Sünen-i İbn Mâce Hadis Kitabı
983-)
- “... Abdullah (bin Mes'ud) (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine göre şöyle demiştir : biriniz (namazdan çıkarken) sağ tarafına dönmek mecburiyetinde olduğuna itikad ederek (bu yüzden) nefsinde şeytana bir hisse ayırmaya kalkışmasın. Çünkü ben. Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'i gördüm. Dönüşlerinin ekserisi sol tarafına idi. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Namazdan Dönmek Bâbı
984-)
- “... Amr bin Şuayb'ın dedesi (Abdullah bin Amr bin el-Âs) (radıyallahü anhüm)’dan rivâyet edildiğine göre şöyle demiştir : Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)'i namazdan çıktığında (bazen) sağ tarafına (bazen de) sol tarafına dönüp giderken gördüm. . "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Namazdan Dönmek Bâbı
985-)
- “... (Müminlerin annesi) Ümmü Seleme (radıyallahü anha)'den: Şöyle demiştir : (sallallahü aleyhi ve sellem) namazdan selâm verdiğinde selâmını tamamlayınca kadınlar hemen kalkar (evlerine giderler) di. Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) de kalkmazdan önce oturduğu yerde biraz beklerdi. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Namazdan Dönmek Bâbı
986-)
- “... Enes bin Mâlik (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine göre Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurmuştur : yemeği konduğu ve namaz (için) ikâmet edildiği zaman siz Önce yemek yeyiniz. )
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Yemek Konup Namaz İçin İkâmet Edildiği Zaman Hangisine Öncelik Verileceği Bâbı
987-)
- “... (Abdullah) bin Ömer (radıyallahü anhümâ)'dan rivâyet edildiğine göre Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu, demiştir : yemeği konduğu ve namaz (için) ikâmet edildiği zaman siz önce yemek yeyiniz. ) demiştir ki: Bu emre binâen bir akşam, İbn-i Ömer (radıyallahü anh) ikâmet sesini işittiği halde (namaza durmayıp önce) akşam yemeğini yedi. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Yemek Konup Namaz İçin İkâmet Edildiği Zaman Hangisine Öncelik Verileceği Bâbı
988-)
- “... Âişe (radıyallahü anhâ)'den rivâyet edildiğine göre Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu, demiştir : yemeği hazırlanmış olduğu ve namaz (için) ikâmet edildiği zaman önce yemek yeyiniz. )
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Yemek Konup Namaz İçin İkâmet Edildiği Zaman Hangisine Öncelik Verileceği Bâbı
989-)
- “... Ebü'l-Melih (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine göre şöyle demiştir : yağışlı bir gece (cemaatla namaz kılmak için evden) çıktım. Sonra (namazdan) dönünce evin kapısını açtırmak istedim. Babam (Üsâme bin Ümeyr) : Kim O? dedi. Ben : Ebü'l-Melih'dir, dedim. Babam: Vallahi iyi bilirim ki, Hudeybiye günü biz Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) ile beraber idik Ayakkabılarımızın altlarını ıslatmayan bir yağmur yağdı. Bunun üzerine Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'in müezzini (Namazınızı olduğunuz yerlerde kılınız!) diye bağırdı, dedi. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Yağışlı Gecede Cemâat A Gitmemek Bâbı
990-)
- “... (Abdullah) bin Ömer (radıyallahü anhümâ)'den rivâyet edildiğine göre şöyle söylemiştir : gecede veya rüzgârlı soğuk gecede Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'in müezzini: Olduğunuz yerlerde namaz kılınız, diye bağırırdı. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Yağışlı Gecede Cemâat A Gitmemek Bâbı
991-)
- “... (Abdullah) bin Abbâs (radıyallahü anhümâ)’dan rivâyet edildiğine göre şöyle demiştir : (sallallahü aleyhi ve sellem) yağışlı bir Cuma günü buyurdu ki: yerlerde namaz kılınız. ) "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Yağışlı Gecede Cemâat A Gitmemek Bâbı
992-)
