Zarar Gelmemek Ve Bir Hak Zayı Etmemek Şartıyla Oruca Takati Olan Kimse İçin Allah Yolunda Oruç Tutmasının Fazileti Bâbı ile İlgili Hadisler
2767-)
Bize Muhammed b. Rumh b. El-Muhacir rivâyet etti. ki): Bana Leys, İbn'l-Had'dan o da Süheyl b. Ebî Sâhil'den, o da Numau b. Ebî Ayyaş'dan o da Ebû Saîd-i Hudri (radıyallahü anhüma)’dan naklen haber verdi. Ebû Saîd Şöyle dedi: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem): yolunda bir gün oruç tutan hiç bir kul yoktur ki, o gün sebebi ile Allah onun yüzünü yetmiş sene cehennemden ırak etmesin» buyurdular.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Oruç
Konu: Zarar Gelmemek Ve Bir Hak Zayı Etmemek Şartıyla Oruca Takati Olan Kimse İçin Allah Yolunda Oruç Tutmasının Fazileti Bâbı
2768-)
Bize bu hadîsi Kuteybetü'bnü Saîd dahi rivâyet etti. ki): Bize Abdülâziz yani Derâveıdi, Süheyl'den bu isnadla rivâyette bul
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Oruç
Konu: Zarar Gelmemek Ve Bir Hak Zayı Etmemek Şartıyla Oruca Takati Olan Kimse İçin Allah Yolunda Oruç Tutmasının Fazileti Bâbı
2769-)
Bana İshâk b. Mansûr ile Abdurrahman b. Bişr El-Abdi rivâyet ettiler. (Dediler ki): Bize Abdürrezzâk rivâyet etti. ki): Bize İbn Cüreyc Yahya b. Saîd ile Süheyl b. Ebî Sâlih'den naklen haber verdi: Onlar da Nu'man b. Ebî Ayyaş Ez-Zürâki'yi Ebî Saîd-i Hudrî (radıyallahü anh)'dan naklen rivâyet ederken işitmişler, Ebû Saîd Şöyle dedi: Ben Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem): kim Allah yolunda bir gün oruç tutarsa Allah o kimsenin yüzünü yetmiş yıl cehennemden ırak eyler, buyururken işittim. hadîsi Buhârî ile Tirmizî «Kitâbu'l-Cihâd»da, Nesâî ile İbn Mâce «Kitâbu's-Savm» da muhtelif râvilerder. tahric etmişlerdir. (631 — 676) ile diğer bir takım ulemâ cehennemden uzaklaştırmayı " mesafe mânasına almamış, hadîsden murâd: Cehennemde yakmamak olduğunu söylemişlerdir. Mamafih hakikat mâ'nanın murâd olmasına bir mâni yoktur. buradaki rivâyeti, oruçlunun yalnız yüzünün Cehennemden uzaklaştırılmasını iktizâ ediyor, Bir çok rivâyetlerde ise bizzat oruçlunun Cehennemden uzaklaştırılacağı bilidrilmektedir. Şayet yüzden murâd zât ise mâna birdir. Fakat yüzden murad hakikati ise cehennem oruçlunun Cehennemden uzaklaştırılacağı bildirilmektedir. Şayet yüzden murâd daha ziyâde uzak kalacağı anlaşılır. Bunun sebebi oruçlunun susuzluk çekmesidir. Suyun yeri de ağızdır. Güz mevsimi domek ise de araplar kinaye tarikiyle onu seneye itlâk ederler. Cehennemden ne nıikdar uzaklaştırılacağı hususunda Ukbetü'bnü Amir, Amr b. Anbese, Abdullah b. Süfyan, Enes b. Mâlik, Ebu Umame, Ebû'd-Derdâ, Câbir, Utbetü'bnü Nezr, Selâmet ü'bnü Kayse, Ebû Hüreyre, Sehl b. Muâz ve Abdullah b. Ömer (radıyallahü anh) hazerâtından muhtelif hadîsler rivâyet olunmuştur. hadîslerin bâzılarında oruçlunun Cehennemden yüz sene, diğer bâzılarında beşyüz senelik yol mesafesinde uzaklaştırılacağı bildirilmiştir. Bu rivâyetlerin arasını bulmak için yetmiş sene rivâyeti tercih edilir. Çünkü yetmiş sene rivâyetinde B-uhâri ile Müslim ittifak etmişlerdir. Binaenaleyh en sahîh rivâyet odur. Şöyle de denilebilir: Allahü teâla Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) efendimize evvelâ cehennemden uzaklaştıracağı en kısa mesafeyi bildirmiş sonra tedricî surette daha uzun mesafeleri beyân buyurmuştur. Mesafenin uzun veya kısalığı oruç tutanların hallerine nisbetle de olajbilir.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, Oruç
Konu: Zarar Gelmemek Ve Bir Hak Zayı Etmemek Şartıyla Oruca Takati Olan Kimse İçin Allah Yolunda Oruç Tutmasının Fazileti Bâbı