Bâb: Sabi Yani Çocuk İslama Girip De Öldüğü Zaman Üzerine Cenaze Namazı Kılınır Mı? Ve Çocuğa İslâma Girmesi Teklîf Edilir Mi? ile İlgili Hadisler
1369-)
Abdullah ibn Omer(radıyallahü anh) şöyle haber verdi: Omer ibnu'l-Hattâb, Peygamber(sallallahü aleyhi ve sellem)'in beraberinde bir topluluk içinde İbnu Sayyâd (denilen küçük kâhin)in bulunduğu tarafa gittiler. Ve onu (Ensâr'dan) Megâle oğulları'nın taştan yapılmış sağlam kale binası yanında çocuklarla oynarken buldular. İbnu Sayyâd o sırada henüz bulûğ çağma ermeye yaklaşmıştı. İbn Sayyâd, Peygamber'i bilemedi. Nihayet Peygamber eliyle ona(hafifçe) vurduktan sonra İbnu Sayyâd'a: Benim Allah'ın Rasûlü olduğuma şehâdet eder misin? Dedi. Bunun üzerine ibnu Sayyâd, Rasûlüllah'a baktı ve: Senin Ümmîlerin Rasûlü olduğuna şehâdet ederim, dedi ve Peygamber'e hitaben: Sen de benim Allah'ın Rasûlü olduğuma şehâdet eder misin? Dedi. onun suâline cevâb vermeyi bıraktı da: Ben Allah'a ve (hakk) rasûllerine îmân ettim, dedi. Akabinde İbnu Sayyâd'a: Ne görüyorsun? Diye sordu. Sayyâd: Bana doğru haber de, yalan haber de gelir, dedi. Bu cevâb üzerine Peygamber: iş sana çok karıştırılmış, buyurdu. Bundan sonra Peygamber İbnu Sayyâd'a: Senin için gönlümde bir şey sakladım(şunu bil), buyurdu. Sayyâd: Gönlündeki o şey "Duh"tur, diye cevâb verdi. Bunun üzerine Rasûlüllah: yıkıl git; haddini tecâvüz etme, buyurdu. Peygamber'in onu böyle azarlaması üzerine Omer: Yâ Rasûlallah, beni bırak da şunun boynunu vurayım, dedi. Peygamber: Ona dokunma, eğer bu çocuk o Deccâl ise, sen onu vurmaya me'mûr ve muktedir kılınmadın.Eğer Deccâl değil ise, onu öldürmekte senin için hiçbir hayır yoktur, buyurdu. Salim şöyle dedi: Ben Bâbam Abdullah ibn Omer'den işittim, o şöyle diyordu: Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) bundan sonra bir kerre de Ubeyy ibn Ka'b ile beraber İbnu Sayyâd'ın bulunduğu hurmalığa gitmişti. Rasûlüllah onu gafil yakalamak ve ibn Sayyâd kendisini görmeksizin onun husûsî hayâtını görmek ve onun kâhinliğinden, tabiî olmayan hâlinden ve sözlerinden birşeyler işitmek ve sahâbîlere göstermek istiyordu. Peygamber onu kadife örtüsü içinde yan yatmış bir hâlde gördü. Kadife hırkası içinde genizden gelen anlaşılmaz bir hırıltı vardı. Tam bu sırada bir hurma ağacının arkasına gizlenmiş bulunan İbnu Sayyâd'ın annesi, Rasûlüllah'ı gördü ve hemen: Yâ Safı! İşte Muhammed geldi, diye seslendi. İbnu Sayyâd'ın adıdır. İbnu Sayyâd sür'atle ayağa kalktı. Bunun üzerine Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem), maiyyetinde bulunan kimselere: Şu kadın oğlunu o hâlde bıraksaydı, o tutarsız saçma sapan sözleriyle, tabiî olmayan hâli ile size ne mal olduğunu açıklardı, buyurdu. Şuayb ibn Ebî Hamza kendi hadîsinde: "Ferafasahu, ramrametun" yahut "zemzemetun" şeklinde söyledi. Ukayl ibn Hâlid ise "Ramrametun" dedi. Ma'mer ibn Râşid ise "Ramzetun" diye söyledi.
Kaynak: Sahîh-i Buhârî, Kitâbu'l-cenâiz
Konu: Bâb: Sabi Yani Çocuk İslama Girip De Öldüğü Zaman Üzerine Cenaze Namazı Kılınır Mı? Ve Çocuğa İslâma Girmesi Teklîf Edilir Mi?