- “... (Abdullah) bin Abbâs (radıyallahü anhümâ)'dan rivâyet edildiğine göre : yağışlı bir Cuma günü müezzine ezan okumasını emretti. Müezzin de Allahu ekber, Allahu ekber, eşhedü enlâilâhe illallah, eşhedü enne Muhammede'r-Resûlüllah..... , diyerek ezan okumaya başladı. Müezzin Eşhedü enne Muhammede'r-Resûlüllah dedikten sonra İbn-i Abbâs (radıyallahü anhümâ), müezzine: ale's-Salâh yerine) halka çağrıda bulun. Evlerinde namaz kılsınlar, dedi. Bunun üzerine halk İbn-i Abbâs (radıyallahü anh)'a: şu senin yaptığın?, dediler. Kendisi: (çok) hayırlı olan bir zat şüphesiz bunu yaptı. —Bununla Peygamber Efendimizi kasdetmiştir. — Sen halkı evlerinden çıkartıp dizlerine kadar çamura batmış olarak yanıma gelmelerini bana emrediyorsun" dedi. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Yağışlı Gecede Cemâat A Gitmemek Bâbı
993-)
- “... Mûsâ bin Talha'nın babası (Talha bin Ubeydillah) (radıyallahü anhümâ)’dan rivâyet edildiğine göre şöyle demiştir: namaza dururduk. (Bu esnada) hayvanlar da önümüzden geçerdi. Bu durum Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'e anlatıldı. Bunun üzerine O: önünde semerin arka kaşı gibi bir şey olsun. Artık önünden geçen ona zarar vermez. ) buyurdu. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Namaza Duranın Sütrest Bâbı
994-)
- “... (Abdullah) bin Ömer (radıyallahü anhümâ)'dan rivâyet edildiğine göre şöyle söylemiştir : (sallallahü aleyhi ve sellem) için seferde bir harbe çıkarılırdı. O, (namaz kılmak istediği zaman) harbeyi yere dikerek ona doğru namaz kılardı. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Namaza Duranın Sütrest Bâbı
995-)
- “... Âişe (radıyallahü anhâ)'den rivâyet edildiğine göre şöyle demiştir : (sallallahü aleyhi ve sellem)’in bir hasırı vardı. Gündüz yere serilirdi. Peygamber (Aleyhisselâm) geceleyin de o hasın hücre gibi yaparak ona doğru namaz kılardı. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Namaza Duranın Sütrest Bâbı
996-)
- “... Ebû Hüreyre (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine göre Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu, demiştir: namaza durmak istediği zaman (duvar gibi) bir şeye doğru dursun. Eğer bulamazsa yere bir asâ diksin. Şayet (bunu da) bulamazsa bir çizgi çizsin. Artık önünden geçen şeyler ona zarar vermez. ) hadîsi Ebü Dâvûd, Ahmed, İbn-i Hibbân ve Beyhaki de rivâyet etmişlerdir.
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Namaza Duranın Sütrest Bâbı
998-)
- “... Büsr bin Saîd (radıyallahü anhümâ)’dan rivâyet edildiğine göre Zeyd bin Hâlid (radıyallahü anh) (kendisini) Ebû Cüheym el-Ensârî (radıyallahü anh)’ın yanına göndererek : duran şahsın önünden geçen adam (ın girdiği günah) hakkında Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)'den ne işittin? diye sordurmuş. Ebû Cüheym (radıyallahü anh) de: Ben Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'den şöyle buyurduğunu işittim, demiştir: birisi, din kardeşi namaz kılarken onun önünden geçmesi sebebiyle kendisi için ne (kadar günah) bulunduğunu bilseydi, şüphesiz kırk (zaman) beklemesi (zahmeti), kendisinin geçmesinden (dolayı) yüklendiği günahtan) daha hayırlı olurdu. ) demiştir ki: Kırk yıl mı, kırk ay mı, kırk gün mü? bilmiyorum.
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Namaz Kılanın Önünden Geçmek Bâbı
999-)
- “... Ebû Hüreyre (radıyallahü anh)'den rivâyet edildiğine göre Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu, demiştir : hangi biriniz (din) kardeşi namazdayken önünden aykırı geçmekte ne kadar günahı yüklendiğini bilse, yüz yıl yerinde durması, attığı adımdan, şüphesiz daha hayırlı olur. )
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Namaz Kılanın Önünden Geçmek Bâbı
1001-)
- “... Ümmü's-Seleme (radıyallahü anhâ)'den; Şöyle demiştir: Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) Ümmü Seleme (radıyallahü anhâ)'nin odasında namaz kılıyordu. Abdullah veya Ömer bin Ebi Seleme (radıyallahü anhüm), Onun önünden geçmek istedi. (sallallahü aleyhi ve sellem) eliyle işaret etti. Çocuk da geri döndü. Biraz sonra Zeyneb bint-i Ümmi Seleme (radıyallahü anhümâ), (Onun önünden) geçmek istedi. Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) eliyle şöylece işaret etti. (Buna rağmen) Zeyneb (radıyallahü anhâ) (Onun önünden) geçti. Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) namazı bitirince: (muhalefet etmekte ve isyan hususunda) erkeklere galibtirler.) buyurdu."
