Sünen-i İbn Mâce Hadis Kitabı
3222-)
- “... Ebû Hüreyre (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine . göre : (sallallahü aleyhi ve sellem) bir adamın kurbanlık devesini sevk ettiğini, (kendisinin yaya olarak gittiğini) gördü. Bunun üzerine (adama) : bin), buyurdu. Adam: deve kurbanlıktır, (nasıl bineyim?) dedi. Resûl-i Ekrem (sallallahü aleyhi ve sellem) : olsun sana. deve'ye bin) buyurdu. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Hac Ve Umre İbâdeti Kitabı
Konu: Kurbanlık Olarak Haremi Şerife Yollanan Deve Ve Sığırlara Binme Nîn Meşruluğu Bâbı
3223-)
- “... Enes bin Mâlik (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine göre : (sallallahü aleyhi ve sellem)’in yanından kurbanlık bir deve geçirildi. Resûl-i Ekrem (sallallahü aleyhi ve sellem) (Deveyi götürene) : bin) buyurdu. Adam: deve kurbanlıktır, diye cevab verdi. Resûl-i Ekrem (sallallahü aleyhi ve sellem) : bin), buyurdu. demiştir ki: Sonra ben adamı devesine binmiş olduğu halde Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)'in beraberinde gördüm. Devenin boynunda bir papuç takılı idi. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Hac Ve Umre İbâdeti Kitabı
Konu: Kurbanlık Olarak Haremi Şerife Yollanan Deve Ve Sığırlara Binme Nîn Meşruluğu Bâbı
3224-)
- “... Züeyb el-Huzâî (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine göre : (sallallahü aleyhi ve sellem) kurbanlık develerini kendisiyle beraber (Mekke'ye) gönderiyor ve şöyle buyuruyordu: ölüm tehlikesiyle karşılanan ve öleceğinden korktuğun hayvan olduğu zaman, sen hemen onu boğazla ve (boynuna takılı) papuçu onun kanına batırdıktan sonra hörgücünün üstüne vur (ki Kurbanlık olduğu bilinsin). Ne sen ne de senin beraberindeki kafileden hiç bir kimse onun etinden bir şey yemeyin. )
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Hac Ve Umre İbâdeti Kitabı
Konu: Ölüm Tehlikesiyle Karşı Karşıya Kalan Kurbanlık Hayvan Hakkında Gelen Hadîsler Bâbı
3225-)
- “... Naciye el-Huzâî (Amr kendi rivâyetinde diyordu ki: Naciye, Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)'in kurbanlık develerine refâket eden idi.) (radıyallahü anh)’den; Şöyle demiştir: Yâ Resûlallah! Kurbanlık develerinden ölüm tehlikesiyle karşı karşıya kalana ne yapayım? dedim. Resûl-i Ekrem (sallallahü aleyhi ve sellem) : boğazla ve (boynuna takılı) papuçu kanına batırdıktan sonra hörgücünün üstüne vur (ki kurbanlık olduğu bilinsin). Ve onu halka bırak. Halk onu yesin) buyurdu. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Hac Ve Umre İbâdeti Kitabı
Konu: Ölüm Tehlikesiyle Karşı Karşıya Kalan Kurbanlık Hayvan Hakkında Gelen Hadîsler Bâbı
3226-)
- “... Alkama bin Nadla (radıyallahü anh)’den; şöyle demiştir: evlerine ancak sevâib (yani oturanların mülkü olmayıp ihtiyaç sahihlerine terkedilmiş olarak) denile geldiği halde Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem), Ebû Bekir ve Ömer (radıyallahü anhümâ) vefat ettiler. Kim (meskene) muhtaç ise (Mekke evlerinde) oturur ve kim muhtaç değil ise ihtiyâcı olanı (kirâsız olarak) oturtur"
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Hac Ve Umre İbâdeti Kitabı
Konu: Mekke Evlerini Kiraya Vermek
3228-)
- “... Safiyye bint-i Şeybe (radıyallahü anha)’dan; Şöyle demiştir: Mekke'nin fetih yılı Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)’in hutbesini (Ondan) dinledim. O, hutbesinde: insanlar! Allah gökleri ve yeri yarattığı gün şüphesiz, Mekke'yi haram kılmış (yani orada katıl ve her türlü saygısızlığı şiddetle yasaklamış)tır. Artık Mekke, kıyamete dek haramdır. (Şöyle ki:) Ağacı kesilmez, avı rahatsız edilmez ve lukatasını (yerde bulunan malı) münşid (ilânla tanıtıcılık eden) kişiden başkası (yerden) almaz) buyurdu. (radıyallahü anh) : İzhır (otu) müstesna, çünkü o evler ve kabirler içindir, dedi. (yani müstesna edilmesini diledi. ) Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) de: bu hükmün dışındadır) buyurdu. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Hac Ve Umre İbâdeti Kitabı
