Erkek Ve Kadınlara Altın, Gümüş Kablar Kullanmanın Haram, Erkeğe Altın Yüzük İle İpekli Kullanmanın Haram; Kadınlara Mubah Kılınması; Dört Parmaktan Fazla Olmamak Şartıyle Yollu Ve Benzeri İpeklini Erkeğe Mubah Kılınması Bâbı ile İlgili Hadisler
1-)
Bunu ancak ve ancak âhirette nasibi olmayanlar giyer.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Elbise Ve Zinet
Konu: Erkek Ve Kadınlara Altın, Gümüş Kablar Kullanmanın Haram, Erkeğe Altın Yüzük İle İpekli Kullanmanın Haram; Kadınlara Mubah Kılınması; Dört Parmaktan Fazla Olmamak Şartıyle Yollu Ve Benzeri İpeklini Erkeğe Mubah Kılınması Bâbı
2-)
Bunu ancak ve ancak hürmeti olmayanlar giyer.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Elbise Ve Zinet
Konu: Erkek Ve Kadınlara Altın, Gümüş Kablar Kullanmanın Haram, Erkeğe Altın Yüzük İle İpekli Kullanmanın Haram; Kadınlara Mubah Kılınması; Dört Parmaktan Fazla Olmamak Şartıyle Yollu Ve Benzeri İpeklini Erkeğe Mubah Kılınması Bâbı
3-)
Bunu ancak ve ancak dini olmayanlar giyer. kavle göre bu cümle kâfirlere ham'edilmiştir. İkinci ve üçüncü kavillere göre hem müslümana hem kâfire şâmildir. (sallallahü aleyhi ve sellem)’e ipekliyi hediye eden zat Utârid b. Hârib'dir. Bu ipekliyi ona Kisra hediye etmişti. Ashâb-ı kirâm bu ipekliyi pek beğenmiş, fakat Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem): b. Muâz’ın cennetteki mendilleri bundan daha hayirlıdir.» buyurmuştu. Hazret-i Utârid pazarda hülle satardı. Bu hülle onun için kendisine izafe edilmiştir. Hazret-i Ömer kendisine verilen hülleyi Mekke'deki müşrik kardeşine göndermiştir. Bunun kim olduğu ihtilaflıdır. Bazıları süt kardeşi olduğunu söylemiş. Bir takımları da anne bir kardeşi Osman b. Hakim olduğunu söylemişlerdir. Müslümanlığı kabul edip etmediği dahi ihtilaflı ise de Buhârî'nin bir rivâyetinde: onu henüz müslüman olmamış Mekke'deki bir kardeşine gönderdi.» denilmiş olması, sonradan müslümanlığı kabul ettiğini gösterir.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Elbise Ve Zinet
Konu: Erkek Ve Kadınlara Altın, Gümüş Kablar Kullanmanın Haram, Erkeğe Altın Yüzük İle İpekli Kullanmanın Haram; Kadınlara Mubah Kılınması; Dört Parmaktan Fazla Olmamak Şartıyle Yollu Ve Benzeri İpeklini Erkeğe Mubah Kılınması Bâbı
5510-)
Bize Yahya b. Yahya Et-Temîmî rivâyet etti. ki): Bize Ebû Hayseme Eş'as b. Ebi'ş-Şa'sâ'dan naklen haber verdi. H. Ahmed b. Abdillah b. Yûnus da rivâyet etti. ki): Bize Züheyr rivâyet etti. ki): Bize Eş'as rivâyet etti. ki): Bana Muâviye b. Süveyd b. Mukarrin rivâyet etti. ki): Bera' b. Âzib'in yanına girdim ve onu şöyle derken işittim: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) yedi şeyi emir, yedi şeyi de yasak etti: Bize hasta dolaşmayı, cenaze arkasından gitmeyi, aksıra-na teşmitfe bulunmayı, yeminin yahut yemin edenin bâr çıkarılmasını, mazluma yardımı, davet sahihine icabeti ve selâmı ifşa etmeyi emir buyurdu. Bize yüzükleri yahut altından yüzük takmayı, gümüş kabdan bir şey içmeyi, eğer yastıklarını, kass ipeklilerini, ipek, kalın ipek ve ibrişim giymeyi yasak etti.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Elbise Ve Zinet
Konu: Erkek Ve Kadınlara Altın, Gümüş Kablar Kullanmanın Haram, Erkeğe Altın Yüzük İle İpekli Kullanmanın Haram; Kadınlara Mubah Kılınması; Dört Parmaktan Fazla Olmamak Şartıyle Yollu Ve Benzeri İpeklini Erkeğe Mubah Kılınması Bâbı
5511-)
Bize Ebû'r-Rabi' El-Atekî rivâyet etti. ki): Bize Ebû Avane Eş'as b. Süleym'den bu isnadla bu hadîsin mislini rivâyet etti. Yalnız «Yeminin veya yemin edenin bâr çıkarılmasını» sözü müstesna! Çünkü o bu cümleyi hadîste anmamış, onun yerine: «Kayıbı ilân etmeyi» İfadesini koymuştur.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Elbise Ve Zinet
Konu: Erkek Ve Kadınlara Altın, Gümüş Kablar Kullanmanın Haram, Erkeğe Altın Yüzük İle İpekli Kullanmanın Haram; Kadınlara Mubah Kılınması; Dört Parmaktan Fazla Olmamak Şartıyle Yollu Ve Benzeri İpeklini Erkeğe Mubah Kılınması Bâbı
5512-)
Bize Ebû Bekr b. Ebî Şeybe de rivâyet etti. ki): Bize Alî b. Müshir rivâyet etti. H. Osman b. Ebî Şeybe dahi rivâyet etti. ki): Bize Cerir rivâyet etti. İki râvi Şeybânî'den, o da Eş'as b. Ebi'ş-Şa'sa'dan bu isnadla Zü-heyr'in hadîsi gibi rivâyette bulunmuş ve seksiz olarak «Yemini bâr çı-çarmayı» demiştir. O bu hadîste: içmeyi de yasak etti. Çünkü dünyada ondan içen âhirette içmez...» cümlesini de ziyâde etti.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Elbise Ve Zinet
Konu: Erkek Ve Kadınlara Altın, Gümüş Kablar Kullanmanın Haram, Erkeğe Altın Yüzük İle İpekli Kullanmanın Haram; Kadınlara Mubah Kılınması; Dört Parmaktan Fazla Olmamak Şartıyle Yollu Ve Benzeri İpeklini Erkeğe Mubah Kılınması Bâbı
5513-)
Bize bu hadîsi Ebû Küreyb de rivâyet etti. ki): Bize İbn İdris rivâyet etti. ki): Bize Ebû İshâk Eş-Şeybânî ile Leys b. Ebî Süleym, Esas b. Ebi'ş-Şa'sa'dan isnadlarıyle haber verdiler. O Cerir ile İbn Müshir'in ziyâdesini anmamış. H. Muhammed b. Müsennâ ile İbn Beşşâr dahi rivâyet ettiler. (Dediler ki): Bize Muhammed b. Ca'fer rivâyet etti. H. Ubeydullah b. Muâz da rivâyet etti. ki): Bize babam rivâyet etti. H. İshâk b. İbrahim dahi rivâyet etti. ki): Bize Ebû Âmir El-Akedî haber verdi. H. Abdurrahman b. Bişr de rivâyet etti. ki): Bana Behz rivâyet etti. Bu râvilerin hepsi dediler ki: Bize Şu'be, Eş'as b. Siileym'den yukarkilerin isnadı ve hadîsi mânâsında rivâyette bulundu. Yalnız: ifşa etmeyi» sözü müstesna! Çünkü o bunun yerine: almayı» dedi. Bir de: alîm yüzüğü yahut altın halkayı yasak etti.» dedi.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Elbise Ve Zinet
Konu: Erkek Ve Kadınlara Altın, Gümüş Kablar Kullanmanın Haram, Erkeğe Altın Yüzük İle İpekli Kullanmanın Haram; Kadınlara Mubah Kılınması; Dört Parmaktan Fazla Olmamak Şartıyle Yollu Ve Benzeri İpeklini Erkeğe Mubah Kılınması Bâbı
