Sünen-i Tirmizî Hadis Kitabı

3014-) İbn Abbâs (radıyallahü anh)’den rivâyete göre: “Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem), erkeklerden kadın kılıklı olmaya çalışanlarla kadınlardan erkekleşmeye çalışanlara lanet etmiştir.” (Buhârî, Libas: 27; Dârimî, Libas: 17) Bu hadis hasen sahihtir. Bu konuda Âişe’den de hadis rivâyet edilmiştir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 9: Edeb Bölümleri
Konu: Erkeklere Benzemeye Çalışan Kadınların Durumu
3015-) Ebû Mûsâ (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu: “Her göz yabancı bir kadına bakarak göz zinası işlemiştir. Bir kadın da güzel kokular sürünerek erkeklerin yanından geçerse o da aynen bakan erkekler gibi zina etmiş gibidir.” (Dârimî, İstizan: 27) konuda Ebû Hüreyre’den de hadis rivâyet edilmiştir. Bu hadis hasen sahihtir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 9: Edeb Bölümleri
Konu: Kadın Güzel Kokular Sürünerek Sokağa Çıkamaz
3016-) Ebû Hüreyre (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu: “Erkeklerin sürünecekleri kokunun kokusu ferkedilir fakat rengi olmaz kadınların kokuları ise rengi olur fakat kokusu başkaları tarafından fark edilmez olmalıdır.” (Nesâî, Ziyne: 27)

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 9: Edeb Bölümleri
Konu: Erkek Ve Kadın Kokuları Değişik Mi Olmalı?
3017-) Ali b. Hucr, İsmail b. İbrahim vasıtasıyla Cüreyrî’den, Ebû Nadre’den, Tufavî’den, Ebû Hüreyre’den mana olarak bu hadisin bir benzerini bize aktarmışlardır. Bu hadis hasendir. Tufavî’yi sadece bu hadisle bilmekteyiz ismini de bilmiyoruz. İsmail b. İbrahim’in rivâyeti daha sağlam ve daha uzundur.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 9: Edeb Bölümleri
Konu: Erkek Ve Kadın Kokuları Değişik Mi Olmalı?
3018-) Imrân b. Husayn (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) bana şöyle buyurdu: “Erkeklere ait güzel kokuların en iyisi kokusu açık rengi gizli olandır. Kadınların kokularının en iyisi ise rengi açık olup gözüken ve kokusu çevreye yayılmayandır.” Yine Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem), kızıl renge boyanmış deve semeri yastıklarını kullanmayı da yasaklamıştır.” (Ebû Dâvûd, Libas: 27) Bu hadis bu şekliyle hasen garibtir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 9: Edeb Bölümleri
Konu: Erkek Ve Kadın Kokuları Değişik Mi Olmalı?
3019-) Sümâme b. Abdullah (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: “Enes kendisine ikram edilen güzel kokuyu reddetmezdi. Enes dedi ki: Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) güzel kokuyu reddetmezdi.” (Buhârî Hac: 27) konuda Ebû Hüreyre’den de hadis rivâyet edilmiştir. Bu hadis hasen sahihtir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 9: Edeb Bölümleri
Konu: İkram Edilen Güzel Kokuyu Reddetmemeli
3020-) İbn Ömer (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu: “Üç şey ikram edildiğinde reddedilmez; yastıklar, koku ve süt.” (Tirmizî rivâyet etmiştir.) = Güzel koku demektir. Bu hadis garibtir. İbn Müslim İbn Cündeb Medînelidir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 9: Edeb Bölümleri
Konu: İkram Edilen Güzel Kokuyu Reddetmemeli