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Namaz Kılanın Önünden Geçmekle Namazı Kesen Şeyler Bâbı
1002-)
- “... (Abdullah) bin Abbâs (radıyallahü anhümâ)’dan rivâyet edildiğine göre; Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu demiştir: kılanın önünden geçen) siyah köpek ve hayızlı kadın, namazı keser. )
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Namaz Kılanın Önünden Geçmekle Namazı Kesen Şeyler Bâbı
1003-)
- “... Ebû Hüreyre (radıyallahü anh)’den; Şöyle demiştir: Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) buyurdular ki: ((Namaz kılanın önünden geçen) kadın, köpek ve merkep, namazı keser. )
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Namaz Kılanın Önünden Geçmekle Namazı Kesen Şeyler Bâbı
1004-)
- “... Abdullah bin Muğaffel (radıyallahü anh)’den; Şöyle demiştir: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) buyurdular ki: kılanın önünden geçen). Kadın, köpek ve merkep namazı keser. )
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Namaz Kılanın Önünden Geçmekle Namazı Kesen Şeyler Bâbı
1005-)
- “... Ebû Zerr(-i Gifâri) (radıyallahü anh)’den: Şöyle demiştir: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) buyurdular ki: duran) Adamın önünde semerin arka kası kadar bir şey bulunmadığı zaman (onun önünden geçen) kadın, merkep ve siyah köpek namazı keser. ) Abdullah bin Sâmit) Demiştir ki: Ben: Yâ Ebû Zerr! Siyah köpeğin kırmızı köpekten farkı nedir? diye sordum. . Ebû Zerr: Sen bana sorduğun gibi, ben de Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'e sordum da; bunun üzerine O: köpek şeytandır. ) buyurdu. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Namaz Kılanın Önünden Geçmekle Namazı Kesen Şeyler Bâbı
1006-)
- “... Hasan el-Ureni (radıyallahü anh)'den rivâyet edildiğine göre şöyle demiştir : kılanın önünden geçmekle namazı kesen şeyler Abdullah bin Abbâs (radıyallahü anhümâ)'ın yanında anlatıldı. (Konuşmacılar) köpek merkep, ve kadını zikrettiler. Bunun üzerine İbn-i Abbâs (radıyallahü anhümâ) : Oğlak hakkında ne dersiniz? Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) bir gün (imam olarak) namaz kılıyordu. Bir oğlak giderek Onun önünden geçmeye çalıştı. Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) (geçmesine mâni olmak için) ondan önce kıble tarafına gitti (geçiş yerini daralttı) dedi. " . . . Ebû Saîd-i Hudrî (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine göre; Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu, demiştir: birisi namaza durmak istediğinde bir sütreye doğru durup namaz kılsın, sütreye yakın dursun ve önünden hiç bir kimseyi geçirmesin. Eğer bir kimse (buna rağmen) gelerek geçmeye çalışırsa onunla mukatele etsin. (Onu şiddetle def etsin). Çünkü o ancak bir şeytandır. )
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Gücün Yettiği Kadar Geçeni Defet Bâbı
1008-)
- “... Abdullah bin Ömer (radıyallahü anhümâ)'den rivâyet edildiğine göre; Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu demiştir: namaz kılarken önünden her hangi bir kimseyi geçirmesin. Eğer geçmek isteyen kişi geçmemezlikten imtina ederse namazdaki adam onunla mukatele etsin. Çünkü geçmek isteyenin arkadaşı şeytan onun beraberindedir. )
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Gücün Yettiği Kadar Geçeni Defet Bâbı
1009-)
- “... Âişe (radıyallahü anha)’den rivâyet edildiğine göre şöyle demiştir : (sallallahü aleyhi ve sellem) geceleyin namaz kılardı. Ben de kendisi ile kıble arasında cenaze gibi aykırı uzanmış bulunurdum. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Kendisi İle Kıble Arasında Bir Şey Varken Namaz Kılanın Bâbı
1010-)
... Ümmü Seleme (radıyallahü anh)'den rivâyet edildiğine göre: yatağının Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’in secde ettiği yerin hizasında olduğunu söylemiştir. " Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)'in zevcesi Meymûne (radıyallahü anhâ)’den rivâyet edildiğine göre şöyle demiştir : (sallallahü aleyhi ve sellem) namaz kılardı. Ben de Onun hizasında bulunurdum. Secde ettiği zaman çok defa elbisesi bana dokunurdu. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Kendisi İle Kıble Arasında Bir Şey Varken Namaz Kılanın Bâbı
1012-)
- “... Abdullah bin Abbâs (radıyallahü anhüma)'dan rivâyet ğine göre şöyle demiştir : (sallallahü aleyhi ve sellem) konuşan ve uyuyan kimsenin arkasında namaz kılmayı yasaklamıştır. )
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Kendisi İle Kıble Arasında Bir Şey Varken Namaz Kılanın Bâbı
1013-)
- “... Ebû Hüreyre (radıyallahü anh)’den; Şöyle demiştir : (sallallahü aleyhi ve sellem), imamdan önce rüku’ ve secde etmememizi bize öğretirdi ve : tekbir aldığı zaman siz de tekbir alınız ve secde ettiği zaman siz de secde ediniz.) buyururdu. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: İmamdan Önce Rüku Ve Secde Etmekten Nehiy Bâbı
1014-)
- “... Ebû Hüreyre (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine göre; Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem), şöyle buyurdu, demiştir: imamdan önce kaldıran kişi Allah'ın onun basını eşek basına çevirmesinden korkmaz mı?)
