Abdestsizin Yemek Yemesinin Cevazı, Bunda Hiçbir Kerahet Bulunmadığı Ve Abdest Almanın Hemen Vacib Olmadığı Bâbı ile İlgili Hadisler
853-)
- Bize Yahya b. Yahya et - Temîmî ile Ebû'r Rabî' Ez -Zehrânî rivâyet ettiler. Yahya: Bize Hammâd haber verdi dedi. Ebû'r Rabî' ise; Bize Hammâd, Amr b. Dinar'dan o da Saîd b. el - Huveyris'den o da İbn Abbâs'dan naklen rivâyet etti ki Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) heladan çıkmış, kendisine yemek getirmişler ve Abdest lâfı etmişler. Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem): «Ben namaz kılmak mı istiyorum ki, abdest alayım.» buyurmuşlar; dedi.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Hayz
Konu: Abdestsizin Yemek Yemesinin Cevazı, Bunda Hiçbir Kerahet Bulunmadığı Ve Abdest Almanın Hemen Vacib Olmadığı Bâbı
854-)
- Bize Ebû Bekr b. Ebi Şeybe'de rivâyet etti. ki): Bize Süfyan b. Uyeyne, Amr'dan, o da Saîd b. el-Huveyris'den naklen rivâyet etti. ki: İbn Abbâs'dan dinledim. Şöyle diyordu: (sallallahü aleyhi ve sellem)’in yanında idik. Heladan gelmiş de kendisine yemek getirmişlerdi. Abdest almayacak mısın, dediler. Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem): Namaz mı kılacağım ki, abdest alayım.» buyurdular.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Hayz
Konu: Abdestsizin Yemek Yemesinin Cevazı, Bunda Hiçbir Kerahet Bulunmadığı Ve Abdest Almanın Hemen Vacib Olmadığı Bâbı
855-)
- Bize Yahya b. Yahya da rivâyet etti. ki): Bize Muhammed b. Müslim et - Tâifî, Amr b. Dinar'dan, o da Sâib oğullarının âzâdlısı Saîd b. Huveyris'den naklen haber verdi ki, Saîd, Abdullah b. Abbâs'ı şöyle derken işitmiş, Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) helaya gitti; geldiği zaman kendisine yemek takdim ettiler ve: Resûlüllah! Abdest almayacakmısın? dediler. Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem): «Niçin? Namaz için mi?» buyurdular.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Hayz
Konu: Abdestsizin Yemek Yemesinin Cevazı, Bunda Hiçbir Kerahet Bulunmadığı Ve Abdest Almanın Hemen Vacib Olmadığı Bâbı
856-)
- Bana Muhammed b. Amr b. Abbâd b. Cebele dahi rivâyet etti. ki): Bize Ebû Âsim, İbn Cüreyc'den rivâyet etti. ki: Bize Saîd b. Huveyris rivâyet etti. Saîd, İbn Abbâs'ı şöyle derken işitmiş. Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) helada kazâ-i hacet etti de kendisine yemek getirildi. O (bundan) yedi, fakat suya falan dokunmadı. Cüreye ki: Bana Amr b. Dînâr, Said b. Huveyris'den naklen şunuda ziyade etti. Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)'e: Sen abdest almadın, demişler. Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem): kılmak istemedim ki, abdest alayım.» buyurmuşlar. Amr bunu Said b. Huveyris'den dinlediğini söyledi. hadis-i Şerifin bütün rivâyetleri abdestsiz bir kimsenin yemek yiyebileceğini göstermektedir ulemâ abdestsiz yemek yemek, su içmek, Allah'ı zikretmek ve Kur'ân-ı Kerim okumak gibi şeylerin caiz olduğuna ittifak etmişlerdir. Bu hususta hiçbir kerahet yoktur. Bütün sahih hadisler bunların cevazına delâlet ettiği gibi icma-ı ümmet dahi mün'akid olmuştur. Abdest almak ancak namaz vakti daraldığı zaman vacib olur. rivâyetlerin metinlerinden de anlaşılacağı vecihle mevzu-i bahis olan abdestden murad: Şer'î abdesttir. Bununla beraber Kâdî îyâz onu lûgavî abdest mânâsına almış ve elleri yıkamaktan ibaret olduğunu söylemiştir. Kâdi İyaz yemekten önce el yıkamanın müstehap veya mekruh olduğu hususunda ulemânın ihtilâf ettiğini ve İmâm Mâlik'le Sevrî'nin bunun kerahetine kail olduklarına nakletmişse de Hadîsden murad! Neveyî'ninde beyân ettiği vecihle el yıkamak değil Şer'i abdesttir. Allah-u A'lem.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Hayz
Konu: Abdestsizin Yemek Yemesinin Cevazı, Bunda Hiçbir Kerahet Bulunmadığı Ve Abdest Almanın Hemen Vacib Olmadığı Bâbı