3021-) Ebû Osman en Nehdî (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu: “Herhangi birinize reyhan = fesleğen verilirse onu reddetmesin, çünkü o Cennet’ten çıkmıştır.” (Tirmizî rivâyet etmiştir.) Bu hadis garib olup sadece bu şekliyle bilmekteyiz. Hennan isimli râvîyi sadece bu hadisle tanıyoruz. Ebû Osman en Nehdî’nin ismi Abdurrahman b. Müllin’dir. Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) zamanına ulaşmış fakat kendisini görmemiş ve kendisinden hadiste de işitilmemiştir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 9: Edeb Bölümleri
Konu: İkram Edilen Güzel Kokuyu Reddetmemeli
3022-) Abdullah b. Mes’ûd (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu: “Kadın kadının vücuduna dokunup birlikte olmamalıdır ve o vücudunu kendi kocasına o kadını görüyor muşçasına vasıflandırmamalıdır.” (Buhârî, Nikah: 27; Ebû Dâvûd, Nikah: 17) Bu hadis hasen sahihtir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 9: Edeb Bölümleri
Konu: Erkek Erkekle, Kadın Kadınla Bir Örtü Altında Yatmasın
3023-) Ebû Saîd el Hudrî (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu: “Erkek erkeğin haram olan avret yerlerine bakmamalı, kadında kadının avret olan yerlerine bakmamalıdır. Bir örtü içerisinde yatarken erkek erkeğe sokulmamalı. Kadında kadına bir örtü içerisinde yatarken sokulmamalı vücutlarını birbirine dokundurmamalıdır.” (İbn Mâce, Tahara: 17) Bu hadis hasen garib sahihtir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 9: Edeb Bölümleri
Konu: Erkek Erkekle, Kadın Kadınla Bir Örtü Altında Yatmasın
3024-) Behz b. Hakîm (radıyallahü anh), dedesinden rivâyette şöyle demiştir: “Ey Allah’ın Rasûlü! dedim, örtülmesi gereken yerlerimizi kime karşı örtelim dedim, şöyle buyurdular: “Hanımından ve cariyenden başka herkese karşı örtülmesi gereken yerlerini ört.” Erkek erkekle beraber olursa nereler örtülmeli diye sorunca: “Gücün yettiğince avret yerlerini kimseye göstermemeye çalış!” Sonra ben kişi tek başına olunca ne yapması gerekir dedim; “Kendisinden haya edilip utanılmaya en layık olan zat Allah’tır” buyurdular. (İbn Mâce, Nikah: 27) Bu hadis hasendir

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 9: Edeb Bölümleri
Konu: Görülmesi Haram Olan Yerleri Kimseye Göstermemek Gerekir
3025-) Cerhed (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine göre, şöyle demiştir: “Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem), mescidde uyluğu açılmış vaziyette olan Cerhed’in yanından geçti ve uyluk avretten sayılır (ört) buyurdu.” (Ebû Dâvûd, Hamam: 27) Bu hadis hasendir. Bu hadisin senedinin muttasıl olduğunu zannetmiyorum.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 9: Edeb Bölümleri
Konu: Uyluk Avretten Sayılır
3026-) İbn Abbâs (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu: “Uyluk avretten sayılır.” (Örtülmesi gerekir.) (Tirmizî rivâyet etmiştir.)

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 9: Edeb Bölümleri
Konu: Uyluk Avretten Sayılır
3027-) Abdullah b. Cerhed el Eslemî (radıyallahü anh)’in babasından rivâyete göre, Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu: “Uyluk avretten sayılır.” (Ebû Dâvûd, Hamam: 17) hadis bu şekliyle hasen garibtir. konuda Ali, Muhammed b. Abdullah b. Cahş’tan da hadis rivâyet edilmiştir. b. Cahş’ın oğlu da kendisi de sahabedir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 9: Edeb Bölümleri
Konu: Uyluk Avretten Sayılır
3028-) Cerhed (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem), Cerhed’in yanından geçti Cerhed’in uyluğu açık durumda idi, Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu: “Uyluğunu ört çünkü uyluk avrettendir.” (Tirmizî rivâyet etmiştir.) Bu hadis hasendir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 9: Edeb Bölümleri
