Sünen-i İbn Mâce Hadis Kitabı
1216-)
- “... Asım bin Damra es-Selûlî (radıyallahü anh)’den; Şöyle demiştir : Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'in gündüz kıldığı sünnet namazı Ali (radıyallahü anh)’den sorduk. O: Bu sünneti (devamlı) kılmaya gücünüz yetmez dedi. Biz Ona : Sen bize bildir, biz bundan gücümüzün yettiği miktarı alırız, dedik. O dedi ki: (sallallahü aleyhi ve sellem) sabah farzını kılınca, artık namaz kılmayı tehir ederdi. Nihayet güneş ikindi namazı vaktinde şuradan yani batı ufkundan ne kadar (irtifada) ise güneş o kadar şuradan yani doğu ufkundan yüksek olunca kalkar iki rek'at (sünnet) kılardı. Bundan sonra namaz kılmayı geciktirirdi. Ta öğle namazı vaktinde güneş şuradan (yani batı ufkundan) uzak olduğu miktar şuradan yani doğu ufkundan yüksek olunca kalkıp dört rek'at (sünnet) kılardı. Güneş gök ortasından ayrılınca (= öğle vakti girince) de öğle farzından önce dört rek'at (sünnet) kılardı. Öğle farzından sonra da iki rek'at (sünnet) kılardı ve ikindi farzından önce dört rek'at (sünnet) kılardı. Bu dört rekatın ilk iki rek'atı ile son iki rek'atını, Mukarrabîn meleklere. Peygamberlere ve bunlara tâbi olan müslümanlarla mü'minlere selâm vermekle birbirinden ayırırdı. (radıyallahü anh) : Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'in gündüz sünneti işte şu on altı rek'attır. Buna devam eden azdır, dedi.
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Gündüz Kılınması Müstehap Olan Sünnet Hakkında Gelen Hadisler Bâbı
1217-)
- “... Abdullah bin Muğaffel (el-Müzenî) (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine göre; Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu, demiştir : iki ezan (yani her iki ezan ile ikâmet) arasında bir namaz vardır. ) (sallallahü aleyhi ve sellem) bunu üç defa buyurdu. Üçüncü defasında : (Dileyen kimse için) buyurdu. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Akşam Farzından Önceki İki Rekat Hakkında Gelen Hadîsler Bâbı
1218-)
- “... Enes bin Mâlik (radıyallahü anh)’den. Şöyle demiştir: (sallallahü aleyhi ve sellem) hayatta iken (akşam farzı için) müezzin gerçekten ezan okurdu. (Ama) kalkıp akşam farzından önceki iki rek'at (nafileyi) kılanların çokluğu nedeni ile okunanın ikâmet olduğu sanılırdı. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Akşam Farzından Önceki İki Rekat Hakkında Gelen Hadîsler Bâbı
1219-)
- “... Aîşe (radıyallahü anha)’dan; Şöyle demiştir Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem), akşam namazını(n farzını mescidde) kılardı sonra odama dönüp iki rek'at (sünneti) kı- Râfi' bin Hadîc (radıyallahü anh)’den; Şöyle demiştir: (sallallahü aleyhi ve sellem), Benî Abdil-Eşhel kabilesinde bizim yanımıza teşrif etmişti. Mescidimizde bize akşam namazını kıldırdı. Sonra: iki rek'at (sünnet)i evlerinizde kılınız. ) buyurdu. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Akşam Farzından Sonraki İki Rekat Hakkında Gelen Hadîsler Bâbı
1221-)
- “... Abdullah bin Mes'ud (radıyallahü anh)’den; Şöyle demiştir: Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem), akşam farzından sonraki iki rek'atte (Fâtiha'dan sonra) : . . . . . ve; . . . . . . (sürelerin)i okurdu. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Akşam Farzından Sonraki İki Rekat Sünnet Te Fâtihadan Sonra Okunan Sûreler Bâbı
1222-)
