Peygamber Sallallahü Aleyhi Ve Sellemin Son Peygamber Oluşunun Beyanı Bâbı ile İlgili Hadisler
6099-)
Bize Amr b. Muhammed En-Nâkıd rivâyet etti. ki): Bize Süfyân b. Uyeyne, Ebû'z-Zinad'dan, o da A'rac'dan, o da Ebû Hüreyre'den, o da Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)’den naklen rivâyet etti. Şöyle buyurmuşlar; diğer peygamberlerin misâli bir bina inşâ eden; onu iyi ve güzel yapan adamın misâli gibidir ki: İnsanlar o binayı dolaşmaya başlarlar. Bundan daha güzel bînâ görmedik, yalnız şu kerpiç müstesna, derler. İşte o kerpiç benim.»
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Faziletler
Konu: Peygamber Sallallahü Aleyhi Ve Sellemin Son Peygamber Oluşunun Beyanı Bâbı
6100-)
Bize Muhammed b. Râfi' de rivâyet etti. ki): Bize Abdürezzâk rivâyet etti. ki): Bize Ma'mer Hemmam b. Münebbih’den rivâyet etti. Hemmam Ebû Hüreyre'nin Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’den bize rivâyet ettikleri bunlardır diyerek bir takım hadîsler rivâyet etmiştir. Onlardan biri de şudur: Ve Ebû'l-Kasım (sallallahü aleyhi ve sellem): benden önce geçen peygamberlerin misâli, bir takım evler inşâ eden, onları iyi, güzel ve mükemmel yapan, ancak köşelerinden bir köşesinde bir kerpiç yeri bırakan bir adamın misâlidir. Ki: İnsanlar dolaşmaya ve binayı beğenmeye başlarlar. Hem şurayc bir kerpiç koysan da binan tamam olsaydı ya derler. Muhammed (sallallahü aleyhi ve sellem) der ki: İşte o kerpiç benim.» buyurdular.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Faziletler
Konu: Peygamber Sallallahü Aleyhi Ve Sellemin Son Peygamber Oluşunun Beyanı Bâbı
6101-)
Bize Yahya b. Eyyûb ile Kuteybe ve İbn Hucr' da rivâyet ettiler. (Dediler ki): Bize İsmail (yani İbn Cafer) Abdullah b. Dinar'dan, o da Ebû Sâlih Semman'dan, o da Ebû Hüreyre'den naklen rivâyet etti ki: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem): benden Önce geçen peygamberlerin misâli bînâ inşâ edip onu iyi ve güzel yapan, yalnız köselesinden bir köşede bir kerpiç yeri bırakan bir adam gibidir. Ki: İnsanlar o binayı dolaşırlar ve beğenirler de, şu kerpiç konsaydı ya, derler. İşte o kerpiç benim, peygamberlerin sonu da benim.» buyurmuşlar.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Faziletler
Konu: Peygamber Sallallahü Aleyhi Ve Sellemin Son Peygamber Oluşunun Beyanı Bâbı
6102-)
Bize Ebû Bekr b. Ebî Şeybe ve Ebû Küreyb rivâyet ettiler. (Dediler ki): Bize Ebû Muâviye A'meş'den, o da Ebû Sâlih'den, o da Ebû Said'den naklen rivâyet etti. Şöyle dedi: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) buyurdular ki: «Benimle peygamberlerin misnü...» Verâni yukardaki hadîs gibi rivâyette bulunmuştur.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Faziletler
Konu: Peygamber Sallallahü Aleyhi Ve Sellemin Son Peygamber Oluşunun Beyanı Bâbı
6103-)
Bize Ebû Bekr b. Ebî Şeybe rivâyet etti. ki): Bize Affân rivâyet etti. ki): Bize Selim b. Hayyan rivâyet etti. ki): Bize Saîd b. Mîna' Câbir'den, o da Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)’den naklen rivâyet etti. Şöyle buyurmuşlar: diğer peygamberlerin misâli bir ev inşa ederek onu tamamlayan ve mükemmelleştiren yalnız bir kerpiç yeri müstesna bırakan adamın misâli gibidir ki: İnsanlar o eve girmeye ve ona şaşmaya başlarlar. Ama şu kerpicin yeri boş olmasa derler. Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) buyurmuşlar ki: İşte o kerpicin yeri benim. Geldim ve peygamberlerin sonunu getirdim.»
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Faziletler
Konu: Peygamber Sallallahü Aleyhi Ve Sellemin Son Peygamber Oluşunun Beyanı Bâbı
6104-)
Bu hadîsi bana Muhammed b. Râfi' de rivâyet etti. ki): Bize İbn Mehdî rivâyet etti. ki): Bize Selim bu isnadla bu hadîsin mislini rivâyet etti. Ve «Etemmelıâ» yerine «Ahsenehâ» dedi. hadîsi Buhârî «Kitabu'l-Menâkıb»'de, Nesâî «Tefsir» de, Tirmizî «Emsal» bahsinde tahrîc etmişlerdir. (sallallahü aleyhi ve sellem)’in burada bir teşbihi temsili yaptığı görülüyor. Bu teşbihin hususiyeti müşebbehin bütün hallerinden bir vasıf alınarak müşebbehün bihin hallerinden bir vasfa benzetmektir. Burada da şöyle denilir: Resûlü Ekrem (sallallahü aleyhi ve sellem) peygamberleri ve onların getirdiklerini güzel ahlâka irşad meselelerini sağlam temel üzerine bütün teferruatıyle mükemmel ve güzel bir şekilde kurulan yalnız bir kerpiç yeri eksik bırakılan binaya benzetmiştir. Peygamberimiz (sallallahü aleyhi ve sellem) güzel ahlâkı tamamlamak için gönderildiğine göre o binanın kusurunu tamamlayan kerpiç odur. Hadîs-i şerif anlatmayı kolaylaştırmak için darb-ı mesel getirmenin caiz olduğuna, Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)’in şâir peygamberlerden efdaliyetine ve Allahü teâlâ'nın onunla peygamberler dizisine son verdiğine delildir.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Faziletler
Konu: Peygamber Sallallahü Aleyhi Ve Sellemin Son Peygamber Oluşunun Beyanı Bâbı