Konu: Mekkenin Fazileti Bâbı
3229-)
- “... Ayyaş bin Ebî Rebîa el-Mahzûmî (radıyallahü anh)'den rivâyet edildiğine göre; Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu, demiştir : ümmet, (hac ve umre şiarlarına) şu hürmeti hakkıyla yücelttikleri sürece hayırlı biçimde devam edecektir. Bu tazimi zayi ettikleri zaman helak olurlar. )
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Hac Ve Umre İbâdeti Kitabı
Konu: Mekkenin Fazileti Bâbı
3230-)
- “... Ebû Hüreyre (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine göre ; Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu, demiştir: yuvasına toplandığı gibi imân da Medine'ye toplanır. )
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Hac Ve Umre İbâdeti Kitabı
Konu: Medine-i Münevverenin Fazîleti
3231-)
- “... İbn-i Ömer (radıyallahü anhüma)’dan rivâyet edildiğine göre; Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu, demiştir : Medine'de (yerleşip ölünceye kadar orada oturmak suretiyle) ölebilirse yapsın (yani ölünceye kadar orada ikâmet etsin). Çünkü ben orada ölen kimse için şüphesiz şehâdet ederim (yani şefaat ederim). )
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Hac Ve Umre İbâdeti Kitabı
Konu: Medine-i Münevverenin Fazîleti
3232-)
- “... Ebû Hüreyre (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine göre; Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurmuştur: (Allahım İbrahim (Aleyhisselâm) senin dostun ve peygamberindir ve sen Mekke'yi İbrahim'in dileği üzerine şüphesiz haram (muhterem veya ağacını kesmeyi, avını rahatsız etmeyi ve lukatasını almayı, kıtali haram) kıldın. Allahım! Ben de senin kulun ve peygamberinim. Ben de Medine'nin şu iki lâbetin arasındaki sahayı şüphesiz (ayni şekilde) haram kılıyorum.
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Hac Ve Umre İbâdeti Kitabı
Konu: Medine-i Münevverenin Fazîleti
3233-)
- “... Ebû Hüreyre (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine göre; Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu, demiştir: Medine halkına bir kötülük etmek isterse, tuzun suda eridiği gibi Allah o kimseyi eritir (mahveder). )
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Hac Ve Umre İbâdeti Kitabı
Konu: Medine-i Münevverenin Fazîleti
3234-)
- “... Enes bin Mâlik (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine göre; Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurmuştur: şüphesiz bizi seven ve bizim sevdiğimiz bir dağdır ve cennet bahçelerinden bir bahçenin üstündedir. Ayr (dağı) da cehennem kapılarından bir kapının üzerindedir. )
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Hac Ve Umre İbâdeti Kitabı
Konu: Medine-i Münevverenin Fazîleti
3236-)
- “... İbn-i Abbâs (radıyallahü anhüma)'dan rivâyet edildiğine göre; Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu, demiştir: Ramazan ayına Mekke'de kavuşup orucunu tutar ve kolayına geldiği kadar gecesini ibâdetle ihya ederse, Allah, ona Mekke dışında yüzbin Ramazan ayı orucunu tutmak sevabını yazar ve Allah ona beher gün ve beher gece karşılığında bir köleyi âzadlama sevâbını yazar. Beher gün karşılığında Allah yolunda bir atın (düşmana) saldırısının sevabını yazar. Keza her gün bir hasene, her gece bir hasene yazar.) buyurmuştur.