- “... Ebû Hüreyre (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine göre; Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem), şöyle buyurmuştur : akşam namazın (in farzın) dan sonra altı rekat (sünnet) i, arasında fena söz söylemeden kılarsa bu (sünnet), onun için on iki yıllık ibâdete denk tutulur. )
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Akşam Farzından Sonraki Altı Rekat Sünnet Hakkında Gelen Hadîs Bâbı
1223-)
- “... Hârice bin Huzâfe el-Adevî (radıyallahü anh)'den; Şöyle demiştir : (sallallahü aleyhi ve sellem), (sabah namazı için evinden çıkıp) yanımıza geldi ve: Allah, hakkınızda dünya ve içindekilerin tümünden daha hayırlı olan bir namaz ile size ihsanda bulunmuştur. Bu, vitir namazıdır. Allahü teâlâ bu namazı yatsı namazıyla fecrin doğuşu arasında kılmayı size meşru etmiştir. ) buyurdu. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Vitir Namazı Hakkında Gelen Hadîsler Bâbı
1224-)
- “... Alî bin Ebî Ta'lib (radıyallahü anh)’den; Şöyle demiştir: vitir namazı behemahal yapılması gerekli değildir. Farz namazlarınız gibi de değildir. Lâkin Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) vitir namazı kılmış, sonra buyurmuştur ki: Kur'an ehli! Vitir namazını kılınız. Çünkü Allah vitirdir (= birdir) ve vitri sever. )
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Vitir Namazı Hakkında Gelen Hadîsler Bâbı
1225-)
- “... Abdullah bin Mes'ud (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine göre (kendisi) Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)’in şöyle buyurduğunu söylemiş : Allah vitirdir (tekdir), vitri sever. Ey Kur'an ehli! Vitir namazınızı kılınız. ) a'râbi, Abdullah (radıyallahü anh)'a: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) ne buyuruyor? diye sormuşi Abdullah (radıyallahü anh) . - Bu hüküm ne sanadır, ne de arkadaslarınadır. (Hafızlara mahsustur) demiştir. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Vitir Namazı Hakkında Gelen Hadîsler Bâbı
1226-)
- “... Übeyy bin Kâ'b (radıyallahü anh)’den: Şöyle demiştir: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) vitir namazını Fâtiha' süreleriyle kılardı. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Vitir Namazında Fâtîhadan Sonra Okunan Sûreler Hakkında Gelen Hadisler Bâbı
1227-)
- “... İbn-i Abbâs (radıyallahü anh)’den; Şöyle demiştir: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) vitir namazını Fatiha'dan sonra ve;süreleriyle kılardı. ...
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Vitir Namazında Fâtîhadan Sonra Okunan Sûreler Hakkında Gelen Hadisler Bâbı
1229-)
- “... Abdülaziz bin Güreye (radıyallahü anh)’den; Şöyle demiştir : Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'in vitir namazında (Fâtiha'dan sonra) ne okuduğunu Âişe (radıyallahü anhâ)'ya sorduk. Dedi ki: O Fâtiha'dan sonra ilk rekatte . . . . ikinci rek'atte; . . . . ve üçüncü rek'atte; . . . . sûrelerini okurdu, diye cevap verdi. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Vitir Namazında Fâtîhadan Sonra Okunan Sûreler Hakkında Gelen Hadisler Bâbı
1230-)
- “... Abdullah bin Ömer (radıyallahü anhümâ)’dan; Şöyle demiştir: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) gece namazını ikişer ikişer rek'at olarak kılardı ve bir rek'at vitir kılardı. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Vitir Namazını Bir Rekat Olarak Kılmak Hakkında Gelen Hadisler Bâbı
1231-)
