Sünen-i İbn Mâce Hadis Kitabı

752-) - “... Abdullah İbn-i Mes'ud (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine göre şöyle demiştir: (sallallahü aleyhi ve sellem), yatsı namazından sonra konuşma yapmamızı kınamıştır. Yani bizi (konuşmaktan) men etmiştir. "

Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namaz Kitabı
Konu: Yatsı Namazını Kılmadan Önce Uyumaktan Ve Kıldıktan Sonra Konuşmaktan Nehiy Bâbı
753-) - “... (Abdullah) İbn-i Ömer (radıyallahü anhümâ)'dan rivâyet edildiğine göre şöyle demiştir : Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'i şöyle buyururken dinledim : (şu) namazınızın adında size galebe etmesinler. Çünkü O(nun adı) 'İşa'dır. Ve araplar, develer sebebiyle (o namazı) gece karanlığına tehir ederek ona (Ateme) ismini verirler. )

Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namaz Kitabı
Konu: Yatsı Namazına Ateme Namazı Denmesinden Nehiy Bâbı
754-) - “... Ebû Hüreyre (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine göre: Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu, demiştir: (yatsı) namazının isminde size galip gelmesinler. ) Râvi İbn-i Harmele (radıyallahü anh) şu fıkrayı da rivâyet etmiştir: (..... Çünkü şüphesiz O’nun adı İşa'dır. Araplar develerde meşguliyetleri) sebebiyle (yatsı namazını) gecenin şiddetli karanlığına geciktirdikleri için (ona) Ateme derler. )

Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namaz Kitabı
Konu: Yatsı Namazına Ateme Namazı Denmesinden Nehiy Bâbı
755-) - “... Abdullah bin Zeyd (bin Abd-i Rabbih) (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine göre şöyle demiştir : (sallallahü aleyhi ve sellem) namaza davet için borazanı arzulamış ve çan ittihazını emretmiş ve çan yapılmıştı. Sonra (mezkûr) Abdullah bin Zeyd rüya görmüş ve rüyasını şöyle anlatmıştır : Ben rüyamda üzerinde iki yeşil elbise bulunan bir adam gördüm. Bir çan taşıyordu. Ona: Ey Allah'ın kulu! Şu çanı satar (mı) sın? dedim. Adam: Bununla ne yapacaksın? diye sordu. Ben: Onunla namaza çağırırım, dedim. O: Seni şu çandan daha hayırlı bir şeye delâlet etmiyeyim mi? dedi. Ben : Delâlet edeceğin şey nedir? diye sordum. Adam: Şunu söylersin, dedi : demiştir ki: Abdullah bin Zeyd, bu rüyadan sonra sabahleyin çıkarak Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'in yanına varmış ve gördüğü rüyayı ona anlatmak üzere: Resûlallah! Ben rüyamda üzerinde iki yeşil elbise bulunan bir adam gördüm. Bir çan taşıyordu.' demiş ve gördüğü rüyayı anlatmıştır. Bunun üzerine Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) sahâbilere : arkadaşınız bir rüya görmüştür. ) buyurduktan sonra (rüya gören Abdullah'a) : ile beraber mescide çık da gördüğün ezan kelimelerini ona öğret. Bilâl da çağırsın. Çünkü Onun sesi, seninkinden daha gürdür. ) buyurdu. Abdullah demiştir ki: Ben Bilâl’le mescide çıkarak Ona ezan kelimelerini öğretmeye başladım. O da o kelimelerle çağırıyordu. Bunun üzerine Ömer bin El Hattab ezan sesini işitince çıkageldi ve : ‘Yâ Resûlallah! Vallahi Abdullah'ın rüyada gördüğünün mislini ben de rüyamda görmüştüm’ dedi. . Ebû Ubeyd demiştir ki ( (Rüya sahibi) Abdullah bin Zeyd El-Ensârî (radıyallahü anh)’in bu rüya hakkında aşağıdaki şiirleri söylediğini Ebû Bekir El-Hakemi bana haber vermiştir. için, celâl ve ikram sahibi Allah'a çokça hamd ederim. bana ezanı Allah'tan bir müjdeci getirdi. Benim yanımda o ne güzel müjdecidir. kelimelerini üç gece üstüste bana getirdi. Her gelişinde öğrendiğimi daha da pekiştirdi.

Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Ezan Ve Ondaki Sünnet Kitabı
Konu: Ezana Başlama Sebebinin Açıklanması Bâbı
756-) - “... Sâlim'in babası (Abdullah bin Ömer) (radıyallahü anhüm)’den rivâyet edildiğine göre şöyle demiştir : namaza giderken onları güçlük ve meşakkate sokan toplanma usulü için Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) kendileriyle istişarede bulunmuş, halk borazandan bahsetmişler, Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) yahûdilerin nedeniyle borazandan hoşlanmamış, sonra halk çandan bahsetmişler. Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) hıristiyanlar sebebiyle ondan da hoşlanmamıştır. İstişare gecesi ensâr'dan Abdullah bin Zeyd (radıyallahü anh) isimli bir adam ve Ömer bin El-Hattâb (radıyallahü anh), ezanla daveti rü'yalarında görmüşler. Ensâr'dan olan zât geceleyin Resülullah (sallallahü aleyhi ve sellem)'e gelerek (rüyasını anlatmış) Resülullah (sallallahü aleyhi ve sellem) Bilâl (radıyallahü anh)'a bu çağrıyı emretmiş. Bilâl (radıyallahü anh) de ezan okumuştur. demiştir ki: Bilâl (radıyallahü anh), sabah namazı çağrısında; (Namaz uykudan hayırlıdır.) cümlesini ilâve etmiş. Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem), bu ilâveyi olduğu gibi bırakmıştır. (radıyallahü anh) : "Yâ Resûlallah! Abdullah (radıyallahü anh)'in gördüğünün mislini ben de gördüm. Lâkin o benden önce davrandı, dedi."

Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Ezan Ve Ondaki Sünnet Kitabı
Konu: Ezana Başlama Sebebinin Açıklanması Bâbı
757-) - “... Ebû Mahzûre bin Mî'yer (radıyallahü anh)’ın kucağında yetim olarak yetişmiş olan Abdullah bin Muhayrîz (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine göre: Mahzure kendisini Şam'a göndermeye hazırlarken Abdullah şöyle demiştir : Ben, Ebû Mahzûre (radıyallahü anh)'ye Ey Amca! Ben Şam'a doğru yola çıkıyorum. Ve şüphesiz senin ezan okuyuşun bana sorulacaktır, dedim. (Râvi Abdülaziz demiştir ki) Abdullah, Ebû Mahzûre (radıyallahü anh)'ın şöyle dediğini bana haber vermiştir : bir nefer (on kişilik grub) içinde yola çıkmıştım. Biz yolun bir yerinde bulunuyorduk. Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’in müezzini, Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'in yanında namaz için ezan okudu. Biz de müezzin sesini, ondan yüz çevirdiğimiz halde işittik. Bunun üzerine biz onunla alay ederek ve bağırarak ezan okuduk. Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) (sesimizi) işitti ve bize bir topluluk gönderdi. Gelenler bizi Onun huzurunda oturttular. O da: yüksek olarak işittiğim şahıs hanginizdir?) diye sordu. Kavmin hepsi beni işaret ettiler ve doğru söylediler. Bunun üzerine Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem), hepsini salıverdi ve beni alıkoyarak bana: ezan oku) buyurdu. Ben de kalktım. O esnada Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'den ve bana emrettiği ezandan nefret ettiğim kadar, hiç bir şeyden nefret etmiyordum. Nihayet Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'in huzurunda ayakta durdum. Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) bizzat bana ezan kelimelerini telkin ederek şöyle buyurdu: De ki:Sonra bana buyurdu ki: (Şunu okurken) sesini yükselt. ben ezan okumayı bitirince beni çağırdı ve içinde bir miktar gümüş bulunan bir keseyi bana verdi. Sonra elini Ebû Mahzûre (radıyallahü anh)'in başının ön kısmı üzerine bırakıp yüzü, memeleri ve ciğeri üzerinden geçirdi. Nihayet Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'in eli Ebû Mahzûre (radıyallahü anh)'ın göbeğine ulaştı. Sonra Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) : seni mübarek kılsın, bereketi, üzerinde olsun. ) buyurdu. Bundan sonra ben: Resûlallah! Mekke'de ezan okumayı bana emrettin (mi?) dedim. O: Sana emrettim. ) buyurdu. Artık Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’e karşı duyduğum nefret, tamamen gitti. Ve hepsi Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) için muhabbete dönüştü. Sonra ben Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'in Mekke valisi Attâb bin Esîd (radıyallahü anh)'in yanına vardım. Ve Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'in emrinden dolayı Attâb varken, namaz için ben ezan okudum. (Abdülaziz) demiştir ki: Ebû Mahzûre'ye yetişenler bu hadîsi Abdullah bin Muhayriz'in bana haber verdiği şekil üzere baaıa tahdis ettiler. "

Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Ezan Ve Ondaki Sünnet Kitabı
Konu: Ezandaki Terci Bâbı
758-) - “... Ebû Mahzure (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine göre şöyle demiştir: (sallallahü aleyhi ve sellem), bana ezanı ondokuz kelime olarak, ikameti de onyedi kelime olarak öğretmiştir. Ezanı İkamet onyedi kelimedir.

Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Ezan Ve Ondaki Sünnet Kitabı
Konu: Ezandaki Terci Bâbı
759-) - “... Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'in müezzini Sa'd (el-Karazî (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine göre : (sallallahü aleyhi ve sellem), Bilâl (radıyallahü anh)'a (ezan okurken) iki parmağını kulağına sokmasını emrederek: o, senin sesini daha çok yükseltir. ) buyurmuştur. )

Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Ezan Ve Ondaki Sünnet Kitabı
Konu: Ezandaki Sünnet Bâbı
760-) - “... Ebû Cuhayfe (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine göre şöyle demiştir: El-Ebtah'ta Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'in yanına vardım . Kendisi, kırmızı bir çadır altındaydı. Biraz sonra Bilâl (radıyallahü anh), çıkıp ezan okudu. Ezanında döndü ve iki parmağını kulaklarına soktu. "

Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Ezan Ve Ondaki Sünnet Kitabı
Konu: Ezandaki Sünnet Bâbı
761-) - “... (Abdullah) İbn-i Ömer (radıyallahü anhüma)'dan rivâyet edildiğine göre Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu demiştir : boyunlarına takılmış olan müslümanların iki hasleti vardır. Bu haslet müslümanların namaz ve orucudur. )

Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Ezan Ve Ondaki Sünnet Kitabı
Konu: Ezandaki Sünnet Bâbı
762-) - “... Câbir bin Semûre (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine göre şöyle demiştir: (radıyallahü anh), ezanı vakitten hiç geciktirmezdi. İkameti bazen biraz geciktirirdi. "

Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Ezan Ve Ondaki Sünnet Kitabı
Konu: Ezandaki Sünnet Bâbı
763-) - “... Osman bin Ebil-Âs (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine göre şöyle demiştir : (sallallahü aleyhi ve sellem)'in bana yaptığı son tavsiye ezan için ücret alan bir müezzini ittihaz etmemem idi. "

Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Ezan Ve Ondaki Sünnet Kitabı
Konu: Ezandaki Sünnet Bâbı
764-) - “... Bilâl (radıyallahü anh)'den rivâyet edildiğine göre şöyle demiştir : (sallallahü aleyhi ve sellem) sabah ezanında tesvib etmemi emretti. Ve yatsı ezanında tesvib etmemi bana yasakladı. " " Bilâl (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine göre kendisi, Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)'e gelerek : namazı (vakti) ni haber vermek istemiş de Bilâl (radıyallahü anh)'a : uyuyor, denmiş. Bunun üzerine Bilâl (radıyallahü anh) : Namaz uykudan hayırlıdır, namaz uykudan hayırlıdır, demiş; Bunun üzerine bu cümle sabah ezanına yerleştirilmiş ve böylece (tesvîb) durumu sâbitleşmiştir. "

Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Ezan Ve Ondaki Sünnet Kitabı
Konu: Ezandaki Sünnet Bâbı
766-) - “... Ziyâd bin el-Hâris es-Sudâî (radıyallahü anh)'den rivâyet edildiğine göre şöyle söylemiştir: bir yolculukta Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'in beraberindeydim. Bana emretti. Ben ezan okudum, sonra Bilâl (radıyallahü anh) ikâmet etmek istedi. Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) : kardeşi ezan okumuştur. Kim ezan okursa o ikâmet eder.) buyurmuştur. "

Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Ezan Ve Ondaki Sünnet Kitabı
Konu: Ezandaki Sünnet Bâbı
767-) - “... Ebû Hüreyre (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine göre: Resûlıülah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu, demiştir : ezan okuduğu zaman, siz onun söylediğinin mislini söyleyiniz. )

Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Ezan Ve Ondaki Sünnet Kitabı
Konu: Müezzinin Ezan Okuduğu Zaman Söylenecek Sözler Bâbı
768-) - “... (Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)'ın zevcelerinden Ümmü Habîbe (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine göre ; âit gün ve gecede Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) onun yanında bulunduğunda müezzinin ezan sesini işittiği zaman; Ümmü Habîbe (radıyallahü anhâ), Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'den müezzinin okuduğunu tekrarladığını işitmiştir, "

Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Ezan Ve Ondaki Sünnet Kitabı
Konu: Müezzinin Ezan Okuduğu Zaman Söylenecek Sözler Bâbı
769-) - “... Ebû Said-i Hudrî (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine göre Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurmuştur : sesini işittiğiniz zaman siz de müezzinin dediği gibi deyiniz. )

Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Ezan Ve Ondaki Sünnet Kitabı
Konu: Müezzinin Ezan Okuduğu Zaman Söylenecek Sözler Bâbı
770-) - “... Sa'd bin Ebî Vakkas (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine göre, Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem), şöyle buyurdu demiştir: sesini işittiği zaman kim : (Ben de şahadet ederim ki Allah'tan başka ibâdete lâyık hiç bir ilâh yoktur. O, birdir. Ortağı yoktur. Ve şahadet ederim ki, Muhammed. Onun kulu ve Resulüdür. Ben, Allah'ı Rab olarak, İslâmi yeti din olarak ve Muhammedi Peygamber olarak seçtim. Buna razı oldum. ) derse günahı bağışlanır. )

Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Ezan Ve Ondaki Sünnet Kitabı
Konu: Müezzinin Ezan Okuduğu Zaman Söylenecek Sözler Bâbı
771-) - “... Câbir bin Abdillah (Ensârî) (radıyallahü anh)’den: demiştir: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) buyurdu ki. sesini işitince : dek dimdik duracak olan namazın ve şu mükemmel davetin Rabbı olan Allah'ım. Muhammed (sallallahü aleyhi ve sellem)'e vesile ve fazilet ver; Ve Onu vâdettiğin Makamı Mahmud'a gönder.' duasını diyen hiç kimse yoktur ki, kıyamet günü onun için şefaat etmek vâcib olmasın. )

Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Ezan Ve Ondaki Sünnet Kitabı
Konu: Müezzinin Ezan Okuduğu Zaman Söylenecek Sözler Bâbı
772-) - “... Abdurrahman bin Abdillah bin Abdirrahman bin Ebî Sa'saa (radıyallahü anhüm)'den rivâyet edildiğine göre: (Abdullah) Ebû Saîd-i Hudrî (radıyallahü anh) bana şöyle söyledi demiştir: Ebû Said'in kucağında yetişmişti. ) Abdullah!) Sen kırlarda olduğun zaman yüksek sesle ezan oku. Çünkü ben, Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'i şöyle buyururken işittim: İşiten hiç bir cin, insan, ağaç, taş yoktur ki, (kıyamet günü) ona şahitlik etmesin. ) hadîsi Buhârive Nesâide az bir lafız farkıyla rivâyet etmişlerdir.

Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Ezan Ve Ondaki Sünnet Kitabı
Konu: Ezanın Fazileti Ve Müezzinlerin Sevabı Bâbı
773-) - “... Ebû Hüreyre (radıyallahü anh)’den: söylemiştir: Ben, Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’i şöyle buyururken işittim: sesinin sonu kadar (veyahut), sesinin yetiştiği yer kadar mağfiret olunur. Yaş ye kuru her şey onun için istiğfar eder. Çağırdığı cemâat namazında hazır bulunana da yirmibeş hasene yazılır ve iki namaz arasındaki günahları bağışlanır. )

Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Ezan Ve Ondaki Sünnet Kitabı
Konu: Ezanın Fazileti Ve Müezzinlerin Sevabı Bâbı
774-) - “... Muâviye bin Süfyân (radıyallahü anhümâ)’dan : demiştir: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) buyurdular ki : kıyamet günü boyunları en uzun olan insanlardır. )

Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Ezan Ve Ondaki Sünnet Kitabı
Konu: Ezanın Fazileti Ve Müezzinlerin Sevabı Bâbı
775-) - “... İbn-i Abbâs (radıyallahü anhümâ)'dan rivâyet edildiğine göre Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu, demiştir : seçkinleriniz sizin için ezan okusunlar ve Kur'an-ı en çok belleyenleriniz size namaz kıldırsın.)" ... İbn-i Abbâs (radıyallahü anhüma)'dan rivâyet edildiğine göre Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurmuştur : isteğiyle yedi sene müezzinlik yapan adam için cehennem ateşinden bir beraat yazılmış olur. )

Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Ezan Ve Ondaki Sünnet Kitabı
Konu: Ezanın Fazileti Ve Müezzinlerin Sevabı Bâbı
777-) - “... (Abdullah) İbn-i Ömer (radıyallahü anhümâ)’dan rivâyet edildiğine göre Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu, demiştir: yıl ezan okuyan kimse için cennet vâcib olur. Ezan okuduğundan dolayı her gün onun için 60 hasene ve her ikameti için 30 hasene yazılır. ) şöyle dedi: Bana Kurayb (98), İbn Abbâs radıyallahü anhüma'tan haber verdi (ki şöyle demiştir): Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) bir gece uyudu, hattâ horladı. Ondan sonra (abdest almaksızın) namaz kıldı. Bu sözü ibn Abbâs'ın: Uzanıp horladı, ondan sonra kalkıp namaz kıldı, tarzında söylediği rivayet olunuyor. ibn Abdillah el-Medînî şöyle dedi:) Sonra bu hadîsi Sufyan, bize birçok defalar kâh uzun, kâh kısa olarak Amr'dan, o da Kurayb'dan, o da İbn Abbâs'tan olmak üzere tahdîs etti. İbn Abbâs şöyle demiştir: Bir gece teyzem Meymûne'nin yanında kaldım. Gecenin bir kısmı olunca Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) kalktı ve asılı duran küçük bir tulumdan hafif bir abdest aldı. -Amr bu abdestin pek hafif ve pek az su ile olduğunu söylüyordu- Ve kalkıp namaza durdu. Ben de onun aldığı gibi abdest aldıktan sonra gelip sol tarafında namaza durdum. -Sufyan belki yine solu ma'nâsına olan "Şimâlihi" demiştir.- Peygamber benim yerimi değiştirdi; beni sağ tarafına geçirdi. Sonra Allah'ın dilediği kadar namaz kıldı. Ondan sonra uzanıp uyudu; hattâ horladı. Sonra munâdî (yani müezzin) Ona gelip namaz vaktinin girdiğini haber verdi. Bunun akabinde müezzin kalkıp Peygamber'in maiyyetinde namaza çıktı. Peygamber (tekrar) abdest almadığı hâlde namazı kıldırdı. (Sufyan ibn Uyeyne şöyle dedi:) Biz Amr ibn Dînâr'a: İnsanlar, Rasûlüllah'ın uyur, amma kalbi uyumaz derler; (ne dersiniz)? diye sorduk. Amr: Ben Ubeyd ibn Umeyr'den işittim: Peygamberlerin ru'yâları vahiydir, diyordu. Ubeyd bu sözden sonra da "Ben seni rüyâmda boğazlıyorum görüyorum... " (Saffât: 37/102) âyetini okudu, dedi

Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Ezan Ve Ondaki Sünnet Kitabı
Konu: Ezanın Fazileti Ve Müezzinlerin Sevabı Bâbı
778-) - “... Enes bin Mâlik (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine göre şöyle söylemiştir: namaz vakitlerini bir şeyle bildirmek istediler. Bunun üzerine Bilâl (radıyallahü anh)'e ezanı çift, ikâmeti de tek lafızlarla okuması emrolundu. -"

Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Ezan Ve Ondaki Sünnet Kitabı
Konu: İkâmet Cümlelerini Birer Defa Okumak Bâbı
779-) - “... Enes (bin Mâlik) (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine göre şöyle söylemiştir: (radıyallahü anh)'e ezanı çift ve ikâmeti tek lafızlarla okuması emrolundu. )

Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Ezan Ve Ondaki Sünnet Kitabı
Konu: İkâmet Cümlelerini Birer Defa Okumak Bâbı
780-) - “... Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)'in müezzini Sa'd (el-Karazî (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine göre şöyle demiştir: (radıyallahü anh)'ın ezan (lafızları) ı ikişer ikişer idi. Onun ikâmet (lafızlar) ı da birer idi. "

Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Ezan Ve Ondaki Sünnet Kitabı
Konu: İkâmet Cümlelerini Birer Defa Okumak Bâbı
781-) - “... Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)’in mevlâsı Ebû Rafi' (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine göre şöyle demiştir: Bilâl (radıyallahü anh)'i, Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'in huzurunda ezan cümlelerini ikişer ikişer tekrarlayarak ezan okurken ve ikâmet cümlelerini birer defa okuyarak ikâmet ederken gördüm. "

Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Ezan Ve Ondaki Sünnet Kitabı
Konu: İkâmet Cümlelerini Birer Defa Okumak Bâbı
782-) - “... Ebü'ş-Şasâ (Süleym bin el-Esved) (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine göre şöyle söylemiştir : Ebû Hüreyre (radıyallahü anh) ile beraber mescidde oturuyorduk. Müezzin, (ikindi için) ezan okudu. Ezandan sonra bir adam mescidden kalkıp böbürlenerek gitti. Ebû Hüreyre (radıyallahü anh) onu mescidden çıkıncaya kadar gözüyle takip etti. Sonra Ebû Hüreyre (radıyallahü anh) : şu adam şüphesiz ki Ebü'l-Kâsım (sallallahü aleyhi ve sellem)'e isyan etti, dedi. )

Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Ezan Ve Ondaki Sünnet Kitabı
Konu: Sen Mescidde İken Müezzin Ezan Okuduğu Zaman Dışarı Çıkma Bâbı
783-) - “... Osman (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine göre Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu demiştir : iken ezan okunduktan sonra dışarı çıkan kimse bir ihtiyaç için çıkmamış ve dönmek istememiş ise, o kişi münafıktır. )

Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Ezan Ve Ondaki Sünnet Kitabı
Konu: Sen Mescidde İken Müezzin Ezan Okuduğu Zaman Dışarı Çıkma Bâbı
784-) - “... Ömer bin el-Hattâb (radıyallahü anh)'den. rivâyet edildiğine göre şöyle demiştir: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'i kim, içinde Allah adı anılan bir mescidi bina ederse Allah da onun için cennette bir ev bina eder), buyururken işittim. )

Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Mescidler Ve Cemaatlar Kitabı
Konu: Allah İçin Bir Mescid Yapan Bâbı
785-) - “... Osman bin Affân (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine göre şöyle demiştir : Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’i şöyle buyururken işittim: kim Allah için bir mescid bina ederse Allah da onun için Cennette onun mislini bina eder. )

Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Mescidler Ve Cemaatlar Kitabı
Konu: Allah İçin Bir Mescid Yapan Bâbı
786-) - “... Ali bin Ebî Tâlib (radıyallahü anh)'den rivâyet edildiğine göre Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu, demiştir : kim kendi malından Allah için bir mescid yaparsa Allah da onun için Cennet'te bir ev yapar. )

Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Mescidler Ve Cemaatlar Kitabı
Konu: Allah İçin Bir Mescid Yapan Bâbı
787-) - “... Câbir bin Abdillah (radıyallahü anhümâ)'dan; şöyle demiştir: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) buyurdular ki: kim Allah için bağırtlak kuşu yuvası gibi veya daha küçük bir mescid yaparsa Allah da onun için Cennet'te bir ev yapar.)

Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Mescidler Ve Cemaatlar Kitabı
Konu: Allah İçin Bir Mescid Yapan Bâbı
788-) - “... Enes bin Mâlik (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine göre; Resûllulah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu, demiştir: mescidleri (yapmak) ile birbirlerine karşı öğünüp iftihar etmedikçe kıyamet kopmayacaktır. )

Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Mescidler Ve Cemaatlar Kitabı
Konu: Mescidleri Teşyîd Yükseltmek Bâbı
789-) - “... İbn-i Abbâs (radıyallahü anhümâ)’dan rivâyet edildiğine göre Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurmuştur : havralarını yükselttikleri ve hristiyanlar kiliselerini yükselttikleri gibi sizlerin de benden sonra mescidlerinizî yükselteceğinizi biliyorum. )

Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Mescidler Ve Cemaatlar Kitabı
Konu: Mescidleri Teşyîd Yükseltmek Bâbı
790-) - “... Ömer bin el-Hattâb (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine göre Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurmuştur: bozuk bir hâle gelen her kavim, mescidlerini yaldızla süslemeye kalkışırlar. (böyle olmayan bir kavim gelmemiştir. ))

Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Mescidler Ve Cemaatlar Kitabı
Konu: Mescidleri Teşyîd Yükseltmek Bâbı
791-) - “... Enes bin Mâlik (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine göre. şöyle demiştir : (sallallahü aleyhi ve sellem)'in Medine'deki mescidinin yeri, Benî Neccâr kabilesine âit idi. Orada hurma ağaçları ve müşriklerin kabirleri bulunuyordu. Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem), o kabileye : yeri para mukabilinde bana veriniz. ) buyurdu. Onlar da: Bu yer için kat'iyyen para almayacağız, dediler. Enes (radıyallahü anh), demiştir ki: Bunun üzerine Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem), orada mescid yapmaya başladı. Sahâbiler de Ona (malzeme) veriyorlardı. Ve Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle diyordu: olun ki. gerçek hayat âhiret hayatıdır. (Allah'ım) Ensâr ve Muhacirlere mağfiret eyle.) Enes (radıyallahü anh) demiştir ki: (sallallahü aleyhi ve sellem), mescid yapmadan önce namazı vaktine eriştiği yerde kılardı. "

Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Mescidler Ve Cemaatlar Kitabı
Konu: Nerede. Mescidler Yapmak Caizdir, Bâbı
792-) - “... Osman bin Ebi'l-As (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine göre : (sallallahü aleyhi ve sellem), Tâif halkının putlarının yerini Tâif mescidi kılmasını kendisine emretmiştir. "

Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Mescidler Ve Cemaatlar Kitabı
Konu: Nerede. Mescidler Yapmak Caizdir, Bâbı
793-) - “... (Abdullah) İbn-i Ömer (radıyallahü ahüma)’den rivâyet edildiğine göre, içine insan terslerinin atıldığı bahçeler(de namaz kılınması) hükmü kendisine sorulmuş ve şöyle cevap vermiştir: bahçeler, defalarca sulandığı zaman içinde namaz kılabilirsiniz. ) İbn-i Ömer (radıyallahü anh), bu hadisi Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)'e refederek söylemiştir.

Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Mescidler Ve Cemaatlar Kitabı
Konu: Nerede. Mescidler Yapmak Caizdir, Bâbı
794-) - “... Ebû Saîd-i Hudrî (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine göre; Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu demiştir: ve hamamdan başka yer yüzünün hepsi mesciddir. ) " . . (Abdullah) bin Ömer (radıyallahü anhüma)'den fivâyet edildiğine göre şöyle demiştir : (sallallahü aleyhi ve sellem) yedi yerde namaz kılmaktan nehiy buyurmuştur: Çöplükte, mezbahada, kabristanda, yolun ortasında, hamamda, deve yataklarında ve Kabe (i Muazzama) damı üzerinde. " " ..... Ömer bin el-Hattab (radıyallahü anh)'den rivâyet edildiğine göre şöyle demiştir : Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) buyurdular ki: yer var. Oralarda namaz kılmak CÂİZ değildir: Beytullah'ın üstü, kabristan, çöplük, mezbaha, hamam, deve yatağı ve cadde.) "

Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Mescidler Ve Cemaatlar Kitabı
Konu: Namaz Kılmanın Mekruh Olduğu Yerler Bâbı
797-) - “... (Abdullah) İbn-i Ömer (radıyallahü anhüma)’dan rivâyet edildiğine göre: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu, dermiştir : şu şeyler yapılmamalıdır: Mescid yol edinilemez, orada silâh çekilip çıkarılamaz, orada yay'a kiriş bağlanıp salınamaz, orada ok atılamaz, içinden çiğ et geçirileni ez, orada had olarak kimse dövülemez, orada hiç kimsenin kısas cezası tatbik edilemez, orası çarşı edinilemez. ) "

Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Mescidler Ve Cemaatlar Kitabı
Konu: Mescidlerde Yapılması Mekruh Olan Şeyler
798-) - “... Amr bin Şuayb'ın dedesi (Abdullah bin Amr bin el-As) (radıyallahü anhüm)'dan rivâyet edildiğine göre şöyle demiştir : (sallallahü aleyhi ve sellem), mescidlerde satmaktan, satın almaktan ve karşılıklı şiirler okumaktan nehiy buyurmuştur. "

Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Mescidler Ve Cemaatlar Kitabı
Konu: Mescidlerde Yapılması Mekruh Olan Şeyler
799-) - “... Vasile bin el-Eskâ (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine göre Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu, demiştir: delilerinizi, satın almanızı, satışınızı, münakaşalarınızı, seslerinizi yükseltmeyi, had cezalarınızın infazını mescidlerinizden uzak tutun. Mescidlerinizin kapılarının yakınında abdest alma yerlerini ittihaz ediniz. Ve . Cuma günlerinde mescidlerinizi buhurla tütsüleyiniz. )

Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Mescidler Ve Cemaatlar Kitabı
Konu: Mescidlerde Yapılması Mekruh Olan Şeyler
800-) - “... İbn-i Ömer (radıyallahü anhüma)’dan rivâyet edildiğine göre şöyle söylemiştir : Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) hayattayken mescidde uyuyorduk. "

Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Mescidler Ve Cemaatlar Kitabı
Konu: Mescidde Uyumak Bâbı
801-) - “... Kays bin Tihfa (radıyallahü anh) Suffe Ashâbındandı. Kendisi söyle demiştir : (sallallahü aleyhi ve sellem) bize: ((Mescidden evime) Gidiniz.) buyurdu. Bunun üzerine biz, Âişe (radıyallahü anhâ)'nin odasına giderek yedik ve içtik. Sonra Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) bize: burada uyuyabilirsiniz. Dilerseniz mescide gidebilirsiniz. ) buyurdu. Kays bin Tıhfe: Biz de. Hayır mescide gideriz, dedik; demiştir. "

Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Mescidler Ve Cemaatlar Kitabı
Konu: Mescidde Uyumak Bâbı
802-) - “... Ebû Zerr-i Gifâri (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine göre şöyle söylemiştir : Ben : Yâ Resûlallah! Yeryüzünde ilk kurulan mescid hangisidir? diye sordum. Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) : (Mescidi Haram'dır. ) buyurdu. Ebû Zerr demiştir ki: Ben: Sonra hangisidir? diye sordum. Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) : (Sonra Mescidi Aksâ'dır. ) buyurdu. Ben : Bu iki mescid arasında ne kadar zaman vardır? diye sordum. O : (Kırk yıl. Sonra yer yüzü senin için namazgâhdır. Nerede namaz vakti sana gelirse orada kılıver. ) buyurdu. "

Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Mescidler Ve Cemaatlar Kitabı
Konu: Hangi Mescid İlk Olarak Kuruldu? Bâbı
803-) - “... Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’in kendilerine âit bir kuyudaki kovadan (mübarek ağzına) aldığı suyu yüzüne püskürttüğünü hatırlayan Mahmud bin er-Rabî' el-Ensârî (radıyallahü anh)’den, o da, Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) ile beraber Bedir savaşına katılan ve mensubu bulunduğu Benî Salim kabilesinin imamlığını yapagelen İtbân bin Mâlik es-Sâlimî (radıyallahü anh)’den rivâyet ettiğine göre İtbân (radıyallahü anh) şöyle söylemiştir : Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'in yanına gelerek : Resûlallah (sallallahü aleyhi ve sellem)! Gerçekten gözüm zayıfladı. (Yağmur yağdığı zaman) sel gelir de benimle kavmimin mescidi arasına girer ve onu geçmek bana meşakkat verir. Eğer be- bir adam, güzlerini kaybettikten . sonra Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) et de evimde benîm için bir mescid tâyîn et. Orada namaz kılarım, diye Onu evine davet etti. Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) de gelerek (dediğini) yaptı. "

Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Mescidler Ve Cemaatlar Kitabı
Konu: Evlerde Mescidler Edinme Bâbı
805-) - “... Enes bin Mâlik (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine göre şöyle demiştir: amcalarımdan birisi, Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) için yemek yaptı ve Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)’e: yemek yemeni ve namaz kılmanı arzuluyorum, dedi. Enes (radıyallahü anh) demiştir ki: Bunun üzerine Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) Onun evine geldi ve evde şu hasırlardan bir tane bulunuyordu. Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem), evin bir kenarını (hazırlamayı) emretti. Hemen orası süpürüldü ve hafifçe sulandı. Sonra Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) namaza durdu. Biz de Onunla beraber namaz kıldık. " Abdillah bin Mâce demiştir ki: Fahl: Siyahlaşmış haşirdir.

Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Mescidler Ve Cemaatlar Kitabı
Konu: Evlerde Mescidler Edinme Bâbı
806-) - “... Ebû Saîd-i Hudrî (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine göre Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu, demiştir : kim mescidde bulunması uygun olmayan bir şeyi oradan çıkarırsa, Allah onun için Cennette bir ev yapar.) "

Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Mescidler Ve Cemaatlar Kitabı
Konu: Mescidleri Temiz Tutmak Ve Güzel Kokularla Güzelleştirmek Bâbı