Sünen-i Tirmizî Hadis Kitabı

1963-) Enes (radıyallahü anh)’den rivâyet edilmiştir; “Ureyne Kabilesinden bazı kimseler Medîne’ye geldiler ve Medîne’nin havası onlara ağır geldi. Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) onları Zekât develerinin bulunduğu Medîne dışındaki bir yere gönderdi ve tedavi için develerin sütlerinden ve idrarlarından içmelerini emretti.” (Müslim, Kasame: 2; Nesâî, Tahrimüddem: 7) Bu hadis bu şekliyle hasen sahih garibtir. Bu hadis başka şekillerde de Enes’den rivâyet edilmiştir. Ebû Kılâbe, bu hadisi Enes’den, Saîd b. ebî Ârube de Katâde yoluyla Enes’den rivâyet etmiştir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 1: Yiyecek Bölümleri
Konu: Deve İdrarı Şifa Olarak Kullanılabilir Mi?
1964-) Selman (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Tevratta okuduğuma göre yemeğin bereketinin yemekten sonra elleri yıkamak olduğunu okudum. Sonra bu konuyu Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’e hatırlatarak Tevratta okuduğumu haber verdim. Bunun üzerine Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem): “Yemeğin bereketi yemekten önce ve sonra elleri yıkamaktır” buyurdular. (Ebû Dâvûd, Etıme: 11) Bu konuda Enes ve Ebû Hüreyre’den de hadis rivâyet edilmiştir. Bu hadisi sadece Kays b. Rabî’ın rivâyetiyle bilmekteyiz. Kays b. Rabi’in hadiste zayıf olduğu kaydedilmiştir. Ebû Haşim er Rummânî’nin ismi: Yahya b. Dinar’dır.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 1: Yiyecek Bölümleri
Konu: Yemekten Önce Ve Sonra Elleri Yıkamak
1965-) İbn Abbâs (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) tuvaletten çıktıktan sonra kendisine yemek hazırlanmıştı ve halk sana abdest suyu getirelim mi? dediler. Bunun üzerine Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu: “Ben namaz kılacağım da abdest almakla emrolundum.” (Ebû Dâvûd, Etıme: 11) Bu hadis hasen sahihtir. Amr b. Dinar bu hadisi Saîd b. Huveyris vasıtasıyla İbn Abbâs’tan rivâyet etmiştir. Ali b. el Medînî, Yahya b. Saîd’in şöyle dediğini nakletti ”Sûfyân es Sevrî, yemekten önce el yıkamayı ve tabağın altına pide ve yufka koymayı hoş görmezdi.”

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 1: Yiyecek Bölümleri
Konu: Abdest, Namaz Kılınacağında Alınır
1966-) Ikraş b. Zübeyd (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine göre, şöyle demiştir: Mürre b. Ubeyd oğulları malların Zekâtlarını benimle Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’e gönderdiler. Medîne’ye Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’in yanına geldim onu Muhâcir ve Ensâr arasında oturur buldum. Ikraş şöyle devam etti: Sonra Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem), elimden tutarak Ümmü Seleme’nin evine götürdü ve yemek var mı? buyurdu. Arkasından parça eti bol büyük bir kap ve tirit getirildi. Ondan yemeye yöneldik, derken ben elimi kabın her tarafında dolaştırmaya başladım. Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’de kendi önünden yemekteydi. Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) sol eliyle benim sağ elimi tuttu ve şöyle dedi: “Ey Ikraş! Bu tek çeşitten oluşan bir yemektir, bir yerden ye.” içinde çeşitli hurma bulunan veya -Şek, Ubeydullah’tan gelmiştir- Olmuş ve yaş hurma bulunan bir tabak getirildi. Ben kendi önümden yemeye başladım. Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’in eli ise tabak etrafında dolaşmaya başladı ve Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu: “Ey Ikraş! İstediğin yerden ye bu bir çeşit değildir. Sonra bize su getirildi Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem), ellerini yıkadı avuçlarının ıslaklığı ile yüzünü kollarını ve başını sıvazladı ve dedi ki: Ey Ikraş! Ateşin değdiği şeylerden dolayı alınacak abdest budur.” (İbn Mâce, Etıme, 7; Ebû Dâvûd, Etıme: 15) Bu hadis garibtir. Bu hadisi sadece Alâ b. Fadl’ın rivâyetiyle bilmekteyiz. Alâ bu hadisi tek başına rivâyet etmektedir. Ikraş’ın Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)’den sadece bu hadisini biliyoruz.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 1: Yiyecek Bölümleri
Konu: Yemeğe Başlarken Besmele Çekmek
1967-) Ebû Talût (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Enes b. Mâlik’in yanına girdim kabak yiyor ve şöyle diyordu: “Ne güzel bitkisin sen Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’in seni sevmesinden dolayı bana ne kadar sevimlisin.” (Ebû Dâvûd, Etıme: 21; İbn Mâce, Etıme: 26) Bu konuda Hakîm b. Câbir ve babasından da hadis rivâyet edilmiştir. Bu hadis bu şekliyle garibtir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 1: Yiyecek Bölümleri
Konu: Kabak Yemeği Nasıldır?