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Hac Ve Umre İbâdeti Kitabı
Konu: Ramazan Ayı Orucunu Mekkede Tutmanın Fazileti
3237-)
- “... Dâvûd bin Aclân (radıyallahü anh)’den; Şöyle demiştir: yağmurlu bir zamanda Ebû Ikal’ın beraberinde Ka'be-i Mu-azzama'yı tavaf ettik. Tavafımızı bitirince İbrahim (Aleyhisselâm)'in makamının arkasına geldik. Sonra Ebû Ikal dedi ki: yağmurlu bir zamanda Enes bin Mâlik (radıyallahü anh) ile beraber Ka'be'yi tavaf ettim. Sonra tavafımızı bitirince Makamı îbrahim'e geldik ve iki rek'at namaz kıldık. Sonra Enes bize: İşi (yani tavafı) yenileyiniz, mağfiret olundunuz. Biz bir defa Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'in beraberinde yağmurlu bir zamanda tavaf etmiş durumda iken Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) bize böyle buyurdu, dedi. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Hac Ve Umre İbâdeti Kitabı
Konu: Yağmur Yağarken Kabeyi Tavaf Etmek
3238-)
- “... Ebû Saîd (radıyallahü anh)’den; Şöyle demiştir: (sallallahü aleyhi ve sellem) hac etti. Ashâbı da Medine'den Mekke'ye kadar yaya idiler. Resûl-i Ekrem (sallallahü aleyhi ve sellem) (onlara) : bizarlarınızı (yani peştemallarınızı) bellerinize bağlayınız), buyurdu ve bazen yavaş, bazen hızlı yürüdü (veya onların böyle yürümelerini emretti). "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Hac Ve Umre İbâdeti Kitabı
Konu: Yaya Olarak Hac Etmek
3239-)
- “... Enes bin Mâlik (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine göre : (sallallahü aleyhi ve sellem) Kurban bayramında iki boynuzlu, alaca iki aded koç kurban ederdi ve (kurbanları keseceği zaman) "Bismillah! vallahü ekber" derdi. And olsun ki ben O'nu, ayağını kurbanların (sağ) yanlarına basarak kendi eliyle keserken gördüm. '
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Kurban Kitabı
Konu: Resûlullah Sallallahü Aleyhi Ve Sellem İn Kurban Bayramı Günü Kestiği Kurbanlar Bâbı
3240-)
- “... Câbir bin Abdillah (radıyallahü anhüma)’dan; Şöyle demiştir: (sallallahü aleyhi ve sellem) bir Kurban bayramı günün iki aded koç kurban etti ve onları kıbleye yönelttiği zaman şöyle dedi: bütün dinlerden yüz çevirip İbrâhîm’in dîni (yani İslâmiyet) üzerinde olup müşriklerden olmadığım halde, gökleri ve yeri yaratan (Allah)'a şüphesiz tüm kalbimle yöneldim. Şüphesiz namazım, diğer bütün ibâdetlerim, hayatım (yani hayat boyunca işlediğim ameller) ve ölümüm (yani ölüm hâli yaklaşırken taşıyageldiğim imân ve amel) âlemlerin Rabbi olan Allah içindir. Hiçbir ortağı yoktur. Ben ancak bununla (yani tevhîd ve ihlâsla) emrolundum ve ben müslumanların ilkiyim. Allahım (bu kurban) senden (bana bir nimetidir ve Muhammed ile ümmeti (tarafın) dan sırf senin (rızan) içindir.) "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Kurban Kitabı
Konu: Resûlullah Sallallahü Aleyhi Ve Sellem İn Kurban Bayramı Günü Kestiği Kurbanlar Bâbı
3241-)
- “... Âişe ve Ebû Hüreyre (radıyallahü anhümâ)'dan; Şöyle demiştir: (sallallahü aleyhi ve sellem) Kurban bayramında kurban kesmek istediği zaman iri, semiz, çift boynuzlu, alaca ve taşakları burkulmuş iki aded koç alırdı. Bunlardan birisini Allah'ın birliğine şehâdetle, O'nun (yani Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)'in) elçiliğine şehâdet eden ümmeti yerine, diğerini de Hazret-i Muhammed ve Muhammed (sallallahü aleyhi ve sellem)'in âl'i yerine boğazlardı. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Kurban Kitabı
Konu: Resûlullah Sallallahü Aleyhi Ve Sellem İn Kurban Bayramı Günü Kestiği Kurbanlar Bâbı
