Sünen-i Tirmizî Hadis Kitabı

1913-) Sâlim (radıyallahü anh)’in babasından rivâyete göre, Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurmuştur: “Biriniz yiyeceğinde sağ eliyle yesin içeceğinde de sağ eliyle içsin. Çünkü şeytan sol eliyle yer içer.” (Ebû Dâvûd, Etıme: 19; İbn Mâce: Etıme: 8)

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 1: Yiyecek Bölümleri
Konu: Sol El İle Yemek İçmek Yasaklanmıştır
1914-) Ebû Hüreyre (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurmuştur: “Sizden biri yemek yediğinde parmaklarını yalasın çünkü bereketin yiyeceklerin hangi parçasında olduğunu bilemezsiniz.” (Müslim, Eşribe: 18) Bu konuda Câbir, Ka’b b. Mâlik ve Enes’den de hadis rivâyet edilmiştir. Bu hadis hasen garibtir. Bu şekliyle sadece Süheyl’in rivâyetiyle bilmekteyiz. bu hadis hakkında sordum. Dedi ki: Abdulaziz’in muhtelif hadislerinden olup sadece bu hadisiyle bilinir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 1: Yiyecek Bölümleri
Konu: Yemekten Sonra Parmakları Yalamak Gereği
1915-) Câbir (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurmuştur: “Biriniz bir şey yerken bir parçası yere düşerse, onu alıp üzerindeki bulaşanı giderip yesin şeytana bırakmasın.” (İbn Mâce: Etıme: 13) Bu konuda Enes’den de hadis rivâyet edilmiştir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 1: Yiyecek Bölümleri
Konu: Yere Düşen Lokma Ve Yiyecek Parçaları Ne Yapılmalı?
1916-) Enes (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) yemeğini yedikten sonra yemek yediği üç parmağını yalardı ve şöyle buyururdu. Birinizin yiyeceğinden bir parçası yere düşerse düşen parçadan toz toprak ne varsa onu giderip o parçayı yesin o parçayı şeytana bırakmasın. Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem), yemek kaplarını tertemiz etmemizi bize emreder ve şöyle buyururdu: “Yemeğinizin hangi parçasında bereketin olduğunu bilemezsiniz.” (İbn Mâce, Etıme: 13) Bu hadis hasen garib sahihtir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 1: Yiyecek Bölümleri
Konu: Yere Düşen Lokma Ve Yiyecek Parçaları Ne Yapılmalı?
1917-) Ebû’l Yemân el Mualla b. Râşid (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Sinan b. Seleme’nin çocuk doğuran cariyesi ninem Ümmü Âsım’dan rivâyet ederek şöyle dedi: Nübeyşetül Hayr bize geldi biz bir tabakta yemek yiyorduk, bunun üzerine Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’in şöyle buyurduğunu bize aktardı: “Her kim bir kapta yemek yer ve o kabı da tertemiz hale getirirse o tabak kendisi için istiğfar eder yani o kimsenin günahlarının bağışlanmasını ister.” (Ebû Dâvûd, Etıme: 17) Bu hadis garib olup bu hadisi sadece Mualla b. Râşid’in rivâyetiyle bilmekteyiz. Yezîd b. Harun ve hadis imamlarından pek çok kimse bu hadisi Mualla b. Râşid’den rivâyet etmişlerdir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 1: Yiyecek Bölümleri
Konu: Yere Düşen Lokma Ve Yiyecek Parçaları Ne Yapılmalı?
