Yüze Vurmanın Yasak Edilmesi Bâbı ile İlgili Hadisler
6817-)
Bize Abdullah b. Mesleme b. Ka'neb rivâyet etti. ki): Bize Muğîra (yani El-Hızârnî) Ebû'z-Zinad'dan, o da A'rac'dan, o da Ebû Hüreyre'den naklen rivâyet etti. Şöyle dedi: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem): kardeşiyle kavga ettiği vakit yüze vurmaktan sakınsın.»buyurdular.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, İyilik, Sile Ve Âdâb
Konu: Yüze Vurmanın Yasak Edilmesi Bâbı
6818-)
Bize bu hadîsi Amru'n-Nâkıd ile Züheyr b. Harb rivâyet ettiler. (Dediler ki): Bize Süfyân b. Uyeyne, Ebû'z-Zinad'dan bu isnadla rivâyel etti. Ve: vurduğu vakit,..» dedi.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, İyilik, Sile Ve Âdâb
Konu: Yüze Vurmanın Yasak Edilmesi Bâbı
6819-)
Bize Şeybân b. Ferrûh rivâyet etti. ki): Bize Ebû Avâne, Süheyl'den, o da babasından, o da Ebû Hüreyre'den, o da Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)’den naklen rivâyet etti: kardeşiyle kavga ederse, yüzden sakınsın!»
Kaynak: Sahîh-i Müslim, İyilik, Sile Ve Âdâb
Konu: Yüze Vurmanın Yasak Edilmesi Bâbı
6820-)
Bize Ubeydullah b. Muâz El-Anberî rivâyet etti. ki): Bize babam rivâyet etti. ki): Bize Şu'be Katâde'den rivâyet etti. O da Ebû Eyyûb'u, Ebû Hüreyre'den naklen rivâyet ederken dinlemiş, Ebû Hüreyre şöyle dedi: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem): kardeşiyle kavga ederse, sakın yüze vurmasın!» buyurdular.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, İyilik, Sile Ve Âdâb
Konu: Yüze Vurmanın Yasak Edilmesi Bâbı
6821-)
Bize Nasr b. Ali El-Cehdamî rivâyet etti. ki): Bana babam rivâyet etti. ki): Bize Müsennâ rivâyet etti. H. Band İMuhammed b. Hatim de rivâyet etti. ki): Bize Abdurrahman b. Mehdi, Müsennâ b. Saîd'den, o da Katâde'den, o da Ebû Eyyûb'dan, o da Ebû Hüreyre'den naklen rivâyet etti. Ebû Hüreyre, Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) buyurdu demiş. İbn Hâtim'in hadîsinde ise Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)’den naklen ibaresi vardır: kardeşiyle kavga ederse yüzden kaçınsın! Çünkü Allah Âdem'i kendi suretinde yaratmıştır.» buyurmuşlar.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, İyilik, Sile Ve Âdâb
Konu: Yüze Vurmanın Yasak Edilmesi Bâbı
6822-)
Bize Muhammed b. Müsennâ rivâyet etti. ki): Bana AbdÜ's-Samed rivâyet etti. ki): Bize Hemmam rivâyet etti. ki): Bize Katâde, Yahya b. Mâlik El-Merâğî'den (bu zât Ebû Eyyûb'-dur), o da Ebû Hüreyre'den naklen rivâyet etti ki: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem): kardeşiyle kavga ederse yüzden kaçınsın!» buyurmuşlar. hadîsi Buhârî «Kitâtu’l-Itk»'da tahric etmiştir. hadîsler bir insanı döverken yüzüne vurmaktan sarahaten nehy etmektedirler. Nehyin zahiri yüze vurmanın haram olduğunu gösterir. Bu nehyin sebebi; yüz, insanın-güzelliklerini toplayan bir uzuv olmasıdır. Ona vurmak noksanlığına veya çirkinleşmesine sebep olabilir. Çünkü yüz açıktır. Korunması mümkün değildir. Kocanın karısını veya çocuğunu yahut kölesini terbiye için dövmesi hükümde dahildir. Yüze vurmaktan sakınması gerekir. Allah Âdem'i kendi suretinde yaratmıştır...» cümlesi sıfat ha-dîsletindendir. Bu hadîslerin hükmünü iman bahsinde görmüştük. Hulasaten burada da arzedelim ki, ulemadan bazılarına göre cümledeki zamir dövülen kimseye aittir. Bu takdirde mânâ: Allah Âdem'i Âdem suretinde yaratmıştır, demek olur. Bir takımları zamirin Allah'a râci olduğunu söylemişlerdir. Çünkü hadîsin bazı tariklerinde: teâlâ Âdem'i Rahmanın suretinde yaratmıştır.» denilmiştir. Bu rivâyete bakarak ulemâdan bazıları: «Biz bu cümlenin hak olduğuna iti-kâd eder; te'vîlinden kaçınırız. Cümlenin zahiri mânâsı murad değildir. Onun kendine lâyık bir mânâsı vardır.» demişlerdir. Selefin mezhebi budur. En doğru ihtiyat yolu da budur. Bir takımlarına göre İse Allahü teâlâ'nın tenzihine lâyık şekilde te'vil olunur. Mazirî'nin beyânına göre İbn Kuteybe bu hadîsi zahirî mânâsı üzerine ele almış ve ; «Allahü teâlâ’nın sureti vardır. Fakat başka suretler gibi değildir.» demişse de, bu mütalâa'hata ve fasittir. Çünkü suret terkibi ifâde eder. Mürek-keb olan her şey ise hâdisdir. Allahü teâlâ hadis değildir. Binâenaleyh mürekkeb ve musavver de değildir. İbnü Kuteybe'nin sözü: «Allah cisimdir. Ama başka cisimler gibi değildir.» diyen Mücessime fırkasının bâtıl sözüne benzer. Cümledeki zamirin Allah'a izafe edilmesi teşrif ve ihtisas içindir. Nitekim Nâkatullah ve Beytullah gibi terkiblerde de hüküm budur.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, İyilik, Sile Ve Âdâb
Konu: Yüze Vurmanın Yasak Edilmesi Bâbı