Besmele Beraeden Maada Her Sürenin Başından Bir Âyettir Diyenlerin Delil Bâbı ile İlgili Hadisler
920-)
Bize Alî b. Hucr es-Sa'dî rivâyet etti. ki): Bize Ali b. Müshir rivâyet etti. ki): Bize Muhtar b. Fülfül, Enes b. Mâlik'den naklen haber verdi. H.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Namaz
Konu: Besmele Beraeden Maada Her Sürenin Başından Bir Âyettir Diyenlerin Delil Bâbı
921-)
Bize Ebû Bekr b. Ebî Şeybe de rivâyet etti. Lâfız onundur. ki): Bize Ali b. Müshir, Muhtar'dan, o da Enes'den, naklen rivâyet etti. Enes şöyle dedi: gün Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) aramızda idi. Biraz uyku kestirdi, sonra gülümsiyerek başını kaldırdı. Biz, niye güldün ya Resûlallah dedik: «Az önce bana bir sûre indirildi» buyurdu. Arkasından şunu okudu: «Rahman ve Rahîm olan Allahın ismiyle: Gerçekten Biz sana Kevseri verdik. O halde. Rabbin İçin -namaz kıl. Kurban kes! Sana düşmanlık eden yok mu! İşte ebter odur!...» Sonra: Kevser nedir bilir misiniz? dedi. Biz: «Allah ve Resûlü bilir» cevabını verdik. «O Rabbim azze ve cellenin bana vad ettiği bir nehirdir. Onun üzerinde peke ok hayır vardır. O bir havuzdur; Kıyâmet gününde ümmetim ona gelecektir, kabları yıldızların sâyısıncadır. Derken içlerinden,bir kul çıkarılıp atılacak. Bunun üzerine,ben Yarabbi! O benim ümmetim dendir diyeceğim: Allahü teâlâ: ümmetinin senden sonra ne bid'atlar îcad ettiğini» sen bilmezsin! diyecek. Hucr, kendi hadisinde: «Mescidde bizim aramızda iken» ve «O kulun senden sonra ne bid'atlar ettiğini» cümlelerini ziyade eyledi.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Namaz
Konu: Besmele Beraeden Maada Her Sürenin Başından Bir Âyettir Diyenlerin Delil Bâbı
922-)
Bize Ebû Küreyi; Muhammed b. Alâ rivâyet etti. ki): Bize İbn Fudayl, Muhtar b. Fülfül'den naklen haber verdi. ki: Enes b. Mâlik'i şunu söylerken işittim: (sallallahü aleyhi ve sellem)'i biraz uyku kestirirken gördüm» ve hadîsi İbn Müshir rivâyeti gibi. nakletmiş,- yalnız o: azze ve celle'nin cennette bana vad ettiği bir nehirdir, üzerinde bir havuz vardır» demiş «Kapları yıldızların adedincedir» cümlesini zikretmemiş. Uyku kestirme, şekerleme yapma mânâlarına gelir. Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’e ekseriyetle vahiy bu halde gelirdi. Sahihi Müslim şarihlerinden Ubbi'ye göre; iğfâe'den murad: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’in konuşulanlardan yüz çevirmesidir. Vahyin geliş şekillerini «Kitabu’l-iman» da görmüştük. Havzu Kevser hakkında dahi evvelce söz geçmişti. Buğzeden, düşmanlık yapan mânâsına gelir. -Ehter; Kuyruğu kesilmiş demektir. Bundan murâd zürriyeti ve tâbi'leri kalmayan demektir. Bazıları Ebter'in hâr türlü hayırdan kesilmiş hayırsız mânâsına geldiğini söylerler. beyânına göre Kevser sûresi' Âs b. Vâil ve emsali müşrikler hakkında nâzil olmuştur. Bunlar Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)'e buğzeder, ebter demek küstahlığında bulunurlardı.-Kevser bu hadîste «Cennette bir nehirdir» diye tefsir bayur-ulmaştur. Müfessirler, onun daha başka mânâlara geldiğini de söylemişlerdir. Mezkûr mânâların içersinde en ziyade göze çarpanı, çok hayır ifade etmesidir.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Namaz
Konu: Besmele Beraeden Maada Her Sürenin Başından Bir Âyettir Diyenlerin Delil Bâbı