İmam Malik Muvatta Hadis Kitabı

1097-) İmâm-ı Mâlik'e: «Safa ile Merve arasında sa'y ederken karşılaştığı biriyle durup konuşan birinin durumu» sorulduğunda: «İyi bulmam» cevabını verdi.

Kaynak: İmam Malik Muvatta, Hac Kitabı
Konu: Say İle İlgili Çeşitli Rivâyetler
1098-) «Tavaf esnasında unuttuğu bir şeyi veya şüphelendiği bir şeyi Safa ile Merve arasında sa'yederken hatırlasa ne yapar?» sorusuna da şöyle cevap verir: «Sa'yini orada keser, gider tavafta eksik bıraktığını tam mutmain olarak yapar, iki rekât tavaf namazını kıldıktan sonra Safa ile Merve arasındaki sa'yine başlar.»

Kaynak: İmam Malik Muvatta, Hac Kitabı
Konu: Say İle İlgili Çeşitli Rivâyetler
1099-) Cabir b. Abdullah'tan: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem), Safa'dan indiği zaman normal adımlarla yürür, vadiye iner inmez çıkıncaya kadar hızlı hızlı yürürdü.

Kaynak: İmam Malik Muvatta, Hac Kitabı
Konu: Say İle İlgili Çeşitli Rivâyetler
1100-) Beytullah'ı tavaf etmeden bilmiyerek Safa ile Merve arasında sa'yeden kimseyle ilgili olarak İmâm-ı Mâlik şöyle der: Dönüp tavafını yapsın, sonra da sa'yini yapar. Şayet bunu bilmiyorsa, Mekke'den ayrılmışsa geri dönerek tavaf ve sa'yini yapar. Bu arada hanımı ile cinsi münasebette bulunmuşsa yine döner tavaf ve sa'yini yaparak umreden eksik bıraktıklarını tamamlar. Daha sonra ise yeniden bir umre yapması ve kurban kesmesi gerekir.

Kaynak: İmam Malik Muvatta, Hac Kitabı
Konu: Say İle İlgili Çeşitli Rivâyetler
1101-) Haris'in kızı Ümmül Fadl'dan: Kurban bayramının arefe günü ashap benim yanımda Hazret-i Peygamberin oruçlu olup olmadığı konusunda ihtilafa düştüler. Bazıları «oruçlu» dedi. Bazıları da «değil» dediler. Bunun üzerine ben Hazret-i Peygambere bir bardak süt gönderdim, devesinin yanında dikilirken onu içti. Buharî, Hacc, 25/88; Müslim, Sıyâm, 13/110

Kaynak: İmam Malik Muvatta, Hac Kitabı
Konu: Arefe Günü Oruç Tutulması
1102-) Kasım b. Muhammed'den: Mü'minlerin annesi Hazret-i Aişe arefe günü oruç tutardı. Onu arefe akşamı gördüm. İmam Arafattan dönerken, karanlık basmadan cemaatin arkasında iftarını açmak için şerbet istiyordu.

Kaynak: İmam Malik Muvatta, Hac Kitabı
Konu: Arefe Günü Oruç Tutulması
1103-) Süleyman b. Yesardan: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem), kurban bayramında oruç tutmayı yasakladı. Ebu Ömer'in dediğine göre, mürsel oluşunda Malik'e karşı itiraz yoktur

Kaynak: İmam Malik Muvatta, Hac Kitabı
Konu: Bayram Günleri Oruç Tutulması
1104-) İbn Şihab'dan: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem), Abdullah b. Huzafe'yi haccın Mina'da ifa edilen işlemlerinin yapıldığı gün gönderdi. O tavaf yaparken şöyle bağırıyordu: Bu günler yeme, içme ve Allahı zikretme günleridir.

Kaynak: İmam Malik Muvatta, Hac Kitabı
Konu: Bayram Günleri Oruç Tutulması
1105-) Ebû Hüreyre'den: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem), Ramazan ve Kurban bayramlarında oruç tutmayı yasaklamıştır. Müslim, Sıyâm, 13/139. Ayrıca bu hadis senedi ve metniyle, Sıyâm, 18/36'da da yer almıştır.