- “... Ebû Miclez (radıyallahü anh)'m, (Abdullah) bin Ömer (radıyallahü anhümâ)’dan rivâyet ettiğine göre; İbn-i Ömer, Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem), şöyle buyurdu, demiştir : namazı ikişer, ikişer (rek'at) dır, vitir (namazı) da bir rek'attir. ) Miclez: Ben, İbn-i Ömer (radıyallahü anhümâ)'ya: Söyleyiver! Eğer uykudan gözümü açamazsam. Söyle bakalım! Yâ eğer uyuya kalsam? dedim. İbn-i Ömer (radıyallahü anhümâ), bana: (Vitrini) Şu yıldızın (gözükmesi) vaktinde kılıversene, dedi. Ben başımı (semâya) kaldırdım. Baktım ki (işaret ettiği) Simâk yıldızı (görülüyor. ) Sonra İbn-i Ömer (radıyallahü anhümâ) hadîsi tekrarlıyarak: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu, dedi: namazı ikişer ikişer rek'attir. Vitir (namazı) da fecirden önce (kılınan) bir rek'attir. )
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Vitir Namazını Bir Rekat Olarak Kılmak Hakkında Gelen Hadisler Bâbı
1232-)
- “... El-Muttalib bin Abdülah (radıyallahü anhümâ)'dan; Şöyle demiştir : adam, İbn-i Ömer (radıyallahü anhümâ)'ya : Ben vitir namazını nasıl kılayım? diye sordu. İbn-i Ömer (radıyallahü anhümâ) : Tek bir rek'at vitir kıl, diye cevap verince, adam: Halkın (kılacağım tek rek'atli namaza) büteyrâ ( = güdük) demelerinden korkarım, dedi. İbn-i Ömer (radıyallahü anhümâ) : . . . . . . . . dedi. Yani: (Tek bir rek'atli) bu namaz, Allah ve Resulünün sünnetidir. ( = Meşru kıldıkları bir ibâdettir. )
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Vitir Namazını Bir Rekat Olarak Kılmak Hakkında Gelen Hadisler Bâbı
1233-)
- “... Âişe (radıyallahü anhâ)’dan; Şöyle demiştir: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) her iki rek'atın sonunda selâm verirdi ve bir tek rek'at olarak vitir kılardı. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Vitir Namazını Bir Rekat Olarak Kılmak Hakkında Gelen Hadisler Bâbı
1234-)
- “... Hasan bin Ali (bin Ebî Tâlib) (radıyallahü anhüma)'dan; Şöyle demiştir: (namazı) kunutunda okumakta olduğum şu cümleleri bana, dedem Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem), öğretmiştir: (Allah'ım! Dünyada ve âhirette dertten âzâd eylediklerin meyânında beni de azat eyle. (Veya sevdiğin) adamlar meyânında benim işlerimi de düzenle (veya beni de sev), hidâyete erdirdiklerinle beraber beni de erdir. Kaderin şerrinden beni sen koru. bana verdiğin nimetleri bereketlendir. Şüphesiz (dilediğinle) hükmedersin, sana hükmedilemez. Şüphesiz sevdiğin (kul) zelil olmaz, sen her tür eksikliklerden paksın. Ey Rabbimiz! İhsan (ve iyiliğin) boldur, zâtına lâyık olmayan her şeyden nezih ve temizsin.) "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Vitir Namazındaki Kunût Duası Hakkında Gelen Hadîsler Bâbı
1235-)
- “... Ali bin Ebî Tâlib (radıyallahü anh)’den; Şöyle demiştir : Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem), vitir namazın(ın selamın) dan sonra şöyle derdi: Senin öfkenden, senin rızâna sığınırım. Senin azabından senin afvine sığınırım, sen(in cezan)dan sana sığınırım. Sana lâyıkı veçhile hamd-ü sena edemem. Sen zâtını övdüğün yüce vasıflara ve üstün kemalâta sahipsin. )
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Vitir Namazındaki Kunût Duası Hakkında Gelen Hadîsler Bâbı
1236-)