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: İmamdan Önce Rüku Ve Secde Etmekten Nehiy Bâbı
1015-)
- “... Ebû Mûsâ (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine göre: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu, demiştir : hakikaten yaşlandım. Onun için ben rüku’ ettiğim zaman siz de rüku' ediniz ve ben secde ettiğim zaman siz de secde ediniz. Benden önce ne rükua ne de secdeye gidene rastlamıyayim. )
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: İmamdan Önce Rüku Ve Secde Etmekten Nehiy Bâbı
1016-)
- “... Muâviye bin Ebî Süfyân (radıyallahü anhümâ)’dan rivâyet edildiğine göre; Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu demiştir : " önce rükû' ve secde etmeye kalkışmayınız. (Çünkü sizden önce) rükû ettiğimde sizi geçtiğim süre ne ise, rükû'dan kalktığım zaman zarfında siz onun (ikmali) ile bana yetişmiş olursunuz ve (sizden önce) secde ettiğimde sizi geçtiğim süre ne ise secdeden kalktığım zaman zarfında siz onun (ikmali) ile bana yetişmiş olursunuz. Ben hakikatan yaşlandım.) "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: İmamdan Önce Rüku Ve Secde Etmekten Nehiy Bâbı
1019-)
- “... Ebû Hüreyre (radıyallahü anh)’den; Şöyle demiştir: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem), kişinin, namazda ağzını (bir şeyle) örtmesini yasaklamıştır. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Namazda Yapılması Mekruh Olan Şeyler Bâbı
1020-)
- “... Kâ'b bin Ücra (radıyallahü anh)'den rivâyet edildiğine göre: (sallallahü aleyhi ve sellem) bir adamı namazda ellerinin parmaklarını birbirisinin arasına geçirmiş olduğu halde gördü ve Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) onun parmaklarım birbirinden ayırdı. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Namazda Yapılması Mekruh Olan Şeyler Bâbı
1021-)
- “... Ebû Hüreyre (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine göre Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu, demiştir : esniyeceği zaman elini ağzının üstüne koysun ve (Haaa diyerek) bağırmasın. Çünkü şeytan, onun bağırmasından dolayı güler. )
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Namazda Yapılması Mekruh Olan Şeyler Bâbı
1022-)
- “... Adîyy bin Sâbit'in dedesi (radıyallahü anhüm)'den rivâyet edildiğine göre; Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurmuştur: iken tükürmek, sümkürmek, hayız hâline girmek ve uyuklamak şeytandandır. )
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Namazda Yapılması Mekruh Olan Şeyler Bâbı
1023-)
- “... Abdullah bin Amr (bin el-As) (radıyallahü anhüma)'dan rivâyet edildiğine göre; Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu, demiştir : kişi vardır ki; hiç bir namazı makbul değildir: Bir kavim, imamlığından hoşlanmadığı halde onlara imamlık eden adam, namaza hep arkasından (yani vakti kaçırdıktan sonra) gelen adam ve azat edilmiş olan şahsı köle olarak kullanan adam. )
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Bir Kavim, İmamlığından Hoşlanmadığı Halde Onlara İmamlık Edenin Bâbı
1024-)
- “... (Abdullah) bin Abbâs (radıyallahü anhümâ)’dan rivâyet edildiğine göre: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu, demiştir: kişi vardır ki namazları başlarından bir karış yükselemez; Bir kavim, imamlığından hoşlanmadığı halde onlara imamlık eden adam, kocası kendisine kızgın olduğu halde geceleyen kadın ve birbirine küs duran iki kardeş.) "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Bir Kavim, İmamlığından Hoşlanmadığı Halde Onlara İmamlık Edenin Bâbı
1025-)
- “... Ebû Mûse'l-Eş'arî (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine göre; Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu, demiştir: kişi ve yukarısı (fazlası) bir cemâattir.) "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: İki Kişi Bir Cemâattir Bâbı