Kaynak: İmam Malik Muvatta, Hac Kitabı
Konu: Bayram Günleri Oruç Tutulması
1106-) Abdullah b. Amr b. As'dan: Babam Amr b. As’ın yanına vardım, yemek yiyordu. Beni de çağırdı. Oruçluyum» dedim. Bunun üzerine bana: Bugünler Resûlüllah'ın (sallallahü aleyhi ve sellem) bize oruç tutmayı yasaklayıp, oruçsuz geçirmemizi emrettiği günlerdir» karşılığını verdi. Ebu Davud, Savm, 14/50 Mâlik: «Bu günler teşrik günleridir.» dedi.

Kaynak: İmam Malik Muvatta, Hac Kitabı
Konu: Bayram Günleri Oruç Tutulması
1107-) Muhammed b. Amr b. Hazm'ın torunu Abdullah b. Ebî Bekr'den: Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) hac (veya umre için) Ebû Cehl b. Hişam'a ait bir deveyi kurbanlık olarak Kabe'ye gönderdi. Bu hadis, mürseldir. İbn Abbas'tan Rivâyet edilir. Ebu Davud, Hacc, 11/12.

Kaynak: İmam Malik Muvatta, Hac Kitabı
Konu: Kabeye Gönderilen Kurbanlıklar
1108-) Ebû Hüreyre'den: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) bir adamın Kabe'ye kurbanlık deve gönderdiğini gördü. Adama: Ona bin!» buyurdu. Adam: Ya Resûlallah! O Kabe için kurbanlıktır» karşılığını verince Hazret-i Peygamber, iki üç defa: Bin diyorum sana!» buyurdu. Buharî, Hacc, 25/103; Müslim, Hacc, 15/371. Ayrıca bkz. Şeybanî, 41?

Kaynak: İmam Malik Muvatta, Hac Kitabı
Konu: Kabeye Gönderilen Kurbanlıklar
1109-) Abdullah b. Dinar'dan: Abdullah b. Ömer'in hacda kurbanlıkları ikişer ikişer, umrede ise birer birer gönderdiğini gördüm. Yine Umre'de onun Halid b. Esîd'in evinde duran kurbanlığını kestiğini gördüm. Kendi evi de orada idi. Kurbanlığın boğazına kargıyı öyle bir vurduğunu gördüm ki ucu hayvanın omuzlan altından dışarı çıktı. Şeybanî, 406 b. Said'den: Ömer b. Abdülaziz hacda veya umrede (ravi şüphe ediyor) Kabe'ye bir deveyi kurbanlık olarak gönderdi.

Kaynak: İmam Malik Muvatta, Hac Kitabı
Konu: Kabeye Gönderilen Kurbanlıklar
1111-) Ebû Cafer el-Karî'den: Ebû Rebia el-Mahzumî'nin torunu Abdullah b. Ayyaş, Kabe'ye iki tane kurbanlık deve gönderdi. Bunlardan biri uzun boyunlu deve cinsindendi.

Kaynak: İmam Malik Muvatta, Hac Kitabı
Konu: Kabeye Gönderilen Kurbanlıklar
1112-) Nafî'den: Abdullah b. Ömer şöyle derdi: Deve yavruladığı zaman yavrusu da götürülüp beraber kesilir. Şayet yavrusunu taşımak için bir şey bulunmazsa, anasına yüklenir, beraber kesilir. Şeybanî, 413

Kaynak: İmam Malik Muvatta, Hac Kitabı
Konu: Kabeye Gönderilen Kurbanlıklar
1113-) Hişam b. Urve'den: Babam şöyle derdi: Şayet Kabe'ye götürdüğün kurbanlık deveye binmeye mecbur kalırsan onu yormadan bin, sütüne muhtaç kalırsan hayvanın yavrusu aç kalmayacak kadarını kullan. Onu kestiğin zaman yavrusunu da beraber kes. Şeybanî,411

