Cuma Günündeki İcabet Saati Hakkında Bir Bab ile İlgili Hadisler
5-)
İcabet sati güneşin doğmasını ta'kîb eden zamandır. Bu kavli Muhibb-i Taberî rivâyet etmişdir.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Cuma
Konu: Cuma Günündeki İcabet Saati Hakkında Bir Bab
6-)
Güneş doğarkendir. Bu kavli İmâm Gazâlî «İhyâû'l -Ulûm» da rivâyet eder.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Cuma
Konu: Cuma Günündeki İcabet Saati Hakkında Bir Bab
7-)
Günün üçüncü saatinin sonundadır.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Cuma
Konu: Cuma Günündeki İcabet Saati Hakkında Bir Bab
8-)
Zevalden başlıyarak, bölge yarım arşın uzayıncaya kadar devam eder. Bu kavli dahi Muhibb-i Taberî rivâyet etmişdir. Bazıları ayni kavli tercîh etmekle beraber icabet saatinin, her şey'in gölgesi bir arşın oluncaya kadar devam ettiğini söylerler. Bu kavli Kâdi Iyâz,. Kurtubî ve Nevevî rivâyet etmişlerdir.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Cuma
Konu: Cuma Günündeki İcabet Saati Hakkında Bir Bab
9-)
İcabet saati: Güneş zevalden sonra bir karıştan bir arşın oluncaya kadar devam eder. Bu kavli İbn Münzîr ve İbn Abdilberr kuvvetli bir isnâdla Hazret-i Ebû Zerr'den rivâyet etmişlerdir.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Cuma
Konu: Cuma Günündeki İcabet Saati Hakkında Bir Bab
10-)
İcabet saati: müezzin cuma ezanını okuduğu zamandır. Bu kavli İbn Münzir, Hazret-i Âişe'den rivâyet etmişdir. Âişe (radıyallahü anha): günü arafe günü gibidir. Onda gök kapıları açılır ve onda öyle bir saat vardır ki, o saatde kül, Allah'dan bir şey dilerse dilediğini ona mutlaka verir.» demiş; kendisine bu saatin ne zaman olduğu sorulunca: cuma ezanını okuduğu zamandır.» cevâbını vermişdir.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Cuma
Konu: Cuma Günündeki İcabet Saati Hakkında Bir Bab
11-)
İcabet saati: Zevalden başlıyarak, namaza girinceye kadar devam eder. Bu kavli İbn Münzîr, Ebû's-Sevvâr'dan rivâyet etmişdir.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Cuma
Konu: Cuma Günündeki İcabet Saati Hakkında Bir Bab
12-)
Zevâl'den başlar, İmâmın minbere çıkışına kadar devam eder.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Cuma
Konu: Cuma Günündeki İcabet Saati Hakkında Bir Bab
13-)
Zevalden başlar; güneş kavuşuncaya kadar devam eder. Bu kavil Hasan-ı Basrî'den rivâyet olunmuşdur.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Cuma
Konu: Cuma Günündeki İcabet Saati Hakkında Bir Bab
14-)
İmâmın minbere çıkmasından başlar; namaza başlayıncaya kadar devam eder. İbn Münzîr bu kavli dahi Hasan-ı Basrî'den rivâyet etmişdir.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Cuma
Konu: Cuma Günündeki İcabet Saati Hakkında Bir Bab
15-)
İcabet saati: İmâmın minbere çıktığı zamandır. Bu kavil de Hasan-ı Basrî'den rivâyet olunmuşdur.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Cuma
Konu: Cuma Günündeki İcabet Saati Hakkında Bir Bab
16-)