5514-)
Bize İshâk b. İbrahim de rivâyet etti. ki): Bize Yahya b. Âdem ile Amr b. Muhammed rivâyet ettiler. (Dediler ki): Bize Süfyân, Ss'âs b. Ebî'ş-Şa'sa'dan yukarkilerin isnadı ile rivâyette bulundu ve seksiz olarak: ifşa etmeyi emir ve altın yüzüğü yasak etti.» dedi. hadîsi Buhârî «Cenâiz» ve «Eşribe» bahislerinde tahrîc etmiştir. Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'in emir buyurduğu yedi şeyin baziları sünnet, bazıları farzdır. Hasta dolaşmak, cenaze arkasından yürümek teşmit ibrar-ı kasem sünnettirler. Mazluma yardım farz-ı kifâye, verilen selâmı aîmak bir kişiye farz-ı ayn, cemaata farz-ı kifâyedir. Aksıran kimseye «Yerhamükellah» demektir. Ve sünnet-i kifâyedir. Bazılarının söylemesiyle diğerlerinden sakıt olur. Teşmitin şartı aksıran kimsenin «Elhamdülillah» dediğini işitmektir. Kasem: Yemini bâr çıkarmak yani bozmayıp yemin üzere devam etmektir. Yalnız yemini bozmamak için dinî, dünyevî bir zarar korkusu veya bir mefsedet bulunmaması şarttır. Öyle bir şey bulunursa yemin bozulur. Ve keffâret verilir. icabetten murâd düğün daveti gibi yemekli davetlerdir. Bu hususta «Velîme» bahsinde izahat vermiştik. ifşa etmek, onu yaymak, tanıdık olsun olmasın her din kar-leşine boî bol vermektir. Nitekim bir hadîste: tanımadığın herkese selâmı verirsin.» buyurulduğunu iman Jahsinde görmüştük. ilândan bulunan mahn kalabalık yerlerde tarifi kasdedildiğini lahî yerinde görmüştük. yastıkları kadınların kocalar için ipekten veya yünden dokudukları bir nevi ufak kilimdir. Bunu hassaten atın eğeri üzerine yayar-larmiş. İçerisini pamuk veya yapağı ile doldurdukları da olurmuş. O âdet acemlerden alınmadır. Ve ulemanın beyanına göre ipekten yapılırsa kullanılması erkeklere her zaman ve her yerde haramdır. İpekten yapılmadığı takdirde kullanılmasında beis yoktur. veya hadîs ulemasının kıraatine göre Kıss ipeklileri Mısır'da Kass denilen yerde dokunan çizgili ipek kumaşlarmış. Bu yer bugün harabedir. Kalın ipekli; Dîbac: İnce ve ibrişim ipeklidir. yüzük erkeklere bil icma haramdır. İpek elbise de öyledir. Ancak bazı müstesna hallerde ipek elbiseye cevaz verilmiştir ki, bunlar fıkıh kitaplarından Öğrenilebilir. Kadınlara altın yüzük ve ipeğin envai mubahtır. Bu hususta kadının evli olup olmaması, ihtiyarı genci, zengini fakiri müsavidir. Kâdî Iyâz bazı ulemadan ipeğin erkeklere de helâl olduğunu, İbn Zübeyr'den ise bilâkis hem kadınlara, hem erkeklere haram kılındığını, sonraları kadınlara mubah, erkeklere haram olduğuna icma akdedildiğini rivâyet etmiştir.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Elbise Ve Zinet
Konu: Erkek Ve Kadınlara Altın, Gümüş Kablar Kullanmanın Haram, Erkeğe Altın Yüzük İle İpekli Kullanmanın Haram; Kadınlara Mubah Kılınması; Dört Parmaktan Fazla Olmamak Şartıyle Yollu Ve Benzeri İpeklini Erkeğe Mubah Kılınması Bâbı
5515-)
Bize Saîd b. Amr Sehl b. İshâk b. Muhammed b. Eş'as b. Kays rivâyet etti. ki): Bize Süfyân b. Uyeyne rivâyet etti. ki): Ben onu Ebû Ferve'den dinledim. Abdullah b. Ukeym'den işitmiş olarak söylüyordu. Abdullah Şöyle dedi: ile beraber Medâin'de bulunuyorduk. Huzeyfe su istedi de ona köy muhtarı gümüşten bir kab içinde içecek getirdi. Huzeyfe onu atıverdi ve şunu söyledi. Size haber veriyorum ki, ben bu adama bana bu kabtan su vermemesini emrettim. Çünkü Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem): ve gümüş kabtan su içmeyin! Diba ve ipeği de giymeyin! Çünkü bunlar dünyada onların; âhirette, kıyâmet gününde İse sizindir.» buyurdu.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Elbise Ve Zinet
Konu: Erkek Ve Kadınlara Altın, Gümüş Kablar Kullanmanın Haram, Erkeğe Altın Yüzük İle İpekli Kullanmanın Haram; Kadınlara Mubah Kılınması; Dört Parmaktan Fazla Olmamak Şartıyle Yollu Ve Benzeri İpeklini Erkeğe Mubah Kılınması Bâbı
5516-)
Bize bu hadîsi İbn Ebî Ömer de rivâyet etti. ki): Bize Süfyan, Ebû Fervete’l-Cühenî'den rivâyet etti. ki): Ben Abdullah b. Ukeym'i şunu söylerken işittim: Huzeyfe'nin yanında idik...» yukarki hadîs gibi rivâyette bulunmuş; yalnız bu hadîste: «Kıyâmet gününde...» kaydını anmamıştır.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Elbise Ve Zinet
Konu: Erkek Ve Kadınlara Altın, Gümüş Kablar Kullanmanın Haram, Erkeğe Altın Yüzük İle İpekli Kullanmanın Haram; Kadınlara Mubah Kılınması; Dört Parmaktan Fazla Olmamak Şartıyle Yollu Ve Benzeri İpeklini Erkeğe Mubah Kılınması Bâbı
5517-)
Bana Abdü'l-Cebbar b. Alâ' dahi rivâyet etti. ki): Bize Süfyân rivâyet etti. ki): Bize İbn Ebî Necih evvelâ Mücâhid'den, da İbn Ebî Leylâ'dan, o da Huzeyfe'den naklen rivâyet etti, sonra ki): Bize Yezîd rivâyet etti, o da bu hadîsi İbn Ebî Leylâ'dan, o da Huzeyfe'den naklen rivâyet etti; sonra ki): Bize Ebû Ferve rivâyet etti. ki): Ben İbn Ukeym'den dinledim. Ve zannettim ki, bni Ebî Leylâ onu ancak İbn Ukeym'den dinlemiştir. İbn Ukeym Şöyle dedi: «Huzeyfe ile beraber Medâin'de idik...» yukarki hadîs gibi rivâyet etmiş, yalnız «Kıyâmet gününde.,.» ememiştir.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Elbise Ve Zinet
Konu: Erkek Ve Kadınlara Altın, Gümüş Kablar Kullanmanın Haram, Erkeğe Altın Yüzük İle İpekli Kullanmanın Haram; Kadınlara Mubah Kılınması; Dört Parmaktan Fazla Olmamak Şartıyle Yollu Ve Benzeri İpeklini Erkeğe Mubah Kılınması Bâbı
5518-)
Bize Ubeydullah b. Muâz El-Anberî dahi rivâyet etti. ki): fize babam rivâyet etti. ki): Bize Şu'be, Hakem'den rivâyet etti. da Abdurrahman'dan (yani İbn Ebî Leylâ'dan) dinlemiş. Abdurrahman şunu söylemiş: Ben Huzeyfe Medâin'de su isterken yanında idim. Ona bir insan gümüşten bir kabla geldi... bu hadîsi İbn Ukeym'in Huzeyfe'den rivâyet ettiği hadîs mânâsında nakletmiştir.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Elbise Ve Zinet