Kaynak: İmam Malik Muvatta, Hac Kitabı
Konu: Kabeye Gönderilen Kurbanlıklar
1114-) Nafî'den: Abdullah b. Ömer, Medine'den Kabe'ye kurbanlık gönderirken, hayvana Zülhuleyfe'de kurban nişanı takar, sonra da keserek cini (işaret) yapardı. Nişan takma işlemi ile cini yapma işlemini aynı yerde kıbleye karşı çevirerek yapardı. Kurban nişanı olarak hayvanların boynuna bir şeyler asar, cini olarak da sol tarafını kesmek suretiyle kanatırdı. Daha sonra da herkesle beraber Arafat'ta vakfe yerine gidilirdi. Oradan dönerken yine kurbanlıklar beraberlerinde olurdu. Bayramın birinci günü sabahı Mina'ya gelince saçları kesmeden ve tıraş olmadan önce kurbanını keserdi. Abdullah kurbanlarını sıraya sokar, kıbleye karşı çevirir ve onları bizzat kendisi eliyle keserdi. Daha sonra kendisi yer, başkalarına da ikram ederdi. Şeybanî, 399

Kaynak: İmam Malik Muvatta, Hac Kitabı
Konu: Kabeye Gönderilecek Kurbanlığa Yapılacak İşler:
1115-) Nafî'den: Abdullah b. Ömer, Kabe'ye göndereceği kurbanlık devenin hörgücünü keserek cini (işaret) yaparken şöyle derdi: «Allah’ın ismiyle, Allah en büyüktür.»

Kaynak: İmam Malik Muvatta, Hac Kitabı
Konu: Kabeye Gönderilecek Kurbanlığa Yapılacak İşler:
1116-) Hedy'in (yani Kabe'ye gönderilen kurbanlık hayvanın) ne olduğu hakkında da şöyle derdi: Hedy, kurban nişanı takılıp, kan çıkartılarak nişan yapılan ve Arafat'ta vakfe esnasında orada bulundurulan hayvandır.

Kaynak: İmam Malik Muvatta, Hac Kitabı
Konu: Kabeye Gönderilecek Kurbanlığa Yapılacak İşler:
1117-) Abdullah b. Ömer, Kabe'ye göndereceği kurbanlık develere çeşitli çullar örter, sonra da bu çulları Kabe'ye göndererek Kabe'nin örtüsüne ilave ederdi.

Kaynak: İmam Malik Muvatta, Hac Kitabı
Konu: Kabeye Gönderilecek Kurbanlığa Yapılacak İşler:
1118-) İmâm-ı Mâlik, Abdullah b. Dinar'a: b. Ömer'in Kabe'ye göndereceği develer için yaptırıp sonra da Kabe'ye gönderdiği çullar ne oldu?» diye sordu. O da: Onlar sadaka olurdu» cevabını verdi. Şeybanî, 400

Kaynak: İmam Malik Muvatta, Hac Kitabı
Konu: Kabeye Gönderilecek Kurbanlığa Yapılacak İşler:
1119-) Nafî'den: Abdullah b. Ömer, Kabe'ye gönderilecek kurbanlıkların küçük olmamalarını söylerdi.

Kaynak: İmam Malik Muvatta, Hac Kitabı
Konu: Kabeye Gönderilecek Kurbanlığa Yapılacak İşler:
1120-) Abdullah b. Ömer, Mina'dan Arafat'a çıkıncaya kadar kurbanlık develerin çullarını üzerlerinden almazdı.

Kaynak: İmam Malik Muvatta, Hac Kitabı
Konu: Kabeye Gönderilecek Kurbanlığa Yapılacak İşler:
1121-) Hişam, babası Urve'nin şöyle dediğini naklediyor: «Yavrularım! Hiç biriniz şerefli dostlarınıza layık görmediğiniz hayvanları, Kabe'ye kurbanlık için göndermeyin. Çünkü Allah, şereflilerin en şereflisi ve en iyisine lâyık olandır.»