Konu: Uyluk Avretten Sayılır
3029-) Salih b. Hasan (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Saîd b. Müseyyeb’in şöyle dediğini işittim: “Allah güzeldir, güzel olan şeyleri sever; temizdir, temiz olan şeyleri sever; ikram sahibidir; ikram edenleri sever; cömerttir, cömert olanları sever. Siz de evleriniz gibi -zannedersem avlularınızı dedi- temiz tutunuz. Yahudîlere benzemeyiniz.” Hadisin râvîlerinden biri dedi ki: Bu hadisi Muhâcir b. Mismar’a anlattım o da şöyle dedi: Bu hadisi bana Âmir b. Sa’d b. ebî Vakkâs babası vasıtasıyla buradaki gibi bize aktardı ne var ki şüpheyi kaldırarak: “Avlularınızı temiz tutunuz” demektedir. (Tirmizî rivâyet etmiştir.) Bu hadis garibtir.Hâlid b. İlyas’ın hadiste zayıf olduğu söylenmiştir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 9: Edeb Bölümleri
Konu: Temiz, Tertipli Ve İntizamlı Olmak
3030-) İbn Ömer (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurmuştur: “Çıplak durmaktan sakınınız. Çünkü sizden ayrılmayan ancak abdest bozarken ve hanımınızla cinsel ilişki yaparken ayrılan melekler vardır, onlardan haya edip onlara karşı saygılı olunuz.” (Buhârî, Menakıb: 17; Müslim, Fezail: 27) Bu hadis garibtir. Sadece bu şekilde bilmekteyiz. Muhayyat’ın ismi Yahya b. Ya’la’dır.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 9: Edeb Bölümleri
Konu: Cinsel İlişki Anında Örtünmek Gerekir
3031-) Câbir (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu: “Allah’a ve ahiret gününe inanan kimse peştemalsız hamama girmesin. Allah’a ve ahiret gününe inanan hanımını hamama sokmasın. Allah’a ve ahiret gününe inanan üzerindeki içki içilen masalara oturmasın.” (Müsned: 14124) Bu hadis hasen garibtir. Bu hadisin Tavus’un, Câbir’den rivâyeti olduğunu sadece bu şekilde bilmekteyiz. b. İsmail dedi ki: Leys b. ebî Süleym doğru bir kimsedir. Fakat bazen bir şey hakkında vehme düşüyor Muhammed b. ismail ve Ahmed b. Hanbel diyorlar ki: Leys’in rivâyetedildiği hadise sevinilmez. Leys merfu olmayacak şeyleri merfu olarak aktarması yönünden zayıf sayılır.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 9: Edeb Bölümleri
Konu: Hamamlara Gitmek Yasaklandı Mı?
3032-) Âişe (radıyallahü anha)’dan rivâyet edildiğine göre: “Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem), erkekleri ve kadınları hamama gitmekten yasaklamıştı. Sonradan peştamal kullanmak şartıyla hamama girmelerine izin vermişti.” (Ebû Dâvûd, Hamam: 17) Bu hadisi sadece Hammad b. Seleme’nin rivâyetiyle bilmekteyiz. Senedi de pek sağlam değildir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 9: Edeb Bölümleri
Konu: Hamamlara Gitmek Yasaklandı Mı?
3033-) Ebû’l Melîh el Hüzelî (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, Hıms ve Şam halkından bazı kadınlar Âişe’nin yanına girdiler, Âişe onlara şöyle dedi: Siz öyle kadınlarsınız ki hamamlara gidiyorsunuz. Ben ise Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’den şöyle derken işittim: “Herhangi bir kadın, kocasının evinden başka bir yerde elbisesini çıkarırsa Rabbiyle arasındaki haya perdesini yırtmış olur.” (Ebû Dâvûd, Hamam: 27) Bu hadis hasendir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 9: Edeb Bölümleri
Konu: Hamamlara Gitmek Yasaklandı Mı?