1918-) İbn Abbâs (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu: “Bereket yemeğin ortasına iner dolayısıyla siz yemeği ortasından değil kenarlarından yeyin.” (Ebû Dâvûd, Etıme: 17) Bu hadis hasen sahihtir. Bu hadis sadece A’ta b. Sâib’in rivâyetiyle bilinmektedir. Şu’be ve Sevrî’de bu hadisi A’ta b. Sâib’den rivâyet etmişlerdir. konuda İbn Ömer’den de hadis rivâyet edilmiştir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 1: Yiyecek Bölümleri
Konu: Tabağın Ortasından Yememeli
1919-) Câbir (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdular: “Her kim şundan ilk önce sarımsak dedi sonra sarımsak soğan ve pırasa dedi, mescidlerimize yaklaşmasın.” (Ebû Dâvûd, Etıme: 40) Bu hadis hasen sahihtir. Bu konuda Ömer, Ebû Eyyûb, Ebû Hüreyre, Ebû Saîd, Câbir b. Semure, Kurre b. İyas el Müzenî ve İbn Ömer’den de hadis rivâyet edilmiştir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 1: Yiyecek Bölümleri
Konu: Soğan Ve Sarımsak Yiyen Mescidlerden Uzak Durmalı
1920-) Câbir b. Semure (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem), Medîne’ye hicret ettiğinde Ebû Eyyûb’un evine misafir oldu. Yemek yediği vakit artanını Ebû Eyyûb’e gönderdi. Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem), bir gün yemeği hiç yemeden ona geri göndermişti. Ebû Eyyûb Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’e gelip durumu öğrenmek isteyince; O yemekte sarımsak vardı! buyurdular. Ebû Eyyûb: Sarımsak haram mıdır? Ey Allah’ın Rasûlü! Dedi. Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) buyurdular ki: “Hayır fakat ben kötü kokusundan dolayı hoşlanmam.” (Ebû Dâvûd, Etıme: 40) Bu hadis hasen sahihtir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 1: Yiyecek Bölümleri
Konu: Soğan Ve Sarımsak Yiyen Mescidlerden Uzak Durmalı
1921-) Ali (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: “Çevrenizdeki insanları rahatsız ettiği için sarımsak yemek yasaklandı. Ancak pişmiş olursa bu rahatsızlığı yapmayacağı için yenebilir.” (Ebû Dâvûd, Etıme: 27)

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 1: Yiyecek Bölümleri
Konu: Pişmiş Soğan Ve Sarımsağın Yenebileceği
1922-) Ali (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: “Sarımsak yemek uygun değildir, pişmiş olursa yenebilir.” (Müslim, Eşribe: 31; İbn Mâce: Etıme: 59) Bu hadisin senedi bu şekliyle sağlam değildir. Bu şekilde Ali’nin kendi sözü olarak rivâyet edilmiştir. Şerik b. Hanbel vasıtasıyla mürsel olarak ta rivâyet edilmiştir. Muhammed diyor ki: Cerrâh b. Melîh; doğru dürüst birisidir. Cerrâh b. Zahhak ise orta yollu birisidir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 1: Yiyecek Bölümleri
Konu: Pişmiş Soğan Ve Sarımsağın Yenebileceği
1923-) Ubeydullah b. ebî Yezîd (radıyallahü anh)’in babasından rivâyete göre, Ümmü Eyyûb ona şöyle anlattı: “Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem), Medîne’ye hicret edip geldiğinde onlara misafir olmuştu. Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem), için içersinde bu (soğan, sarımsak) sebzelerinin bulunduğu ağır bir yemek yaptılar. Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem), o yemekten hoşlanmadı ve ashabına: Siz o yemekten yeyin. Ben sizden biri gibi değilim ben yanımdaki melek arkadaşımı o koku ile rahatsız edip incitmekten korkarım.” (Müslim, Eşribe: 31; İbn Mâce: Etıme: 59) Bu hadis hasen sahih garibtir. Ümmü Eyyûb, Ebû Eyyûb el Ensarî’nin hanımıdır.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 1: Yiyecek Bölümleri
Konu: Pişmiş Soğan Ve Sarımsağın Yenebileceği
1924-) Ebû’l Âliye (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: “Sarımsak helal olan rızıklardandır.” (Müslim, Eşribe: 31; İbn Mâce: Etıme: 59) Ebû Halde’nin adı Hâlid b. Dinar’dır. Hadisçiler yanında güvenilen bir kişidir. Enes b. Mâlik’e ulaşmış ve ondan hadis işitmiştir. Ebû’l Âliye’nin adı: Rüfey’dir. Riyâhî’de denilir. Abdurrahmam b. Mehdî diyor ki: Ebû Halde seçkin Müslümanlardandır.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 1: Yiyecek Bölümleri