- “... Enes bin Mâlik (radıyallahü anh)’den; Şöyle demiştir: Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem), yağmur duasından başka hiç bir duasında ellerini (havaya) kaldırmazdı. (Yağmur duasında) koltuk altlarının beyazlığı görülecek kadar ellerini (havaya) kaldırırdı. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Kunutta Ellerini Kaldırmayanın Beyânı Bâbı
1237-)
- “... (Abdullah) bin Abbâs (radıyallahü anhümâ)’dan rivâyet edildiğine göre Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu, demiştir : duâ ettiğin zaman avuçlarının içi(ni havaya kaldırmak) ile duâ et. Avuçlarının dışları (nı havaya kaldırmak) ile duâ etme. Duaya son verdiğin zaman avuçlarının içlerini, yüzüne sür. )
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Dua Ederken Ellerini Kaldıran Ve Sonunda Ellerini Yüzüne Sürenin Bâbı
1238-)
- “... Übeyy bin Kâ'b (radıyallahü anh)’den: Şöyle demiştir: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem), vitir namazını kılardı, (vitrin son rek'atinde) rükû'dan önce Kunut okurdu. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Rükûdan Önce Ve Sonra Kunut Okumak Hakkında Gelen Hadîsler Bâbı
1239-)
- “... Enes bin Mâlik (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine göre : Kendisine sabah namazındaki Kunut hakkında soru sorulmuş; Biz rükû'dan önce de sonra da Kunut okurduk, diye cevap vermiştir. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Rükûdan Önce Ve Sonra Kunut Okumak Hakkında Gelen Hadîsler Bâbı
1240-)
- “... Muhammed (bin Şîrîn) (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine göre şöyle demiştir: Enes bin Mâlik (radıyallahü anh)'a (sabah namazındaki) Kunüt durumunu sordum. Dedi ki: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) rükû'dan sonra Kunût okumuştur. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Rükûdan Önce Ve Sonra Kunut Okumak Hakkında Gelen Hadîsler Bâbı
1241-)
- “... Mesrûk (radıyallahü anh)’den: Şöyle demiştir: Ben, Âişe (radıyallahü anhâ)'ye, Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'in vitir namazını (ne vakit kıldığını) sordum. Âişe (radıyallahü anha) dedi ki : O, gecenin evvelinde, ortasında, her vaktinde vitir kılmıştır. Ömrünün sonlarında vitir namazı seher vaktine doğru biterdi. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Gecenin Sonunda Vitir Namazını Kılmak Hakkında Gelen Hadîsler Bâbı
1242-)
- “... Alî (bin Ebî Tâlib) (radıyallahü anh)’den; Şöyle demiştir: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem), gecenin her vaktinde, gecenin evvelinde ve ortasında vitir namazını kılmıştır. Vitri seher vaktine doğru sona ermiştir. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Gecenin Sonunda Vitir Namazını Kılmak Hakkında Gelen Hadîsler Bâbı
1243-)
- “... Câbir (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine göre, Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu, demiştir: uyanamıyacağından korkanlarınız, gecenin evvelinde vitir namazını kılsın, sonra uyusun. Gece sonunda uyanacağını umanlarınız vitir namazını gecenin sonunda kılsın. Çünkü gece sonundaki Kuran okumada melekler hazır olur. Gece sonunda Kuran okumak efdaldır. ) "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Gecenin Sonunda Vitir Namazını Kılmak Hakkında Gelen Hadîsler Bâbı
1244-)
- “... Ebû Saîd-i Hudri (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine göre. Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu, demiştir: kim vitir namazını kılmadan (fecir doğuncaya kadar) uyuyakalırsa veya unutursa, sabahladığı zaman veya hatırına geldiği zaman kılsın. )
