Uzanıp Yatarak Bacak Bacak Üstüne Koymanın Mubah Kılınması Hakkında Bir Bab ile İlgili Hadisler
5626-)
Bize Yahya b. Yahya rivâyet etti. ki): Mâlik'e İbn Şihab'dan dinlediğim, onur. da Ahhâd b. Temim'den, onun da amcasından naklen rivâyet etliği şu hadîsi okudum. Abbâd'ın amcası Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'ı mescidde sırtüstü yatarak bir ayağını diğerinin üzerine koyduğunu görmüş.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Elbise Ve Zinet
Konu: Uzanıp Yatarak Bacak Bacak Üstüne Koymanın Mubah Kılınması Hakkında Bir Bab
5627-)
Bize Yahya b. Yahya ile Ebû Bekr b. Ebî Şeybe, İbni Nümeyr, Züheyr b. Harb ve İshâk b. İbrahim hep birden İbn Uyeyne'den rivâyet ettiler. H. Ebû't-Tâhir ile Harın ele de rivâyet ettiler. (Dediler ki): Bize İbn Vehb haber verdi. ki): Bana Yûnus haber verdi. H. İshâk b. İbrahim ile Abd b. Humeyd dahi rivâyet ettiler. (Dediler ki): Bize Abdiirrezzak haber verdi. ki): Bize Ma'mer haber verdi. Bu râvilerin hepsi Zührî'den, bu isnadla bu hadîsin mislini rivâyet etmişlerdir. hadîsi Buhârî «Namaz», «Libâs» ve «İsti'zan» bahislerinde; Ebû Dâvud «Kitâb'ul-Edeb»'de; Tirmizî «İsti'zan» bahsinde; Nesâî «Kitâbu’s-Salât»da muhtelif râvilerden tahrîc etmişlerdir. «Bu hadîs hasen sahihtir» demiştir, Hattâbi diyor ki: «Hadîs-i şerif bu fiilin caiz olduğunu göstermektedir. Bu babda vârid olan nehiy bu hadisle neshedilmiştir.» Battâî dahi yüzde yüz neshe kail olanlardandır. Bu işi Hazret-i Ömer'le Hazret-i Osman'ın da yapmış olmaları nesh iddiasını kuvvetlendirmektedir. Mamafih bundan evvelki hadîste gördüğümüz vecihle Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)’in mescidde bu sekil uzanıp yatması nesh için değil de, ihtiyaç veya câiz olduğunu beyan gibi bir sebepten dolayı da olabilir. şerif mescidde dayanmak ve uzanıp yatmak gibi çeşitli istirahatların caiz olduğuna delildir. Bundan yalnız yüzükoyun yatmak müstesnadır. Çünkü Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) bundan men' etmiş: Allah'ın gazab ettiği bir yatıştır.» buyurmuştur.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Elbise Ve Zinet
Konu: Uzanıp Yatarak Bacak Bacak Üstüne Koymanın Mubah Kılınması Hakkında Bir Bab