Konu: Erkek Ve Kadınlara Altın, Gümüş Kablar Kullanmanın Haram, Erkeğe Altın Yüzük İle İpekli Kullanmanın Haram; Kadınlara Mubah Kılınması; Dört Parmaktan Fazla Olmamak Şartıyle Yollu Ve Benzeri İpeklini Erkeğe Mubah Kılınması Bâbı
5519-)
Bize bu hadîsi Ebû Bekr b. Ebî Şeybe de rivâyet etti. ki): Bize Veki' rivâyet etti. H. İbn Müsennâ ile İbn Beşşâr da rivâyet ettiler. (Dediler ki): Bize Muhammed b. Ca'fer rivâyet etti. H. Muhammed b. Müsennâ dahi rivâyet etti. ki): Bize İbn Ebî Adiyy rivâyet etti. H. Abdurrahman b. Bişr de rivâyet etti. ki): Bize Behz rivâyet etti. râvilerin hepsi Şu'be'den Muâz'ın hadîsi gibi ve onun isnadı ile rivâyette bulunmuşlardır. Yalnız başına Muâz'dan gayrî hiç bîri bu hadîste Huzeyfe'ye şahid oldum, dememişlerdir. Onlar yalnız: «Huzeyfe su istedi» demişlerdir.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Elbise Ve Zinet
Konu: Erkek Ve Kadınlara Altın, Gümüş Kablar Kullanmanın Haram, Erkeğe Altın Yüzük İle İpekli Kullanmanın Haram; Kadınlara Mubah Kılınması; Dört Parmaktan Fazla Olmamak Şartıyle Yollu Ve Benzeri İpeklini Erkeğe Mubah Kılınması Bâbı
5520-)
Bize İshâk b. İbrahim dahi rivâyet etti. ki): Bize Cerir Mansûr'dan naklen haber verdi. H. Muhammed b. Müsennâ da rivâyet etti. ki): Bize İbn Ebî AdAdiyy, İbn Avn'den rivâyet etti. iki râvi Mücâhid'den, o da Abdurrahman b. Ebî Leylâ'dan, o da Huzeyfe'den, o da Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)'den naklen yukarda söylediklerimizin hadîsi mânâsında rivâyette bulunmuşlardır.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Elbise Ve Zinet
Konu: Erkek Ve Kadınlara Altın, Gümüş Kablar Kullanmanın Haram, Erkeğe Altın Yüzük İle İpekli Kullanmanın Haram; Kadınlara Mubah Kılınması; Dört Parmaktan Fazla Olmamak Şartıyle Yollu Ve Benzeri İpeklini Erkeğe Mubah Kılınması Bâbı
5521-)
Bize Muhammed b. Ahdillah b. Nümeyr rivâyet etti. ki): Bize babam rivâyet etti. ki) ; Bize Seyf rivâyet etti. ki): Mücâhid'i şunu söylerken işittim, Abdurrahman b. Ebî Leylâ'yı dinledim. (Şöyle dedi): Huzeyfe su istedi de ona bir Mecûsi gümüş bir kabtan su verdi. Bunun üzerine Huzeyfe şunları söyledi: Ben Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'i dinledim: ve dibayı giymeyin! Altın ve gümüş kablardan içmeyin! Onların sahanlarından da yemeyin! Çünkü bunlar dünyada onlarındır.» buyuru-yordu. hadîsi Buhârî «Et'ıme», «Eşrîbe» ve «Libâs» bahislerinde Ebû Dâvud ile Tirmizî ve İbn Mâce «Kitâbu'l-Eşrîbe»'de; Nesâî «Kitâbu'z-Zîne»'de muhtelif râvilerden tahrîc etmişlerdir. Köyün, muhtarı ve reisi manasınadır. Fârisîden alınma bir kelimedir. Dühkan şeklinde dahi okunabilir. Asimin arabî olduğunu iddia edenler de vardır. Huzeyfe'nin elinden gümüş kabı atması Mecusî'ye birkaç defa bu kabla su getirmemesini ten bin ettiği içindir. Bu cihet Buhârî'nin rivâyetinde tasrih edilmiştir. Huzeyfe (radıyallahü anh) bu hareketiyle: Ben kendisine bana bu kabla su getirmemesini defalarca tenbih etmiş olmasam bunu yapmazdım» demek istemiştir. şerifteki: bunlar dünyada onlarındır...» cümlesinden murad: Altın, gümüş ve ipek dünyada küffarındir, demektir. Bu mânâ hadîsin siyakından anlaşılmaktadır.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Elbise Ve Zinet
Konu: Erkek Ve Kadınlara Altın, Gümüş Kablar Kullanmanın Haram, Erkeğe Altın Yüzük İle İpekli Kullanmanın Haram; Kadınlara Mubah Kılınması; Dört Parmaktan Fazla Olmamak Şartıyle Yollu Ve Benzeri İpeklini Erkeğe Mubah Kılınması Bâbı
5522-)
Bize Yahya b. Yahya rivâyet etti. ki): Mâlik'e, Nâfi'den dinlediğini, onun da İbn Ömer'den, onun da Ömer b. Hattâb’dan naklettiği şu hadîsi okudum. Ömer b. Hattâb mescidin kapısında ipekli çizgili bir kumaş görmüş de: Ya Resûlallah! Bu kumaşı satın alsan da cuma günü halka ve sana geldikleri vakit heyetlere onu giysene! demiş. Bunun üzerine Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem): ancak âhirette bir nasîbi olmayan giyer.» buyurmuş. Bilâhare Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'e bu cinsten hülleler gelmiş. O da Ömer'e bunlardan bir hülle vermiş. Ömer: Bunu bana giydirdin, halbuki Utarid'in hüllesi hakkında söylediğini söyledin, demiş. Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) de: onu sana giyesin diye giydirmedim.» buyurmuşlar. Artık Ömer de onu Mekke'de bulunan müşrik bir kardeşine giydirmiş.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Elbise Ve Zinet
Konu: Erkek Ve Kadınlara Altın, Gümüş Kablar Kullanmanın Haram, Erkeğe Altın Yüzük İle İpekli Kullanmanın Haram; Kadınlara Mubah Kılınması; Dört Parmaktan Fazla Olmamak Şartıyle Yollu Ve Benzeri İpeklini Erkeğe Mubah Kılınması Bâbı
5523-)
Bize İbn Nümeyr de rivâyet etti. ki) ; Bize babam rivâyet etti. H. Ebû Bekr b. Ebî Şeybe dahi rivâyet etti. ki): Bize Ebû Üsame rivâyet etti. H. Muhammed b. Ebî Bekr El-Mukaddemi dahi rivâyet etti. ki): Bize Yahya b. Saîd rivâyet etti. hepsi Ubeydullah'dan rivâyet etmişlerdir. H. Süveyd b. Saîd de rivâyet etti. ki): Bize Hafs b. Meysere, Mûsa b. Ukbe'den rivâyet etti. Her iki râvi Nâfi'den, o da İbn Ömer'den, o da Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)'den naklen Mâlik'in hadîsi gibi rivâyette bulunmuşlardır.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Elbise Ve Zinet
Konu: Erkek Ve Kadınlara Altın, Gümüş Kablar Kullanmanın Haram, Erkeğe Altın Yüzük İle İpekli Kullanmanın Haram; Kadınlara Mubah Kılınması; Dört Parmaktan Fazla Olmamak Şartıyle Yollu Ve Benzeri İpeklini Erkeğe Mubah Kılınması Bâbı
5524-)