Konu: Pişmiş Soğan Ve Sarımsağın Yenebileceği
1925-) Câbir (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) buyurdular ki: “Kapılarınızı örtün, tulumlarınızı bağlayın, kaplarınızın ağzını kapayın, örtülmesi gerekenleri örtün, kandilleri söndürün, çünkü; şeytan kapalıyı açamaz, kırbanın bağını çözemez, kapların örtülerini açamaz. Çünkü fare; kandillerin içindeki yağı ve fitili yemek ister böylece ev halkının başına evlerini yakabilir.” (Müslim, Eşribe: 12; İbn Mâce, Eşribe: 16) Bu konuda İbn Ömer, Ebû Hüreyre ve İbn Abbâs’tan da hadis rivâyet edilmiştir. Bu hadis hasen sahihtir. Câbir’den değişik yollardan da rivâyet edilmiştir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 1: Yiyecek Bölümleri
Konu: Uyku Zamanında Kaplar Örtülmeli Işıklar Söndürülmelidir
1926-) Sâlim’in babasından rivâyete göre, şöyle demiştir: Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu: “Uyuyacağınız zaman evlerinizde ateşleri söndürünüz, gerekli tedbirleri alınız.” (Müslim, Eşribe: 12; İbn Mâce, Eşribe: 16) Bu hadis hasen sahihtir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 1: Yiyecek Bölümleri
Konu: Uyku Zamanında Kaplar Örtülmeli Işıklar Söndürülmelidir
1927-) İbn Ömer (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: “Sahibinden izin almaksızın hurmayı ikişer ikişer yemeyi yasakladı.” (Müslim, Eşribe: 25; Ebû Dâvûd, Etıme: 43) Bu konuda Ebû Bekir’in azâdlı kölesi Sa’d’tan da hadis rivâyet edilmiştir. Bu hadis hasen sahihtir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 1: Yiyecek Bölümleri
Konu: Hurmayı Ve Benzeri Meyveleri İkişer İkişer Yememek
1928-) Âişe (radıyallahü anha)’dan rivâyete göre, Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu: “(Temel gıda maddelerimizden olan) Hurma bir evde bulunmazsa o evin halkı aç sayılır.” (Ebû Dâvûd, Etıme: 41; İbn Mâce: Etıme: 38) Bu konuda Ebû Rafî’nin hanımı Selma’dan da hadis rivâyet edilmiştir. Bu hadis hasen garibtir. Bu hadisi sadece Hişâm b. Urve’nin rivâyeti olarak bu şekliyle bilmekteyiz. Bu hadis hakkında Buhârî’ye sordum şöyle dedi: Yahya b. Hassân’dan başka bu hadisi rivâyet eden bir kimse tanımıyoruz.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 1: Yiyecek Bölümleri
Konu: Temel Gıda Maddelerinin Evlerde Bulundurma Gereği
1929-) Enes (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurmuştur: “Allah, bir şey yeyip içtikten sonra kendisine hamdeden kimseden razı olur.” (Müslim, Zikir Dua: 24; İbn Mâce: Etıme: 16) Bu konuda Ukbe b. Âmir, Ebû Saîd, Âişe, Ebû Eyyûb ve Ebû Hüreyre’den de hadis rivâyet edilmiştir. Bu hadis hasen olup pek çok kimse Zekeriyya b. Ebû Zaide’den benzeri şekilde rivâyet etmişlerdir. Bu hadis sadece Zekeriyya b. ebî Zaide’nin rivâyetiyle bilmekteyiz.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 1: Yiyecek Bölümleri
Konu: Yemek Yedikten Sonra Hamdeden Kimseden Allah Razı Olur
1930-) Câbir b. Abdullah (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine göre; Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem), cüzzam hastalıklı birinin elini tutarak yemek kabına kendi eliyle birlikte getirdi ve şöyle dedi: “Allah’ın ismiyle Allah’a güvenerek ve ona dayanarak ye.” (Müslim, Selem: 36; İbn Mâce: Tıp: 44) Bu hadis garibtir. Bu hadisi sadece Yunus b. Muhammed’in, Mufaddal b. Fedâle’den rivâyetiyle bilmekteyiz. Mufaddal b. Fedâle: Basralı bir ihtiyardır. Yine Basralı olan başka bir Mufaddel b. Fedâle daha vardır ki: berikinden daha güvenilir ve daha meşhurdur. Şu’be bu hadisi Habib b. Şehîd’den, İbn Büreyde’den; “Ömer bir cüzamlının elinden tutarak…” diye rivâyet etti. Şu’be’nin rivâyeti daha sahih ve sağlamdır.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 1: Yiyecek Bölümleri
Konu: Rasûlüllah Sallallahü Aleyhi Ve Sellem, Cüzzamlı Bir Kimseyle Yemek Yemiş Midir?