Kaynak: İmam Malik Muvatta, Hac Kitabı
Konu: Kabeye Gönderilecek Kurbanlığa Yapılacak İşler:
1122-) Hişam, babası Urve'den naklediyor: Resûlüllah'ın (sallallahü aleyhi ve sellem) Kabe'ye gidecek kurbanlığı gönderdiği zat Hazret-i Peygambere: Ya Resûlallah! Kurbanlık sakatlanırsa ne yapayım?» diye sordu. Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şu cevabı verdi: Sakatlanan her kurbanlığı kes, sonra kurbanlık nişanını da kanına karıştır, daha sonra da insanlara ver etini yesinler.» Ebu Davud, Hacc, 11/18; Tirmizî, Hacc, 7/71; İbn Mace, Hacc, 25/101. Ayrıca bkz. Şeybanî, 405

Kaynak: İmam Malik Muvatta, Hac Kitabı
Konu: Kabeye Gönderilecek Kurbanlığın Sakatlanması Veya Kaybolması
1123-) Saîd b. Müseyyeb'den: Nafile olarak Kabe'ye kurban gönderen bir kimsenin hayvanı sakatlanırsa onu derhal keser, etini insanlara dağıtır. Başka bir şey gerekmez. Ancak şayet etinden kendisi yer, başkalarına da yemelerini emrederse yeniden bir tane daha kesmesi gerekir.

Kaynak: İmam Malik Muvatta, Hac Kitabı
Konu: Kabeye Gönderilecek Kurbanlığın Sakatlanması Veya Kaybolması
1124-) Abdullah b. Abbas'tan da aynı mealde bir Rivâyet vardır. Şeybanî, 404

Kaynak: İmam Malik Muvatta, Hac Kitabı
Konu: Kabeye Gönderilecek Kurbanlığın Sakatlanması Veya Kaybolması
1125-) İbn Şihab'tan: Bir kimsenin ceza, adak veya temettü kurbanı olarak sevkettiği hayvan yolda ölürse, yerine bir daha göndermesi gerekir.

Kaynak: İmam Malik Muvatta, Hac Kitabı
Konu: Kabeye Gönderilecek Kurbanlığın Sakatlanması Veya Kaybolması
1126-) Abdullah b. Ömer'den: Kabe'ye kurbanlık hayvan gönderen kimsenin kurbanlığı kaybolsa ve ölse, gönderilen bu hayvan da adak dolayısiyle ise, yeniden bir tane daha göndermesi icabeder. Yok eğer nafile olarak gönderiyorsa, isterse yeniden bir tane daha gönderir, istemezse göndermez.

Kaynak: İmam Malik Muvatta, Hac Kitabı
Konu: Kabeye Gönderilecek Kurbanlığın Sakatlanması Veya Kaybolması
1127-) İmâm-ı Mâlik’ten: Alimlerin, «Bir cezadan dolayı ve hac ibadeti için Kabe'ye gönderilen kurbanlığın etinden sahibi yiyemez» dediklerini duydum.

Kaynak: İmam Malik Muvatta, Hac Kitabı
Konu: Kabeye Gönderilecek Kurbanlığın Sakatlanması Veya Kaybolması
1128-) İmâm-ı Mâlik'ten: Ömer b. Hattab, Ali b. Ebî Talip ve Ebû Hüreyre'ye: Hac için ihrama giren kimse, hanımıyla cinsî münasebette bulunması halinde ne yapar?» diye soruldu. Haccını ifâya devam eder, ancak ertesi sene tekrar bir hac yapması ve kurban kesmesi icap eder» diye cevap verdiler. Ayrıca Hazret-i Ali şunu da ilâve etti: Ertesi seneki hacda, haccı bitirinceye kadar karı-koca birbirine yaklaşmazlar.