1968-) Enes b. Mâlik (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: “Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’in yemek kabı içerisinde kabağı araştırdığını gördüm bu yüzden kabağı severim.” (İbn Mâce, Etıme: 26; Ebû Dâvûd, Etıme: 21) Bu hadis hasen sahihtir. Bu hadis değişik şekillerde de yine Enes’den rivâyet edilmiştir. (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’in önünde kabağı görmüş ve bu nedir? Demişti; “Bu kabaktır” dedi. Bizde ondan sonra yemeklerimizde kabağı çoğaltmıştık.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 1: Yiyecek Bölümleri
Konu: Kabak Yemeği Nasıldır?
1969-) Ömer b. Hattâb (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurmuştur: “Zeytin yağını yiyin ve sürünün çünkü o bereketli bir ağacın ürünüdür.” (İbn Mâce, Et’ıme: 34; Dârimî, Etıme: 346) Bu hadisi sadece Abdurrezzak’ın, Ma’mer’den rivâyetiyle bilmekteyiz. Abdurrezzak bu hadisin senedinde karışıklığa düşmüştür. Kimi rivâyette “Ömer’den” derken bazen de şüphe ederek: “Ömer’in Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)’den aktardığını zannediyorum” demekte. Bazen de: “Zeyd b. Eslem’den ve babsından” diyerek mürsel olarak rivâyet etmiştir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 1: Yiyecek Bölümleri
Konu: Zeytin Yağı Yemek Olarak Ve Tedavi De Kullanılır Mı?
1970-) Ebû Dâvûd Süleyman b. Ma’bed; Abdurrezzak vasıtasıyla Ma’mer’den, Zeyd b. Eslem’den, babasından geçen hadisin bir benzerini bize rivâyet etti ve “Ömer’den” demedi.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 1: Yiyecek Bölümleri
Konu: Zeytin Yağı Yemek Olarak Ve Tedavi De Kullanılır Mı?
1971-) Ebû Esîd (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine göre, şöyle demiştir: Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu: “Zeytin yağını yeyiniz ve sürününüz çünkü o bereketli bir ağaçtandır.” (İbn Mâce, Et’ıme: 34; Dârimî, Etıme: 346) Bu hadis bu şekliyle garibtir. Bu hadisi sadece Sûfyân es Sevrî’nin Abdullah b. Îsa’dan rivâyetiyle bilmekteyiz.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 1: Yiyecek Bölümleri
Konu: Zeytin Yağı Yemek Olarak Ve Tedavi De Kullanılır Mı?
1972-) Ebû Hüreyre (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’in şöyle buyurduğunu bize haber vermiştir: “Sizin birinizin hizmetçisi pişirdiği, hazırladığı yemeğin ateşine ve dumanına katlanıyorsa o hizmetçiyi elinden tutarak kendisiyle beraber aynı sofraya oturtsun, eğer bunu yapamaz ise o yemekten ona da yedirsin.” Mâce, Et’ıme: 50; İbn Mâce, Etıme: 19) Bu hadis hasen sahihtir. Hâlid, İsmail’in oğludur. İsmi: Sa’d’tır.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 1: Yiyecek Bölümleri
Konu: Köle Ve Hizmetçilerle Birlikte Yemek Yemek
1973-) Ebû Hüreyre (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurmuştur: “Selamı yaygınlaştırın, yemek yediriniz ve savaşlarda kafirlerin başlarını uçurunuz ki Cennetlere varis olasınız.” (İbn Mâce, Etıme: 23; Dârimî, Etıme: 39) Bu konuda Abdullah b. Amr, İbn Ömer, Enes, Abdullah b. Selam, Abdurrahman b. Âişe, Şüreyh b. Hanî ve babasından da hadis rivâyet edilmiştir. İbn Ziyâd’ın, Ebû Hüreyre’den rivâyet ettiği bu hadis hasen sahih garibtir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 1: Yiyecek Bölümleri
Konu: Yemek Yedirmenin Değer Ve Kıymeti
1974-) Abdullah b. Amr (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu: “Rahman olan Allah’a kulluk yapın, yemek yedirin, selamı yaygınlaştırın ki Cennete selametle giresiniz.” (İbn Mâce, Etıme: 23; Dârimî, Etıme: 39 Bu hadis hasen sahihtir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 1: Yiyecek Bölümleri
Konu: Yemek Yedirmenin Değer Ve Kıymeti
1975-) Enes b. Mâlik (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurmuştur: “Bir miktar hurma bile olsa akşam yemeğini yeyiniz, çünkü akşam yemeğini kaldırmak ihtiyarlık ve güçsüzlüğe sebep olur.” (Tirmizî rivâyet etmiştir.) Bu hadis hoş karşılanmayan münker hadislerdendir. Ancak bu şekliyle bilmekteyiz. Anbese hadis konusunda zayıf olduğu söylenmiştir. Abdulmelik b. Allak bilinmeyen meçhul bir kimsedir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 1: Yiyecek Bölümleri
Konu: Akşam Yemeğini Terketmek İhtiyarlık Getirir Mi?