İmâmın minbere çıkmasından başlar, namaz edâ edilinceye kadar devam eder.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Cuma
Konu: Cuma Günündeki İcabet Saati Hakkında Bir Bab
17-)
İcabet saati cuma günü alış verişin haram, olduğu saatden başlar, helâl kılındığı saate kadar devam eder. Bu kavli Saîd b. Mansûr ile İbn Münzîr Şa'bî'den rivâyet etmişlerdir.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Cuma
Konu: Cuma Günündeki İcabet Saati Hakkında Bir Bab
18-)
Cuma ezanından başlar, namaz bitinceye kadar devam eder. Bu kavil Hazret-i İbn Abbâs'dan rivâyet olunmuşdur.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Cuma
Konu: Cuma Günündeki İcabet Saati Hakkında Bir Bab
19-)
İmâmın minber üzerine oturmasından başlar, namaz edâ edilinceye kadar devam eder. Bunu Müslim ile Ebû Dâvûd, Hazret-i İbn Ömer'den rivâyet etmişlerdir.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Cuma
Konu: Cuma Günündeki İcabet Saati Hakkında Bir Bab
20-)
İcabet saati: Ezan okunurken, İmâmın hutbe esnasında cemaata Allah'ı hatırlattığı zaman ve bir de ikaamet getirildiği sıradadır. Bu kavil Avf b. Mâlik-i Eşcaî (radıyallahu anh)'dan rivâyet olunmuşdur. Bazıları bu kavle pek cüz'î kelime farkları ile kaail olmuşlardır.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Cuma
Konu: Cuma Günündeki İcabet Saati Hakkında Bir Bab
21-)
İcabet saati: İmâmın hutbeye başlamasından, onu bitirinceye kadardır. Bu kavil zayıf bir isnâdla Hazret-i İbn Ömer'den rivâyet olunmuşdur.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Cuma
Konu: Cuma Günündeki İcabet Saati Hakkında Bir Bab
22-)
İcabet saati: Hatibin minbere varması ile hutbeye başlamasının arasındadır. Bu kavli de İmâm Gazâlî (450-505) «İhyâü’l-Ulûm» da rivâyet etmişdir.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Cuma
Konu: Cuma Günündeki İcabet Saati Hakkında Bir Bab
23-)
İki hutbe arasında hatîb oturduğu zamandır.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Cuma
Konu: Cuma Günündeki İcabet Saati Hakkında Bir Bab
24-)
Hatîb minberden indiği zamandır.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Cuma
Konu: Cuma Günündeki İcabet Saati Hakkında Bir Bab
25-)
Cuma namazına ikaamet getirildiği zamandan başlar, İmâm mihrabdaki yerine duruncaya kadar devam eder.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Cuma
Konu: Cuma Günündeki İcabet Saati Hakkında Bir Bab
26-)
İkametden başlar, namaz tamam oluncaya kadar devam eder. Bu kavli Tirmizî ile İbn Mâce merfû' olarak rivâyet etmişlerdir. Mezkûr hadîsde ashâb-ı kirâm'm: «Bu saat ne zamandır ya Resûlüllah?» dedikleri. Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)’in de: başlıyarak, namaz bitinceye kadar devam eder.» buyurduğu beyân edilmişdir. Hadisin isnadı kuvvetlidir.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Cuma
Konu: Cuma Günündeki İcabet Saati Hakkında Bir Bab
27-)
îcâbet saati: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’in cuma namazını kıldığı saatdir. Bu kavli İbn Asâkir sahih bir isnâdla İbn Şîrîn'den rivâyet etmişdir.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Cuma
