oğlu Rabia'dan «Abdulah b. Zübeyr baş kemiğinin yaralanmasında kısas yaptı.»

Kaynak: İmam Malik Muvatta, Diyetler (kanlıklar) Kitabı
Konu: Yüz Ve Baştaki Yaranın Diyeti