Bize Şeyban b. Ferrûh dahi rivâyet etti. ki): Bize Cerîr b. Hazini rivâyet etti. ki): Bize Nâfi’ İbn Ömer'den rivâyet etti. (Şöyle dedi): Ömer: Et-Temîmi'yi pazarda siyera hüllesi teşhir ederken gördü... Utârid kıratları mesteder ve onların ihsanlarına nail olurdu. Ömer: Ya Resûlallah! Ben Utarid'i pazarda siyera hüllesi teşhir ederken gördüm. Onu satın alsan da, sana geldikleri vakit Arab hey'etlerine giysene! dedi. Zannederim onu cuma günü de giysene, dedi. Bunun üzerine Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) ona: İpeği ancak ve ancak âhiretle nasibi olmayanlar giyer.» buyurdu. Bunun üzerinden birkaç zaman geçtikten sonra Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’e siyera hulleleri getirdiler. O da Ömer'e bir hülle gönderdi. Bir hülle de Usame b. Zeyd'e gönderdi. Bİr hülle de Ali b. Ebî Tâlib'e verdi ve onu kadınlarının arasında baş bezi yapmak için parçala, dedi. Arkacığından Ömer hüllesini taşıyarak geldi. Ve: Ya Resûlallah! Onu bana göndermişsin. Halbuki dün Utarid'in hüllesi hakkında söyleyeceğini söyledin, dedi. Bunun üzerine Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) ona öyle bir bakış baktı ki, bu yaptığını Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'in beğenmediğini anladı. Ve: Ya Resûlallah! Bana niye bakiyorsun, bunu bana sen gönderdin, dedi. Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem): onu sana giyesin diye göndermedim. Lâkin onu kadınların arasında baş bezi yapmak üzere parçalayasın diye gönderdim.» buyurdular.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Elbise Ve Zinet
Konu: Erkek Ve Kadınlara Altın, Gümüş Kablar Kullanmanın Haram, Erkeğe Altın Yüzük İle İpekli Kullanmanın Haram; Kadınlara Mubah Kılınması; Dört Parmaktan Fazla Olmamak Şartıyle Yollu Ve Benzeri İpeklini Erkeğe Mubah Kılınması Bâbı
5525-)
Bana Ebû't-Tâhir ile Harmele b. Yahya da rivâyet ettiler. Lâfız Harmele'nindir. (Dediler ki): Bize İbn Vehb haber verdi. ki): Bana Yûnus, İbn Şihab'dan naklen haber verdi. ki): Bana Salim b. Abdillah rivâyet etti ki, Abdullah b. Ömer şunu söylemiş: Ömer b. Hattâb pazarda satılan kaba ipekten ma'mul bir hülle buldu. Ve onu alarak Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'e getirdi: Ya Resûlallah! Bunu satın al da, bayram ve hey'etler için onunla zinetlen! dedi. Onun üzerine Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem): ancak ve ancak nasibi olmayanların giysisidir.» buyurdu. Ömer Allah'ın dilediği kadar durdu. Sonra Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) ona ince ipekten bir cübbe gönderdi. Az sonra Ömer ciibbe ile belirli ve onu Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’e getirerek: Ya Resûlallah! «Bu ancak ve ancak nasibi olmayanların giysisidir.» Yahut «Bunu ancak ve ancak nasibi olmayanlar giyer.» dedin. Sonra onu bana gönderdin, dedi. Bunun üzerine Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem): satarsın ve bir hacetini görürsün!» buyurdular.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Elbise Ve Zinet
Konu: Erkek Ve Kadınlara Altın, Gümüş Kablar Kullanmanın Haram, Erkeğe Altın Yüzük İle İpekli Kullanmanın Haram; Kadınlara Mubah Kılınması; Dört Parmaktan Fazla Olmamak Şartıyle Yollu Ve Benzeri İpeklini Erkeğe Mubah Kılınması Bâbı
5526-)
Bize Harun b. Ma'ruf da rivâyet etti. ki): Bize İbn Vehb rivâyet etti. ki): Bana Amr b. Haris, İbn Şihâb'dan bu isnadla bu hadîsin mislini haber verdi.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Elbise Ve Zinet
Konu: Erkek Ve Kadınlara Altın, Gümüş Kablar Kullanmanın Haram, Erkeğe Altın Yüzük İle İpekli Kullanmanın Haram; Kadınlara Mubah Kılınması; Dört Parmaktan Fazla Olmamak Şartıyle Yollu Ve Benzeri İpeklini Erkeğe Mubah Kılınması Bâbı
5527-)
Bana Züheyr b. Harb rivâyet etti. ki): Bize Yahya b. Saîd, Şu'be'den rivâyet etti. ki): Bana Ebû Bekr b. Hafs, Sâlim'den, o da Ibnü Ömer'den naklen haber verdi ki Ömer, Utârid okullarından bir adamın üzerinde dibadan yahut ipekten bir kaftan görmüş de Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’e: Bunu satın alsan a! demiş. O da: ancak ve ancak nasibi olmayanlar giyer!» buyurmuş. Derken Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’e bir siyera hüllesi hediyye edilmiş. (Ömer diyor ki): Onu hana gönderdi. Ben: Bunu bana gönderdin, halbuki onun hakkında söyleyecekleri) söylediğini ben işittim, dedim. ben sana ancak ve ancak istifade edesin diye gönderdim buyurdular.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Elbise Ve Zinet
Konu: Erkek Ve Kadınlara Altın, Gümüş Kablar Kullanmanın Haram, Erkeğe Altın Yüzük İle İpekli Kullanmanın Haram; Kadınlara Mubah Kılınması; Dört Parmaktan Fazla Olmamak Şartıyle Yollu Ve Benzeri İpeklini Erkeğe Mubah Kılınması Bâbı
5528-)
Bana İbn Nümeyr de rivâyet etti. ki): Bize Ravh rivâye etti. ki): Bize Şu'be rivâyet etti. ki): Bize Ebû Bekr b. Hafs, Salim b. Abdillah b. Ömer'den, o da babasından naklen rivâyet eti ki, Ömer b. Hattâb, Utârid oğullarından bir adamın üzerinde... görmüş. Yahya b. Saîd hadîsi gibi rivâyette bulunmuştur. Yalnız o: «Ben onu sana ancak faydalanasın diye gönderdim; onu sana giyesi diye göndermedim.» demiştir.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Elbise Ve Zinet
Konu: Erkek Ve Kadınlara Altın, Gümüş Kablar Kullanmanın Haram, Erkeğe Altın Yüzük İle İpekli Kullanmanın Haram; Kadınlara Mubah Kılınması; Dört Parmaktan Fazla Olmamak Şartıyle Yollu Ve Benzeri İpeklini Erkeğe Mubah Kılınması Bâbı
5529-)