1931-) İbn Ömer (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurmuştur: “kafir yedi bağırsak dolduracak kadar yer mümin ise tek bağırsak dolduracak kadar yemek yer.” (İbn Mâce: Etıme: 3; Müslim, Eşribe: 34) Bu hadis hasen sahihtir. Bu konuda Ebû Hüreyre, Ebû Saîd, Ebû Basra el Gıfârî, Ebû Mûsâ, Cehcah el Gıfârî, Meymûne ve Abdullah b. Amr’dan da hadis rivâyet edilmiştir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 1: Yiyecek Bölümleri
Konu: Mümin İle Kafirin Yedikleri Kaç Bağırsak Doldurur?
1932-) Ebû Hüreyre (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’e kafir olan bir kimse misafir olarak geldi Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) onun için bir koyundan süt sağılıp ikram edilmesini emretti. Koyundan süt sağıldı misafir içti sonra başka bir koyun sağılmasını emretti koyundan süt sağıldı misafir onu da içti sonra tekrar başka bir koyun sağıldı onu da içti böylece yedi koyun sütünü içmiş oldu. Ertesi sabah Müslüman oldu. Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) yine bir koyundan süt sağılmasını emretti, süt sağıldı misafir içti başka bir koyundan süt sağılmasını emretti süt sağıldı fakat misafir bu sütü içip bitiremedi. Bunun üzerine Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu: “Mümin bir bağırsak dolduracak kadar içer kafir ise yedi bağırsak dolduracak kadar yer ve içer.” (İbn Mâce: Etıme: 3; Müslim, Eşribe: 34) Bu hadis Süheyl’in rivâyeti olarak hasen sahih garibtir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 1: Yiyecek Bölümleri
Konu: Mümin İle Kafirin Yedikleri Kaç Bağırsak Doldurur?
1933-) Ebû Hüreyre (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu: “İki kişinin yemeği üç kişiye, üç kişinin yemeği de dört kişiye yeterlidir.” (İbn Mâce, Etıme: 2) Bu konuda Câbir ve İbn Ömer’den de hadis rivâyet edilmiştir. Bu hadis hasen sahihtir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 1: Yiyecek Bölümleri
Konu: İki Kişinin Yemeği Üç Kişiye Yeterlidir
1934-) Câbir ve İbn Ömer; Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)’den şöyle rivâyet etmişlerdir: “Tek kişinin yemeği iki kişiye, iki kişinin yemeği dört kişiye dört kişinin yemeği ise sekiz kişiye yeterlidir.” b. Beşşâr; Abdurrahman b. Mehdî vasıtasıyla Sûfyân’dan, Âmeş’den, Ebû Sûfyân’dan, Câbir’den bu hadisi aynı şekilde rivâyet etmiştir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 1: Yiyecek Bölümleri
Konu: İki Kişinin Yemeği Üç Kişiye Yeterlidir
1935-) Abdullah b. ebî Evfâ (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, kendisine çekirge yenilip yenilmeyeceği sorulduğunda şöyle demiştir: “Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) ile birlikte altı savaşa katıldım çekirge yiyorduk.” (Ebû Dâvûd, Etıme: 34; Müslim, Sayd: 8) Bu hadisi Sûfyân b. Uyeyne, Ebû Yâfûr’dan aynı şekilde rivâyet ederek “altı savaşa” demiştir. Sûfyân es Sevrî ve başkaları ise aynı hadisi Ebû Ya’fûr’dan rivâyet ederek “yedi savaş” demişlerdir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 1: Yiyecek Bölümleri
Konu: Çekirge Yenir Mi?
1936-) İbn ebî Evfâ’dan rivâyete göre, şöyle demiştir: “Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) ile beraber yedi savaş yaptık çekirge yiyorduk.” (Ebû Dâvûd, Etıme: 34; Müslim, Sayd: 8)

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 1: Yiyecek Bölümleri
Konu: Çekirge Yenir Mi?