Konu: Cuma Günündeki İcabet Saati Hakkında Bir Bab
28-)
îcâbet saati: İkindi namazından başlıyarak, güneş batıncaya kadar devam eder.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Cuma
Konu: Cuma Günündeki İcabet Saati Hakkında Bir Bab
29-)
îcâbet saati: Cuma günü kılman ikindi namazındadır. Bu kavli Abdürrazzâk mürsel olarak Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’den rivâyet etmişdir.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Cuma
Konu: Cuma Günündeki İcabet Saati Hakkında Bir Bab
30-)
İkindi namazından başlar; ihtiyarî vaktin sonuna kadar devam eder. Bu kavli dahi İmâm Gazâlî «İhyâü’l-Ulûm» da rivâyet etmişdir.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Cuma
Konu: Cuma Günündeki İcabet Saati Hakkında Bir Bab
31-)
İcabet saati: Mutlak sûretde ikindiden sonradır.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Cuma
Konu: Cuma Günündeki İcabet Saati Hakkında Bir Bab
32-)
Güneşin sararması ile başlar; kavuşuncaya kadar devam eder.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Cuma
Konu: Cuma Günündeki İcabet Saati Hakkında Bir Bab
33-)
Güneşin yarısı battıkdan tamamen kavuşuncaya kadardır. Bu kavli Taberânî «El-Evsat» da; Dârakutnî «El-ilel» de ve Beyhakî «Şuab» ile «Fedâilü'l-Evkaat» da Alî b. Hüseyin'den rivâyet etmişlerdir. ki: îcâbet saatinin vakti hususundaki kaviler pek çokdur. Bizim bâzılarını birleştirerek bir rakkam ile gösterdiğimiz kaviller de ayrı ayrı sayılmak şartı ile bu bâbda tam kırk kavil olduğu meydana çıkar. Maamâfîh mezkûr kavillerin bir çoklarını birleştirmek mümkündür. Tâberî: «Bu husûsda en sahih hadîs, Ebû Mûsâ hadîsi; en meşhur kavil de Abdullah b. Sellâm’ın kavlidir.» diyor. Mûsâ hadîsinin en sahîh hadîs olduğuna İmâm Müslim ile Beyhakî, İbn'l-Arabî ve daha bir çok hadîs ulemâsı kaaildirler. «Bu hadîs, hilaf yerinde nass'dır. Binâenaleyh başkasına bakılmaz.» demişdir. Ayni hadîs için «Sahih olan hattâ doğru olan hadîs budur.» demektedir. takımları Abdullah b. Seli âm'in kavlini tercih etmişlerdir. Hattâ Tirmizî, İmâm Ahmed b. Hanbel'in: «Hadîslerin ekserisi bu kavle uymaktadır.» dediğini rivâyet eder. Mûsâ hadîsi az aşağıda görülecekdir. Tirmizî, Enes ve Ebû Hüreyre (radıyallahü anhûma) hadîslerini rivâyet ettikden sonra bu bâbda Ebû Mûsâ, Ebû Zerr, Selmân, Abdullah b. Sellâm, Ebû Ümâme ve Sa'd b. Ubâde (radıyallahü anhûm)’den de hadîsler rivâyet edildiğini söylemişdir. bunlara Câbir, Alîyyü'bnü Ebî Tâlib, Ebû Saîd-i Hudrî, Fâtime binti Nebiyy (Aleyhimelâm) ve Meymûne binti Sa'd (radıyallahü anhûm) hazerâtının isimlerini de ilâve etmişdir. vecihle Ebû Mûsâ hadîsini Müslim rivâyet etmişdir. Abdullah b. Sellâm hadîsini: İbn Mâce ; Ebû Ümâme hadîsini: Yine İbn Mâce ; Sa'dü'bnü Ubâde hadîsini: İmam Ahmed ile Bezzâr; Câbir hadîsini: Ebû Dâvûd ile Nesâî; Alîyyü'bnü Ebî Tâlib hadîsini: Bezzâr; Ebû Saîd hadîsini: İmâm Ahmed b. Hanbel; Hazret-i Fâtıme (radıyallahü