Şarap Satmanın Haram Kılınması Bâbı ile İlgili Hadisler
4126-)
Bize Ubeydullah b. Ömer El-Kavârîrî rivâyet etti. ki): Bize Abdülâlâ b. Abdilâlâ Ebû Hemmâm rivâyet etti. ki): Bize Saîd el-Cüreyrî,' Ebû Nadra'dan, o da Ebû Saîd-i Hudrî'den naklen rivâyet etti. ki) ; Ben Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’i Medîne'de hutbe okurken dinledim: cemâati Allah şaraba ta'rîzde bulunuyor; galiba onun hakkında bir emir indirecek. Binâenaleyh kimde ondan bir şey varsa hemen satsın da faydalansın!» buyurdu. Az zaman sonra Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) Allahü teâlâ şarabı haram kılmıştır, tmd! kimin elinde ondan bir şey bulunduğu halde bu âyet kendisine ulaşırsa, artık ne içsin, ne de satsın!» buyurdular. Bunun üzerine yanlarında şarap bulunan bazı kimseler (bu emri) Medine yolunda telekkî ettiler ve onu derhal döktüler.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Müsâkaat
Konu: Şarap Satmanın Haram Kılınması Bâbı
4127-)
Bize Süveyd b. Saîd rivâyet etti. ki): Bize Hafs b. Meysera, Zeyd b. Eslem'den, o da Mısırlı bir zât olan Abdurrahmân b. Va'le'den naklen rivâyet etti ki, kendisi Abdullah b. Abbâs'a gelmiş. H.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Müsâkaat
Konu: Şarap Satmanın Haram Kılınması Bâbı
4128-)
Bize Ebû't-Tâhir de rivâyet etti. Lâfız onundur. ki): Bize İbn Vehb haber verdi. ki): Bana Mâlik b. Enes ve başkası Zeyd b. Eslem'den, o da Mısırlı Abdurrahmân b. Va'lete's-Sebeî'den naklen haber verdi. Kendisi Abdullah b. Abbâs'a üzümden sıkılan (şarab)’in hükmünü sormuş da İbn Abbâs şunu söylemiş: adam Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'e; bir tulum şarap hediyye etti. Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem): misin ki, Allah bunu haram kılmıştır?» buyurdu. Adam: Hayır, cevâbını verdi ve hemen birine birşeyler fısıldadı. Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem): ne fısıldadın?» diye sordu. Adam: Şarabı satmasını emrettim; dedi. içilmesini haram kılan (Allah), satılmasını da haram kılmıştır.» buyurdular. Bunun üzerine adam tulumu açarak içindeki (akıp) gitti.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Müsâkaat
Konu: Şarap Satmanın Haram Kılınması Bâbı
4129-)
Bana Ebû't-Tâhir rivâyet etti. ki): Bize İbn Vehb haber verdi. ki): Bana Süleyman b. Bilâl, Yahya b. Saîd'd en, o da Ab Tahman b. Va'le'den, o da Abdullah b. Abbâs'dan, o da Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’den naklen bu hadîsin mislini rivâyet etti.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Müsâkaat
Konu: Şarap Satmanın Haram Kılınması Bâbı
4130-)
Bize Züheyr b. Harb ile İshâk b. İbrahim rivâyet ettiler, Züheyr (Bize rivâyet etti) tâbirini kullandı. İshâk: Bize Cerîr, Mansûr'dan, o da Ebû'd-Duhâ'dan, o da Mesrûk'dan, o da Âişe'den naklen haber verdi, dedi. Âişe şunu söylemiş: sûresinin sonundaki âyetler inince Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) çıkıp onları halka okudu. Sonra şarap ticâretini yasak etti.»
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Müsâkaat
Konu: Şarap Satmanın Haram Kılınması Bâbı
4131-)
Bize Ebû Bekr b. Ebî Şeybe ile Ebû Küreyb ve İshâk b. İbrahim rivâyet ettiler. Lâfız Ebû Küreyb'indir. İshâk (Bize haber verdi) tâbirini kullandı. Ötekiler: Bize Muâviye, A'meş'den, o da Müslim'den, o da Mesrûk'dan, o da Âişe'den naklen rivâyet etti, dediler. Âişe şöyle dedi: sûresinin sonunda ribâ hakkındaki âyetler indirilince Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) mescide çıkarak şarap ticâretini haram kıldı.» hadîsin Hazret-i Âişe rivâyetini Buhârî «Salât», «Büyü'» ve «Tefsir» bahislerinde; Ebû Dâvûd «Buyû'»da; Nesâî «Büyü'» ve «Tefsir» bahislerinde; İbn Mâce «Eş'ribe»de muhtelif râvilerden tahrîc etmişlerdir. elinde ondan bir şey bulunduğu halde bu âyet kendisine ulaşırsa...» ifâdesindeki âyetten murâd: Mâide süresindeki: îmân edenler! Şarap, kumar, putlar ve fal okları ancak ve ancak şeytan işi pis şeylerdir..." Sure-i Mâide, âyet: 90 âyet-i kerîmesidir. İçki bu âyetle haram kilınmıştır. Hazret-i Âişe (radıyallahü anha)’nın işaret ettiği Bakare âyeti faiz hakkındadır. Bu âyet-i kerîme'de: yiyenler kabirlerinden ancak şeytanın çarptığı bir kimsenin kalktığı gibi kalkacaklardır. Buna sebep onların: Alış-veriş ancak faiz gibidir, demeleridir. Halbuki Allah alış-verişi helâl, faizi haram kılmıştır." Sure-i Bakare, âyet: 275 buyurulmaktadır. âyeti faiz âyetinden hayli zaman önce inmiştir. Faiz âyeti ya en son inen âyettir; yahut son âyetlerden biridir. Şu halde içkinin ticâreti ya şarab haram edildikten bir müddet sonra yasak edilmiştir; yahut içilmesi ve ticâreti aynı zamanda haram kılınmış; bilâhare İ'âiz âyeti inince içki ticâretinin yasak edildiği te'kîd ve mübâlega ile duyurulmuş olmak için tekrar haber verilmiştir. O mecliste içki ticâretinin yasak edildiğini bilmeyen kimseler bulunması sebebiyle tekrarlanmış olması da muhtemeldir. «Zahire bakılırsa bu mesele şarabın haram edilmesinden az bir müddet sonra henüz içki yasağı şöhret bulmadan olmuştur.» diyor.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Müsâkaat
Konu: Şarap Satmanın Haram Kılınması Bâbı