1937-) Şu’be bu hadisi Ebû Ya’fûr’dan ve İbn ebî Evfâ’dan rivâyet ederek şöyle diyor: “Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) ile pek çok savaşa katıldık çekirge yiyorduk.” şekilde Muhammed b. Beşşâr, Muhammed b. Cafer’den ve Şu’be’den bu hadisi bize böylece aktarmışlardır. Bu konuda İbn Ömer ve Câbir’den de hadis rivâyet edilmiştir. Bu hadis hasen sahihtir. Ebû Ya’fûr’un ismi: “Vakîd” tir. Aynı zamanda “Vakdan” da denilmektedir. Başka bir Ebû Ya’fûr daha vardır ki onun da ismi Abdurrahman b. Ubeyd b. Bestas’tır.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 1: Yiyecek Bölümleri
Konu: Çekirge Yenir Mi?
1938-) Câbir b. Abdullah ve Enes b. Mâlik (radıyallahü anhüma)’dan rivâyete göre, şöyle demişlerdir: Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) çekirgelerin aleyhine dua ettiği zaman şöyle derdi: Allah’ım büyüklerini öldür küçüklerini helak et, yumurtalarını boz, kökünü kes, geçimliğimiz olan ürün ve rızıklardan onların ağzını uzak tut şüphesiz sen duayı işitensin. adam Ey Allah’ın Rasûlü! Allah’ın ordularından bir ordu olan çekirgeler ordusunun kökünün kesilmesine nasıl dua edersin? Deyince Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurmuştur: “Çekirge balıkların denizde yaydığı bir yaratıktır.” (İbn Mâce, Sayd: 9; ebu Dâvûd: Etıme: 34) Bu hadis garib olup sadece bu şekliyle bilmekteyiz. Hadisin râvîlerinden Mûsâ b. Muhammed b. İbrahim et Teymî hakkında hadisçiler söz etmişlerdir. Çok garib ve münker = hoş karşılanmayan rivâyetleri olan bir kimsedir. Muhammed b. İbrahim güvenilir bir kimse olup Medînelidir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 1: Yiyecek Bölümleri
Konu: Çekirge De Allah’ın Ordularından Bir Ordu Mudur?
1939-) İbn Ömer (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem): “Her türlü pisliklerden yiyen, “cellale” isimli hayvanın etinden yemeyi sütünden içmeyi yasakladı.” (Ebû Dâvûd, Eşribe: 14) Bu konuda Abdullah b. Abbâs’tan da hadis rivâyet edilmiştir. Bu hadis hasen garibtir. Aynı hadisi Sevrî, İbn ebî Necîh’den, Mûcâhid’den mürsel olarak rivâyet etmişlerdir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 1: Yiyecek Bölümleri
Konu: Pislik Yiyen Hayvanların Eti Yenir Mi? Sütü İçilir Mi?
1940-) İbn Abbâs (radıyallahü anh)’den rivâyete göre: “Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem), hedef dikilerek öldürülen hayvanın etinden yemeyi, pislik yiyen hayvanların sütünden içmeyi, tulumların ağzından su içmeyi yasakladı.” (Nesâî, Dahaya: 41; Ebû Dâvûd, Eşribe: 15)

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 1: Yiyecek Bölümleri
Konu: Pislik Yiyen Hayvanların Eti Yenir Mi? Sütü İçilir Mi?
1941-) Muhammed b. Beşşâr dedi ki: İbn ebî Adiyy, Saîd b. Ebû Ârube’den, Katâde’den, İkrime’den, İbn Abbâs’tan bu hadisin bir benzerini bize rivâyet etmiştir. Bu hadis hasen sahihtir. konuda Abdullah b. Amr’dan da hadis rivâyet edilmiştir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 1: Yiyecek Bölümleri
Konu: Pislik Yiyen Hayvanların Eti Yenir Mi? Sütü İçilir Mi?
1942-) Zehdem el Cermî (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: “Ebû Mûsâ’nın yanına girdim tavuk yiyordu. Bana yaklaş ta sende ye dedi, çünkü ben Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’i tavuk yerken gördüm.” (Nesâî, Sayd: 33; Dârimî, Etıme: 22) Bu hadis hasendir. Bu hadis Zehdem’den değişik şekilde rivâyet edilmektedir. Bu hadisi sadece Zehdem’in rivâyeti olarak bilmekteyiz. Ebû’l Avvam, Imrân el Kattan’dır.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 1: Yiyecek Bölümleri
Konu: Rasûlüllah Sallallahü Aleyhi Ve Sellem’de Tavuk Eti Yemiş Midir?