Bana Muhammed b. Müsennâ rivâyet etü. ki): Bize Ab dü's-Samed rivâyet etti. ki): Babamı rivâyet ederken dinledim ki): Bana Yahya b. Ebî İshâk rivâyet etti. ki): Bana Salim b. Abdillah İstebrak hakkında söz etti. Ben: O dibanın kalın ve sert olanıdır, dedim. Bunun üzerine şunu söyledi. Ben Abdullah b. Ömer'i şöyle derken işittim: Ömer bir adamın üzerinde İstebrakdan bir hülle gördü, Ve onu Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)'e getirdi... yukarkilerin hadîsi gibi anlatmış. Yalnız: üzerine: Ben onu sana ancak ve ancak onunla mal kazanasın diye gönderdim buyurdu.» demiştir. hadîsi Buhârî «Cuma» ve «Hibe» bahislerinde; Ebû Dâvud ile Nesâî «Namaz» bahsinde muhtelif râvilerden tahric etmişlerdir. İki parçadan ibaret bir elbisedir. Som ipekten yapılma elbisedir. Bu kelime muhtelif şekillerde izah edilmiştir. Hattâ altın diyenler olduğu gibi, uzun çizgili renkli, bir nebattır, diyenler bile bulunmuştur. «Eg'Sîhah» adh kâmusda: Siyerâ sarı çizgili bir kumaşdır, denilmiştir. Burada ondan halis ipekli kumaş kasdedildiğinde şüphe yoktur. Çünkü bilittifak haram olan budur. Karışık ipekliye gelince: Şâfiîler'e göre vezn itibariyle ipeği fazla gelmedikçe giyilmedi haram değildir. Hanefîlere göre ise itibar argacadır. Bu cihet fıkıh kitaplarında görülebilir. Hayırlı nasib ve salah mânâsına gelir. Bunun hürmet ve din mânâsına geldiğini söyleyenler de olmuştur. Şu halde cümleye üç türlü mânâ verilebilir:
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Elbise Ve Zinet
Konu: Erkek Ve Kadınlara Altın, Gümüş Kablar Kullanmanın Haram, Erkeğe Altın Yüzük İle İpekli Kullanmanın Haram; Kadınlara Mubah Kılınması; Dört Parmaktan Fazla Olmamak Şartıyle Yollu Ve Benzeri İpeklini Erkeğe Mubah Kılınması Bâbı
5530-)
Bize Yahya b. Yahya rivâyet etti. ki): Bize Hâlid b. Abdillah, Abdülmelik'den, o da Esma binti Ebî Bekr'in azatlısı Abdullah'dan naklen haber verdi. Bu Abdullah Atâ'nın oğlunun dayısı idi ki): Beni Esma', Abdullah b. Ömer'e gönderdi de şunları söyledi Duydum ki, sen üç şeyi haram kılıyormuşsun: Elbisede alemi, ergovar eğer yastığını ve bütün Receb ayında oruç tutmayı! Abdullah da bana şu cevâbı verdi. Söylediği Receb mes'elesine gelince ebedî onu; tutana ne diyecek! Söylediği elbisede alem mes'elesine gelelim. Ben Ömer b. Hattab'ı şunu söylerken işittim: Ben Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'i: ancak ve ancak nasibi olmayanlar giyer.» buyururken dinledim. Bu sebeple aleminde ipekten ma'dud olmasından korktum. Ergovan eğer yastığına gelince: İşte Abdullah'ın eğer yastığı!.. Bir de haktik yastık erguvandır. Bunun üzerine ben Esmâ'ya dönerek kendisine haber verdim. Esma: İşte Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’in cübbesi!.. dedi. bana bir taylasanlar kısralar cübbesi çıkardı, Cübbe'nin ipekten yaması vardı. Kenarları dîba ile geçilmişti. Ve: Bu cübbe vefatına kadar Âişe'nin yanında idi. O vefat edince ben aldım. Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) onu giyerdi. İmdi bizde onu hastalar için yıkıyoruz, onunla şifâ taleb ediliyor, dedi.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Elbise Ve Zinet
Konu: Erkek Ve Kadınlara Altın, Gümüş Kablar Kullanmanın Haram, Erkeğe Altın Yüzük İle İpekli Kullanmanın Haram; Kadınlara Mubah Kılınması; Dört Parmaktan Fazla Olmamak Şartıyle Yollu Ve Benzeri İpeklini Erkeğe Mubah Kılınması Bâbı
5531-)
Bize Ebû Bekr b. Ebi Şeybe rivâyet etti. ki): Bize Ubeyd b. Saîd Şu'be'den, o da Halife b. Kâ'b Ebû Zübyan'dan naklen rivâyet etti. ki): Abdullah b. Zübeyr'i hutbe okurken dinledim. (Şöyle diyordu): Dikkat! Kadınlarınıza İpek giydirmeyin! Çünkü ben Ömer b. Hattâb'ı şunu söylerken işittim: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem): giymeyiniz. Çünkü onu dünyada giyen âhirette giymeyecektir.» buyurdular.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Elbise Ve Zinet
Konu: Erkek Ve Kadınlara Altın, Gümüş Kablar Kullanmanın Haram, Erkeğe Altın Yüzük İle İpekli Kullanmanın Haram; Kadınlara Mubah Kılınması; Dört Parmaktan Fazla Olmamak Şartıyle Yollu Ve Benzeri İpeklini Erkeğe Mubah Kılınması Bâbı
5532-)
Bize Ahmed b. Abdillah b. Yûnus rivâyet etti. ki): Bize Züheyr rivâyet etti. ki): Bize Âsim-ı Ahvel Ebû Osman'dan rivâyet etti. (Şöyle dedi): Biz Azerbeycan'da iken Ömer bize nıektub yazdı. (Şöyle diyordu): Ey Utbe b. Fergat! Bu (mal) senin alnının terinden değildir. Bahanın alnının terinden, annenin alnının terinden de değildir. O halde kendi menzilinde neden doyuyorsan, müslümanlari da menzillerinde onunla doyur. Refaha kaçmaktan, müşriklerin elbisesini giymekten ve ipek elbiseden sakının! Çünkü Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) ipek giymeyi yasak etti. Ancak şöyle olabilir, dedi. Ve bize Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) iki parmağını, orta parmağı ile şehâdet parmağını kaldırdı. Onları yanyana getirdi. Züheyr ki: Âsim şunu söyledi. «Bu mektubda vardır.» Râvi diyor ki: Züheyr de iki parmağını kaldırdı.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Elbise Ve Zinet
Konu: Erkek Ve Kadınlara Altın, Gümüş Kablar Kullanmanın Haram, Erkeğe Altın Yüzük İle İpekli Kullanmanın Haram; Kadınlara Mubah Kılınması; Dört Parmaktan Fazla Olmamak Şartıyle Yollu Ve Benzeri İpeklini Erkeğe Mubah Kılınması Bâbı
5533-)
Bana Züheyr b. Harb rivâyet etti. ki): Bize Cerîr b. Abdil Hâmid rivâyet etti. H. İbn Nümeyr de rivâyet etti. ki): Bize Hafs b. Gıyâs rivâyet etti. Her iki râvi Asım'dan bu isnadla Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)’den naklen ipek hakkında yukarki hadîsin mislini rivâyet etmişlerdir.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Elbise Ve Zinet
Konu: Erkek Ve Kadınlara Altın, Gümüş Kablar Kullanmanın Haram, Erkeğe Altın Yüzük İle İpekli Kullanmanın Haram; Kadınlara Mubah Kılınması; Dört Parmaktan Fazla Olmamak Şartıyle Yollu Ve Benzeri İpeklini Erkeğe Mubah Kılınması Bâbı
5534-)
Bize İbnİ Ebî Şeybe (bu zât Osman'dır) ile İshûk b. İbrahim El-Hanzalî de her ikisi birden Cerîr'den rivâyet ettiler. Lâfız İshâk'ındır. ki): Bize Cerîr, Süleyman Et-Teymî'den, o da Ebû Osman'dan naklen haber verdi, Ebû Osman Şöyle dedi: Utbe b. Fergat ile beraber idik. Bize Ömer'in mektubu geldi ki, Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem): ancak âhirette ondan nasibi olmayan kimse giyer. Yalnız şu İcada fi müstesna!» buyurmuşlar. Ebû Osman baş parmaktan sonra gelen iki parmağı ile işaret etti. Taylasanları gördüğüm zaman bana onlar Taylasanların düğmeleri gibi göründü.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Elbise Ve Zinet