1371-)
Enes (radıyallahü anh) şöyle demiştir: Bir Yahûdî çocuğu vardı, Peygamber'e hizmet ederdi. Bir ara çocuk hastalandı. Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) ona hasta ziyaretine geldi ve başının yanında oturdu. Ve çocuğa hitaben: "İslâm'a gir" buyurdu.” Çocuk yanında bulunan Bâbasının yüzüne baktı. Bâbası: Ebû’l-Kaasım'a itaat et(yani O'nun emrini kabul et), dedi. Bunun üzerine o çocuk hemen (şehâdet kelimelerini söyleyip) müslümân oldu. Müteakiben Peygamber hastanın yanından çıkarken: "Bu çocuğu cehennem ateşinden kurtaran Allah'a hamdolsun" diyordu.
Kaynak: Sahîh-i Buhârî, Kitâbu'l-cenâiz
Konu: Bâb: Sabi Yani Çocuk İslama Girip De Öldüğü Zaman Üzerine Cenaze Namazı Kılınır Mı? Ve Çocuğa İslâma Girmesi Teklîf Edilir Mi?
1372-)
Ubeydullah el-Leysî şöyle dedi: Ben ibn Abbâs'tan işittim; o: Ben ve annem Lubâbe, mustad'atînden (yani Medine'ye hicret edemeyip Mekke'de kalan ve orada zaîf bırakılmak istenen müslümânlardan) idik. Ben çocuklar sınıfındaki mustad'aflardan idim, annem ise kadınlar sınıfından olan mustad'aflardan idi.
Kaynak: Sahîh-i Buhârî, Kitâbu'l-cenâiz
Konu: Bâb: Sabi Yani Çocuk İslama Girip De Öldüğü Zaman Üzerine Cenaze Namazı Kılınır Mı? Ve Çocuğa İslâma Girmesi Teklîf Edilir Mi?
1373-)
İbn Şihâb ez-Zuhrî şöyle demiştir: Her ölen çocuğa, zina eden bir kadına âid olsa bile, cenaze namazı kılınır. Çünkü o çocuk İslâm fıtratı üzere yaratılmış olup, o fıtrat üzere doğurulmuştur. Onun anasıyle Bâbası yahut anası gayrı müslim olsa bile, bilhassa Bâbası müslümân olduklarını iddia ederlerse o çocuk doğum sırasında ağlayarak doğmuş ise, ona namaz kılınır. Böyle hayât emaresi izhâr etmeyerek, yani ağlamayarak doğan çocuğa, eksik ve hamil müddeti tamam olmadan düşük bir cenîn olarak doğduğu için namaz kılınmaz. Çünkü Ebû Hureyre (radıyallahü anh) şu hadîsi tahdîs edip durmuştur: aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu: "Her doğan çocuk muhakkak fıtrat üzere doğar. Sonra anasıyle Bâbası onu Yahûdî yahut Nasrânî yahut Mecûsî yaparlar. Nasıl ki, kusursuz doğurulan her hayvan yavrusu, organları tam olarak doğar. Siz hiç o yavrunun burnunda, kulağında eksik, kesik birşey hisseder misiniz?" sonra Ebû Hureyre: “O hâlde sen yüzünü bir muvahhid olarak dîne, Allah'ın o fıtratına çevir ki, O, insanları bunun üzerine yaratmıştır. Allah’ın yaratışına hiçbir şey bedel olamaz. Bu, dimdik ayakta duran bir dîndir. Fakat insanların çoğu bilmezler”(er-Rûm: 30) âyetini söyler idi.. Şihâb ez-Zuhrî şöyle demiştir: Bana Ebû Seleme ibnu Abdirrahmân haber verdi ki, Ebû Hureyre (radıyallahü anh) şöyle demiştir: Rasûluilah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu: çocuk ancak fıtrat üzere dünyâya getirilir. Bundan sonra anası Bâbası (Yâhûdî ise) onu Yahûdîyaparlar, (Nasrânî ise) onu Nasrânî yaparlar,(Mecûsî ise) onu Mecûsî yaparlar. Nitekim kusursuz doğan bir hayvan yavrusu içinde siz kulağı, dudağı, burnu, ayağı kesik olanını hiç görüyor musunuz?" sonra Ebû Hureyre (radıyallahü anh) şu âyeti söylerdi: "O hâlde sen yüzünü bir muvahhid olarak dîne, Allah'ın o fıtratına çevir ki, O, insanları bunun üzerine yaratmıştır. Allah 'ın yaratışına (hiçbir şey) bedel olamaz. Bu, dimdik ayakta duran bir dîndir. Fakat insanların çoğu bilmezler" (er-Rûm: 30).
Kaynak: Sahîh-i Buhârî, Kitâbu'l-cenâiz
Konu: Bâb: Sabi Yani Çocuk İslama Girip De Öldüğü Zaman Üzerine Cenaze Namazı Kılınır Mı? Ve Çocuğa İslâma Girmesi Teklîf Edilir Mi?