1943-) Ebû Mûsâ (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: “Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’in tavuk eti yediğini gördüm.” Bu hadis buradakinden daha uzuncadır. (Dârimî, Etıme: 22) hadis hasen sahihtir. Eyyûb es Sahtiyanî bu hadisi aynı şekilde Kâsım et Temimî’den, Ebû Kılâbe’den ve Zehdem’den rivâyet etmiştir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 1: Yiyecek Bölümleri
Konu: Rasûlüllah Sallallahü Aleyhi Ve Sellem’de Tavuk Eti Yemiş Midir?
1944-) Sefîne (radıyallahü anh)’ın babasından ve dedesinden rivâyete göre, şöyle demiştir: “Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) ile birlikte toy kuşu etinden yedim” (Ebû Dâvûd, Etıme: 28) Bu hadis garib olup sadece bu şekliyle bilmekteyiz. İbrahim b. Ömer b. Sefîne’den, İbn ebî Fûdeyk hadis rivâyet etmiştir. Bu kimseye Büreyd b. Ömer b. Sefîne de denir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 1: Yiyecek Bölümleri
Konu: Rasûlüllah Sallallahü Aleyhi Ve Sellem, Toy Kuşu Etinden Yemiş Midir?
1945-) Ümmü Seleme (radıyallahü anha)’dan rivâyet edilmiştir. “Ümmü Seleme Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’e kızartılıp kebab haline getirilmiş bir et parçası ikram etmişti de Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) ondan yedikten sonra abdest almaksızın namaza kalktı.” (İbn Mâce, Etıme: 29) Bu konuda Abdullah b. Harîs, Muğîre ve Ebû Rafî’den de hadis rivâyet edilmiştir. Bu hadis bu şekliyle hasen sahih garibtir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 1: Yiyecek Bölümleri
Konu: Rasûlüllah Sallallahü Aleyhi Ve Sellem, Kebab Yemiş Midir?
1946-) Ebû Cuhayfe (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurmuştur: “Ben bir yere dayanarak rahat bir şekilde yemek yemem.” Yani yemek için fazla zaman ayırıp vaktimi orada geçirmem. (Ebû Dâvûd, Etıme: 16; Dârimî, Etıme: 31) Bu konuda Ali, Abdullah b. Amr, Abdullah b. Abbâs’tan da hadis rivâyet edilmiştir. Bu hadis hasen sahih olup sadece Ali b. Akmer rivâyetiyle bilmekteyiz. Şu’be de Sûfyân es Sevrî vasıtasıyla bu hadisi Ali b. Akmer’den rivâyet etmiştir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 1: Yiyecek Bölümleri
Konu: Bir Yere Dayanarak Yemek Yememek
1947-) Âişe (radıyallahü anha)’dan rivâyete göre, şöyle demiştir: Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem), helva ve balı severdi.” (İbn Mâce, Etıme: 36; Dârimî: Etıme: 34) hadis hasen sahih garibtir. Ali b. Müshir bu hadisi Hişâm b. Urve’den rivâyet etmiştir. Bu hadis hakkında daha fazla söz edilmiştir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 1: Yiyecek Bölümleri
Konu: Rasûlüllah Sallallahü Aleyhi Ve Sellem, Bal Ve Helvayı Sever Miydi?
1948-) Abdullah el Müzenî (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurmuştur: “Et satın aldığınızda suyunu bol miktarda koyunuz yemekte et yiyemeyen kimse suyundan yesin çünkü iki etin birisi et suyudur. (Yani haşlanmış etin besin değeri iki parça olup birisi ette diğeri de etin suyundadır.)” (Tirmizî rivâyet etmiştir.) konuda Ebû Zerr’den de hadis rivâyet edilmiştir. Bu hadis garib olup sadece bu şekliyle Muhammed b. feza’nın rivâyetiyle bilmekteyiz. b. Feza’nın adı Muabbir’dir. Süleyman b. Harb bu kimse hakkında söz etmiştir. Alkame b. Abdullah ise Bekir b. Abdullah el Müzenî’nin kardeşidir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 1: Yiyecek Bölümleri
Konu: Et Suyu Gıda Olarak Etin Aynısı Mıdır?