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Vitir Kılmadan Uyuyakalan Veya Unutanın Bâbı
1245-)
- “... Ebû Saîd-i Hudrî (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine göre, Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu, demiştir: sabahlamamışken (= fecir doğmamışken) vitir namazını kılınız. )
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Vitir Kılmadan Uyuyakalan Veya Unutanın Bâbı
1246-)
... Ebû Eyyûb-i Ensârî (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine göre. Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu, demiştir : (namazı ilâhi) bir haktır. Artık dileyen beş rek'at vitir kılsın, dileyen üç rek'at vitir kılsın, dileyen bir rek'at vitir kılsın. )
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Üç, Beş, Yedi Ve Dokuz Rekat Olarak Vitir Namazını Kılmak Hakkında
1247-)
- “... Sa’d bin Hişâm (bin Âmir el-Ensârî) (radıyallahü anhümâ)'dan rivâyet edildiğine göre şöyle demiştir: Ben Âişe (radıyallahü anhâ)'ya: Mü’minlerin anası! Bana Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'in vitir namazını(n keyfiyetini, vaktini ve rek'at sayısını) anlatıver, diye dilekte bulundum. Dedi ki: Onun için misvakini ve abdest suyunu hazırlardık. Geceleyin Allah dilediği zaman Onu uykudan kaldırırdı. (Uykudan uyanınca) misvak kullanır, abdest alır ve dokuz rek'atı (üst üste ve aralarında selâm vermeden) kılardı. Sekizinci rek'ate kadar teşehhüde oturmazdı. Sekizinci rek'atten sonra (teşehhüde) oturup, Rabbine duâ ederdi. Allah'ı zikreder, hamd eder ve Ona duâ ederdi. Sonra selâm vermeden ayağa kalkarak, ayakta dururdu. Dokuzuncu rek'atı kıldıktan sonra oturup Allah'ı anar, Ona hamdeder, Rabbine duâ eder ve Peygamber'ine salâvat getirirdi. Sonra bize duyuracak şekilde selâm verirdi. Selâmdan sonra iki rek'atı oturarak kılardı. İşte hepsi on bir rek'attir. Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) yaşlanıp etlenince yedi rek'at vitir kılardı. Ve bundan selâm verdikten sonra iki rek'atı (oturarak) kılardı. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Üç, Beş, Yedi Ve Dokuz Rekat Olarak Vitir Namazını Kılmak Hakkında
1248-)
- “... Ümmü Seleme (radıyallahü anhâ)'dan; Şöyle demiştir: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem), yedi veya beş (rek'at) olarak vitir kılardı. Bu rek'atler arasında ne selâm ne de konuşmakla ara verirdi. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Üç, Beş, Yedi Ve Dokuz Rekat Olarak Vitir Namazını Kılmak Hakkında
1250-)
- “... (Abdullah) bin Abbâs ve (Abdullah) bin Ömer (radıyallahü anhümâ)’dan: Şöyle demiştir : (sallallahü aleyhi ve sellem), (dört rek'atlı farzları) yolculuk hâlinde iki rek'at olarak meşru kılmıştır. İki rek'at, tamdır, kısaltılmış değildir. Yolculukta vitir namazını kılmak sünnettir. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Yolculukta Vitir Kılmak Hakkında Gelen Hadisler Bâbı
1251-)
- “... Ümmü Seleme (radıyallahü anha)'dan: Şöyle demiştir: (sallallahü aleyhi ve sellem), vitirden sonra hafif tuttuğu iki rek'at (nafileyi) oturarak kılardı. " . . Âişe (radıyallahü anha)’dan; Şöyle demiştir: (sallallahü aleyhi ve sellem), vitrin tek rek'atını kılardı. Sonra İki rekatı kılardı. Bu iki rek'atın kıraatim oturarak ederdi. Kıraatten sonra rüku' etmek istediği zaman ayağa kalkar, sonra rüku'a varırdı. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Vitirden Sonra Oturarakiki Rekat Namaz Kılmak Hakkında