1976-) Ömer b. ebî Seleme (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, Ebû Seleme’nin oğlu Ömer, Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’in yanına girmişti o anda Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’de yemek yiyordu. Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem), çocuğa: “Yaklaş bismillah de sağ elinle ve önünden ye” buyurdular. (Dârimî, Etıme: 9; Ebû Dâvûd, Etıme: 19) Bu hadis ayrıca Hişâm b. Urve’den, Ebû Vecze es Sa’dî’den, Müzeyneli bir kişiden ve Ömer b. ebî Seleme’den de rivâyet edilmiştir. Hişâm b. Urve’nin arkadaşları bu hadisin rivâyetinde ihtilaf etmişlerdir. Vecze es Sa’dî’nin adı Yezîd b. Ubeyd’tir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 1: Yiyecek Bölümleri
Konu: Yemek Nasıl Yenmeli?
1977-) Âişe (radıyallahü anha)’dan rivâyete göre, şöyle demiştir: Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurmuştur: “Yemek yiyeceğinizde Bismillah deyin başında unutursa hatırladığı an önünde de sonunda da bismillah desin.” (Ebû Dâvûd, Etıme: 15)

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 1: Yiyecek Bölümleri
Konu: Yemek Nasıl Yenmeli?
1978-) Aynı sened ile Âişe’nin şöyle dediği rivâyet edilmiştir. “Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem), ashabından altı kişi ile yemek yiyordu. Derken bir arabi geldi bismillah demeden iki lokma aldı ve yemek bitiverdi. Bunun üzerine Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu: Bu kimse bismillah demiş olsaydı bu yemek hepimize yetecekti.” Bu hadis hasen sahihtir. Gülsüm, Ebû Bekir es Sıddîk’ın oğlu Muhammed’in kızıdır.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 1: Yiyecek Bölümleri
Konu: Yemek Nasıl Yenmeli?
1979-) Ebû Hüreyre (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurmuştur: “Şeytan (veya değişik mikrop, böcek ve bakteriler) hassas ve yalayıp yok edicidirler kendinizi ondan koruyun. Her kim elinde yemek bulaşığı ve kokusu varken yatıp uyursa ve geceleyin kendisine bir şey olursa kendisinden başka kimseyi suçlamasın.” (Ebû Dâvûd, Et’ıme: 53; İbn Mâce, Et’ıme: 22) Bu hadis bu şekliyle garibtir. bu hadis Süheyl b. ebî Salih’in babasından Ebû Hüreyre’den de rivâyet edilmiştir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 1: Yiyecek Bölümleri
Konu: Yemeklerden Sonra Eller Mutlaka Yıkanmalıdır
1980-) Ebû Hüreyre (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu: “Her kim elinde yemek bulaşığı ve kokusu varken yatıp uyursa bu yüzden başına bir iş gelirse kendisiden başka kimseyi suçlamasın.” (Ebû Dâvûd, Et’ıme: 53; İbn Mâce, Et’ıme: 22) Bu hadis hasen garibtir. Bu şekliyle A’meş’in rivâyeti olarak biliyoruz.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 1: Yiyecek Bölümleri
Konu: Yemeklerden Sonra Eller Mutlaka Yıkanmalıdır
1981-) İbn Ömer (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurmuştur: “Her sarhoşluk veren içkidir, Her içki de haramdır. Her kim şarabı devamlı içerek ölür giderse ahirette sarhoşluk vermeyen şaraptan içemez.” (Ebû Dâvûd, Eşribe: 5; İbn Mâce, Eşribe: 1) Bu konuda Ebû Hüreyre, Ebû Saîd, Abdullah b. Amr, İbn Abbâs, Ubâde ve Ebû Mâlik el Eş’arî’den de hadis rivâyet edilmiştir. İbn Ömer hadisi hasen sahihtir. Bu hadis değişik şekillerde Nafi’ ve İbn Ömer’den de rivâyet edilmiştir. b. Enes, Nafi’ ve İbn Ömer’den mevkuf olarak rivâyet etmiştir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 2: İçecek Bölümleri
Konu: Şarap İçenlerin Sonuçları