1949-) Ebû Zerr (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu: “Biriniz yapılan hiçbir iyiliği küçük görmesin. İyilik yapmak için hiçbir şey bulamazsa kardeşini güler yüzle karşılasın et satın alıp pişirmek istersen suyunu bol döküp iyilik olması için komşuna bir miktar ondan ver.” (İbn Mâce, Etıme: 58; Dârimî, Etıme: 37) Bu hadis hasen sahihtir. Şu’be bu hadisi Ebû Imrân el Cevnî’den rivâyet etmektedir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 1: Yiyecek Bölümleri
Konu: Et Suyu Gıda Olarak Etin Aynısı Mıdır?
1950-) Ebû Mûsâ (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurmuştur: “Erkeklerden pek çok kimse olgunluğa erişti kadınlardan ise Imrân kızı Meryem ve Firavun’un karısı Asiye kemale erişenlerden oldu. Âişe’nin diğer kadınlara üstünlüğü tirit yemeğinin diğer yemeklere üstünlüğü gibidir.” (Buhârî, Enbiya: 34; Nesâî, Muaşeret: 3) Bu konuda Âişe ve Enes’den de hadis rivâyet edilmiştir. Bu hadis hasen sahihtir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 1: Yiyecek Bölümleri
Konu: Tirit Yemeğinin Yemekler Arasındaki Üstünlüğü
1951-) Safvân b. Ümeyye (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu: “Eti dişlerinizle ısıra ısıra yiyiniz çünkü bu şekil yemek daha lezzetli ve daha hoştur.” (İbn Mâce, Etıme: 27; Ebû Dâvûd, Etıme: 20) Bu konuda Âişe ve Ebû Hüreyre’den de hadis rivâyet edilmiştir. Bu hadisi sadece Abdulkerim’in rivâyeti olarak bilmekteyiz. Bazı ilim adamları; Abdulkerim el Muallim hakkında söz etmişlerdir. Eyyûb es Sahtiyanî hafızası yönünden bu kimseyi eleştirmiştir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 1: Yiyecek Bölümleri
Konu: Et Nasıl Yenmelidir?
1952-) Amr b. Ümeyyete et Damrî (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, bizzat kendisi: “Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’in kızartılmış koyun budundan keserek yediğini ve abdest almadan namaza gittiğini görmüştür.” (Ebû Dâvûd, Etıme: 20) Bu hadis hasen sahihtir. Bu konuda Muğıre b. Şu’be’den de hadis rivâyet edilmiştir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 1: Yiyecek Bölümleri
Konu: Et Bıçakla Kesilerek Te Yenilebilir Mi?
1953-) Ebû Hüreyre (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: “Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’e pişmiş et getirildi ve ön budu kendisine takdim edildi, kendisi ön budu severdi ve onu dişleriyle ısıra ısıra yedi.” (Ebû Dâvûd, Etıme: 20) Bu konuda İbn Mes’ûd, Âişe, Abdullah b. Cafer ve Ebû Ubeyde’den de hadis rivâyet edilmiştir. Bu hadis hasen sahihtir. Ebû Hayyan’ın ismi Yahya b. Saîd b. Hayyan’dır. Ebû Zür’a b. Amr b. Cerîr’in ismi ise Herim’dir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 1: Yiyecek Bölümleri
Konu: Rasûlüllah Sallallahü Aleyhi Ve Sellem, Etin Hangi Çeşidini Severdi?
1954-) Âişe (radıyallahü anha)’dan rivâyete göre, şöyle demiştir: “Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’e etler içerisinde ön but daha sevimliydi. Fakat et ve etli yemeklerini çok az bulurlardı. Etlerin içersinde ön kol daha kolay piştiği için severlerdi.” (İbn Mâce, Etıme: 28; Ebû Dâvûd, Etıme: 20) Bu hadis garibtir. ancak bu şekliyle bilmekteyiz.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 1: Yiyecek Bölümleri
Konu: Rasûlüllah Sallallahü Aleyhi Ve Sellem, Etin Hangi Çeşidini Severdi?
1955-) Câbir (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurmuştur: “Sirke ne güzel katıktır.” (İbn Mâce, Etıme: 33; Ebû Dâvûd, Etıme: 39) Bu konuda Âişe ve Ümmü Hanî’den de hadis rivâyet edilmiştir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 1: Yiyecek Bölümleri
Konu: Sirke Azık Ve Katık Olabilir Mi?