anha) hadîsini: Taberânî «El-Evsat» da; Meymûne binti Sa'd hadîsini: Yine Taberânî «El-Kebîr» inde rivâyet etmişlerdir. göre bu bâbda en sahîh hadîs: Ebû Hüreyre hadisidir. Hakikatte Ebû Hüreyre hadîsi ile Ebû Mûsâ hadîsi arasında ihtilâf ve tebâyün yokdur. İhtilâf Ebû Mûsâ hadîsi ile icabet saatinin ikindi-den sonra yahut ikindinin son saatinde olduğunu bildiren diğer hadîsler arasında mevcüddur. Bunların arasını bulmak için ya cemi' yahut tercih yoluna gidilir. İcabet saatinin yer değiştirdiği kabul edilmek sureti ile rivâyetlerin arasını bulmak mümkündür. Böyle denilmezse tercihe başvurulur. Şüphesiz ki icabet saatinin ikindiden sonra olduğunu gösteren hadîsler toem daha çok hem de muttasıl oldukları ciftetle daha ziyâde.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Cuma
Konu: Cuma Günündeki İcabet Saati Hakkında Bir Bab
2006-)
Bize Yahya b. Yahya rivâyet eît. (Ded ki): Mâlîk'e okudum. H. Kuteybetü'bnü Saîd, Mâlik b. Enes'den, o da Ebû'z - Zinâd'dan, o da A'rac'dan, o da Ebû Hüreyreden naklen rivâyet etti ki, Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) cumâ gününü anarak: öyle bir saat vardır ki, şayet bir müslüman kul namaz kılarken o saate rastlar da, Allahdan bir şey isterse Allah, ona dilediğini mutlaka verir.» buyurmuşlar. kendi rivâyetinde: «Onun az olduğuna eli ile işarette bulunmuş.» ifâdesini ziyâde etti.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Cuma
Konu: Cuma Günündeki İcabet Saati Hakkında Bir Bab
2007-)
Bize Züheyr b. Harb rivâyet etti. ki): Bize İsmâîl İbrahim rivâyet etti. ki): Bize Eyyûb, Muhammed'den, o da El Hüreyre'den naklen rivâyet etti, Ebû Hüreyre şöyle dedi: Ebû'l-Kaasi cum'âda öyle bir saat vardır ki eğer bir müslüman kail namaz kılarken ona rastlar da, Allah'dan bir hayır dilerse, Allah dilediğ ona mutlakaa verir.» buyurdular. Ve eliyle onun azlığına, ehemmiyetsizliğine işaret etmiş.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Cuma
Konu: Cuma Günündeki İcabet Saati Hakkında Bir Bab
2008-)
Bize İbn'l-Müsennâ rivâyet etti. ki): Bize İbn Ebî Adi; İbn Avn'dan, o da Muhammed'den, o da Ebû Hüreyre'den, naklen rivâyet etti. Ebû Hüreyre: «Ebû'l-Kâsım (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu...» diyerek yukarıki hadîsin mislini rivâyet etmiş.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Cuma
Konu: Cuma Günündeki İcabet Saati Hakkında Bir Bab
2009-)
Bana Humeydü'bnü Mes'adete'l-Bâhilî rivâyet etti. (Dedi ki): Bize Bişr (yani İbn Mufaddâl) rivâyet etti. ki): Bize Sele —ki İbn Alkame'dir— Muhammed'den, o da Ebû Hüreyre'den naklen rivâyet etti. Ebû Hüreyre: (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu..." diyerek yukarki hadîsin mislini rivâyet etmiş.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Cuma
Konu: Cuma Günündeki İcabet Saati Hakkında Bir Bab
2010-)
