Kurbanlığn Ve Onu Vekilsiz Bizzat Kesmenin Keserken Besmele İle Tekbirin Müstehab Oluşu Bâbı ile İlgili Hadisler
5199-)
Bize Kuteybe b. Saîd rivâyet etti. ki): Bize Ebû Avane, Katâde'den, o da Enes'den naklen rivâyet etti. (Şöyle dedi): Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) iki beyaz ve boynuzlu koç kurban etti, onları kendi eliyle kesti, besmele çekti ve tekbir getirdi. Ayağını da boyunlarının üzerine koydu.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Kurbanlar
Konu: Kurbanlığn Ve Onu Vekilsiz Bizzat Kesmenin Keserken Besmele İle Tekbirin Müstehab Oluşu Bâbı
5200-)
Bize Yahya b. Yahya rivâyet etti. ki): Bize Veki' Şu'be'den, o da Katâde'den, o da Enes'den naklen haber verdi. Eries (Şöyle dedi): Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) iki beyaz ve boynuzlu koç kurban etti. Ben kendisini onları eliyle keserken gördüm. Onu. ayağını herbirinin boynunun üzerine koyarken de gördüm. Besmele de çekti, tekbir de getirdi.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Kurbanlar
Konu: Kurbanlığn Ve Onu Vekilsiz Bizzat Kesmenin Keserken Besmele İle Tekbirin Müstehab Oluşu Bâbı
5201-)
Bize Yahya b. Habîb de rivâyet etti. ki): Bize Hâlid (yani İbn Haris) rivâyet etti. ki): Bize Şu'he rivâyet etti. ki): Bana Katâde haber verdi. ki): Enes'i şunu söylerken işittim. Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) kurban eti... hadîs gibi rivâyet etmiştir. ki: Ben (Katâde'ye) bunu Enes'den sen mi işittin? dedim. Evet! cevâbını verdi.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Kurbanlar
Konu: Kurbanlığn Ve Onu Vekilsiz Bizzat Kesmenin Keserken Besmele İle Tekbirin Müstehab Oluşu Bâbı
5202-)
Bize Muhammed b. Müsennâ rivâyet etti. ki): Bize İbn Ebî Adiyy Said'den, o da Katâde'den, o da Enes'den, o da Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)'den yukarki hadîsin mislini rivâyet etti. Yalnız o: «Bismillah! vallâhu ekber»diyordu, demiştir. hadîsi Buhârî «Edâhi» bahsinde tahrîc etmiştir. Hâlis beyaz demektir. Esmâiye göre ise içine bir parça siyahlık karışan beyazdır. Ebû Hatim: «Emlâh beyazı kızıllığına karışandır.» demiş. Bir takımları kırmızıya çalan siyah mânâsına geldiğini söylemiş. Kisâî: karışık siyah fakat beyazı daha çok. mânâsına gelir demiştir. Emlah': daha başka türlü tarif edenler de olmuştur. Güzel boynuzlu demektir. Ulemâ kurbanlığın güzel boynuzlu hayvandan seçilmesinin müstehab olduğunu söylemişlerdir, Maamafih yaradılıştan hiç boynuzu olmayan hayvandan da kurban kesilebileceğine ittifak etmişlerdir. Kırık boynuzlu hayvan hakkında ihtilâf edilmiştir îmanı A'zam'la İmâm Şafiî ve cumhûr tecviz etmiş İmâm-i Mâlik kanadığı takdirde kırık boynuzlu hayvanı kurban etmeyi mekruh görmüştür. Hayvanın bütün kusurlardan salim olmasını bütün ulemâ müstehab görmüşlerdir. Hastalık ilikleri kuruyacak derecede zayıflık, körlük veya bir gözünün görmemesi yürüyemiyecek derecede topallık bilittifak kurbanlığa mâni olan kusurlardır. Bu kusurlar Hazret-i Berâ'ın rivâyet ettiği bir hadîste beyan buyurulmuştur. Mezkûr hadîsi Buhârî ile Müslim tahrîc etmemiş olsalar da diğer Sünen sahipleri sahih senetlerle rivâyet etmişlerdir. beyaz renkte olması bütün ulemâya göre müstehabdır. herkesin kendi kesmesi Özrü yokken başkasını tevkil etmemesi ve keza şâir kesilen hayvanlarda olduğu gibi. burada da besmele çekmek meşru' olmuştur. Yalnız besmelenin şart mı yoksa müstehab mı olduğunda ihtilâf edilmiştir. Besmeleyle beraber tekbir getirmek ve ayağını hayvanın boğazına koymak da müstehabdır.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Kurbanlar
Konu: Kurbanlığn Ve Onu Vekilsiz Bizzat Kesmenin Keserken Besmele İle Tekbirin Müstehab Oluşu Bâbı
5203-)
Bize Harun b. Ma'ruf rivâyet etti. ki): Bize Abdullah b. Vehb rivâyet etti. ki): Hay ve şunu söyledi. Bana Ebû Sahr, Yezid b. Kusayf'dan, o da Urve b. Zübeyr'den, o da Âişe’den naklen haber verdi ki, Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) siyah içinde yere basan, siyah içinde yatan ve siyah içinde bakan boynuzlu bir koç (getirilmesini) emir buyurmuş. Ve kurban etmesi için kendisine (böyle bir) koç getirilmiş. Müteakiben Âişc'ye: Âişe! Bıçağı getir i» demiş. Sonra: bir taşla keskinle!» buyurmuşlar. O da dediğim yapmış. Sonra bıçağı almış ve koçu tutarak yatırmış, sonra kesmiş. Ve: Ey ANahım! Muhammed'den, ümmeî-i Muhammed'den kabul eyle!» demiş ve onu kurban etmiş. hadîste takdim ve te'hir vardır. Takdiri şöyledir: «Koçu yatırdı; Bismillah! Ey Allahim! Muhammed'den, Âl-i Muhammed'den ve ümmet-i Muhammed'den kabul eyle! diyerek onu kesmeye girişti.»
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Kurbanlar
Konu: Kurbanlığn Ve Onu Vekilsiz Bizzat Kesmenin Keserken Besmele İle Tekbirin Müstehab Oluşu Bâbı