1982-) Abdullah b. Ömer (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurmuştur: “İçki içen kimsenin kırk gün namazı kabul olmaz. Tevbe ederse Allah tevbesini kabul eder. Yine içki içmeye dönerse Allah kırk gün onun namazını kabul etmez. Tevbe ederse Allah yine tevbesini kabul eder. Yine içki içmeye dönerse Allah kırk gün onun namazını kabul etmez. Tevbe ederse yine tevbesini kabul eder. Dördüncü sefer içki içmeye devam ederse yine kırk gün o kimsenin namazını kabul etmez tevbe etse bile tevbesini de kabul etmez ve ona Cehennem’de içki olarak Habal nehrinden içki içirir. Bunun üzerine Ey Ebû Abdurrahman derdi. Habal nehri nedir? Dedi ki: Cehennemliklerin irinlerinden meydana gelen bir ırmaktır.” (Ebû Dâvûd, Eşribe: 5; İbn Mâce, Eşribe: 1) Bu hadis hasendir. Aynı şekilde Abdullah b. Amr ve İbn Abbâs’tan da rivâyet edilmiştir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 2: İçecek Bölümleri
Konu: Şarap İçenlerin Sonuçları
1983-) Âişe (radıyallahü anha)’dan rivâyete göre, Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’e baldan yapılan içkinin durumu soruldu da “Sarhoşluk veren her şey neden yapılırsa yapılsın haramdır.” (Dârimî, Eşribe: 8; İbn Mâce, Eşribe: 9) Bu hadis hasen sahihtir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 2: İçecek Bölümleri
Konu: Her Sarhoşluk Veren Şey Haramdır
1984-) İbn Ömer (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’in şöyle buyurduğunu işittim: “Her sarhoşluk veren şey haramdır.” (Ebû Dâvûd, Eşribe: 5; İbn Mâce, Eşribe: 1) Bu konuda Ömer, Ali İbn Mes’ûd, Enes, Ebû Saîd, Ebû Mûsâ, Eşec el Asrî, Deylem, Meymûne, İbn Abbâs, Kays b. Sa’d, Numân b. Beşîr, Muaviye, Vâil b. Hucr, Kurre el Müzenî, Abdullah b. Muğaffel, Ümmü Seleme, Büreyde, Ebû Hüreyre ve Âişe’den de hadis rivâyet edilmiştir. Bu hadis hasendir. Ebû Seleme ve Ebû Hüreyre’den benzeri şekilde rivâyet edilmiştir. İkisi de sahihtir. Ayrıca pek çok kişi bu hadisin bir benzerini Muhammed b. Amr’dan, Ebû Seleme’den ve Ebû Hüreyre’den rivâyet etmişlerdir. İbn Ömer ve Ebû Seleme’den de aynı hadis rivâyet edilmiştir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 2: İçecek Bölümleri
Konu: Her Sarhoşluk Veren Şey Haramdır
1985-) Câbir b. Abdullah (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) buyurdular ki: “Çoğu sarhoşluk verenin azı da haramdır.” (Ebû Dâvûd, Eşribe: 5; İbn Mâce, Eşribe: 10) Bu konuda Sa’d, Âişe, Abdullah b. Ömer, İbn Ömer ve Havvât b. Cübeyr’den de hadis rivâyet edilmiştir. Câbir’in rivâyet ettiği bu hadis hasen garibtir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 2: İçecek Bölümleri
Konu: Çoğu Sarhoşluk Verenin Azı Da Haramdır
1986-) Âişe (radıyallahü anha)’dan rivâyet ettiğine göre, şöyle demiştir: Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu: “Her sarhoşluk veren şey haramdır. Bir farak’ı sarhoşluk eden şeyin bir avucu da haramdır.”(Ebû Dâvûd, Eşribe: 5; İbn Mâce, Eşribe: 10) Râvîlerden biri başka bir rivâyetle “Bir içimi bir yudumu” da haramdır demektedir. Bu hadis hasendir. Leys b. Ebû Süleym ve Rabî’ b. Subeyh bu hadisi Ebû Osman el Ensarî’den, Mehdî b. Meymun’un rivâyetine benzer şekilde rivâyet etmişlerdir. Osman el Ensarî’nin ismi Amr b. Sâlim olup aynı zamanda Ömer b. Sâlim de denmektedir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 2: İçecek Bölümleri
Konu: Çoğu Sarhoşluk Verenin Azı Da Haramdır