3034-) Ebû Talha (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, şöyle diyor: Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’den işittim şöyle diyordu: “Köpek, resim ve heykel bulunan eve melek girmez.” (Buhârî, Bed-il Halk: 27; Müslim, Libas: 17) Bu hadis hasen sahihtir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 9: Edeb Bölümleri
Konu: Resim Ve Köpek Bulunan Eve Melek Girmez
3035-) Rafî’ b. İshâk’ın haber verdiğine göre, şöyle demiştir: Ben ve Abdullah b. ebî Talha Ebû Saîd el Hudrî’yi hastalığı dolayısıyla ziyarete gitmiştik. Ebû Saîd el Hudrî dedi ki: Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) bize şöyle haber verdi: “İçinde resim ve heykel bulunan eve melekler girmez.” İshâk, resim mi heykel mi demişti diye şüphe ediyor.” (Müsned: 11326) Bu hadis hasen sahihtir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 9: Edeb Bölümleri
Konu: Resim Ve Köpek Bulunan Eve Melek Girmez
3036-) Ebû Hüreyre (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurmuştur: “Cebrail bana geldi ve dedi ki: Dün gece sana gelmiş idim. Bulunduğun eve girmeme bu güne kadar bir engel yoktu fakat evin kapısının örtüsünde insan resimleri olan bir perde vardı evin içerisinde de resim ve nakışlar bulunan bir duvar örtüsü vardı ve evde de bir köpek bulunuyordu. Şimdi emret kapı örtüsündeki resmin başı koparılsın o zaman o şekil bir ağaç şekline benzer. Duvar örtüsü için emret kesilsin o parçalarda yere atılıp çiğnenen minder yapılsın. Köpek için de emret o evden atılıp çıkarılsın. Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) bunların hepsini yaptı. Köpek, Hasan ve Hüseyin’in oynadıkları bir köpek yavrusuydu, emretti ve köpekte çıkarıldı.” (Nesâî, Ziyne: 17) Bu hadis hasen sahihtir. konuda Âişe ve Ebû Talha’dan da hadis rivâyet edilmiştir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 9: Edeb Bölümleri
Konu: Resim Ve Köpek Bulunan Eve Melek Girmez
3037-) Abdullah b. Amr (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: “Üzerinde alt ve üst iki parçadan oluşan kırmızı elbise giymiş biri geçti ve Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’e selam verdi. Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) onun selamını almadı.” (Ebû Dâvûd, Libas: 27) Bu hadis bu şekliyle hasen garibtir. adamlarınca bu hadisin anlamı şudur: Çok dikkat çekecek şekilde kırmızıya boyanmış elbisenin erkekler tarafından giyilmesi hoş karşılanmaz, çok dikkat çekmeyecek şekilde boyanmış kırmızımsı renklerle boyanmış elbise giymekte bir sakınca yoktur.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 9: Edeb Bölümleri
Konu: Erkeklere Yasaklanan Elbise Türleri Hangileridir?
3038-) Ali (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: “Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem), altın yüzüğü, ipekli elbiseyi, hayvanların semerlerinde kullanılan dikkat çekici yastığı kullanmayı ve Cea’yı yasak etmiştir.” Ebû’l Ahvas: “Cea” Mısır’da arpadan yapılan bir içkidir. (Müslim, Salat: 17) Bu hadis hasen sahihtir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 9: Edeb Bölümleri
Konu: Erkeklere Yasaklanan Elbise Türleri Hangileridir?
3039-) Berâ b. Âzib (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) bize yedi şeyi emretti, yedi şeyi de yasakladı: “Emrettikleri: Cenazeye katılmak, hasta ziyareti, aksıran kimse elhamdülillah derse yerhamukallah demek, davete icabet etmek, mazluma yardım etmek, yemin eden kimseyi tasdik etmeyi. Yasakladıkları ise: Altın yüzük kullanmak (erkekler için), altından yapılmış değişik şeyler kullanmak, altın ve gümüş kaplardan yemek ve içmek, ipek elbise giymek, ipekli kumaş cinsinden dibâc, istebrak ve kıssî giymek” (Bu sayılanlar iç çamaşırı veya dışa giyilen değişik kalınlıktaki elbiselerdir.) (Buhârî, Cenaiz: 27; Müslim, Libas: 17) Bu hadis hasen sahihtir. b. Süleym=Eş’as b. ebi’ş Şasa’dır. İsmi, Süleym b. Esved’tir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 9: Edeb Bölümleri
Konu: Erkeklere Yasaklanan Elbise Türleri Hangileridir?
3040-) Semure b. Cündüp (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle demiştir: “Beyaz elbiseler giyinin çünkü beyaz daha temiz ve daha hoştur. Ölülerinize de beyaz kefene sarınız.” (İbn Mâce, Libas: 18) Bu hadis hasen sahihtir. konuda İbn Abbâs ve İbn Ömer’den de hadis rivâyet edilmiştir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 9: Edeb Bölümleri
Konu: Beyaz Elbise Giymek Tavsiye Edilmiş Midir?
