Tahrimin Beş Defa Emmekle Sübüt Bulması Bâbı ile İlgili Hadisler
3670-)
Bize Yahya b. Yahya rivâyet etti. ki): Mâlik'e, Abdullah b. Ebî Bekr'den dinlediğim, onun da Amra'dan, onun da Âişe’den naklen rivâyet ettiği şu hadîsi okudum: (Bilinen on defa emzirme hürmet isbât edef.) âyeti, indirilen Kur'ân meyânında idi; sonra bu adet beş ma'lum emme ile neshedildi; hattâ Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) bu on sayısı Kur'ân meyânın-da okunurken vefat etti; demiş.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Ebvabu Taksîri's-salât
Konu: Tahrimin Beş Defa Emmekle Sübüt Bulması Bâbı
3671-)
Bize Abdullah b. Meslemete'l-Ka'nebî rivâyet etti. ki) ; Bize Süleyman b. Bilâl, Yahya yani İbn Saîd'den, o da Amra'dan naklen rivâyet etti. Amra Hazret-i Âişe'yi, haram kılan sütü anlatırken dinlemiş. ki): Âişe şunu söyledi: on defa emme.» âyeti Kur'ân'da nâzil olmuştur. Sonra «Beş ma'lûm emme.» âyeti de nâzil oldu.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Ebvabu Taksîri's-salât
Konu: Tahrimin Beş Defa Emmekle Sübüt Bulması Bâbı
3672-)
Bize bu hadîsi Muhammed b. El-Müsennâ da rivâyet etti. ki): Bize Abdülvehhâb rivâyet etti. ki): Ben Yahya b. Saîd'den dinledim. ki): Bana Amra: Bu hadîsin mislini söylerken Âişe'den dinledim, diye haber verdi. Âişe'nin bu rivâyetlerinden anlaşılan mânâ şudur: Süt hakkında indirilen ilk âyette süt hükmünün on defa emmekle sabit olacağı bildirilmiştir. Sonra bu âyet süt hükmünün beş defa emmekle sübut bulacağını bildiren âyetle neshedilmiştir. Bilâhare (beş defa âyetinin tilâveti de neshedilmiş, fakat hükmü kalmıştır. Ancak son nesih o kadar gecikmiş ki. Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’in vefatında sahabeden bazıları bunu duymadıkları için âyeti hâlâ Kuran diye okurlarmış. Tilâvetin neshedildiğini duyunca artık onu okumaz olmuşlar. Şâfiîler bu hadisle istidlal ederek: «radâ» hükmü çocuğu ayrı ayrı zamanlarda doyuncaya kadar beş defa emzirmekle sabit olur.» demişlerdir. Yani onlara göre beş defa emmenin radâ' hükmünü isbât ettiğini bildiren âyetin tilâveti neshedilmişse de hükmü bâkîdir. Bu mesele: erkekle ihtiyar kadın zinâ ederlerse onları hemen recmedin!» âyetine benzer. Mezkûr âyetin dahi tilâveti neshedilmiş; fakat hükmü bakidir. Hattâ Hazret-i Âişe (radıyallahü anha)'nin: hüküm benim yatağımın altında bulunan bir sahîfede vazıh idi. Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) dünyadan gidince biz onu techiz-u yekfîm ile meşgul olurken tavuklar girerek bu sahîfeyi yemişler.» dediği rivâyet olunur. Kemâl b. Hümam (788-861). «Fethû'l-Kadîr- adlı eserinde Şafiîler'in bu istidlaline cevap vermiş; âyetin yalnız tilâveti değil, hükmü de nesh edildiğini bildirmiştir.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Ebvabu Taksîri's-salât
Konu: Tahrimin Beş Defa Emmekle Sübüt Bulması Bâbı