Kaynak: İmam Malik Muvatta, Hac Kitabı
Konu: İhramlı İken Hanımı İle Cinsi Münasebette Bulunanın Cezası
1129-) Yahya b. Saîd, Saîd b. Müseyyeb'in «İhramlı iken hanımıyla cinsî münasebette bulunan kimse hakkında ne düşünüyorsunuz? Bu konuda seleften bize bir şey intikal etmedi» dediğini duydu. Ona cevaben İhramlı iken hanımıyla münasebette bulunan bir adam Medine'ye adam göndererek durumu sordurdu. Bazıları ertesi seneki hacca kadar karı-koca birbirlerinden ayrı dururlar, dediler.» deyince Saîd b. Müseyyeb şöyle dedi: «Hacca devam ederler, başladıkları bu haccı bitirdikten sonra memleketlerine dönerler. Şayet ertesi seneki hacca ömürleri vefa ederse yeniden haccedip kurban kesmeleri, ihrama girerken de geçen sene ihrama girdikleri yerden girmeleri ve hac işlemlerini yaptıkları sürece karı-koca birbirlerinden ayrı durmaları gerekir.» Mâlik'ten: Bu durumdaki karı kocanın her ikisininin de ayrı ayrı kurban kesmeleri gerekir.

Kaynak: İmam Malik Muvatta, Hac Kitabı
Konu: İhramlı İken Hanımı İle Cinsi Münasebette Bulunanın Cezası
1130-) Hacda Arafat'tan dönüş ile Cemreleri taşlama zamanı arasında geçen süre içinde hanımıyla cinsi münasebette bulunan kimse için İmâm-ı Mâlik der ki: Kabe'ye bir kurban göndermesi ve ertesi sene yeniden haccetmesi farzdır. Şayet bu münasebet Cemreleri taşladıktan sonra olmuşsa, o takdirde sadece umre yapıp kurban kesmesi icabeder, ertesi yıl tekrar haccetmez.»

Kaynak: İmam Malik Muvatta, Hac Kitabı
Konu: İhramlı İken Hanımı İle Cinsi Münasebette Bulunanın Cezası
1131-) İmâm-ı Mâlik'ten: Münasebet neticesi haccını veya umresini ifsat eden kimsenin, meni inzal olmasa bile haccında veya umresinde kurban kesmesi lâzımdır.

Kaynak: İmam Malik Muvatta, Hac Kitabı
Konu: İhramlı İken Hanımı İle Cinsi Münasebette Bulunanın Cezası
1132-) Karı koca arasında temas neticesi meni gelmişse, hac bozulur, fakat meni temastan değil de erkeğin bir şeyi hatırlamasından dolayı gelmişse bir şey gerekmez.

Kaynak: İmam Malik Muvatta, Hac Kitabı
Konu: İhramlı İken Hanımı İle Cinsi Münasebette Bulunanın Cezası
1133-) Bir adam karısını öper de meni gelmezse, öpme cezası olarak Kabe'ye bir kurbanlık gönderir.

Kaynak: İmam Malik Muvatta, Hac Kitabı
Konu: İhramlı İken Hanımı İle Cinsi Münasebette Bulunanın Cezası
1134-) Kadın hac veya umre için ihrama girmiş ve kendi isteğiyle kocası kendisiyle birkaç defa cinsî münasebette bulunmuşsa, ertesi sene tekrar hacca gitmesi ve Kabe'ye kurban göndermesi, şayet umre ihramında bu işi yapmışsa kazası umresi yapması ve bir de kurban kesmesi lâzımdır.

Kaynak: İmam Malik Muvatta, Hac Kitabı
Konu: İhramlı İken Hanımı İle Cinsi Münasebette Bulunanın Cezası
1135-) Süleyman b. Yesar'dan: Ebû Eyyüb el-Ensari hacca gitmek için yola çıktı. Mekke yolu üzerindeki Nazîye'ye gelince bineğini kaybetti. Bayram günü Ömer b. Hattab'ın huzuruna çıktı, olanları anlattı. Ömer (radıyallahü anh) ona: Umre yapan nasıl yaparsa, sen de öyle yap ve ihramdan çık. Ertesi sene hac zamanı gelince tekrar haccet ve kolayına gelenden bir de kurban kes» dedi.