3041-) Câbir b. Semure (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: “Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’i mehtaplı bir gecede gördüm ve bir Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’e birde aya bakmaya başladım. Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’in üzerinde kırmızı bir elbise vardı o anda O, bana aydan daha güzeldi.” (Dârimî, Mukaddime: 56) Bu hadis hasen garibtir. Sadece Eş’as rivâyetiyle biliyoruz.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 9: Edeb Bölümleri
Konu: Aşırı Dikkatleri Çekmeyen Kırmızımtırak Elbisenin Giyilebileceği
3042-) Şu’be ve Sevrî, Ebû İshâk vasıtasıyla Berâ b. Âzib’den rivâyet ederek şöyle demiştir: “Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’i üzerinde kırmızı bir elbise ile gördüm.” şekilde Mahmûd b. Gaylân, Vekî’ vasıtasıyla Sûfyân’dan, Ebû İshâk’tan bu hadisi rivâyet etmişlerdir. b. Beşşâr, Muhammed b. Cafer vasıtasıyla Şu’be’den, Ebû İshâk’tan bu şekilde rivâyet etmişlerdir. hadis buradakinden daha uzundur. sordum. Ebû İshâk’ın Berâ’dan rivâyeti mi yoksa Câbir b. Semure’nin rivâyeti mi daha sağlamdır? Bu iki hadisi de sağlam buldu. Bu konuda Berâ’dan ve Ebû Cuhayfe’den de hadis rivâyet edilmiştir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 9: Edeb Bölümleri
Konu: Aşırı Dikkatleri Çekmeyen Kırmızımtırak Elbisenin Giyilebileceği
3043-) Ebû Rimse (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: “Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’i üzerinde iki yeşil elbiseden oluşan giyimiyle gördüm.” (Nesâî, Salat-ül Iyd: 27; Ebû Dâvûd, Libas: 17) Bu hadis hasen garibtir. Bu hadisi sadece Ubeydullah b. İyad’ın rivâyetiyle bilmekteyiz. Ebû Rimse et Teymi’nin adı Habib b. Hayyan’dır, kendisine Rifâa b. Yesrîbî de denilmektedir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 9: Edeb Bölümleri
Konu: Yeşil Renkli Elbise Giyilebilir Mi?
3044-) Âişe (radıyallahü anha)’dan rivâyete göre, şöyle demiştir: “Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem), bir sabah evden çıktı üzerinde siyah bir elbise vardı.” (Müslim, Libas: 27; Ebû Dâvûd, Libas: 17) Bu hadis hasen garib sahihtir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 9: Edeb Bölümleri
Konu: Siyah Elbise Giymekte Bir Sakınca Var Mıdır?
3045-) Kayle binti Mahreme (radıyallahü anha)’dan rivâyete göre, şöyle demiştir: Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’in yanına gelmiştik. Kayle hadisi uzunca anlattı nihayet bir adam geldi güneş yükselmişti. O adam: Ey Allah’ın Rasûlü! selam sana dedi. Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) de: “Allah’ın selamı ve rahmeti senin üzerine de olsun O’nun üzerinde (Peygamberi kastediyor) sarımtırak eskimiş bir elbise vardı. Elinde de bir hurma çubuğu bulunmaktaydı.” (Ebû Dâvûd, Haraç: 27) Kayle hadisini sadece Abdullah b. Hassân’ın rivâyetiyle bilmekteyiz.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 9: Edeb Bölümleri
Konu: Sarı Renkli Elbise Giyilebilir Mi?
3046-) Enes b. Mâlik (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem), erkekler için bir çeşit parfüm olan safran sürünmeyi yasakladı.” (Buhârî, Libas: 27; Müslim, Libas: 17) Bu hadis hasen sahihtir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 9: Edeb Bölümleri
Konu: Bazı Koku Ve Parfümler Yasak Mıdır?
3047-) Şu’be bu hadisi İsmail b. Uleyye’den, Abdulaziz b. Suheyb’den ve Enes’den “Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem), safran sürünmeyi yasakladı.” şekilde Ubeydullah b. Abdurrahman, Adem vasıtasıyla Şu’be’den bu hadisin bir benzerini rivâyet etmiştir. Erkekler için Safran’ın yasak olması bu cins parfümün yasaklığındandır.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 9: Edeb Bölümleri
Konu: Bazı Koku Ve Parfümler Yasak Mıdır?
