Şîir Hakkında Gelen Hadîsler ile İlgili Hadisler
3887-)
- “... Übey bin Ka'b (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine göre Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurmuştur : bir kısmı gerçekten bir hikmet (doğru söz - öğüt ve ibret verici tablo) dur.) "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Edeb Kitabı
Konu: Şîir Hakkında Gelen Hadîsler
3889-)
- “... Ebû Hüreyre (radıyallahü anh)'den rivâyet edildiğine göre Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurmuştur : (zümresin) in söylediği sözlerin en doğrusu Lebid bin Rabia'nın; = "Bilmiş olunuz ki Allah'tan başka her şey bâtıl (fâni) dır" sözüdür. Ümeyye bin Ebi's-Salt da (şiirlerinde) müslüman olmaya yaklaşmıştı. " Amr bin eş-Şerîd'in babası (eş-Şerîd bin Süveyd es-Sakafi) (radıyallahü anhüma)'dan; Şöyle demiştir: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’e Ümeyye bin Ebi's-Sakafi şiirinden yüz kâfiye (beyit) okudum. O, her kâfiye (beyit) arasında: (Devam et), buyuruyordu ve (sonra) : müslüman olmaya yaklaşmıştı), buyurdu. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Edeb Kitabı
Konu: Şîir Hakkında Gelen Hadîsler
5009-)
Hazret-i Ebû Hüreyre'den (rivâyet edildiğine göre), Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurmuştur: Birinizin içinin irin ile dolması şiirle dolmasından daha hayırlıdır." edeb 92: Müslim, şiir 7-9; İbn Mace, edeb 42; Tirmizî. edeb 71: Darimî, istizan 69: Ahmed b. Hanbel. I. 17-1 177. 181. II. 39, 96, 288. 331. 355, 391. 478. 486. Ehıı Dâvûd'un arkadaşlarından) Ebû Ali dedi ki: Bana ulaşan haberlere göfp Ebû Ubeyd şöyle demiştir: hadisin) manası (şudur: Kişinin kafasında) Kur’an(-ı Kerim) ve ilim daha fazla olunca bize göre bu kişinin içi şiirle dolu değildir. " Muhakkak ki sözlerin bazıları sihir (gibi)dir." Sanki (bu cümle) deki mana şöyledir: (Bir kimsenin) diğer bir insanı övmekteki ifadesi o hale erişir ki (dinleyen kimse) onu doğrular nihayet (bu konuşan kimse) kalpleri kendi sözüne çevirir. Sonra (bu adam) daha önce övmüş olduğu kimseyi kötüler nihayet (bu sefer de yine bütün) kalpleri bu seferki sözüne çevirir (inandırır). Sanki bu haliyle dinleyenleri büyülemiş olur. edeb 92: Müslim, şiir 7-9; İbn Mace, edeb 42; Tirmizî. edeb 71: Darimî, istizan 69: Ahmed b. Hanbel. I. 17-1 177. 181. II. 39, 96, 288. 331. 355, 391. 478. 486.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Edeb Bölümü
Konu: Şiir Hakkında Gelen Hadisler
5010-)
Hazret-i Ubey b. Ka'b'da demiştir ki: Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu: Şüphesiz ki bazı şiirler hikmettir." edeb 90; Tirmizî edeb 69; İbn Mâce, edeb 41; Darimî, istizan 68; Ahmed b. Hanbel, I, 269, 273, 303, 309, 313, 327, 332, III, 456, V, 125.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Edeb Bölümü
Konu: Şiir Hakkında Gelen Hadisler
5011-)
İbn Abbâs'dan demiştir ki: Bir çöl arabı Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)'e gelerek (huzurunda çok fasih) bir dille konuşma' yaptı. Bunun üzerine Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem): Kuşkusuz bazı sözler sihir, bazı şiirler hikmettir" buyurdu. edeb 90; Tirmizî, edeb 69; İbn Mâce, edeb 41; Darimi, istizan 68; Ahmed b. Hanbel. 1. 269, 273, 303, 309, 313, 327, 332, II, 456, V, 125.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Edeb Bölümü
Konu: Şiir Hakkında Gelen Hadisler
5012-)