3242-)
- “... Ebû Hüreyre (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine göre; Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurmuştur: (mâlî durumu kurban kesmeye müsâid) olup da Kurban bayramında kurban kesmeyen kimse bizim Mûsâlla'mıza (namaz kıldığımız yere) yaklaşmasın. ) ... ..... Mihnef bin Süleym (radıyallahü anh)’den; Şöyle demiştir: (Veda haccında) Arafat'ta Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)'in yanında duruyorduk. Şöyle buyurdu: insanlar! Şüphesiz, her yıl her ev halkı üzerinde bir udhiyye (Kurban bayramı günü kesilen kurban) ve bir atîre vardır. Atîre'nin ne olduğunu bilir misiniz? Atîre, halkın Recebiyye ismini verdikleri (kurban) dır. )
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Kurban Kitabı
Konu: Kurban Bayramında Kesilen Kurbanlar Vâcib Mi - Değil Mi
3246-)
- “... Âişe (radıyallahü anhâ)'dan rivâyet edildiğine göre; Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurmuştur : oğlu Kurban bayramı günü kan akıtmaktan fazla Allah (Azze ve Celle) katında sevimli hiç bir amel işlememiştir. Şüphesiz o (yani kesilen kurban), kıyamet günü boynuzları, tırnakları ve kıllarıyla gelir. Şüphesiz kurbanın kanı da yere düşmeden önce, Allah (Azze ve Celle) katında kabul olunur. Artık (sevabı böyle olunca), gönülleriniz kurban (kesmek sebebi) ile (sıkıntılı değil) hoş olsun. )
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Kurban Kitabı
Konu: Kurban Bayramında Kurban Kesmenin Sevabı
3247-)
- “... Zeyd bin Erkam (radıyallahü anh)’den; Şöyle demiştir: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'in ashâb'ı; Yâ Resûlallah! Şu udhiyyeler (yani bayramda kesilen kurbanlar) nedir? dediler. Resûl-i Ekrem (sallallahü aleyhi ve sellem) : (Babanız İbrahim'in sünnetidir) diye cevab verdi. Sahâbîler: Peki. Kurbanlarda bizim için ne (sevab) var? Yâ Resûlallah, dediler. Ekrem (sallallahü aleyhi ve sellem) : (Her kıla karşılık bir hasene var) buyurdu. Sahâbîler: Ya yün (Yani kesilen kurban koyun-kuzu olunca sevab nasıl)? dediler. Resûl-i Ekrem (sallallahü aleyhi ve sellem) : beher taneye karşılık bir hasene (var) dır) buyurdu. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Kurban Kitabı
Konu: Kurban Bayramında Kurban Kesmenin Sevabı
3251-)
- “... İbn-i Abbâs (radıyallahü anhümâ)’dan; Şöyle demiştir: bir yolculukta Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'in beraberinde idik. Kurban bayramı günü geldi. Devede on kişi ve sığırda yedi kişi olarak ortaklaştık (yani kurbanları böylece kestik). "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Kurban Kitabı
Konu: Deve Ve Sığır Kurban Olarak Kaç Kişi İçin Kifayet Eder, Bâbı
3252-)
- “... Câbir (bin Abdillah) (radıyallahü anhümâ)'dan; Şöyle demiştir : Hudeybiye (umresin) de Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'in beraberinde iken, deveyi yedi kişi adına ve sığırı yedi kişi adına (kurban olarak) kestik. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Kurban Kitabı
Konu: Deve Ve Sığır Kurban Olarak Kaç Kişi İçin Kifayet Eder, Bâbı
3253-)
- “... Ebû Hüreyre (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine göre: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) Veda haccında temettü eden (yani önce umre ve bundan sonra hac eden) zevceleri yerine aralarında (bölüşülmek üzere) bir sığır boğazladı. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Kurban Kitabı
Konu: Deve Ve Sığır Kurban Olarak Kaç Kişi İçin Kifayet Eder, Bâbı
3254-)