1253-)
- “... Âişe (radıyallahü anha)'dan; Şöyle demiştir: Ben, Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)'i gecenin sonunda ancak yanımda yatmış olarak bulurdum. (Veya —Ona— rastlardım. )
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Vitirden Sonra Ve Sabah Sünnetinden Sonra Sağ Yan Üstünde Yatmak Hakkında
1254-)
- “... Âişe (radıyallahü anha)'dan; Şöyle demiştir: Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) sabah sünnetini kıldığı zaman sağ yanı üstünde yatardı. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Vitirden Sonra Ve Sabah Sünnetinden Sonra Sağ Yan Üstünde Yatmak Hakkında
1255-)
- “... Ebû Hüreyre (radıyallahü anh)’den; Şöyle demiştir: (sallallahü aleyhi ve sellem) sabah sünnetini kıldığı zaman (sağ) yanı üstünde yatardı. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Vitirden Sonra Ve Sabah Sünnetinden Sonra Sağ Yan Üstünde Yatmak Hakkında
1256-)
- “... Saîd bin Yesâr (radıyallahü anh)’den; Şöyle demiştir: (Mekke'ye yapılan bir yolculukta) ben (Abdullah) bin Ömer (radıyallahü anhümâ)'nın beraberinde idim. (Gece sonuna doğru) geride kalarak vitrimi kıldım. Sonra (Ona yetişince) niçin geri kaldın? diye sordu. Ben: Vitir namazını kıldım, diye cevap verince kendisi; Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem), senin için bir güzel örnek değil mi? dedi. Ben, evet (güzel örnektir. ) dedim. Kendisi: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem), devesi üstünde vitir kılardı, dedi. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Binek Devesi Üzerinde Vitir Namazı Kılmak Hakkında Gelen Hadîsler Bâbı
1257-)
- “... (Abdullah) bin Abbâs (radıyallahü anhümâ)'dan; Şöyle demiştir : (sallallahü aleyhi ve sellem) vitir namazını devesi üstünde kılardı. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Binek Devesi Üzerinde Vitir Namazı Kılmak Hakkında Gelen Hadîsler Bâbı
1258-)
- “... Câbir bin Abdillâh (radıyallahü anhümâ)'dan; Şöyle demiştir : (sallallahü aleyhi ve sellem) Ebû Bekir (radıyallahü anh)'a: vitrini ne zaman kılarsın?) diye sordu. Ebû Bekir (radıyallahü anh) : Yatsıdan sonra, gecenin evvelinde diye cevap verdi. Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) : Yâ Ömer! (ne zaman kılarsın?) diye sordu. Ömer (radıyallahü anh) : Gecenin sonunda, diye cevap verdi. Bunun üzerine Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu: Ebâ Bekir! Sen mazbut (ihtiyatlı) olanı tutmuşsun. Yâ Ömer! Sen de kuvvet (yolunu) tutmuşsun. ) ... İbn-i Ömer (radıyallahü anhümâ)'dan rivâyet edildiğine göre; Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem), Ebû Bekir (radıyallahü anh)'a şöyle buyurdu, demiş ve bunun mislini anlatmıştır. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Gecenin Evvelinde Vitir Kılmak Hakkında Gelen Hadisler Bâbı
1260-)
- “... Abdullah (bin Mes'ud) (radıyallahü anh)’den; Şöyle söylemiştir : (sallallahü aleyhi ve sellem) namaz kıldırdı. Ya fazla yaptı, yâ eksik yaptı. (Râvi İbrahim : Bu tereddüt bendendir, demiştir. ) Bunun üzerine: Yâ Resûlallah! Namaza bir şey mi ilâve edildi? denildi. Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) : ancak bir insanım. Siz unuttuğunuz gibi ben de unuturum. Biriniz unuttuğu vakit, oturduğu halde iki secde yapıversin) buyurdu. Sonra Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) kıble ye dönerek iki secde etti. ) buyurdu. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Namazda Sehiv Etmek Unutmak Bâbı