1026-)
- “... (Abdullah) bin Abbâs (radıyallahü anhüma)’dan; Şöyle demiştir: bir gece teyzem Meymûne (Efendimizin hanımı) (radıyallahü anhâ)'nın yanında (= odasında) yattım. Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) (bir süre yattıktan sonra) kalkıp gece namazını kılmaya başladı. Ben de Onun sol tarafında namaza durdum. Bunun Üzerine O benim elimden tutup sağ tarafına (çekerek) durdurdu. " '..... Câbir bin Abdillah (radıyallahü anhümâ)’dan rivâyet edildiğine göre şöyle söylemiştir : (sallallahü aleyhi ve sellem), akşam namazını (n farzını) kılıyordu. Ben gelip O'nun solunda namaza durdum. O, beni (çekerek) sağ tarafına durdurdu. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: İki Kişi Bir Cemâattir Bâbı
1028-)
- “... Enes (bin Mâlik) (radıyallahü anh)'den rivâyet edildiğine göre şöyle demiştir : (sallallahü aleyhi ve sellem), akrabasından bir kadına ve bana namaz kıldırdı. (Namaza durulacağı zaman) beni sağ tarafında durdurdu. Kadın da bizim arkamızda namaza durdu. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: İki Kişi Bir Cemâattir Bâbı
1029-)
- “... Ebû Mes'ud el-Ensârî (radıyallahü anh)’den; Şöyle demiştir: Namaz (a durduğumuz) da (Saffın düzgünlüğünü bilmek için) Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) omuzlarımızı ellerdi ve: karışık durmayınız ki kalbleriniz de karmakarışık olmasın. Sizden en akıllı olanlar (namazda) bana yakın dursun. Sonra (akıllılık bakımından) onlara yakın olanlar dursunlar. Daha sonra, oldukça onlara yakın olanlar dursun. ) buyururdu. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: İmama Yakın Durması Müstahab Olanları Beyân Bâbı
1030-)
- “... Enes (bin Mâlik) (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine göre şöyle demiştir: (sallallahü aleyhi ve sellem), muhacirlerin ve Ensarın, (namaz hükümlerini) kendisinden almaları için (namazda) zâtına yakın durmalarından hoşlanırdı. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: İmama Yakın Durması Müstahab Olanları Beyân Bâbı
1031-)
- “... Ebû Saîd(-i Hudrî) (radıyallahü anh)'den rivâyet edildiğine göre şöyle demiştir ; (sallallahü aleyhi ve sellem), Ashâbında bir gerileme (= Ön safta durmaktan kaçınma) gördü ve onlara: geliniz ve bana uyunuz. Sizden sonrakiler de size uysunlar. (Ön saftan) geri durmaya devam eden bir kavmi nihayet Allah geriletir. )
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: İmama Yakın Durması Müstahab Olanları Beyân Bâbı
1032-)
- “... Mâlik bin el-Huveyris (radıyallahü anh)'den; Şöyle söylemiştir : bir arkadaşımla beraber Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)’in yanına vardık. Geri dönmek istediğimiz zaman O, bize : vakti olunca ezan okuyunuz, ikamet ediniz ve (yavaşça) büyük olanınız size namaz kıldırsın. ) buyurdu. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: İmamlığa Öncelikle Hakkı Olanın Bâbı
1033-)
- “... Ebû Mes'ud (el-Bedrî) (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine göre şöyle demiştir : Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) buyurdu ki: (Allah'ın kitabını en çok bilen kişi kavmine imamlık eder. (= etsin) Eğer onların Kur'an bilgisi eşit ise (Mekke'den Medine'ye) önce hicret eden imamlık etsin. Şayet hicretleri beraber ise yaşça büyük olanı imamlık etsin. Evinde ve hükmü altındaki yerde adama imamlık edilmesin. Oturması için evinde kendisine tahsis edilmiş olan yerinde de oturulmasın. Ancak onun izni ile (bu işler) olur. )
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: İmamlığa Öncelikle Hakkı Olanın Bâbı
1034-)