- “... İbn-i Abbâs (radıyallahü anhümâ)'dan, Şöyle demiştir: (sallallahü aleyhi ve sellem) hayatta iken develer azaldı. Bunun üzerine sahâbîlere sığır kesmelerini emretti. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Kurban Kitabı
Konu: Deve Ve Sığır Kurban Olarak Kaç Kişi İçin Kifayet Eder, Bâbı
3255-)
- “... Âişe (radıyallahü anhâ)'dan rivâyet edildiğine göre: (sallallahü aleyhi ve sellem), Veda haccında Muhammed (sallallahü aleyhi ve sellem)'in Âl'i (yani zevceleri) yerine tek bir sığır kurban etti. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Kurban Kitabı
Konu: Deve Ve Sığır Kurban Olarak Kaç Kişi İçin Kifayet Eder, Bâbı
3256-)
- “... İbn-i Abbâs (radıyallahü anhümâ)’dan rivâyet edildiğine göre bir adam Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)'e gelerek : boynumda bir deve (boğazlama borcu) var ve ben deve almak varlığına sahibim. Fakat deve bulamıyorum ki satın alayım, dedi. Bunun üzerine Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) ona yedi davar satın alıp boğazlamasını emretti. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Kurban Kitabı
Konu: Kaç Davar Bir Deve Yerine Kifayet Eder
3257-)
- “... Râfi' bin Hadîc (radıyallahü anh)’den; Şöyle demişdir: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'in beraberinde (Yemen'deki) Tihâme'nin Zü’l-Huleyfe (denilen yerin) de idik. O esnada (düşmana âit) bir sürü deve ve davarı ele geçirdik. Arkadaşlarımız (in bir kısmı) acele etti ve (ganimet malı olan) bu hayvanlar henüz taksim edilmeden önce (hayvanlardan boğazlayıp etini) çömleklerde pişirmeye başladık. Sonra Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem), yanımıza geldi de çömlekler O'nun emriyle ters çevrildi (yani içindekiler yere döküldü). Sonra (hayvanlar taksim edilirken) Resûl-i Ekrem deveyi on davara denk kıldı. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Kurban Kitabı
Konu: Kaç Davar Bir Deve Yerine Kifayet Eder
3259-)
- “... Ümmü Bilâl bint-i Hilâl'ın babası (radıyallahü anhümâ)’dan rivâyet edildiğine göre; Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurmuştur : nevinden ceza' (yani altı ayını doldurmuş ve bir yılını doldurandan farksız, kuvvetli kuzun) un bayram kurbanı olması caizdir. ) "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Kurban Kitabı
Konu: Bayramda Kurban Edilen Hayvanların Asgarî Yaş Haddinin Beyânı
3260-)
- “... Âsim bin Küleyb'in babası (Küleyb bin Şihâb) (radıyallahü anhümâ)'dan: Şöyle demiştir: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'in sahâbilerinden, Süleym oğullarından Müşâci' isimli bir zât ile beraber idik. (O esnada) davarlar az idi. Bunun üzerine Müşâci' bir adama emretti. Adam (da halka) şu duyuruyu yaptı: (sallallahü aleyhi ve sellem) : Seniyye'nin (yani iki yaşına basmış koyunun) yettiği şeye, ceza'ın (yani altı ayını doldurup bir yaşını tamamlayandan farksız görülen kuvvetli kuzunun) yettiğini buyuruyordu. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Kurban Kitabı
Konu: Bayramda Kurban Edilen Hayvanların Asgarî Yaş Haddinin Beyânı
3261-)
- “... Câbir (bin Abdillah) (radıyallahü anhümâ)'dan rivâyet edildiğine göre; Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu, demiştir; (kurban olarak) yalnız müsinne (yani yaşça büyük hayvanı) kesiniz. Meğer ki, (bulamamaktan dolayı) bunu kesmek size güç ola. O takdirde koyun nevinden cezaa (yani altı ayını doldurup bir yılını doldurandan farksız ve kuvvetli görülen kuzu) kesebilirsiniz. )
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Kurban Kitabı
