Secde Uzuvları Ve Namazda Saçı, Elbiseyi Toplamaktan, Başa Hotoz Yapmaktan Nahi Bâbı ile İlgili Hadisler
1123-)
Bize Yahya b. Yahya ile Ebü'r-Rabî'ez-Zehrânî rivâyet ettiler. Yahya (Bize haber verdi) ta'birini kullandı. Ebü'r-Rabî': Bize Hammâd b. Zeyd, Amr b. Dinar'dan, o da Tâvûs'dan, o da İbn Abbâs’dan naklen rivâyet etti: Dedi ki; İbn Abbâs şöyle dedi: (sallallahü aleyhi ve sellem)’e yedi şey üzerine secde etmek emrolundu. Saçlarını ve elbisesini toplamakdan da nebyedildL Bu hadîs Yahya'nındır. Bâbı': «Yedi kemik üzerine yani avuçların, dizlerin» ayakların ve alının üzerine secde etmesi emrolundu. Saçlarını ve elbisesini toplamakdan nehyedildi.» dedi.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Namaz
Konu: Secde Uzuvları Ve Namazda Saçı, Elbiseyi Toplamaktan, Başa Hotoz Yapmaktan Nahi Bâbı
1124-)
Bize Muhammed b. Beşşâr rivâyet etti. ki): Bize Muhammed -ki İbn Câ'fer'dir rivâyet etti. ki): Bize Şu'be, Amr b. Dinar'dan» o da Tâvûs'dan, o da İbn Abbâs'dan, o da Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)’den naklen rivâyet etti ki, şöyle buyurmuşlar: yedi kemik üzerine secde etmem, elbise ve saçımı toplamamam emrolundu.»
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Namaz
Konu: Secde Uzuvları Ve Namazda Saçı, Elbiseyi Toplamaktan, Başa Hotoz Yapmaktan Nahi Bâbı
1125-)
Bize AmrÜ'n-Nâkıd rivfiyet etti. ki): Bize Süfyan b. Uyeyne, İbn Tâvûs'dan, o da babasından, o da İbn Abbâs'dan naklen rivâyet etti ki, Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) yedi şey filerine secde etmeye me'mûr olmuş. Saçlarıyla elbisesini toplamakdan da nehy buyurmuş.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Namaz
Konu: Secde Uzuvları Ve Namazda Saçı, Elbiseyi Toplamaktan, Başa Hotoz Yapmaktan Nahi Bâbı
1126-)
Bize Muhammed b. Hâtîm rivâyet etti. ki): Bize Behz rivâyet etti. ki): Bize Vüheyb rivâyet etti. ki): Bize Abdullah b. Tâvûs, Tâvûs'dan, o da İbn Abbâs'dan naklen rivâyet etti ki, Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem): yedi kemik üzerine: (Eliyle burnuna işaret ederek) yüz, eller, ayaklar ve ayakların uçları üzerine secde etmeye: elbiseyi ve saçları toplamamaya me'mûr oldum.» buyurmuşlar.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Namaz
Konu: Secde Uzuvları Ve Namazda Saçı, Elbiseyi Toplamaktan, Başa Hotoz Yapmaktan Nahi Bâbı
1127-)
Bize Ebû't-Tâhir rivâyet etti. ki): Bize Abdullah b. Vehb haber verdi. ki):Bana İbn Cüreyc, Abdullah b. o da babasından, o da Abdullah b. Abbâs'dan naklen rivâyet etti Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem): yedi kemik (yani) alın, burun, eller, dizler ve ayakların üzerine secde etmeye; saç ve elbisemi toplamamaya me'mûr oldum» buyurmuşlar.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Namaz
Konu: Secde Uzuvları Ve Namazda Saçı, Elbiseyi Toplamaktan, Başa Hotoz Yapmaktan Nahi Bâbı
1128-)