- “... Ebû Hazmı (radıyallahü anh)'den rivâyet edildiğine göre şöyle demiştir : bin Sa'd-i Sâidî (radıyallahü anh) kavminin gençlerini namaz kıldırmak için öne geçirirdi. Kendisine : yüce bir kıdemin bulunduğu halde sen (niçin böyle) yapıyorsun? (Kendin namaz kıldırmıyorsun) denildi. O şöyle dedi: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'i şöyle buyururken işittim : zâmin (kefil)dir. Eğer namazı iyi kıldırırsa sevap hem onadır hem cemaatadır. Şayet fena kıldırırsa vebali onadır. Yani cemaata değildir. )
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Bab
1035-)
- “... Haraşa kardeşi Selâmet binti’l-Hür (radıyallahü anhâ)'den rivâyet edildiğine göre şöyle demiştir : Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)'i şöyle buyururken işittim: üzerine öyle bir zaman gelecek ki ayakta bîr saat bekliyecekler de onlara namaz kıldıracak bir imam bulamıyacaklardır. )
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Bab
1036-)
- “... Ebû Ali el-Hemedânî (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine göre: vapurla yolculuğa çıkmış, vapurda Ukbe bin Âmir el-Cüheni (radıyallahü anh) da varmış. (Ebû Ali şöyle der) : namazlardan birisinin vakti oldu. Biz Ukbe (radıyallahü anh)’den bize namaz kıldırmasını istedik ve : Şüphesiz imamlık hepimizden fazla senin hakkındır, sen Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'ın sohbeti ile müşerref olmuş bir sahâbîsin, dedik. Ama o bundan imtina etti ve şöyle dedi: Ben Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’den şöyle buyururken işittim: insanlara namaz kıldırır da isabetli (— eksiksiz) kildırırsa namaz (in sevabı) hem onadır, hem cemaatadır. Ve kim şu namazdan bir şey eksiltirse vebal onun üzerinedir. Cemâatin üzerinde değildir.) "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Bab
1038-)
- “... Enes bin Mâlik (radıyallahü anh)’den: Şöyle demiştir: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem), namazı kısa ve tam olarak kıldırırdı. "
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Bir Kavme İmamlık Eden Kişi Namazı Hafif Kıldırsın Bâbı
1039-)
- “... Câbir (bin Abdillâh el-Ensârî) (radıyallahü anhüma)'den; Şöyle demiştir : bin Cebel el-Ensârî (radıyallahü anh) arkadaşlarına yatsı namazını kıldırdı. Namazı bir hayli uzattı. Bu sebeple cemaatımızdan bir adam ayrıldı ve namazı yalnız kıldı. Muaz (radıyallahü anh)’a durum bildirilince, Muaz: O, münafıktır, dedi. Adama bu söz ulaşınca Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’in huzuruna girerek, aleyhinde Muaz (radıyallahü anh)’ın söylediği sözü nakletti. Bunun üzerine Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem), Muaz (radıyallahü anh)'a: Muâz! Sen Fettan mı olmak istiyorsun? Halka namaz kıldırdığın zaman Eş-Şems, El-A'la, El-Leyl ve el-Alak sûreleri ile kıldır. ) buyurdu. " ..... Osman bin ebi'l-As (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine göre şöyle demiştir : (sallallahü aleyhi ve sellem) beni Taife vali olarak görevlendirdiği zaman bana yaptığı son tavsiye ve emir şu idi: Buyurdu ki: Osman! Namazı hafif kıldır ve halkın hepsini, içlerindeki en zayıf adama göre hesapla. Çünkü şüphesiz onların içinde büyük, küçük, hasta, (evi) uzak ve iş-güç sahibi olanlar vardır. )
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Bir Kavme İmamlık Eden Kişi Namazı Hafif Kıldırsın Bâbı
1041-)
- “... Osman bin Ebi'l-As (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine göre şöyle demiştir: (sallallahü aleyhi ve sellem)’in bana buyurduğu son sözü budur: bir kavme namaz kıldırdığın zaman hafif kıldır. )
Kaynak: Sünen-i İbn Mâce, Namazı Lâyıkı Veçhile Eda
...
Konu: Bir Kavme İmamlık Eden Kişi Namazı Hafif Kıldırsın Bâbı