1261-)
- “... İyâz (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine göre, kendisi Ebû Saîd-i Hudrî (radıyallahü anh)'a : namaz kılıyor da kaç rek'at kıldığını bilemiyor, diyerek soru sormuş. Ebû Said-i Hudrî (radıyallahü anh)’da: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu, demiştir: birisi namaz kılacağı zaman kaç rek'at kıldığını bilemezse, (kesin bildiği rek'at sayısına göre namazım tamamlasın ve selâmdan önce) oturduğu halde iki secde etsin. )
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Namazda Sehiv Etmek Unutmak Bâbı
1262-)
- “... Abdullah (bin Mes'ud) (radıyallahü anh)’den; Şöyle demiştir: Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem), bize öğle namazını beş rek'at olarak kıldırdı. Selâm verince kendisine: Namaz (rek'atlerin) da ilâve mi yapıldı? denildi. Efendimiz: (Ne o?) diye sordu. Kendisine durum anlatıldı. Bunun üzerine (sallallahü aleyhi ve sellem) bacağını bükerek (secdeye hazırlandı), iki secde etti. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Öğle Namazını Sehven Beş Rekat Kılanın Bâbı
1263-)
- “... (Abdullah) bin Buhayne (radıyallahü anh)’den: Şöyle demiştir : (sallallahü aleyhi ve sellem) (bize) bir namaz kıldırdı. Zannımca öğle namazıydı. İkinci rek'atte olunca (teşehhüde) oturmadan ayağa kalktı. Sonra selâm vermeden önce iki secde etti. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: İkinci Rekatten Sonra Teşehhüde Oturmadan Sehven Kalkan Kişi Hakkında
1264-)
- “... (Abdullah) bin Buhayne (radıyallahü anh)’den; Şöyle demiştir : (sallallahü aleyhi ve sellem) öğle namazının İkinci rek'atinde oturmayı unutarak ayağa kalktı. Namazını bitirip selâm vereceği zaman iki sehiv secdesi yaptı ve selâm verdi. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: İkinci Rekatten Sonra Teşehhüde Oturmadan Sehven Kalkan Kişi Hakkında
1265-)
- “... El-Muğîre bin Şube (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine göre: Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu, demiştir: (ilk teşehhüde oturmadan) ikinci rek'atten (üçüncü rek'ate) kalktığı zaman tam doğrulmadan (farkına varırsa) hemen oturuversin. Ve tam doğrulunca (farkına varırsa) artık oturmasın. (Namazın sonunda) sehvin iki secdesini yapsın.) "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: İkinci Rekatten Sonra Teşehhüde Oturmadan Sehven Kalkan Kişi Hakkında
1267-)
- “... Ebû Saîd-i Hudrî (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine göre; Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu, demiştir: namazının rek'atlerinde şek ettiği zaman şekki atsın ve şüphesiz bildiği (rek'atleri)ne bina etsin. (Rek'atlerin) tamam olduğuna inandığı zaman (selâmdan Önce) iki secde etsin. Eğer namazı tam idiyse (fazla) (iki sehiv secdesi ile beraber) bir nafile olur. Eğer namazı noksan idiyse o rek'at, namazını tamamlamak için olmuş olur. Ve namaz sonunda yaptığı iki (sehiv) secdesi de şeytan burnunun toprağa sürünmesi için olmuş olur. )
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Namazın Rekat Sayısında Şek = Tereddüt Edip Şüphesiz Bildiği Rekat Adedine Dönen Kişi Hakkında
1268-)