1987-) Tâvus (radıyallahü anh)’den rivâyet edilmiştir. İbn Ömer’e bir adam gelerek “Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem), toprak kaplarda ekşitilen şıra (bira)’yı yasakladı mı?” diye sordu İbn Ömer’de “Evet” cevabını verdi. diyor ki: Vallahi bunu İbn Ömer’den bizzat işittim. (İbn Mâce, Eşribe: 15; Ebû Dâvûd, Eşribe: 12) Bir miktar kuru üzüm, hurma gibi maddeleri bol su ile içecek hale getirmektir. Bu konuda İbn ebî Evfâ, Ebû Saîd, Süveyd, Âişe, İbn-ü Zübeyr ve ibn Abbâs’tan da hadis rivâyet edilmiştir. Bu hadis hasen sahihtir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 2: İçecek Bölümleri
Konu: Toprak Kaplarda Şarap Haline Gelen Şıra Haram Kılınmıştır
1988-) Amr b. Mürre (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Zâzân’dan işittim şöyle diyordu: İbn Ömer’e Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’in içinde şıra yapılmasını yasakladığı kaplardan sordum. Bunu bize kendi terimleriyle anlat ve bizim anlayabileceğimiz şekilde izah et dedim. Ömer’de dedi ki: Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem), “Hanteme’yi” yasakladı, hanteme topraktan yapılan kaptır. “Dübba’yı” yasakladı, Dübba; Su kabağıdır. “Nakîr’i” yasakladı, Nakîr; hurma kütüğünün oyularak kap haline getirilmesidir. “Müzeffet’i” yasakladı, Müzeffet; içerisi ziftle kaplanmış kaplardır. Şıranın diğer (tulum) gibi kaplarda yapılmasını emretti. (İbn Mâce, Eşribe: 13; Ebû Dâvûd, Eşribe: 7) Bu konuda Ömer, Ali, İbn Abbâs, Ebû Saîd, Ebû Hüreyre, Abdurrahman b. Ya’mur, Semure, Enes, Âişe, Imrân b. Husayn, Âiz b. Amr, Hakem el Gıfârî ve Meymûne’den de hadis rivâyet edilmiştir. Bu hadis hasen sahihtir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 2: İçecek Bölümleri
Konu: Su Kabağında, Hurma Kütüğü Kabında Ve Toprak Kaplarda Şıra Yapılmasının Ve Bekletilmesinin Yasaklığı
1989-) Süleyman b. Büreyde’nin babasından rivâyete göre, şöyle demiştir: Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu: “Sizi, bazı kaplarda şıra yapmaktan yasaklamıştım. Hiçbir kap hiçbir şeyi ne helal nede haram kılar. Her sarhoşluk veren haramdır.” (İbn Mâce, Eşribe: 13; Ebû Dâvûd, Eşribe: 7) Bu hadis hasen sahihtir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 2: İçecek Bölümleri
Konu: Her Türlü Kap İçerisinde Şıra Yapılabilir
1990-) Câbir b. Abdullah (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem), değişik kaplarda şıra yapmayı yasaklamıştı. Ensâr bizim bunlardan başka kabımız yoktur diye şikayette bulundular. Bunun üzerine: “O halde sakıncası yok” buyurdular. (Ebû Dâvûd, Etıme: 4) Bu konuda İbn Mes’ûd, Ebû Saîd, Ebû Hüreyre ve Abdullah b. Amr’dan da hadis rivâyet edilmiştir. Bu hadis hasen sahihtir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 2: İçecek Bölümleri
Konu: Her Türlü Kap İçerisinde Şıra Yapılabilir
1991-) Âişe (radıyallahü anha)’dan rivâyete göre, şöyle demiştir: “Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’in tulumlar içersine şıra kurardık tahliye deliği bulunan tulumun ağzı bağlanırdı. Sabahleyin kurduğumuz şırayı akşam içerdi, akşam şırayı kurardık sabah içerdi.” (İbn Mâce, Eşribe: 12; Ebû Dâvûd, Eşribe: 7) Bu konuda Câbir, Ebû Saîd ve İbn Abbâs’tan da hadis rivâyet edilmiştir. Bu hadis garibtir. Bu şekilde Yunus b. Ubeyd rivâyetiyle bu hadisi tanımaktayız. Bu hadis aynı şekilde değişik yollarla Âişe’den rivâyet edilmiştir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 2: İçecek Bölümleri
Konu: Şıra Yapıldıktan Sonra Birgün İçinde İçilmelidir Fazla Bekletilirse Sarhoşluk Verecek Hale Gelir