Bize Abdurrahman b. Sellâm El-Cumahî rivâyet etti. ki): Bize Rabi' (yânî İbn Müslim) Muhammed b. Ziyâd'dan, o da Ebu Hüreyre'den, o da Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)’den naklen vâyet etti ki, şöyle buyurmuşlar: cum'âda öyle bir saat vardır kir şayet bir Müslüman ve: «Bu hadîs mevkûfdur; onu merfû' rivâyet eden vehme kapılmışdır.» demişdir. Râfi' hadîsini Dârekutnî «El-ilel» inde rivâyet eder. rivâyetini yine Dârakutni rivâyet etmiş ve: «Galiba bu hadîs İbn Mes'ûd'dan rivâyet edilmiş olacakdır.» demişdir. Bürde ile Mücâhid rivâyetlerini dahi Darakutnî tahrîc etmişdir. b. Abdirrahmân rivâyetini: Ebû Ömer İbn Abdilberr tahrîc etmiş ve sahih olduğunu söylemişdir. kılarken...» ve «Allah'dan bir şey dilerse.» cümleleri müteradif yahut mütedâhil birer hâl cümlesidir. bunların «müslüman»a sıfat olduklarını söylemişlerse de, doğru değildir. Çünkü hadîsdeki «Müslim» kelimesi «Abd» in sıfatıdır. Sıfat ile mevsûf bir şey hükmündedirler. Nekire olan «Abd» kelimesi, sıfat alınca ma'rife hükmüne girmişdir. Binâenaleyh ondan sonra gelen cümleler sıfat olamazlar. Çünkü ma'rifeden sonra gelen cümleler hâl olurlar. rivâyette «namaz kılarken», diğer rivâyetde «kalkıp namaz kılarken.» buyurulmuş olması hakîkaten ayağa kalkarak namaz kılmaya ihtimâlli olduğu gibi, bundan duâ, intizâr ve devam gibi mânâların kasdedilmiş olması da mümkündür. diyor ki: «Bazıları (namaz kılarken) cümlesinin, (duâ ederken) mânâsına geldiğini; (ayağa kalkarak) sözünden de (devam) mânâsı kasdedildiğini söylemişlerdir. » bu ihtimâlleri nakletmesi, cumâ günündeki icabet saatini tâyin hususunda vârid olan iki sahîh hadîs hakkında işkâl çıkmaması içindir. Bu hadîslerden biri icabet saatinin hatîb minbere çıkıp oturdukdan namazın sonuna kadar devam ettiğini; diğeri ikindiden sonra başlayıp, güneş kavuşuncaya kadar sürdüğünü bildirmektedir. ki birinci hadîse göre icabet saati hutbe halindedir. Bu hâl ise hakîkaten namaz değildir. hadîse göre dahi namaz hâlinde değildir. nazaran Hazret-i Ebû Hüreyre o hadîsi rivâyet ettik-den sonra şunları söylemiş: Abdullah b. Sellâm'a rastlayarak, ona bu hadîsi söyledim. Abdullah: Ben, bu icabet saatini biliyorum; dedi. Ben: saata rastlar da Allah'dan bir hayır dilerse, Allah onu kendisine mutlakça verir.» (Ebâ Hüreyre): O hafif bir saattir., demiş.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Cuma
Konu: Cuma Günündeki İcabet Saati Hakkında Bir Bab
2011-)
Bize bu hadîsi Muhammed b. Râfi' de rivâyet etti. ki): Bize Abdurrazzâk rivâyet etti. ki): Bize Ma'mer, Hemmâm b. Münebbih'den, o da Ebû Hüreyre'den, o da Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)’den naklen rivâyet etti. Yalnız: «o, hafif bir saatdir.» cümlesini söylemedi. hadîsi Buhârî «Kitâbü'l-Cumua» da tahrîc etmişdir. Ebû Hüreyre, İbn Abbâs, Ebû Mûsâ (radıyallahü anhûm) ile Muhammed b. Şîrîn, Ebû Selemete'bnü Abdirrahmân, Hemmâm, Muhammed b. Ziyâd, Ebû Saîd-i Makburî, Said übnü'l-Müseyyeb, Atâ' b. Ebî Rabâh, Ebû Râfi', Ebû'l-Ahvas, Ebû Bürde, Mücâhid ve Ya'kûb b. Abdirrahmân hazerâtıda rivâyet etmişlerdir. Abbâs hadîsini Nesâî «Yevm ve Leyle» bahsinde tahrîc etmişdir. Mûsâ hadîsini Dârekutnî «El-ilel» nâm eserinde rivâyet eder. Şîrîn rivâyetini Buhârî «Talâk» bahsinde tahrîc etmişdir. Seleme hadîsini Ebû Dâvûd tahrîc etmişdir. Mezkûr hadîsde Hazret-i Ebû Hüreyre: «Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem): Üzerine güneş doğan en hayırlı gün cum'a günüdür... buyurdular». demişdir. Hadîs uzundur. Ayni hadîsde: gönde öyle bir saat vardır ki eğer bir müslüman leul namaz kılarken o saate rastlar da, Allah'dan bir hacet dilerse, Allah mutlakaa ona, o haceti verir.» ifâdesi de vardır. Mezkûr hadîsi Tirmizî ile Nesâî dahi muhtelif rıâvîlerden tahrîc etmişlerdir: b. Münebbih ile Muhammed b. Ziyâd rivâyetlerini Müslim tahrîc etmiçdir. Saîd-i Makburî ile Saîdü'bnü’l-Müseyyeb rivâyetlerini Nesâî «Yevm ve Leyle» bahsinde tahrîc etmişdir. b. Ebî Rabâh rivâyetini Dârakutnî tahrîc Onu, bana haber ver! Ne olursun cimrilik etme! dedim, Abdullah: O, ikindiden sonra başlar, güneş kavuşuncaya kadar devam eder; dedi. Ben: İkindiden sonra nasıl olabilir? Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) (Eğer müslüman bir kul namaz kılarken o saate rastlarsa...) buyurdular. Hâlbuki (senin söylediğin) bu saâtde namaz kılınmaz? dedim. Abdullah b. Sellâm: Canım, Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem): bir kimse namazı bekleyerek bir yerde oturursa, o kimse namazdadır.) buyurmadı mı? dedi; Evet! cevâbını verdim. İşte bu, o'dur! dedi.» Ebû Hüreyre'nin bu anlattıkları gösteriyor ki: Nama-:-dan murâd: Duâ; ayakta bulunmakdan maksad da: Devâm'dır. Onun için bâzı rivâyetlerden «ayakta» kaydı düşmüşdür. Ömer İbn Abdilberr (368-463): «Bu ziyâde Mâlik, Verkaa' ve daha başkalarından rivâyet eden Ebû -Zinâd'dan bellenmişdir. Muhammedü'bnü Vaddâh mezkûr ziyâdenin hadîsden atılmasını emrederdi. Çünkü söylediğimiz işkâlı, mûcib olmaktadır. Lâkin buna arzettiğimiz şekilde cevap verilmişdir.» diyor. işaret ederek icabet saatinin azlığım gösteren bizzat Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'dir. Nitekim Ebû Mus'ab'm, İmâm Mâlik'den naklettiği rivâyetde tasrîh edilmişdir. ile tezhîd'in ikisi de: azlığını beyân etmek, mânâsına gelirler. «El-Evsat» da Hazret-i . Enes'den rivâyet ettiği hadîsde: «İcabet saati şu kadarcıkdır.» buyurularak bir tutam olduğu gös-terilmişdir. beyânına göre ulemâ icabet saati hakkında muhtelif ve-cihlerden söz etmişlerdir. Şöyle ki: Saat kelimesinin hakikati: Zamanın bir cüz-i mahsûsdur. Bazen günle gecenin yirmidört cüz'ünden birine, bazen de mecaz yolu ile herhangi bir zaman cüz'üne ıtlak olunduğu gibi, şimdiki zamana dahi saat denildiği vardır. nücûm ve hendese ile meşgul olanlar gece ile gündüzü onikişer kısma bölerek her parçaya saat adını verirler. Bu takdirce saat, yerine göre bazen uzun bazen kısa olur. İcabet saatinin zamanımıza kadar devam edip etmediği ihtilaflıdır. Ulemâdan bâzılarına göre bu saat, Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) devrinde mevcûd idi. Sonradan kaldırılmışdır. bu kavli İbn Abdilberr hem rivâyet