Kaynak: İmam Malik Muvatta, Hac Kitabı
Konu: Hacca Yetişemeyenlerin Yapacağı İşler
1136-) Süleyman b. Yesar'dan: Hebbar b. Esved, bayramın birinci günü Ömer b. Hattab kurbanını keserken huzuruna çıktı: Mü'minlerin emiri! Günleri karıştırdık, biz bu gün arafe zannediyorduk» dedi. Ömer (radıyallahü anh) ona: Mekke'ye git, yanındakilerle beraber tavafınızı yapın. Şayet varsa kurbanınızı da kesin. Sonra tıraş olup veya saçlarınızı kısaltıp evinize dönünüz. Gelecek sene hac zamanı haccınızı ifa edip kurban kesiniz. Eğer kurbanlık bulamazsanız üç gün hac esnasında, yedi gün de hacdan dönünce oruç tutunuz» dedi.

Kaynak: İmam Malik Muvatta, Hac Kitabı
Konu: Hacca Yetişemeyenlerin Yapacağı İşler
1137-) İmâm-ı Mâlik'ten: Kıran haccı yapan bir kimse haccı ifa edemeden kaçırsa, ertesi sene tekrar kıran haccı yapması lâzımdır. Yine ertesi yıl kurbanları da çift keser, bunların biri kıran haccı için, diğeri ise geçen sene kaçırdığı hac içindir.

Kaynak: İmam Malik Muvatta, Hac Kitabı
Konu: Hacca Yetişemeyenlerin Yapacağı İşler
1138-) Abdullah b. Abbas'tan: Bana Mina'dan dönmeden hanımıyla cinsi münasebette bulunan bir adamın durumu soruldu. Kabe'ye bir dişi deve kurban göndermesini söyledim.

Kaynak: İmam Malik Muvatta, Hac Kitabı
Konu: Minadan Dönmeden Karısı İle Cinsi Münasebette Bulunmanın Cezası
1139-) İbn Abbas'ın azatlısı İkrime'den: Abdullah b. Abbas'tan başkası olacağım zannetmiyorum biri şöyle demişti: Ziyaret tavafinı yapmadan ailesiyle cinsî münasebette bulunan kimse umresini yeniler ve kurban keser.

Kaynak: İmam Malik Muvatta, Hac Kitabı
Konu: Minadan Dönmeden Karısı İle Cinsi Münasebette Bulunmanın Cezası
1140-) İmâm-ı Mâlik, Rebia b. Ebî Abdurrahman'ı, İkrime'nin İbn Abbas'tan naklettiği sözün aynısını söylerken işittiğini Rivâyet etmiştir. Mâlik bu konuda şöyle der: Bu mevzuda duyup en çok beğendiğim Rivâyetler bunlardır.

Kaynak: İmam Malik Muvatta, Hac Kitabı
Konu: Minadan Dönmeden Karısı İle Cinsi Münasebette Bulunmanın Cezası
1141-) İmâm-ı Mâlik'e, ziyaret tavafını unutarak Mekke'den ayrılıp memleketine dönen kimsenin durumu soruldu. Şu cevabı verdi: hanımıyle cinsî münasebette bulunmamışsa geri gelip ziyaret tavafını yapsın. Hanımıyla cinsi münasebette bulunmuşsa yine dönüp ziyaret tavafını yapsın, ayrıca umre yapıp kurban kessin. Kurbanlığını Mekke'de satın alıp orada kesmesi gerekmez, ancak umreye girdiği yerde yanında kurbanlığı yoksa Mekke'den satın alıp onu Hill'e çıkardıktan sonra Kabe'ye göndersin, daha sonra da keser.

Kaynak: İmam Malik Muvatta, Hac Kitabı
Konu: Minadan Dönmeden Karısı İle Cinsi Münasebette Bulunmanın Cezası
1142-) Ali b. Ebî Talib'den: Kabe'ye gönderilecek kurbanlıkların en kolay elde edileni koyundur. ;

Kaynak: İmam Malik Muvatta, Hac Kitabı
Konu: Kabeye Gönderilecek Kurbanlığın En Kolaya Geleni
1143-) Abdullah b. Abbas'tan: Hedy'in en kolay temin edilebilecek olanı koyundur.