Konu: Bayramda Kurban Edilen Hayvanların Asgarî Yaş Haddinin Beyânı
3262-)
- “... Ali (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine göre : (sallallahü aleyhi ve sellem), kulağının ön kısmı kesilen veya kulağının arka kısmı kesilen veya kulağı uzunlamasına yarılıp ikiye bölünen, ya da kulağı delinen veya burnu kesilen hayvanı bayramda kurban etmeyi yasaklamıştır. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Kurban Kitabı
Konu: Bayramda Kurban Edilmesi Yasak Olan Hayvanlar
3263-)
- “... Ali (radıyallahü anh)’den; Şöyle demiştir; (sallallahü aleyhi ve sellem), bize (kurban edeceğimiz) hayvanın gözüne ve kulağına iyice bakıp incelememizi (yani bu iki organda kusur bulunup bulunmadığını tetkik etmemizi) emretti. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Kurban Kitabı
Konu: Bayramda Kurban Edilmesi Yasak Olan Hayvanlar
3264-)
- “... Ubeyd bin Feyrûz (radıyallahü anh)’den; Şöyle demiştir: Berâ bin Âzib (radıyallahü anh)'a: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'in hoş görmediği veya yasakladığı kurbanlıkları bana anlat, dedim. Bunun üzerine Berâ, şöyle dedi: (sallallahü aleyhi ve sellem) eliyle (dört sayısını) şöyle işaret etti. Benim elim O'nun elinden kısadır ve şöyle buyurdu: hayvan vardır ki kurban olamaz: Bir gözünün görmediği apaçık belli tek gözlü hayvan, hastalığı besbelli hasta hayvan, topallığı açıkça görülen topal hayvan ve kemiklerinde ilik kalmamış de-decede zayıf olan hayvan. ) bin Feyrûz (Berâ'a) : Ben kurbanlık hayvanın kulağında bir eksiklik olmasından hoşlanmam, demiş. Berâ (da buna cevaben) : (kurbanlık olmasından) hoşlanmadığın (hayvan)ı bırak (yani kurban etmeyiverirsin). Fakat onu hiç kimseye yasaklama, demiştir. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Kurban Kitabı
Konu: Bayramda Kurban Edilmesi Yasak Olan Hayvanlar
3265-)
- “... Alî (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine göre: (sallallahü aleyhi ve sellem), boynuzunun veya kulağının yansından fazlası kesilmiş olan hayvanı kurban etmeyi yasaklamıştır. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Kurban Kitabı
Konu: Bayramda Kurban Edilmesi Yasak Olan Hayvanlar
3266-)
- “... Ebû Saîd-i Hudrî (radıyallahü anh)’den; Şöyle demiştir: Biz kurban etmek üzere bir koç satın aldık. Sonra kurt onun kuyruğundan (veya butundan) ya da kulağından bir parça kaptı. Biz durumu Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)'e sorduk. Resûl-i Ekrem (sallallahü aleyhi ve sellem), onu kurban etmemizi emretti. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Kurban Kitabı
Konu: Bir Kimse Kurban Niyetiyle Bir Hayvan Satın Alır Da Kurban Adamın Yanında Ayıplı Olur
3267-)
- “... Ata bin Yesâr (radıyallahü anh)’den; Şöyle demiştir: Ebû Eyyûb el-Ensâri (radıyallahü anh)'a: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem), hayatta iken sizde (sayı bakımından) bayram kurbanları nasıl idi? diye sordum. Ebû Eyyûb (radıyallahü anh) : (sallallahü aleyhi ve sellem), hayatta iken adam kendisi ve ev halkı için bir aded davarı bayramda kurban ederdi, (ve ondan) yiyerlerdi, yedirirlerdi. (O devirden) sonra halk (çok sayıda kurban kesmekle) iftihar etmeye başladı ve durum gördüğün hale dönüştü, dedi. " '..... Ebû Serîha (Huzeyfe bin Esîd) (radıyallahü anh)’den; Şöyle demiştir : sünneti bildikten sonra ev halkım beni (çok sayıda kurban kesmeye) zorladılar. Ev halkı bir davarı veya iki davarı bayramda kurban ederlerdi. Şimdi (bir veya iki davarı kurban etmekle yetinirsek) komşularımız bizi cimrilikle itham ederler. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Kurban Kitabı