Konu: Erkek Ve Kadınlara Altın, Gümüş Kablar Kullanmanın Haram, Erkeğe Altın Yüzük İle İpekli Kullanmanın Haram; Kadınlara Mubah Kılınması; Dört Parmaktan Fazla Olmamak Şartıyle Yollu Ve Benzeri İpeklini Erkeğe Mubah Kılınması Bâbı
5535-)
Bize Muhammed b. Abdi’l-A'lâ rivâyet etti. ki): Bize Mu'temir babasından rivâyet etti. ki): Bize Ebû Osman rivâyet etti. ki): Utbe b. Fergat'la beraber idik... Cerîr'in hadîsi gibi rivâyette bulunmuştur.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Elbise Ve Zinet
Konu: Erkek Ve Kadınlara Altın, Gümüş Kablar Kullanmanın Haram, Erkeğe Altın Yüzük İle İpekli Kullanmanın Haram; Kadınlara Mubah Kılınması; Dört Parmaktan Fazla Olmamak Şartıyle Yollu Ve Benzeri İpeklini Erkeğe Mubah Kılınması Bâbı
5536-)
Bize Muhammed b. Müsennâ ile İbn Beşşâr rivâyet ettiler. Lâfız İbnİ Müsennâ'nındır. (Dediler ki): Bize Muhammed b. Ca'fer rivâyet etti. ki): Bize Şu'be, Katâde'den rivâyet etti. ki): Ebû Osman En-Nehdî'yi dinledim. Şunu söyledi: Biz Utbe b. Fergat'la Azarbeycan'da yahut Şam'da iken Ömer'in mektubu geldi. (Şöyle diyordu): Bundan sonra: (Malûm ola ki) Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) ipeği yasak etmiştir. Yalnız şu kadarı iki parmağı müstesna. Ebû Osman ki: Biz bundan alemleri kasteddiğini anlamakla gecikmedik.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Elbise Ve Zinet
Konu: Erkek Ve Kadınlara Altın, Gümüş Kablar Kullanmanın Haram, Erkeğe Altın Yüzük İle İpekli Kullanmanın Haram; Kadınlara Mubah Kılınması; Dört Parmaktan Fazla Olmamak Şartıyle Yollu Ve Benzeri İpeklini Erkeğe Mubah Kılınması Bâbı
5537-)
Bize Ebû Gassan El-Mismaî ile Muhammed b. Müsennâ da rivâyet ettiler. (Dediler ki): Bize Muâz (Bu zât İbn Hişam'dır) rivâyet etti. ki): Bana babam Katâde'den bu isnadla bu hadîsin mislini rivâyet etti. Ama Ebû Osman'ın sözünü anmadı.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Elbise Ve Zinet
Konu: Erkek Ve Kadınlara Altın, Gümüş Kablar Kullanmanın Haram, Erkeğe Altın Yüzük İle İpekli Kullanmanın Haram; Kadınlara Mubah Kılınması; Dört Parmaktan Fazla Olmamak Şartıyle Yollu Ve Benzeri İpeklini Erkeğe Mubah Kılınması Bâbı
5538-)
Bize Ubeydullah b. Ömer El-Kavârirî ile Ebû Ğassan el-Mismaî, Züheyr b. Harb, İshâk b. İbrahim, Muhammed b. Müsennâ ve İbn Beşşar rivâyet ettiler. (İshâk: ahberana, ötekiler: haddesena tâbirir kollandılar.) Dediler ki: Bize Muâz b. Hişâm rivâyet etti. ki) Bana babam Katâde'den, o da Âmir Eş-Şâbi'den, o da Süveyd b. Ğafele den naklen rivâyet etti ki, Ömer b. Hattâb Cabiye'de hutbe okumuş ve «Nebiyyullah (sallallahü aleyhi ve sellem) ipek giymeyi yasak etti, yalm iki parmak veya üç parmak yahut dört parmak yeri müstesna!» demiş.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Elbise Ve Zinet
Konu: Erkek Ve Kadınlara Altın, Gümüş Kablar Kullanmanın Haram, Erkeğe Altın Yüzük İle İpekli Kullanmanın Haram; Kadınlara Mubah Kılınması; Dört Parmaktan Fazla Olmamak Şartıyle Yollu Ve Benzeri İpeklini Erkeğe Mubah Kılınması Bâbı
5539-)
Bize Muhammed b. Abdillah Er-Ruzzî de rivâyet etti. (Ded ki): Bize Abdulvehhab b. Ata', Saîd’den, o da Katâde'den bu isnadla bu hadîsin mislini haber verdi. hadîsi Buhârî «Libâs» bahsinde, Nesâî «Zinet»'de İbn Mâce «Cihâd» ile «Libas»'da muhtelif râvilerden tahrîc etmişlerdir. eğer yastığından murad ergovanî renkte olan eğer yastığıdır ki: Bunun hem ipekten hem yünden yapıldığım söylemiştik. Burada ondan murad yünden yapılmış olanıdır. Kışın giyilen bir elbisedir. Elbisenin alemi iki parmak genişliğinde uzun yollarıdır. Bunların ipekten yapılmasına izin verilmiştir. Abdullah İbn Ömer'in Receb ayı orucu hakkında verdiği cevap inkârdır. Bu sözüyle onun haram olduğunu söylemediğini kendisinin bizzat Receb ayım hattâ bütün seneyi oruç tutarak geçirdiğini anlatmak istemiştir. Ebedî oruçtan murad bayramlarla teşrik günlerinden maada senenin bütün günlerini oruçlu geçirmektir. İbn Ömer'in mezhebi bu olduğu gibi, babasıyle Hazret-i Âişe'nin ve diğer bazı ashâb-ı kirâmın mezhebleri de budur. Ulemânın bu bab-daki sözlerini oruç bahsinde görmüştük. İbn Ömer şerit halindeki yollan ipekten olan elbiseyi haram kıldığını da itiraf etmemiştir. bunun umumî yasağı dahil olacağından korktuğu için takva icâbı kullanılmamasına kail olduğunu söylemiştir. Hazret-i İbn Ömer’in cevabına karşılık Esma (radıyallahü anh)'nın etrafları ipekle geçilmiş cübbeyi çıkarması onun haram olmadığım göstermek içindir. Nitekim ekser ulemâya göre de hüküm budur. erkeklere ipek elbisenin niçin haram kılındığında ihtilâf etmişlerdir. göre israf olduğu için haram kılınmıştır. Kibirlenmeye sebep okluğu için haram kılındığını söyleyenler olduğu gibi, kadına benzettiği için haram edildiğini söyleyenler de vardır. Hattâ İbn Dakikilîyd'in rivâyetine göre bazı ulema buradaki tahrirnin illeti kâfirlere benzemektir, demişlerdir. Az yukarda gördüğümüz: dünyada kâfirlerindir.» hadîs-i şerifi bu kavli te'yid eder. b. Fergat (radıyallahü anh) Azerbeycan'da ordu kumandam bulunuyordu. Hazret-i Ömer bundan dolayı mektubunu ona yazmış ve bu mektubun orduya okunmasını istemiştir. teri diye terceme ettiğimiz «kedd»in asıl mânâsı yorgunluk ve meşekkattır. Burada Hazret-i Ömer (radıyallahü anh) ordu kumandanına şunu demek istemiştir. «Elinde bulunan bu mal senin güçlük çekerek, alın teri dökerek kazandığın bir şey olmadığı gibi, annenin babanın kazanıp sana miras bıraktıkları mal da değildir. Bilâkis bu mal müslümanlarındır. Şu halde sen de onlara ortak ol, kendine ondan bir şey tahsis etme. Kendin ne alıp yiyorsan. askerine de aynı şeyi yedir. Onları karargâhlarında doyur, seni arayıp erzak istemelerine meydan verme.»