Kaynak: İmam Malik Muvatta, Hac Kitabı
Konu: Kabeye Gönderilecek Kurbanlığın En Kolaya Geleni
1144-) İmâm-ı Mâlik de der ki: Bu konuda duyup en çok beğendiğim budur. Çünkü Allahü teâlâ kitabında şöyle buyurur: insanlar! İhramlı iken avı öldürmeyin. Sizden bile bile onu öldürene, ehli hayvanlardan öldürdüğü kadarına denk olduğuna içinizden iki adil kimsenin hükmedeceği, Kabe'ye ulaşacak bir kurbanı ödeme, yahut düşkünlere yemek yedirme şeklinde kefaret ya da yaptığının ağırlığını tatmak üzere bunlara denk oruç tutma vardır.» Maide, 5/95. «Kabe'ye ulaşacak kurbanın» koyun olduğuna hükmedilmiştir. Fakat ayet-i kerimede bu hedy olarak belirtiliyor. hedy olarak belirtilenin en kolay elde edilen kurbanlığın koyun olduğunda biz Medineliler de müttefikiz. konuda bir kimse nasıl şüphe edebilir? Deve veya sığır olduğuna hükmetmek mümkün, olmadığına göre buna koyun diye hükmedilebilir. Koyun değerinden az olursa, buna da oruç kefareti veya düşkünleri doyurma olarak hükmedilir.

Kaynak: İmam Malik Muvatta, Hac Kitabı
Konu: Kabeye Gönderilecek Kurbanlığın En Kolaya Geleni
1145-) Abdullah b. Ömer'den: Kabe'ye göndermek için en kolay elde edilebilecek kurbanlık, deve yahut da sığırdır.

Kaynak: İmam Malik Muvatta, Hac Kitabı
Konu: Kabeye Gönderilecek Kurbanlığın En Kolaya Geleni
1146-) Abdurrahman’ın kızı Amre'nin azatlısı Rukayye'den: Abdurrahman'ın kızı Anıre, Mekke'ye gitmek için yola çıktı. Mekke'ye Zilhiccenin sekizinci günü vardı. Ben de yanında idim. Tavaf ve sa'y yaptı, sonra da Mescidin avlusuna girerek bana: Yanında makas var mı?» dedi. « Hayır?» dedim. Öyleyse bul!» dedi. Bulup getirdim. Makasla başından saçlarını kısalttı. Bayramın birinci günü de bir koyunu kurban olarak kesti.

Kaynak: İmam Malik Muvatta, Hac Kitabı
Konu: Kabeye Gönderilecek Kurbanlığın En Kolaya Geleni
1147-) Sadaka b. Yesar el-Mekkî'den: Yemenli bir adam Abdullah b. Ömer'e geldi. Adam saçlarını örmüştü. «Ya Ebû Abdurrahman! Ben sadece umre yapmak için geldim!» dedi. Abdullah b. Ömer ona: Eğer ben yanında olsaydım veya bana sorsaydın, sana kıran haccı (aynı ihramla hac ve umre) yapmanı söylerdim.» deyince Yemenli: Oldu bir kere!» dedi. Abdullah b. Ömer: Öyleyse başındaki yüksekliği (saçlarını) kısalttır, sonra da Kabe'ye kurbanlık gönder.» deyince Iraklı bir kadın: Gönderilecek kurbanlık nedir, Ebû Abdurrahman?» dedi. Abdullah tekrar: Kurbanlık,» deyince kadın: Kurbanlığın bedeli nedir?» dedi. üzerine Abdullah b. Ömer: Şayet kesecek hiç bir şey bulamazsan, bir koyun kes. Bence bu, oruç tutmandan daha iyidir» dedi.

Kaynak: İmam Malik Muvatta, Hac Kitabı
Konu: Kabeye Gönderilecek Kurbanlıkla İlgili Çeşitli Rivâyetler