Konu: Aile Ferdlerinin Tümü Yerine Bir Tane Davarı Koyun Veya Keçiyi Kurban Bayramında Kurban Edenin Bâbı
3269-)
- “... Ümmü Seleme (radıyallahü anhâ)'dan rivâyet edildiğine göre; Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurmuştur: ayının ilk on günü girip de biriniz bayramda kurban kesmek istediği zaman artık (kurbanını kesinceye kadar) kendi vücûdunun kıllarından ve derisinden hiç bir şeye dokunmasın. )
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Kurban Kitabı
Konu: Kurban Bayramında Kurban Kesmek İsteyen Kimse, Zilhicce Ayının İlk On Gününde Kıllarından Ve Tırnaklarından Bir Şey Almasın
3270-)
- “... Ümmü Seleme (radıyallahü anhâ)’dan rivâyet edildiğine göre; Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu, demiştir: kim Zilhicce ayının hilâlini görüp de bayramda kurban kesmek isterse artık (kurbanını kesinceye kadar) vücudundaki kıllara ve tırnaklara yaklaşmasın. )
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Kurban Kitabı
Konu: Kurban Bayramında Kurban Kesmek İsteyen Kimse, Zilhicce Ayının İlk On Gününde Kıllarından Ve Tırnaklarından Bir Şey Almasın
3271-)
- “... Enes bin Mâlik (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine göre : adam kurban bayramının ilk günü, yani bayram namazından önce kurban kesti. Sonra Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem), ona (kurban kesmeyi) iade etmesini (yani yeniden kurban kesmesini) emretti. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Kurban Kitabı
Konu: Bayram Namazından Önce Kurban Kesmenin Yasaklığı
3272-)
- “... Cündeb (bin Abdillah bin Süfyân) el-Becelî (radıyallahü anh)’den; Şöyle demiştir : Kurban bayramının ilk günü Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'in beraberinde idim. Bâzı kimseler kurbanlarını bayram namazından önce kestiler. Bunun üzerine Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu : kim kurbanını bayram namazından önce kesti ise kurbanını iade etsin (yani yeniden kurban kessin). Kim de henüz kesmemiş ise Bismillah diyerek kessin. )
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Kurban Kitabı
Konu: Bayram Namazından Önce Kurban Kesmenin Yasaklığı
3273-)
- “... Uveymir bin Eşkar (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine göre kendisi kurbanını bayram namazından önce kesmiş, sonra durumu Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)’e arzetmiş. Bunun üzerine Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) : kurban kes) buyurmuştur. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Kurban Kitabı
Konu: Bayram Namazından Önce Kurban Kesmenin Yasaklığı
3274-)
- “... Ebû Zeyd el-Ensârî (radıyallahü anh)'den; Şöyle demiştir: (sallallahü aleyhi ve sellem) Ensâr'ın evlerinden birinin yanından geçti de pişirilmekte olan et kokusunu duydu da bunun üzerine: boğazlayan adam kimdir?) diye sordu. Bizden bir adam Onun huzuruna çıkarak : Yâ Resûlallah. Çoluk çocuğuma ve komşularıma (et) yedireyim diye ben bayram namazını kılmadan önce kurbanımı boğazladım, dedi. Resûl-i Ekrem (sallallahü aleyhi ve sellem) de adama yeniden kurban kesmesini emretti. Adam da: başka ilâh olmayan Allah'a yemin ederim ki (kurban edeceğim başka hayvan) yoktur. Benim yanımda cezaa (yani yaşça küçük hayvan) veya kuzudan başkası yoktur, dedi. Resûl-i Ekrem (sallallahü aleyhi ve sellem) : boğazla, fakat cezaa, senden sonra hiç kimse için kifayet etmez (yani kurban olamaz.) buyurdu.