Bize Kuteybetü'bnü Said rivâyet etti. ki): Bize Bekr - ki İbn Mudar'dır - İbn’l-Hâd'dan, o da Muhammed b. İbrahim'den, o da Âmir b. Sa'd'dan, o da Abbâs b. Abdülmuttalip'den naklen rivâyet etti. Abbâs, Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem): secde ettimi onunla birlikte yedi taraf (Yani) yüzü, elleri, dizleri ve ayaklan secde eder.» buyururken işitmiş. hadîsi Buhârî «Kitâbû’l-Ezan- da: Ebû Dâvûd, Tirmizî, Nesâî ve İbn Mâc'e «Kitâbü's-Salât» da muhtelif râvîlerden tahrîc etmişlerdir. Hadîs-i şerifin bütün rivâyetleri secde azasının neler olduğunu, namazda saç ye elbise düzeltmenin menedildiğini bildirmektedir. Hadîsin ekseri rivâyetlerinde meçhul sîgasiyle Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'e emrolundu: denildiği için Kâdî Beyzâvî: Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)'e Allah'ın emrettiği Örfen malûmdur. Bu ise vücûbu iktizâ eder.» demiştir. Hattâ rivâyetlerin bâzısında bizzat Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem): yedi kemik üzerine secde etmeye me'mûr oldum» buyurmuştur. Onun bu emri Allahü teâlâ'dan aldığında şüphe yoktur. Binaenaleyh Ha-dîsde sayılan uzuvlar üzerine secde etmesi lâzım gelir. Ulemâ bu hükümde ümmetin de dâhil olup olmadığında ihtilâf etmişlerdir. Bâzılarına göre hadîsde sayılan yedi âzâ üzerine secde etmek Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’e olduğu gibi ümmetine de farzdır. Fakat esah olan kavle göre; farz değildir. Ona farz olan bir şeyin ümmetine de farz olduğunu gösteren bir delîl bulunursa ümmetine ancak o zaman farz olur.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Namaz
Konu: Secde Uzuvları Ve Namazda Saçı, Elbiseyi Toplamaktan, Başa Hotoz Yapmaktan Nahi Bâbı
1129-)
Bize Amr b. Sevvâd El-Amirî rivâyet etti. ki): Bize Abdullah b. Vehb haber verdi, ki): Bize Amr b. Haris haber verdi. «Ona da Btikeyr rivâyet etmiş: Ona da İbn Abbâs’ın azatlısı Küreyb, Abdullah b. Abbâs'dan rivâyet etmiş ki; İbn Abbâs, Abdullah b. Hâris'i başının saçı arkaya topuz yapılmış olduğu halde namaz kılarken görmüş de, onu çözmeye kalkışmış. Abdullah namazdan çıkınca İbn Abbâs'ın yanına gelerek: «Benim başım senin ne işine giriyor?» demiş. İbn Abbâs: Ben Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'i: misâli kotları arkasına bağlı olarak namaz kılan kimse gîbidir.» buyururken işittim, cevâbını vermiş. hadîs, saçı arkadan topuz şeklinde bağlı olarak namaz kılmanın mekruh olduğuna delildir. Kolları sıvalı, saçı topuz şeklinde tepesinde bağlı, yahut serpuşunun altına kıvrılmış şekillerde namaz kılmak bütün ulemâya göre keraheti tenzîhiyye ile mekruhtur. Saçını namazda iken bağlamak namazı bozar. namaz için, isterse başka bir maksatla saçını bir yere toplayarak bağlamak, yahut saçı keçeleştirecek bir ilâç kullanmak suretiyle dağılmasına mâni olmak Cumhûr-u Ulemânın ittifakiyle mekrûhdur. İmâm Mâlik bunu yalnız namaz için yapmanın mekruh olduğunu söylemişse de, sahih olan kavil birincisidir. Çünkü bu husustaki hadîsim: mutlaktırlar. husustaki nehyin hikmeti: Saçların da secde etmesidir. Bağlı saç secde edemiyeceği için Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) böyle bir kimsenin hâlini kolları arkaya bağlı olarak namaz kılanın hâline benzet-mişdir. Zîrâ kollan bağlı kimsenin de kolları, secdeden mahrum kalır. Abdullah b. Ömer (radıyallahü anh) saclarını tepesine bağlayarak namaz kılan bir adamı görmüş de: «Saçım «al ki; seninle beraber secde etsin» demiştir. Şerif: Münkerin derhal menedilmesi gerektiğine ve bu hususta mekruhun da haram gibi olduğuna delildir.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Namaz
Konu: Secde Uzuvları Ve Namazda Saçı, Elbiseyi Toplamaktan, Başa Hotoz Yapmaktan Nahi Bâbı