1956-) Abde b. Abdullah el Huzâî el Basrî, Muaviye b. Hişâm vasıtasıyla Sûfyân’dan, Muharib b. Disar’dan, Câbir’den rivâyet edilerek Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu: “Sirke ne iyi azıktır.” Bu hadis Mübarek b. Saîd’in rivâyetinden daha sahihtir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 1: Yiyecek Bölümleri
Konu: Sirke Azık Ve Katık Olabilir Mi?
1957-) Âişe (radıyallahü anha)’dan rivâyete göre, Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurmuştur: “Sirke ne güzel azıktır.” (İbn Mâce, Etıme: 33; Ebû Dâvûd, Etıme: 39)

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 1: Yiyecek Bölümleri
Konu: Sirke Azık Ve Katık Olabilir Mi?
1958-) Abdullah b. Abdurrahman, Yahya b. Hassân vasıtasıyla Süleyman b. Bilâl’den aynı senedle bu hadisin bir benzerini rivâyet ederek: “Sirke ne güzel katık ve azıktır” demiştir. Bu hadis bu şekliyle hasen sahih garibtir. Bu hadisin Hişâm b. Urve’nin rivâyetinden olduğunu sadece Süleyman b. Hilâl’in hadisinden bilmekteyiz.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 1: Yiyecek Bölümleri
Konu: Sirke Azık Ve Katık Olabilir Mi?
1959-) Ebû Tâlib’in kızı Ümmü Hanî (radıyallahü anha)’dan rivâyete göre, şöyle demiştir: “Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem), yanıma geldi ve yanınızda bir şey var mı? buyurdular. Ben de: Hayır hiçbir şey yok sadece bir kaç parça kurumuş ekmek ve sirke vardır dedim. Bunun üzerine Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem); sirkesi bulunan bir ev katıktan yoksun sayılmaz buyurdular.” (İbn Mâce, Etıme: 33; Ebû Dâvûd, Etıme: 39) Bu hadis bu şekliyle hasen garibtir. Ümmü Hanî’nin hadisini ancak bu şekliyle bilmekteyiz. Hamza es Sûmâlî’nin ismi Sabit b. Ebû Safiyye’dir. Ümmü Hanî’, Ali b. ebî Tâlib’den bir sûre sonra vefat etmiştir. bu hadis hakkında sordum. Dedi ki: Şa’bi’nin Ümmü Hanî’den hadis işittiğini bilmiyorum. Ebû Hamza senin yanında nasıl bir kimsedir, dediğimde Ahmed b. Hanbel onun hakkında ileri geri konuşmuşlar benim yanımda ise orta yollu bir kimsedir dedi.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 1: Yiyecek Bölümleri
Konu: Sirke Azık Ve Katık Olabilir Mi?
1960-) Câbir (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurmuştur: “Katık olarak sirke ne güzeldir.” (İbn Mâce, Etıme: 33; Ebû Dâvûd, Etıme: 39) hadis Mübarek b. Saîd’in hadisinden daha sahihtir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 1: Yiyecek Bölümleri
Konu: Sirke Azık Ve Katık Olabilir Mi?
1961-) Âişe (radıyallahü anha)’dan rivâyete göre: “Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) yaş hurma ile karpuzu birlikte yerdi.” (Ebû Dâvûd, Et’ıme: 44) Bu konuda Enes’den de hadis rivâyet edilmiştir. Bu hadis hasen garibtir. Bazıları bu hadisi Hişâm b. Urve’den, babasından mürsel olarak rivâyet etmişler ve “Âişe’den” dememişlerdir. hadisi aynı zamanda Yezîd b. Rûman, Urve ve Âişe’den rivâyet etmiştir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 1: Yiyecek Bölümleri
Konu: Yaş Hurma İle Karpuz Birlikte Yenir Mi?
1962-) Abdullah b. Cafer (radıyallahü anh)’den rivâyete göre: “Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) yaş hurma ile salatalığı birlikte yerdi.” (İbn Mâce, Etıme: 37; Ebû Dâvûd, Etıme: 44) Bu hadis hasen sahih garibtir. Bu hadisi sadece İbrahim b. Sa’d’ın rivâyetiyle bilmekteyiz.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 1: Yiyecek Bölümleri
Konu: Yaş Hurma İle Salatalık Beraber Yenir Mi?