etmiş hem de çürütmüşdür. İbn Abdilberr Abdürrazzâk’ın rivâyet ettiği Ebû Hüreyre hadîsi ile istidlal eder. Hadîsi rivâyet eden Hazret-i Muâviye'nin kölesi Abdullah Şöyle demişdir: «Ebû Hüreyre'ye: Cuma günündeki icabet saatinin kaldırıldığını söylüyorlar; dedim. Onu söyleyen yalan yapmış! cevâbını verdi. Şu hâlde bu saat ileride göreceğim her cum'âda devam ediyor mu? diye sordum; Ebû Hüreyre: Evet! cevâbını verdi.» Hadîsin isnadı kuvvetlidir. Abdilberr: «Bütün haberler, bu minval üzere müte-vâtir olmuşlardır.» diyor. mukaabü Hâkim'in «Salıîh» inde rivâyet ettiği Ebû Seleme hadîsinde şöyle denilmektedir: ki: Yâ Ebâ Saîd! Ebû Hüreyre bize cuma günündeki icabet saatinden bahsetti. Senin bu saat hakkında malûmatın var mı Ebû Saîd: Biz, bu saati Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)'e sorduk da: Ben onu biliyordum ama sonradan kadir gecesi gibi o da bana unutturuldu., buyurdu.» Zencûye'nîn, Muhammed b. Kâ'b El-Kurazî'den rivâyetine nazaran ikindiden sonra Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’in mescidi içinden bir köpek geçmiş. Bunu görünce sahabeden bir zât: Rabbî! Şunu öldür! diye duâ etmiş ve köpek hemen ölmüş. Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) Efendimiz: olsun ki bu zât duaların müstecâb olduğu saate rastladı!» buyurmuşlar. İcabet saati bakî olduğuna göre acaba her cuma varmıdır yoksa seneni nyalnız bir cum'âsına mı münhasırdır? Bunda dahi ihtilâf edil-mişdir. Kâ'bü’l-Ah bâr'a göre icabet saati, senede bir gündür. Ebû Hüreyre her cuma günü icabet saati olduğunu söylemiş ve: «Kâ'b Tevrât»'ı okumuş» dedikden sonra: «Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) doğru söylemiştir.» cümlesi ile sözüne nihayet vermiş; Hazret-i Kâ'b da onu dediğine gelmişdir. hadîsi Ebû Dâvûd ile Nesâî ve Tirmizî rivâyet etmişlerdir. İcabet saatinin vakti hakkında pek çok sözler söylenmişdir. Şöyle ki: Bu saat Kadir gecesi gibi gizlidir. Cuma gününün neresinde olduğu belli değildir. İbn Kudâme'nin kavli budur Mezkûr kavil Hazret-i Kâ'bü'l-Ahbâr'dan rivâyet olunur. Bu saatin gizlenmesin-deki hikmet, onu bulmak maksadı ile bütün günü ibâdetle geçirtmekdir. Nitekim Teâlâ Hazretleri sulehâya hüsn-ü zann olunsun diye velî kullarının kimler olduğunu gizlemişdir. İcabet saati: Her cuma bir olmayıp, yer değiştirir. İmâm Gazâlî (450-505): «Bu bâbda söylenenlerin en güzeli budur.» demiş-dir. İbn Asâkir ile diğer bir takım ulemâ kat'î olarak buna kaa-ildîrler. İcabet saati: Cuma sabahı müezzinin ezan okuduğu saatdir. Bunu İbn Ebî Şeybe söylemişdir. Tanyerinden başlıyarak güneş doğuncaya kadar devam eder. Bu kavli İbn Asâkir, Mücâhid tarîki ile Hazret-i Ebû Hüreyre’den rivâyet etmişdir. Bir rivâyetde: ikindiden, güneş kavuşuncaya kadardır.» ibaresini de ziyâde etmişdir. Bazıları buna İmâmın minberden inerek, namaz için tekbîr alıncaya kadar.» ibâresini de ziyâde etmişlerdir. Şu hâlde icabet saati hakkında Hazret-i Ebû Hüreyre'nin üç vakit gösterdiği anlaşılıyor. Filhakika Ebû Hüreyre (radıyallahü anh)’ın: günündeki icabet saatini şu üç vakitde arayın!..» dediği rivâyet olunur. Yani onun kavline göre cuma günü icabet saati, tanyerinden güneş doğuncaya kadar, ikindiden güneş batıncaya kadar ve İmâm minberden inerek namaz için tekbîr alıncaya kadar aranacakdır.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Cuma