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Kurban Kitabı
Konu: Bayram Namazından Önce Kurban Kesmenin Yasaklığı
3275-)
- “... Enes bin Mâlik (radıyallahü anh)’den; Şöyle demiştir: olsun ki ben Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'i ayağını kurbanının (sağ) yanına basarak, kendi eliyle onu boğazlarken gördüm. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Kurban Kitabı
Konu: Kurbanını Kendi Eliyle Kesen Kimse Hakkında Gelen Hadîsleri Bâbı
3276-)
- “... Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’in müezzini Sa'd (bin Aiz el-Karaz) (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine göre : (sallallahü aleyhi ve sellem), kurbanını Zürayk oğulları yolu olan sokağın kenarında kendi eliyle, keskin bir bıçakla boğazladı. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Kurban Kitabı
Konu: Kurbanını Kendi Eliyle Kesen Kimse Hakkında Gelen Hadîsleri Bâbı
3277-)
- “... Alî bin Ebî Tâlib (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine göre: (sallallahü aleyhi ve sellem) kendisine. Haremi Şerife (Veda Haccında) sevkettiği bütün kurbanlarının etlerini, derilerini ve çullarını fakirlere dağıtmasını emretmiştir. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Kurban Kitabı
Konu: Bayramda Kesilen Kurbanların Derileri Bâbı
3278-)
- “... Câbir bin Abdillah (radıyallahü anhümâ)’dan rivâyet edildiğine göre : (sallallahü aleyhi ve sellem) kurban ettiği her deveden bir parça etin alınmasını emretti. (Toplanan) etler bir çömleğe konulup pişirildi. Sonra Resûl-i Ekrem (sallallahü aleyhi ve sellem) ve beraberindekiler etten yediler ve et suyundan içtiler. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Kurban Kitabı
Konu: Kurban Bayramında Kesilen Kurbanların Etlerinden Yemek
3279-)
- “... Âişe (radıyallahü anhâ)'dan rivâyet edildiğine göre: (sallallahü aleyhi ve sellem), halkın maddi sıkıntısı nedeniyle kurbanların etlerini (saklamayı) yasaklamış. Sonra (sıkıntı kalmayınca) kurban etleri (ni saklamak) hakkında ruhsat vermiştir. ..... Nübeyşe (bin Abdillah bin Amr) (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine göre; Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurmuştur : sizi üç günden fazla kurban etlerinden (yani saklayıp yemekten) menetmiştim. Bundan sonra yeyiniz ve saklayınız. )
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Kurban Kitabı
Konu: Kurbanların Etlerini Üç Günden Fazla Saklamak
3281-)
- “... İbn-i Ömer (radıyallahü anhümâ)'dan rivâyet edildiğine göre: (sallallahü aleyhi ve sellem), kurbanım Mûsâlla'da (yani bayram namazını kıldırdığı alanda) boğazlardı. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Kurban Kitabı
Konu: Kurbanı Mûsâllada Yani Bayram Namazı Kılınan Alanda Kesmek
3282-)
- “... Ümmü Kürz (radıyallahü anha)’dan: Şöyle demiştir: Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)'den şöyle buyurduğunu işittim: bebek için birbirine (yaşça) denk iki davar ve kız bebek için bir davar boğazlanır.) " '..... Âişe (radıyallahü anhâ)’dan; Şöyle demiştir: (sallallahü aleyhi ve sellem) bize, oğlan bebek için iki davarı ve kız bebek için bir davar akika olarak boğazlamamızı emretti. )
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Zebâih (yâni Boğazlanan ...
Konu: Akîka Bâbı