1992-) Numân b. Beşîr (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurmuştur: “Buğdaydan içki yapılır. Arpadan içki yapılır. Hurmadan içki yapılır.” (Ebû Dâvûd, Eşribe: 4; Dârimî, Eşribe: 13) Bu konuda Ebû Hüreyre’den de hadis rivâyet edilmiştir. Bu hadis hasen garibtir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 2: İçecek Bölümleri
Konu: Şarap İçki Yapılan Hububat Çeşitleri
1993-) Ömer (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: “Buğdaydan içki yapılır…” aynı hadisi söyledi.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 2: İçecek Bölümleri
Konu: Şarap İçki Yapılan Hububat Çeşitleri
1994-) Ömer b. Hattâb (radıyallahü anh)’den rivâyete göre: “Buğdaydan içki yapılır…” aynı hadisi aktarmıştır. hadis İbrahim b. Muhâcirin rivâyetinden daha sağlamdır. Ali b. Medînî diyor ki: Yahya b. Saîd: İbrahim b. Muhâcir hadis konusunda pek sağlam değildir. hadis değişik şekillerde Şa’bî ve Numân b. Beşîr’den de rivâyet edilmiştir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 2: İçecek Bölümleri
Konu: Şarap İçki Yapılan Hububat Çeşitleri
1995-) Ebû Hüreyre (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu: “Çoğunlukla şu iki ağaçtan yapılır; Hurma ve üzüm.” (İbn Mâce, Eşribe: 11) Bu hadis hasen sahihtir. Kesîr es Suheymî; Uberî’dir, ismi: Yezîd b. Abdurrahman b. Gufeyle’dir. Bu hadisi Şu’be İkrime b. Ammâr’dan rivâyet etmiştir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 2: İçecek Bölümleri
Konu: Şarap İçki Yapılan Hububat Çeşitleri
1996-) Câbir b. Abdullah (radıyallahü anh)’den rivâyete göre: “Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem), hurma koruğu ile hurmanın birlikte şıra yapılmasını yasakladı.” (Ebû Dâvûd, Eşribe: 9) Bu hadis hasen sahihtir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 2: İçecek Bölümleri
Konu: Hurma Koruğu İle Olgun Hurma Birlikte Şıra Yapılır Mı?
1997-) Ebû Saîd (radıyallahü anh)’den rivâyete göre: “Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem), hurma ile hurma koruğunun birbirine karıştırılarak şıra yapılmasını yasakladı. Kuru üzüm ile hurmanın birbirleriyle karıştırılarak şıra yapılmasını yasakladı toprak kaplarda şıra yapılmasını da yasakladı.” (Ebû Dâvûd, Eşribe: 9) Bu konuda Câbir, Enes, Ebû Katâde, İbn Abbâs, Ümmü Seleme ve Ma’bed b. Ka’b’ın anasından da hadis rivâyet edilmiştir. Bu hadis hasen sahihtir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 2: İçecek Bölümleri
Konu: Hurma Koruğu İle Olgun Hurma Birlikte Şıra Yapılır Mı?
1998-) Hakem (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: İbn ebî Leylâ’nın şöylece aktardığını kendisinden işittim: “Huzeyfe su istedi birisi ona gümüş kapla su getirince kabı ona fırlattı ve dedi ki: Bundan yasakladığım halde bu işten vazgeçmediği için attım. Oysa Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem): “Altın ve gümüş kaplarda yeyip içmeyi, ipek ve atlas kumaşlardan giymeyi yasaklamıştır. Bunları kullanmak dünyada kafirler içindir, Ahirette sadece sizler içindir” buyurdu. (Ebû Dâvûd, Eşribe: 17; İbn Mâce, Eşribe: 17) Bu konuda Ümmü Seleme, Berâ ve Âişe’den de hadis rivâyet edilmiştir. Bu hadis hasen sahihtir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 2: İçecek Bölümleri
Konu: Altın Ve Gümüş Kaplarda Yeme İçmenin Yasaklığı
1999-) Enes b. Mâlik (radıyallahü anh)’den rivâyete göre: “Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem), kişinin ayakta su içmesini yasakladı. Yemek yemek nasıldır? Denilince; O daha kötüdür” buyurdular. (Ebû Dâvûd, Eşribe: 13; İbn Mâce, Eşribe: 21) Bu hadis hasen sahihtir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 2: İçecek Bölümleri
Konu: Ayakta Su İçilebilir Mi?
