Kertenkele Öldürmenin Müstehab Oluşu Bâbı ile İlgili Hadisler
5979-)
Bize Ebû Bekr b. Ebî Şeybe ile Amru'n-Nâkıd, İshâk b. İbrahim ve İbn Ebî Ömer rivâyet ettiler, İshâk ahberanâ; ötekiler had-desenâ tâbirlerini kullandılar. (Dediler ki): Bize Süfyân b. Uyeyne Abdu'l-Hamid b. Cüheyr b. Şeybe'den, o da Saîd b. Miiseyyeb'den, o da Ümmü Şerik'den naklen rivâyet etti ki: Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) ona kertenkeleleri Öldürmesini emir buyurmuş. Ebî Şeybe'nin hadîsinde (Ona tâbiri yoktur. Sâdece) emir buyurdu, denilmiştir.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Selâm
Konu: Kertenkele Öldürmenin Müstehab Oluşu Bâbı
5980-)
Bana Ebu't-Tâhir de rivâyet etti. ki): Bize İbni Vehb haber verdi. ki): Bana İbn Cüreyc haber verdi. H. Muhammed b. Ahmed b. Ebî Halef dahi rivâyet etti. ki): Bize Ravh rivâyet etti. (Ded; ki): Bize İbn Cüreyc rivâyet etti. H. Abd b. Humeyd dahi rivâyet etti, ki): Bize Muhammed b. Bekir haber verdi. ki): Bize İbni Cüreyc haber verdi. ki): Bana Abdül-Hamid b. Cüreyc b. Şeybe haber verdi. Ona da Saîd b. Müseyyeb haber vermiş. Ona da Ümmü Şerik haber vermiş ki; kendişi kertenkeleleri öldürmek hususunda Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)'den emir istemiş, o da onların Öldürülmesini emir buyurmuş. Şerik Benî Âmir b. Lüey kabilesi kadınlarından biridir. İbn Ebî Halet ile Abd b. Humeyd'in hadîsleri lâfız itibariyle birdir. İbn Vehb'in hadîsi de ona yakındır.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Selâm
Konu: Kertenkele Öldürmenin Müstehab Oluşu Bâbı
5981-)
Bize İshâk b. İbrahim ile Abd b. Humeyd rivâyet ettiler. (Dediler ki): Bize Abdürrezzak haber verdi, ki): Bize Ma'mer, Zührî'den, o da Âmir b. Sa'd'dan, o da babasından naklen haber verdi ki; Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) kertenkelenin Öldürülmesini emir buyurmuş ve ona fasıkcık adını vermiş.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Selâm
Konu: Kertenkele Öldürmenin Müstehab Oluşu Bâbı
5982-)
Bana Ebû't-Tâhir ile Harmele rivâyet ettiler. (Dediler ki): Bize İbn Vehb haber verdi. ki): Bana Yûnus, Zührî'den, o da Urve'den, o da Âişe'den naklen haber verdi ki: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) kertenkele için fâsıkçık demiş. şunu ziyâde etmiştir. Âişe: Ben onun kertenkeleyi Öldürmeyi emrettiğini işitmedim demiş.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Selâm
Konu: Kertenkele Öldürmenin Müstehab Oluşu Bâbı
5983-)
Bize Yahya b. Yahya rivâyet etti. ki): Bize Ha-lid b. Abdülah, Süheyl'den, o da bahasından, o da Ebû Hüreyre'den naklen haber verdi. Şöyle dedi; Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem): kim bir kertenkeleyi ilk vuruşta öldürürse ona şu ve şu kadar sevâb vardır. Ve her kim onu ikinci vuruşta Öldürürse, birinciden aşağı olmak üzere ona şu kadar sevab vardır. Ve her kim onu üçüncü vuruşta öldürürse ona da ikinciden aşağı olmak üzere şu ve şu kadar sevab vardır.» buyurdular.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Selâm
Konu: Kertenkele Öldürmenin Müstehab Oluşu Bâbı
5984-)
Bize Kuteybe b. Saîd rivâyet etti. ki): Bize Ebû Avâne rivâyet etti. H. Züheyr b. Harb da rivâyet etti, ki) . Bize Cerîr rivâyet etti. H. Muhammed b. Sabbah dahi rivâyet etti. ki): Bize İsmail (yani İbn Zekeriyya) rivâyet etti. H. Ebû Küreyb de rivâyet etti. ki): Bize Veki' Süfyan'dan rivâyet etti. Bu râvilerin hepsi Süheyl'den, o da babasından, o da Ebû Hüreyre'den, o da Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)’den naklen Hâlid'in Süheyl'den rivâyet ettiği hadîs manâsıyla rivâyette bulunmuşlardır. Yalnız Cerîr müstesna! Çünkü onun hadîsinde: kim bir vuruşta bir kertenkele öldürürse ona yüz sevab yazılır, ikincide bundan daha aşağı, üçüncüde ondan daha aşağı yazdır.» ifâdesi vardır.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Selâm
Konu: Kertenkele Öldürmenin Müstehab Oluşu Bâbı
5985-)
Bize Aluhammed b. Sabbah da rivâyet etti. ki): Bize İsmâil (yani İbn Zekeriyya) Süheyl'den rivâyet etti. ki): Bana kız kardeşim Ebû Hüreyre'den, o da Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)’den naklen rivâyet etti ki: vuruşta yetmiş sevab vardır.» buyurmuşlar, Âişe hadîsini Buhari «Bcd'ül-Halk» bahsinde tahrîc etmiştir. Kertenkele demektir. Biraz daha büyüğüne Arablar Sam ebras derler. Ulemâ kertenkelenin eziyet verici haşerattan sayıldığında ittifak etmişlerdir. Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)'in onun öldürülmesini emir buyurması bundandır. Bir vuruşta öldürmenin çok sevablı. ikinci vuruşta Öldürmenin ondan daha az sevablı olması bu hususta dikkat göstermeye teşvik içindir. Çünkü bir vuruşta öldürülemezse kaçabilir. Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) hilde ve haremde öldürülen zararlı hayvanlar gibi buna da fâsıkcık adı vermiştir. Fâsık yoktan çıkandır. Bu hayvanlar da fazla zarar yapmak ve eziyet vermek suretiyle âdeta diğer haşerâtın içinden çıkmışlardır. İmâm Ahmed'in Hazret-i Âişe'den rivâyet ettiği bir hadîste şöyle denilmektedir: «Âişe'nin evinde dayalı bir süngü vardı. Bu kendisine soruldu da şunları söyledi: Biz onunla kertenkele öldürürüz. Çünkü Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) haber verdi ki: İbrahim (aleyhisselâm) ateşe atıldığı vakit yeryüzündeki bütün hayvanlar onu söndürmeye çalışmış, yalnız kertenkele istisna teşkil etmiştir. Çünkü o ateşi üfürmüştür. Bu sebeple Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) onun öldürülmesini emir buyurdu.» Yine Hazret-i Âişe'den rivâyet olunduğuna göre Beyt-i Makdis yandığı vakit kertenkeleler ateşi üfürmüşlerdir. Bu hadîsler kertenkelenin fıtratında kötülük olduğunu beyân için vârid olsa gerektir.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Selâm
Konu: Kertenkele Öldürmenin Müstehab Oluşu Bâbı