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Elbise Ve Zinet
Konu: Erkek Ve Kadınlara Altın, Gümüş Kablar Kullanmanın Haram, Erkeğe Altın Yüzük İle İpekli Kullanmanın Haram; Kadınlara Mubah Kılınması; Dört Parmaktan Fazla Olmamak Şartıyle Yollu Ve Benzeri İpeklini Erkeğe Mubah Kılınması Bâbı
5540-)
Bize Muhammed b. Abdillah b. Nümeyr ile İshâk b. İbrahim El-Hanzalî, Yahya b. Habîb ve Haceac b. Şâir rivâyet ettiler. Lâfız İbn Habîb'indir. (İshâk: Ahberana, Ötekiler: Haddesenâ tâbirlerini kullandılar.) (Dediler ki): Bize Ravh b. Ubâdc rivâyet etti. ki): Bize Ibnü Cüreyc rivâyet etti. ki): Bana Ebû'z-Zübeyr haber verdi ki, kendisi Câbir b. Abdillah'ı şöyle derken işitmiş. Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) bir gün kendisine hediye edilen dibadan bir kaftan giydi. Sonra onu çarçabuk çıkararak Ömer b. Hattab'a gönderdi. Kendisine (Onu ne çabuk çıkardın ya Resulallah!) dediler. O da: ondan Cİbril men etti.» buyurdu. Derken ağlayarak Ömer geldi ve: Ya Resûlallah! Bir şeyden hoşlanmadın ve onu bana verdin! Benim halim ne olacak? dedi. ben sana giyesin diye vermedim. Ancak ve ancak satasın diye verdim!» buyurdular. Onun üzerine Ömer onu iki bin dirheme sattı.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Elbise Ve Zinet
Konu: Erkek Ve Kadınlara Altın, Gümüş Kablar Kullanmanın Haram, Erkeğe Altın Yüzük İle İpekli Kullanmanın Haram; Kadınlara Mubah Kılınması; Dört Parmaktan Fazla Olmamak Şartıyle Yollu Ve Benzeri İpeklini Erkeğe Mubah Kılınması Bâbı
5541-)
Bize Muhammed b. Müsennâ rivâyet etti. ki): Bize Abdurrahman (yani İbn Mehdi) rivâyet etti. ki): Bize Şube, Ebû Avn'den rivâyet etti. ki): Ben Ebû Salih'i Alî'den naklen rivâyet ederken dinledim. Alî Şöyle dedi: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'e bir siyera hüllesi hediye edildi de onu bana gönderdi. Ben de onu giydim. Ama yüzünden kızdığını anladım. ben sana giyesin diye göndermedim. Ancak ve ancak onu kadınlar arasında baş belleri yapmak için parçalayasın diye gönderdim,» buyurdular.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Elbise Ve Zinet
Konu: Erkek Ve Kadınlara Altın, Gümüş Kablar Kullanmanın Haram, Erkeğe Altın Yüzük İle İpekli Kullanmanın Haram; Kadınlara Mubah Kılınması; Dört Parmaktan Fazla Olmamak Şartıyle Yollu Ve Benzeri İpeklini Erkeğe Mubah Kılınması Bâbı
5542-)
Bize bu hadîsi Ubeydullah b. Muâz rivâyet etti. ki): Bize babam rivâyet etti. H. Muhammed b. Beşşâr da rivâyet etti. ki): Bize Muhammed (yani İbn Cafer) rivâyet etti. iki râvi demişler ki: Bize Şu'be, Ebû Avn'den bu isnadfa rivâyette bulundu. Muâz'ın hadîsinde: emir buyurdu da onu kadınlarımın arasında taksim ettim.» cümlesi, Muhammed b. Ca'fer'in hadîsinde ise kadınlarımın arasında taksim ettim.» cümlesi vardır. O: «Bana emretti» sözünü anmamıştır.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Elbise Ve Zinet
Konu: Erkek Ve Kadınlara Altın, Gümüş Kablar Kullanmanın Haram, Erkeğe Altın Yüzük İle İpekli Kullanmanın Haram; Kadınlara Mubah Kılınması; Dört Parmaktan Fazla Olmamak Şartıyle Yollu Ve Benzeri İpeklini Erkeğe Mubah Kılınması Bâbı
5543-)
Bize Ebû Bekr b. Ebî Şeybe ile Ebû Küreyb ve Züheyr b. Harb da rivâyet ettiler. Lâfız Züheyr'indir. Ebû Küreyb: Ahberana, Ötekiler: Haddesenâ tâbirlerini kullandılar. (Dediler ki): Bize Veki', Mi's-ar'dan, o da Ebû Avn-i Sekafî'den, o da Ebû Salih El-Hanefî'den, o da Alî'den naklen rivâyet etti ki: Übeydir Dûme Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)’e ipek bir elbise hediye etmiş. O da onu Alî'ye vererek: baş bezi olarak Fâfimeler orasında taksim eî!» buyurmuşlar Ebû Bekir'le Ebû Kûreyb: «Kadınlar arasında..» dediler.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Elbise Ve Zinet
Konu: Erkek Ve Kadınlara Altın, Gümüş Kablar Kullanmanın Haram, Erkeğe Altın Yüzük İle İpekli Kullanmanın Haram; Kadınlara Mubah Kılınması; Dört Parmaktan Fazla Olmamak Şartıyle Yollu Ve Benzeri İpeklini Erkeğe Mubah Kılınması Bâbı
5544-)
Bize Ebû Bekr b. Ebî Şeybe rivâyet etti. ki): Bize Gunder, Şu'be'den, o da Abdü'l-Melik b. Meysera'dan, o da Zeyd b. Vehb’den, o da Alî b. Ebî Tâlib'den naklen rivâyet etti. Şöyle dedi: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) bana bir sîyera hüllesi giydirdi. Ben de onun içinde dışarıya çıktım. Ama Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'in yüzünde öfkelendiğini gördüm ve onu kadınlarımın arasında parçaladım.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Elbise Ve Zinet
Konu: Erkek Ve Kadınlara Altın, Gümüş Kablar Kullanmanın Haram, Erkeğe Altın Yüzük İle İpekli Kullanmanın Haram; Kadınlara Mubah Kılınması; Dört Parmaktan Fazla Olmamak Şartıyle Yollu Ve Benzeri İpeklini Erkeğe Mubah Kılınması Bâbı
5545-)