2000-) İbn Ömer (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: “Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) zamanında; yolda yürürken yerdik, ayakta da içerdik.” (Ebû Dâvûd, Eşribe: 13; İbn Mâce, Eşribe: 21) Bu hadis Ubeydullah b. Ömer’in, Nafi’ ve İbn Ömer’den rivâyeti olarak sahih garibtir. Imrân b. Cerir bu hadisi Ebû’l Yûzerî’den ve İbn Ömer’den rivâyet etmiştir. Ebû’l Yûzerî’nin ismi: Yezîd b. Atarid’tir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 2: İçecek Bölümleri
Konu: Ayakta Su İçilebilir Mi?
2001-) Carûd b. Muallimî (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem): “Ayakta içmeyi yasaklamıştır.” (Ebû Dâvûd, Eşribe: 13; İbn Mâce, Eşribe: 21) Bu konuda Ebû Saîd, Ebû Hüreyre ve Enes’den de hadis rivâyet edilmiştir. Bu hadis garib hasendir. Pek çok kimse bu hadisi Saîd’den, Katâde’den, Ebû Müslim’den, Carut’dan rivâyet etmişlerdir. Katade’den, Yezîd b. Abdullah b. Şıhhîr’den, Ebû Müslim’den ve Carûd’tan Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)’in şöyle söylediği de rivâyet edilmiştir: “Müslümanın yitiği ateş korudur.” İbn’ül Muallah el Abdî olup Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)’in yakınlarındandır. Carûd b. Alâ da denilir. Doğru olanı İbn’ül Mualla’dır.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 2: İçecek Bölümleri
Konu: Ayakta Su İçilebilir Mi?
2002-) İbn Abbâs (radıyallahü anh)’den rivâyete göre: “Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem), zemzemi ayakta içmiştir.” (Ebû Dâvûd, Eşribe: 13; İbn Mâce, Eşribe: 21) Bu konuda Ali, Sa’d, Abdullah b. Amr ve Âişe’den de hadis rivâyet edilmiştir. Bu hadis hasen sahihtir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 2: İçecek Bölümleri
Konu: Rasûlüllah Sallallahü Aleyhi Ve Sellem Ayakta Birşeyler İçmiş Midir?
2003-) Amr b. Şuayb’ın babasından ve dedesinden rivâyete göre, şöyle demiştir: “Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’i ayakta ve oturduğu halde içerken gördüm.” (Ebû Dâvûd, Eşribe: 13; İbn Mâce, Eşribe: 21) Bu hadis hasen sahihtir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 2: İçecek Bölümleri
Konu: Rasûlüllah Sallallahü Aleyhi Ve Sellem Ayakta Birşeyler İçmiş Midir?