(Sahr b. Abdullah İbn Büreyde'nin) dedesinden demiştir ki: (sallallahü aleyhi ve sellem)'i şöyle buyururken işittim: Kuşkusuz bazı sözler sihir (gibi tesirledir, bazı ilimler cehalettir. Bazı şiirler, hikmettir, bazı sözler de vebaldir." (Bu hadis-i şerif bu şekilde rivâyet edilmiştir) bunun üzerine Sa'sa'a b. Sûhan şöyle dedi: Kuşkusuz bazı sözler sihir (gibi etkili) dir" sözüne gelince (bunun manası şudur): Hak bir adamın aleyhine olur. (fakat bu adam) delilleri dile getirmekte hak sahibinden daha güçlüdür. (Bu adam) konuşmasıyla toplumu etkiler ve gerçeği alır götürür. " Bazı ilimler de cehalettir" sözüne gelince (bunun da manası şudur:) âlim kendini bilmediği bir konuda konuşmaya zorlar, bu da onun cahilliğini ortaya çıkarır. Bazı şiirler hikmettir" sözüne gelince, bu hikmet olan şiirler ise (şiirlerden oluşan) vaazlar ve halkın öğüt aldığı darb-i meselelerdir. Bazı sözler de (söyleyen kimseler için) bir vebaldir" sözüne gelince (bu) sözünü kendisini ilgilendirmeyen ve (dinlemek) istemeyen kimselere söylemendir." şehadat 27, hiyel 10; ahkâm 20; Müslim, akdiye 4; Ebû Dâvûd, akdiye 7: Tirmizî, ahkâm 11, 18; Nesâî, kada 12, 33; İbn M-3ce, ahkam 5; Muvatta, afediyye 1; Ahmed b. Hanbel, II, 332, VI. 203, 290, 307, 308, 320.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Edeb Bölümü
Konu: Şiir Hakkında Gelen Hadisler
5013-)
Said b. el-Müseyyeb de demiştir ki: gün Hazret-i) Ömer mescidde şiir söylemekte olan Hazret-i Hassan (b. Sabitle uğradı. (Onu şiir söyler vaziyette görünce) O'na (şöyle göz ucuyla) bir baktı, bunun üzerine Hazret-i Hassan (O'na hitaben): bu mescidde senden daha hayırlısı var iken de şiir söylerdim." dedi. mesacid 24; Müslim, tedailüssahâbe 151; Ahmed V, 222; Buharî, edeb 91.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Edeb Bölümü
Konu: Şiir Hakkında Gelen Hadisler
5014-)
Hazret-i Said b. el-Müseyyeb Hazret-i Ebû Hüreyre'den de (bir önceki hadisin) manasını (rivâyet etmiştir. Ancak bu rivâyette ravilerden Ma'mer bir önceki hadisten fazla olarak şunu da) ilave etmiştir: (Hazret-i Ömer camide şiir okunuşuna karşı bakışlarıyla gösterdiği tepkiye, Hazret-i Hassan'ın) Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'in bu hususta vermiş olduğu izne dayanmak suretiyle karşılık vereceğinden korktuğu için O'na (mescidde şiir söylemesi hususunda) izin verdi. edeb 91; Müslim, fedailüssahâbe 151; Nesâî, mesacid 24; Ahmed b. Hanbel, V, 222.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Edeb Bölümü
Konu: Şiir Hakkında Gelen Hadisler
5015-)
Hazret-i Âişe'den demiştir ki: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) Hassan b. Sabit için mescide bir minber koy(dur)muştu. (Hazret-i Hassan) o minberin üzerine çıkar, Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) aleyhine konuşanları hicvederdi. üzerine Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem): Muhakkak ki, Allah'ın Resulünü savunduğu sürece, Ruhulkudus Hassan ile beraberdir." edeb 70. buyurdu.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Edeb Bölümü
Konu: Şiir Hakkında Gelen Hadisler
5016-)
Hazret-i İkrime'den (rivâyet edildiğine göre) Hazret-i Abbâs: Şairlere gelince onların ardınca azgınlar gider." Şuara(26), 224. âyetini okumuş ve şöyle demiştir: (Yüce Allah) âyetin şairlerle ilgili olan bu hükümünden: Ancak iman etmiş, salih amel işlemiş ve Alah'ı çokça zikretmiş olanlar- müstesna" Şuara (26),227. buyruğu ile (anılan kimseleri, bu hükmün dışında tutarak) nesh istisna etmiş (onları hariç bırakmış)tır.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Edeb Bölümü
Konu: Şiir Hakkında Gelen Hadisler