- “... Abdullah bin Mes'ud (radıyallahü anh)’den: Şöyle demiştir: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) (bize) bir namaz kıldırdı. Fazla mı kıldı, eksik mi kıldı bilemiyeceğim. Efendimiz, namazdan sonra (durumu bize) sordu. Biz O'na (durumu) anlattık. Bunun üzerine Efendimiz bacağını büktü ve kıble'ye dönerek iki secde etti. Sonra selâm verdi. Selâmdan sonra yüzünü bize çevirerek : namaz hakkında yeni bir şey olsaydı ben size onu haber verirdim. Ben de ancak bir insanım sizin gibi unuturum. Bunun için ben unuttuğum zaman bana hatırlatınız. Ve hanginiz namaz (rek'atlerin)da şek ederse doğruya en yakın olanı taharri etsin (araştırsın) de namazını onun üzerine tamamlasın. Selâm versin ve iki defa secde etsin) buyurdu. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Namazın Rekat Sayısın Da Şek Edip Doğruyu Taharri Eden Araştıran Hakkında
1269-)
- “... Abdullah bin Mes'ud (radıyallahü anh)'den; Şöyle demiştir: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurmuştur : namaz rek'atleri sayısında şek ettiği zaman doğruyu taharri etsin, sonra iki secde etsin. ) afisi; Asıl olan budur. Bunu reddetmeye kimsenin gücü yetmez, demiştir. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Namazın Rekat Sayısın Da Şek Edip Doğruyu Taharri Eden Araştıran Hakkında
1270-)
- “... (Abdullah) bin Ömer (radıyallahü anhümâ)'dan: Şöyle demiştir : (sallallahü aleyhi ve sellem), (öğle veya ikindi namazında) iki rek'atte(n sonra) unutarak selâm verdi. Zülyedeyn denilen bir adam. Efendimize: Yâ Resûlallah! Namaz kısaldı mı, yoksa unuttun mu? diye sordu. Efendimiz: (Ne namaz kısaldı, ne de ben unuttum. ) buyurdu. Zülyedeyn: Efendimize : O halde (arzedeyim) : Sen iki rekat namaz kıldın!, dedi. Efendimiz, (bu kere orada bulunanlara) : (Zülyedeynin dediği gibi midir?) diye sordu. (Sahâbiler:) Evet diye cevap verdiler. Bunun üzerine Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) öne geçerek iki rek'at (daha) kıldırdı. Sonra sehvin iki secdesini etti. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Dört Rekatlı Namazda Sehven İkinci Veya Üçüncü Rekatten Selâm Veren Hakkındaki Bâb
1271-)
- “... İbn-i Şîrîn (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine göre; Ebû Hüreyre (radıyallahü anh) şöyle demiştir : (sallallahü aleyhi ve sellem) (bir defa) bize öğle ve ikindi namazlarından birisini iki rek'at olarak kıldırıp selâm verdi. Sonra mescidin içinde bulunan ve (hutbe okunurken) dayandığı hurma kütüğüne doğru kalkıp ona dayandı. Cemaatın acele edenleri: Namaz kısaldı dedikleri halde mescidden çıktılar. Cemâatin içinde Ebû Bekir (radıyallahü anh) ile Ömer (radıyallahü anh) de vardı. Bu iki zât. Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)'e birşey söylemekten çekindiler. Cemâat arasında Zûlyedeyn ismi verilen elleri uzun bir adam da bulunuyordu. Bu adam: Yâ Resûlallah! Namaz kısaldı mı? Yoksa sen unuttun mu diye sordu. Bunun Üzerine Efendimiz: (Namaz kısalmadı, ben de unutmadım) diye cevap buyurdu. Zûlyedeyn (radıyallahü anh) : Şüphesiz sen ancak iki rek'at kıldın, dedi. (Bu defa) Efendimiz : (Zülyedeyn'in dediği gibi midir?) diye (oradakilere) sordu. (Onlar:) Evet, dediler, Ebû Hüreyre (radıyallahü anh) demiştir ki : Bunun üzerine Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) namaza kalktı. İki rek'at daha kıldı, sonra selâm verdi, sonra iki secde etti, sonra selâm verdi. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Dört Rekatlı Namazda Sehven İkinci Veya Üçüncü Rekatten Selâm Veren Hakkındaki Bâb