2004-) Enes b. Mâlik (radıyallahü anh)’den rivâyete göre: “Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem), bir kaptan su içerken; üç kere nefes alarak içer ve bu şekilde içmek daha kandırıcı ve sıhhîdir” buyururdu. (İbn Mâce, Eşribe: 18; Dârimî, Eşribe: 20) Bu hadis hasen garibtir. Hişâm ed Destevâî bu hadisi Ebû Isam’dan, Enes’den rivâyet etmiştir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 2: İçecek Bölümleri
Konu: Su Ve Benzeri Şeyleri Üç Nefeste İçmek
2005-) Azre b. Sabit’de, Sümâme vasıtasıyla Enes’den rivâyet ederek şöyle demiştir: “Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem), su içerken üç defa nefes alırdı.” şekilde Muhammed b. Beşşâr, Abdurrahman b. Mehdî vasıtasıyla Azre b. Sabit el Ensarîyye’den, Sümâme’den ve Enes b. Mâlik’den rivâyet ederek; “Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) bir kaptan su içerken üç kere nefes alırdı” demektedir. Bu hadis hasen sahihtir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 2: İçecek Bölümleri
Konu: Su Ve Benzeri Şeyleri Üç Nefeste İçmek
2006-) İbn Abbâs (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu: “Develer gibi bir solukta içmeyin iki veya üç nefeste için içeceğinizde Bismillah deyin içmeyi bitirdiğinizde ise Elhamdülillah deyin.” (Tirmizî rivâyet etmiştir.) Bu hadis garibtir. Yezîd b. Sinan el Cezerî; Ebû Ferve er Ruvahî’dir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 2: İçecek Bölümleri
Konu: Su Ve Benzeri Şeyleri Üç Nefeste İçmek
2007-) İbn Abbâs (radıyallahü anh)’den rivâyete göre: “Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem), (kaptan su) içerken iki nefes alırdı.” (Ebû Dâvûd, Eşribe: 20) Bu hadis garibtir. Bu hadisi sadece Rişdîn b. Küreyb rivâyetiyle bilmekteyiz. Abdullah b. Abdurrahman’a (Ebû Muhammed), Rişdîn b. Küreyb’i sordum. O’mu yoksa Muhammed b. Küreyb mi daha sağlamdır dedi ki: İkisi de birbirinden farksızdır, ama ben Rişdîn b. Küreyb’i tercih ederim. Muhammed b. İsmail’e sordum, dedi ki: Muhammed b. Küreyb, Rişdîn b. Küreyb’den daha fazla tercih edilir. Benim görüşümde, Ebû Muhammed, Abdullah’ın dediği gibidir. Rişdîn b. Küreyb daha yaşlı ve tercih edilir. İbn Abbâs’a ulaşmış ve onu görmüştür. Bunlar iki kardeştirler. İkisi de münker, hoş karşılanmayan hadisler rivâyet ederler.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 2: İçecek Bölümleri
Konu: Su Ve Benzeri Şeyleri Üç Seferde İçip İki Nefes Almak
2008-) Ebû Saîd el Hudrî (radıyallahü anh)’den rivâyete göre: “Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) içecek kabın içerisine üflemeyi yasakladı. Bunun üzerine bir adam; kabın içerisine çerçop görüyorum dedi. Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) onları dök buyurdu. O adam bir nefeste kanmıyorum deyince: “O halde su kabından ağzını uzaklaştır ve nefes al” buyurdular. (Ebû Dâvûd, Eşribe: 20; İbn Mâce, Eşribe: 24) Bu hadis hasen sahihtir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 2: İçecek Bölümleri
Konu: İçilen Kabın İçerisine Üflememek
2009-) İbn Abbâs (radıyallahü anh)’den rivâyete göre: “Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem), içecek kabın içerisine üflemeyi ve kabın içine nefes almayı yasakladı.” (Ebû Dâvûd, Eşribe: 20; İbn Mâce, Eşribe: 24) Bu hadis hasen sahihtir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 2: İçecek Bölümleri
Konu: İçilen Kabın İçerisine Üflememek
2010-) Katâde (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurmuştur: “Sizden biriniz bir şey içerken kabın içerisine nefes almasın.” (Ebû Dâvûd, Eşribe: 20; İbn Mâce, Eşribe: 24) Bu hadis hasen sahihtir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 2: İçecek Bölümleri
Konu: Kabın İçerisine Üflememek
2011-) Ebû Saîd (radıyallahü anh)’den rivâyete göre, şöyle aktarmıştır: “Su tulumlarının ağzını dışarı kıvırıp oradan bir kaba boşaltmaksızın içmekten yasaklandık.” (Yani içi görülmeyen kaplara ağzı dayamak suretiyle içmek yasaklanmıştır) (Dârimî, Eşribe: 19; Ebû Dâvûd, Eşribe: 15) Bu konuda Câbir, İbn Abbâs ve Ebû Hüreyre’den de hadis rivâyet edilmiştir. Bu hadis hasen sahihtir.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 2: İçecek Bölümleri
Konu: Tulumların Ağzından Su İçmenin Yasaklanması
2012-) Abdullah b. Enîs (radıyallahü anh)’in babasından rivâyete göre, şöyle demiştir: “Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’in asılı bir tuluma kalkıp ağzını oraya dayamak suretiyle su içtiğini gördüm.” (İbn Mâce, Eşribe: 20; Dârimî, Eşribe: 19) Bu konuda Ümmü Süleym’den de hadis rivâyet edilmiştir. Bu hadisin senedi sağlam değildir. Abdullah b. Ömer el Umerî’nin hadis konusunda zayıf olduğu kaydedilmiştir. Îsa’dan hadis işitip işitmediğini de bilmiyorum.

Kaynak: Sünen-i Tirmizî, 2: İçecek Bölümleri
Konu: Zaruret Durumlarında Tulumların Ağzından Su İçilebilir