Konu: Cuma Günündeki İcabet Saati Hakkında Bir Bab
2012-)
Bana Ebû't-Tâhir ile Alîyyü'bnü Haşrem rivâyet ettiler. Dediler ki: Bize İbn Vehb, Mahrametü'bnü Bükeyr'den naklen haber verdi. H. Hârûn b. Saîd El-Eyîî ile Ahmed b. Îsâ da rivâyet ettiler. Dediler ki: Bize Vehb rivâyet etti. ki): Bize Mahrame, babasından, o da Ebû Bürdete'bnü Ebû Mûse'l-Eş'arî'den naklen haber verdi. Şöyle dedi: Bana, Abdullah b. Ömer: «Babanın cuma saati hakkında Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’den hadîs rivâyet ettiğini işittin mi?» dedi. Ben: Evet, babamı şöyle derken işittim dedim: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'i: saati, İmâmın (minber üzerinde) oturması ile namazın edâ edilmesi arasındadır.» buyururken işittim. hadîs hakkında Dârakutnî İmâm Müslim'e istid-râkde bulunmuş ve şunları söylemişdir: «Bu hadîsi Mahrame'nin babasından, onun da Ebû Bürde'den rivâyet etmesi suretiyle yaptığı müsned rivâyetden başka, müsned olarak rivâyet eden yokdur. Onu bir cemâat Ebû Bürde'den kendi kavli olmak üzere -rivâyet etmişlerdir. Bazıları, senedi Ebû Mûsâ'ya kadar götürmüş fakat hadîsi Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’e ref etmemişdir. Doğrusu Hadîs Ebû Bürde'nin sözüdür. Onu Yahya El-Kattân dahi Sevrî'den, o da Ebû İshâk'dan, oda Ebû Bürde’den naklen bu şekilde rivâyet etmişidr. Vâsıl-"ı Ahdeb ile Muhalid dahi Yahyâ'ya tâbi olarak onu Ebû Bürde'nin sözü olmak üzere rivâyet etmişlerdir. Nu'man b. Abdisselâm, Sevrî'den, o da Ebû İshâk'dan naklen: Ebû Bürde'nin, babasından rivâyeti mevkûfdur. (Babasından) sözü sabit değildir; demişdir. b. Hanbel, Hammâd b. Hâlid'in Mahreme'ye: Sen babandan bir şey işittin mi? dedim. Hayır cevâbını verdi.. dediğini söyler.» diyor ki: «Dârakutnî'nin yaptığı bu istidrâk kendince ve ekseri muhaddisînce ma'rûf olan bir kaaideye binâendir. Mezkûr kaaideye göre bir hadîsin iki rivâyeti biribirîne tearuz eder; meselâ biri merfû' biri mevkuf olursa mevkuf olduğuna hükmedilir. Ancak bu kaaide zayıfdır. Sahîh olan, usûl-i fıkıh ulemâsı ile fukahânın ve Buhârî ile Müslim gibi Muhakkik hadîs âlimlerinin tarîkidir. Bu tarika göre o hadîsin merfû' olduğuna hükmedilir. Çünkü hadîsde mevsuk râvînin ziyâdesi vardır. Böyle bir ziyâde makbuldür. Bu mes'ele kitabımızın mukaddimesinde görülmüşdü. «Sünen» inde Ahmedü'bnü Seleme'nin şöyle dediği rivâyet olunuyor: «Mahrame'nin rivâyet ettiği bu hadîsi Müslim b. Haccâc ile müzâkere ettim; Müslim: Bu hadîs cuma saatini beyân hususunda en güzel ve en doğru bir hadîsdir; dedi.»
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Cuma
Konu: Cuma Günündeki İcabet Saati Hakkında Bir Bab