Bize Şeyban b. Ferrûh ile Ebû Kâmil rivâyet ettiler. Lâfız Ebû Kâmil'indir. (Dediler ki): Bize Ebû Avâne, Abdurrahman b. Egamm'dan, o da Enes b. Mâlik'den naklen rivâyet etti. (Şöyle dedi): Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) Ömer'e atlas bir cübbe gönderdi. Bunun üzerine Ömer: Bunu bana gönderdin, halbuki onun hakkında söyleyeceğini söyledin, dedi. Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem): ben sana giyesin diye göndermedim. Ancak ve ancak parasından istifade edesin diye gönderdim. » buyurdular.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Elbise Ve Zinet
Konu: Erkek Ve Kadınlara Altın, Gümüş Kablar Kullanmanın Haram, Erkeğe Altın Yüzük İle İpekli Kullanmanın Haram; Kadınlara Mubah Kılınması; Dört Parmaktan Fazla Olmamak Şartıyle Yollu Ve Benzeri İpeklini Erkeğe Mubah Kılınması Bâbı
5546-)
Size Ebû Bekr b. Ebî Şeybe ile Züheyr b. Harb rivâyet ettiler. (Dediler ki): Bize İsmail (bu zat İbn Uleyye'dir), Abdulaziz b. Suheyb'den, o da Enes'den naklen rivâyet etti. Enes şöyle dedi: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) ; kim İpeği dünyada giyerse, onu âhirette giymez.» buyurdular.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Elbise Ve Zinet
Konu: Erkek Ve Kadınlara Altın, Gümüş Kablar Kullanmanın Haram, Erkeğe Altın Yüzük İle İpekli Kullanmanın Haram; Kadınlara Mubah Kılınması; Dört Parmaktan Fazla Olmamak Şartıyle Yollu Ve Benzeri İpeklini Erkeğe Mubah Kılınması Bâbı
5547-)
Bana İbrahim b. Mûsa Er-Râzî rivâyet etti. ki): Bize Şuayb b. İshâk Ed-Dımeşkî, Evzâî'den naklen haber verdi. ki): Bana şeddâd Ebû Ammâr rivâyet etti. ki): Bana Ebû Ümâme rivâyet etti ki, Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem): kim ipeği dünyada giyerse, âhirelte onu giymez.» buyurmuşlar.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Elbise Ve Zinet
Konu: Erkek Ve Kadınlara Altın, Gümüş Kablar Kullanmanın Haram, Erkeğe Altın Yüzük İle İpekli Kullanmanın Haram; Kadınlara Mubah Kılınması; Dört Parmaktan Fazla Olmamak Şartıyle Yollu Ve Benzeri İpeklini Erkeğe Mubah Kılınması Bâbı
5548-)
Bize Kuteybe b. Saîd rivâyet etti. ki): Bize Leys, Yezîd b. Ebî Habib'den, o da Ebû’l-Hayr'dan, o da Ukbe b. Âmir'den naklen rivâyet etti ki... (Şöyle dedi): (sallallahü aleyhi ve sellem)’e ipek bir kaftan hediye edilmiş. O da onu giymiş, sonra onun içinde namaz kılmış. Sonra giderek hoşlanmazmış gibi onu şiddetle çekip çıkarmış ve: sahiplerine bu yakışmıyor.» buyurmuş.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Elbise Ve Zinet
Konu: Erkek Ve Kadınlara Altın, Gümüş Kablar Kullanmanın Haram, Erkeğe Altın Yüzük İle İpekli Kullanmanın Haram; Kadınlara Mubah Kılınması; Dört Parmaktan Fazla Olmamak Şartıyle Yollu Ve Benzeri İpeklini Erkeğe Mubah Kılınması Bâbı
5549-)
Bu hadîsi bize Muhammed b. Müsennâ da rivâyet etti, ki): Bize Dahbâk (yani Ebû Asım) rivâyet etti, ki): Bize Abdül-Hamid b. Ca'fer rivâyet etti. ki): Bana Yezid b. Ebî Habib bu isnadla rivâyette bulundu. rivâyetlerden Hazret-i Ali hadisini Buhârî «Hibe», «Natakaat» ve «Libâs» bahislerinde; Nesâî «Kitâz-Zine»'de, Enes hadîsini Buhârî «Kitâbu’l-Libâs-'da; Ukbe hadîsim Buhârî «Salât» ve «libâs» bahislerinde, Nesâî «Kitûbu's-Salât»'da muhtelif râvilerden tahrîc etmişlerdir. yahut Derme, Şam ile Irak arasında bir şehirdir. Dimeik'e yedi, Medine'ye onüç. Küfe'ye de on konak mesafededir. Hurmalık ve ekinlik içerisinde bir şehirdir, Kal'ası vardır. Ükeydir b. Abdü’l-Melik oranın reisi idi. Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)’e ipek elbise hediye eden bu adamın müslüman olup olmadığında ihtilâf edilmiştir. Hatib-i Bağdadi «El-Mübhemât» nâm eserinde: «Evvelde hıristiyandı, sonra müslüman olmuştur.» demiş. Bazıları hır istivan olarak öldüğünü söylemişlerdir. İbn Esir: O hilâfsız müslüman olmamıştır. Kim müslüman oldu derse, çirkin bir hatâ' yapmış olur.» demiştir. Ükeydir Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) ile sulh yapmış, sonra kal'asına çekilerek orada yaşamıştır. Bilâhare Hazret-i Ebû Bekr zamanında ahdini bozduğu için Hâlid b. Velîd onu muhasara ederek öldürmüştür. Ükeydir müşrik ve hıristiyan olarak ölmüştür. Ali hadîsindeki Fâtımelerden murad cumhûra göre Fâtıme binti Resûlüllah ile Fâtıme binti Esed ve Fâtıme binti Hamza. Fâtıme binti Esed, Hazret-i Ali'nin annesîdir. Bazı rivâyetlerde râvinin dördüncü Fâtime'yi unuttuğu kaydedilmiştir. Bunun Fâtıme binti Şey be yani Hazret-i Ali’nin kardeşi Akil'in zevcesi olduğunu tahmin edenler bulunduğu gibi, Ümmühâni, Fâtıme binti Ebi Tâlib veya Fâtıme binti Velid yahut Fâtıme binti Utbe olabileceği ihtimâlinden bahsedenler de vardır. Arkadan yırtmaçlı kaftandır. Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) bu ipek kaftanı giydiği vakit erkeklere ipek elbise haram kılınmamıştı. İhtimal onu çıkardığı anda haram kilınmistir. Bundan dolayıdır ki, Bâbımızın Câbir rivâyetinde Resüllallah (sallallahü aleyhi ve sellem): ondan Cibriİ men' etti.» demiptîr.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Elbise Ve Zinet
Konu: Erkek Ve Kadınlara Altın, Gümüş Kablar Kullanmanın Haram, Erkeğe Altın Yüzük İle İpekli Kullanmanın Haram; Kadınlara Mubah Kılınması; Dört Parmaktan Fazla Olmamak Şartıyle Yollu Ve Benzeri İpeklini Erkeğe Mubah Kılınması Bâbı