3048-) Ya’la b. Mürre (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem), Halûk adı verilen bir parfüm sürünmüş bir adam gördü ve şöyle buyurdu: “Git onu yıka sonra tekrar yıka ve bir daha bunu kullanma!” (Nesâî, Ziyne: 17) Bu hadis hasendir. Atâ b. Sâib’den gelen bu isnad hakkında ihtilaf ettiler. Ali, Yahya b. Saîd’den naklen şöyle dedi: Kim Atâ b. Sâib’den önceden hadis işitmişse onun rivâyeti daha doğrudur. Şu’be ve Sûfyân’ın da Âta b. Saib’ten işitmeleri doğrudur. Ancak Âta b. Saib vasıtasıyla Zazan’dan rivâyet edilen iki hadis müstesna Şu’be bu iki hadisi ondan son zamanlarda işitmiştim dedi. Atâ b. Sâib’in ömrünün sonlarına doğru hafızasının bozulmuş olduğu söylenmektedir. konuda Ammâr, Ebû Mûsâ, Enes, Ebû Hafs, İbn Ömer’den de hadis rivâyet edilmiştir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 9: Edeb Bölümleri
Konu: Bazı Koku Ve Parfümler Yasak Mıdır?
3049-) İbn Ömer (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Ömer’den işittim Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’in şöyle söylediğini hatırlatıyordu: “Kim dünyada ipek elbise giyerse onu ahirette giyemeyecektir.” (Müslim, Libas: 17) konuda Ali, Huzeyfe, Enes ve pek çok sahabeden hadis rivâyet edilmiş olup kitabımızın giyecekler bölümünde geçmişti. Bu hadis hasen sahihtir. Ömer’den başka yollarla da rivâyet edilmiştir. binti ebî Bekir es Sıddîk’ın azâdlı kölesinin adı Abdullah’tır. Ebû Amr diye künyelenir. b. ebî Rebah ve Amr b. Dinar kendisinden hadis rivâyet etmişlerdir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 9: Edeb Bölümleri
Konu: İpek Elbise Dünyada Erkeklere Haram Kılınmıştır
3050-) Misver b. Mahreme (radıyallahü anh)’den rivâyete göre: “Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem), kaftan dağıttı ve Misver b. Mahreme’ye bir şey vermedi. Bunun üzerine Mahreme şöyle dedi: Ey evladım kalk birlikte Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’e gidelim. Misver dedi ki: Onunla beraber gittim Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’in kapısına varınca gir ve Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)’i bana çağır dedi. Ben de Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’i çağırdım. Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) çıktı, üzerinde dağıttığı kaftanlardan biri vardı. Bunu sana saklamıştım buyurdu. Mahreme’nin oğlu Misver dedi ki: “Mahreme o kaftana baktı ve Mahreme razı oldu dedi.” (Buhârî, Hibe: 17; Müslim, Zekât: 27) Bu hadis hasen sahihtir. ebî Müleyke’nin ismi Abdullah b. Ubeydullah b. ebî Müleyke’dir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 9: Edeb Bölümleri
Konu: Rasûlüllah Sallallahü Aleyhi Ve Sellem Kaftan Dağıtmış Mıdır?
3051-) Amr b. Şuayb (radıyallahü anh), babasından ve dedesinden rivâyete göre, şöyle demiştir: Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu: “Allah nimetinin eserini kulu üzerinde görmeyi sever.” (Tirmizî rivâyet etmiştir.) konuda Ebû’l Ahvas’ın babasından, Imrân b. Husayn’dan ve İbn Mes’ûd’tan da hadis rivâyet edilmiştir. Bu hadis hasendir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 9: Edeb Bölümleri
Konu: Allah Kulunun Üzerinde Verdiği Nimeti Görmeyi Sever
3052-) Büreyde (radıyallahü anh)’den rivâyete göre: “Necaşi Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)’e iki siyah mest hediye etmişti. Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) onları giydi. Sonra abdest alıp üzerine mesh yaptı.” (Ebû Dâvûd, Tahara: 27) Bu hadis hasendir. Bu hadisi Delhem’in rivâyetiyle bilmekteyiz. hadisi Muhammed b. Rabia, Delhem’den rivâyet etmiştir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 9: Edeb Bölümleri
Konu: Rasûlüllah Sallallahü Aleyhi Ve Sellem, Mest Giymiş Midir?
3053-) Amr b. Şuayb (radıyallahü anh)’ın babasından ve dedesinden rivâyete göre: “Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) beyaz kılları yolmayı yasakladı ve bu Müslüman’ın nurudur buyurdu.” (İbn Mâce, Edeb: 27) Bu hadis hasendir. Abdurrahman b. Hâris ve pek çok kimse bu hadisi Amr b. Şuayb’den rivâyet etmişlerdir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 9: Edeb Bölümleri
Konu: Beyaz Kılları Yolmanın Yasak Oluşu
3054-) Ebû Hüreyre (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu: “İstişare edilen kimse güvenilen kimsedir.” (Ebû Dâvûd, Etıme: 27) Bu hadis hasendir. Pek çok kişi bu hadisi Şeyban b. Abdurrahman en Nahvî’den rivâyet etmişlerdir. Şeyban kitap yazmış bir müellif olup rivâyetleri sahihtir. Ebû Muaviye diye künyelenir. b. Alâ el Attar, Sûfyân b. Uyeyne’den bize şöyle aktardı: Abdulmelik b. Umeyr dedi ki: “Ben bir hadisi rivâyet ederken o hadisten bir harf bile eksiltmem.”

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 9: Edeb Bölümleri
Konu: İstişare Edilen Kimse Güvenilen Kimsedir
3055-) Ümmü Seleme (radıyallahü anha)’dan rivâyete göre, Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu: “İştişare edilen kimse güvenilen kimsedir.” (Ebû Dâvûd, Etıme: 27) konuda İbn Mes’ûd, Ebû Hüreyre ve İbn Ömer’den de hadis rivâyet edilmiştir. Ümmü Seleme rivâyeti olarak bu hadis garibtir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 9: Edeb Bölümleri
Konu: İstişare Edilen Kimse Güvenilen Kimsedir
3056-) Abdullah b. Ömer (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu: Uğursuzluk inancı (cahiliye devrinde) üç şeyde var kabul edilirdi; kadın, mesken ve binit (fakat islamda böyle bir şey yoktur.) (Buhârî, Nikah: 27; Müslim, Selam: 17) Bu hadis sahihtir. Zührî’nin adamlarından bir kısmı bu hadisin senedinde “Hamza’dan” demiyor, “Sâlim’den ve Sâlim’in babasından” diyorlar. b. Enes bu hadisi Zührî’den rivâyet ederek şöyle diyor: Sâlim ve Hamza -ki Abdullah b. Ömer’in iki oğludur- babalarından rivâyet etmişlerdir. Aynı şekilde bize İbn ebî Ömer bu hadisi; Süfyan b. Uyeyne’den, Zührî’den ve Abdullah b. Ömer’in iki oğlu olan Hamza ve Salim’den; babalarından ve Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)’den rivâyet etmiştir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 9: Edeb Bölümleri
Konu: Uğursuzluk Diye Bir İnanç Var Mıdır?
3057-) Saîd b. Abdurrahman, Sûfyân vasıtasıyla Zührî’den, Sâlim’den babasından bu hadisin bir benzerini rivâyet etmişlerdir. Saîd’in rivâyeti daha sağlamdır. Çünkü Ali el Medîni ve Humeydî ikisi birden Sûfyân’dan, Zührî’den, Sâlim’den, babasından rivâyet etmişlerdir. Sûfyân şöyle bir hatırlatmada bulunmuştur: Bu hadisi bize Zührî Sâlim ve İbn Ömer vasıtasıyla rivâyet etmiştir. bu hadisi Zührî’den rivâyet ederek şöyle demiştir: b. Ömer’in iki oğlu Sâlim ve Hamza’dan, babalarından demiştir. konuda Sehl b. Sa’d, Âişe ve Enes’den de hadis rivâyet edilmiştir. Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)’den şöyle de rivâyet edilmiştir: “Uğursuzluk olmuş olsaydı kadın da, binitte ve evde olurdu.”

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 9: Edeb Bölümleri
Konu: Uğursuzluk Diye Bir İnanç Var Mıdır?
3058-) Hakîm b. Muaviye’den rivâyet edildiğine göre, şöyle demiştir: Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’den işittim şöyle buyurdu: Uğursuzluk asla olamaz ve yoktur “Uğur ancak evde kadında ve binittedir.” b. Hucr, İsmail b. Ayyaş vasıtasıyla Süleyman b. Süleym’den, Yahya b. Câbir et Taî’den, Muaviye b. Hakîm’den, amcası Hakîm b. Muaviye’den buradaki gibi rivâyet etmiştir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 9: Edeb Bölümleri
Konu: Uğursuzluk Diye Bir İnanç Var Mıdır?
3059-) Abdullah (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu: “Üç kişi olduğunuz vakit iki kişi diğer arkadaşlarından ayrı olarak fısıltı ile konuşmasın.” Sûfyân rivâyetinde şöyle demektedir: “İki kişi üçüncüden ayrı olarak fısıltı ile konuşmasın bu hareket onu üzer.” (Buhârî, İstizan: 16; Müslim, Selam: 53) Bu hadis hasen sahihtir. (sallallahü aleyhi ve sellem)’den şöyle buyurduğu da rivâyet edilmiştir: İki kişi bir kişiyi yalnız bırakarak fısıltı ile konuşmasın çünkü bu hareket o mü’mini incitir. Allah’ta bir mü’minin incinmesinden hoşlanmaz. konuda İbn Ömer, Ebû Hüreyre ve İbn Abbâs’tan da hadis rivâyet edilmiştir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 9: Edeb Bölümleri
Konu: Üç Kişinin Birlikte Olduğu Bir Yerde İki Kişi Gizlice Konuşmasın
3060-) Ebû Cuhayfe (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: “Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’i beyaz tenli ve saçları ağarmış vaziyette gördüm. Ali’nin oğlu Hasan’da kendisine benzerdi. Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) bize verilmesi için on üç deve emretmişti biz de onları almaya gitmiştik. Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’in ölüm haberi gelince onlar da bize bir şey vermediler. Bekir kalkıp, kimin Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’in kendisine verdiği bir sözü ve alacağı varsa hemen gelsin dedi. Bende durumu kendisine anlattım. Ebû Bekir’de o develerin bize verilmesini emretti.” (Buhârî, Menakıb: 27; Müslim, Fadail: 17) Bu hadis hasendir. b. Muaviye bu hadisi kendi senediyle Ebû Cuhayfe’den benzeri şekilde rivâyet etmiştir. Pek çok kimse İsmail b. ebî Hâlid vasıtasıyla Ebû Cuhayfe’nin şöyle söylediğini rivâyet etmiştir: “Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’i gördüm Ali’nin oğlu Hasan kendine benzerdi” bu söze başka bir şey ilave etmemişlerdir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 9: Edeb Bölümleri
Konu: Peygamber Sallallahü Aleyhi Ve Sellemin Torunu Hasan Kendisine Benzer Miydi?
3061-) Ebû Cuhayfe (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: “Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’i gördüm Ali’nin oğlu Hasan ona benzerdi.” (Buhârî, Menakıb: 27; Müslim, Hac: 42) Pek çok kişi bu hadisi İsmail b. ebî Hâlid’den buradakine benzer şekilde rivâyet etmişlerdir. Ebû Cuhayfe’nin adı, Vehb es Suvai’dir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 9: Edeb Bölümleri
Konu: Peygamber Sallallahü Aleyhi Ve Sellemin Torunu Hasan Kendisine Benzer Miydi?
3062-) Ali (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: “Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’in Sa’d b. ebî Vakkâs’tan başka bir kimse için hem anne hem de babasını birlikte feda olsun derken hiç işitmedim sadece Sa’d için böyle derdi.” (Buhârî, Cihâd: 28; Müslim, Fedail-üs Sahabe: 17)

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 9: Edeb Bölümleri
Konu: Anam Babam Sana Feda Olsun Sözü Söylenir Mi?
3063-) Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem), Sa’d b. ebî Vakkâs dışında hiçbir kimse için baba ve annesini feda olsun diyerek birlikte söylememiştir; Uhud savaşı günü O’na: “Anam babam sana feda olsun müşriklerin üzerine oklarını at” şöyle de derdi: “Ey yiğit delikanlı at.” (Buhârî, Cihâd: 28; Müslim, Fedail-üs Sahabe: 17) konuda Zübeyr ve Câbir’den de hadis rivâyet edilmiştir. Bu hadis hasen sahihtir. Ali’den değişik şekillerde de rivâyet edilmiştir. Pek çok kimse bu hadisi Yahya b. Saîd’den, Saîd b. Müseyyeb’den, Sa’d b. ebî Vakkâs’tan rivâyet ederek şöyle demişlerdir: “Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem), Uhud günü benim için Anne ve babasını birlikte söyleyerek, Anam babam sana feda olsun oklarını at buyurmuştur.”

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 9: Edeb Bölümleri
Konu: Anam Babam Sana Feda Olsun Sözü Söylenir Mi?