Sünen-i Ebu Davud Hadis Kitabı
3454-)
Ebû Hureyre (radıyallahü anh)'den rivâyet edildiğine göre; (sallallahü aleyhi ve sellem), zahire satan bir adama uğradı ve: Ne satıyorsun?" diye sordu. (sattığını) Hazret-i Peygamber'e söyledi. Bunun üzerine Resûlüllah'a, " Elini zahirenin içine sok" diye vahyolundu, o da elini soktu. Hayretle onun ıslak olduğunu gördü ve: Hile yapan bizden değildir" buyurdu. iman 164; Tirmizî, büyü 72; İbn Mâce, ticârât 36; Dârimî, büyü 10; Ahmed b. Hanbel, II, 242.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, İcare Bölümü
Konu: Alışverişte Hilekârlık Yasaktır
3455-)
Yahya (el-Kattân)'dan, şöyle dediği rivâyet edilmiştir: Süfyân; Bizden değildir" sözünü, " Bizim gibi değildir" şeklinde tefsir etmeyi beğenmezdi.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, İcare Bölümü
Konu: Alışverişte Hilekârlık Yasaktır
3456-)
Abdullah b. Ömer (radıyallahü anhümâ)'den, Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'ın şöyle buyurduğu rivâyet edilmiştir: Alışveriş yapanlardan her biri, birbirlerinden ayrılmadıkları müddetçe, arkadaşına karşı muhayyerdir. Ama muhayyerlikle satış müstesna." büyü 19, 22, 42, 43, 44, 46, 47; Müslim, büyü 43, 46, 47; Nesâî, büyü 4, 8, 9, 10; Tirmizî, büyü 26; İbn Mâce, ticârât 17; Dârimî, büyü 15; Muvatta, büyu 79.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, İcare Bölümü
Konu: Alışveriş Yapanların Muhayyerliği
3457-)
Bize Mûsâ b. İsmail haber verdi, bize Hammâd Eyyûb'dan, o Nâfi'den; Nâfi, İbn Ömer'den, İbn Ömer de Hazret-i Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)'den önceki hadisi mana olarak rivâyet etti. (Bu rivâyetinde): - Ama birisi arkadaşına; seç (muhayyer ol)" derse müstesna" dedi.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, İcare Bölümü
Konu: Alışveriş Yapanların Muhayyerliği
3458-)
Abdullah b. Amr b. el-Âs, Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'ın şöyle buyurduğunu rivâyet etmiştir: Alışveriş yapanlar, birbirlerinden ayrılmadıkça (akdi kabul edip etmemekte) muhayyerdirler; ama akitte muhayyerlik şartı bulunursa müstesna, (o zaman birbirlerinden ayrılsalar bile, lehine şart koşulanın muhayyerliği devam eder). Akit yapanlardan birisinin karşı taraf ikâle ister korkusuyla (oradan hemen) ayrılması helâl olmaz." büyü 26; Nesâî, büyü II; Ahmet b. Hanbel, II, 183.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, İcare Bölümü
Konu: Alışveriş Yapanların Muhayyerliği
3459-)
Ebû'l-Vadiy' (Abbâd b. Nüseyb)'in şöyle dediği rivâyet edilmiştir: savaş için sefere çıkmıştık. Bir yerde konakladık. Arkadaşlarımızdan biri, bir köle karşılığında bir at sattı. Sonra günlerinin kalanını (bu şekilde) geçirdiler. Ertesi gün sabah olunca asker hazırlandı. Atı alan atını eğerlemek üzere kalktı. (Ama) satan pişman olup alıcıya geldi ve alışveriş (i feshetmek) istedi. Müşteri ise atı vermek istemedi. Bunun üzerine satan; Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)'in arkadaşı Ebû Berze aramızda hakem olsun, dedi. ordunun bir bölümünde bulunan Ebû Berze'ye geldiler ve ona hâdiseyi anlattılar. Berze: Hazret-i Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)'in hükmü ile hükmetmeme razı mısınız? Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem); Alışveriş yapanlar birbirlerinden ayrılmadıkça (akdi kesinleştirmek veya feshetmekte) serbesttirler" buyurdu dedi. b. Hassan dedi ki: Cemil (İbn Mürre), Ebû Berze'nin: Sizi ayrılmış olarak görmedim, dediğini haber verdi. " büyü 26; İbn Mâce, ticârât 17; Ahmed b. Hanbel, I, 59.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, İcare Bölümü
Konu: Alışveriş Yapanların Muhayyerliği
3460-)
Yahya b. Eyyûb şöyle demiştir: Zür'a, birisine bir şey sattığı zaman onu muhayyer bırakır, sonra da; Sen de beni muhayyer bırak. Ben, Ebû Hureyre (radıyallahü anh)'yi, Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem); (alışveriş yapan) iki kişi ancak birbirlerinden razı olarak ayrılsınlar, buyurdu derken işittim." derdi. büyü 27; İbn Mâce, ticârât 18.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, İcare Bölümü
Konu: Alışveriş Yapanların Muhayyerliği
3461-)
Hakîm b. Hizâm'dan, Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'in şöyle buyurduğu rivâyet edilmiştir: Alım satım akdi yapanlar birbirlerinden ayrılmadıkça muhayyerdirler. Eğer (malın özellik ve kıymeti konusunda) doğru konuşurlar ve (aybını) açıkça söylerlerse akidleri onlar için bereketlendirilir. Ama (aybı) gizlerler ve yalan söylerlerse, yaptıkları alım satımın bereketi giderilir." Dâvûd dedi ki:’ b. Ebî Arûbe ve Hammâd da aynen böyle rivâyet ettiler. Hemmâm ise üç kerre: Birbirlerinden ayrılıncaya veya (akdi kesinleştirme ya da feshetmeyi) seçinceye kadar..." dedi. büyü 19,22,44,46; Müslim, büyü 47; Tirmizî, büyü 26; Nesâî, büyü 4,8; Dârimî, büyü 15.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, İcare Bölümü
Konu: Alışveriş Yapanların Muhayyerliği
3462-)
Ebû Hureyre (radıyallahü anh)'den, Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’ın şöyle buyurduğu rivâyet edilmiştir: Allah (celle celâluhu), bir müslümana ikâle yapan kimsenin günahını affeder." Mâce, ticârât 26.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, İcare Bölümü
Konu: İkâlenin Fazileti
3463-)
Ebû Hureyre (radıyallahü anh)'den, Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'in şöyle buyurduğu rivâyet edilmiştir: Bir satış içinde iki satış yapan kişiye ya daha ucuz olanı veya ribâ vardır."
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, İcare Bölümü
Konu: Bir Satış İçerisinde İki Satış Yapmak
3464-)
Abdullah b. Ömer (radıyallahü anhümâ), Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'ı şöyle buyururken dinlediğini haber vermiştir: Iyne yoluyla alışveriş yaptığınız, öküzlerin kuyruğuna yapıştığınız, tarımı seçtiğiniz ve cihadı terkettiğiniz zaman Allah size öyle bir zillet Mûsâllat eder ki dininize dönünceye kadar onu üzerinizden atamazsınız." Dâvûd dedi ki: lafzı Ca'fer'e aittir. Bu, onun ifadesidir. b. Hanbel, II, 84.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, İcare Bölümü
Konu: Iyne Yoluyla Yapılan Alışveriş Yasaktır
3465-)
İbn Abbâs (radıyallahü anhümâ) şöyle demiştir: (sallallahü aleyhi ve sellem) Medine'ye geldiğinde Medineliler hurmada bir, iki ve üç seneliğine selem yapıyorlardı. (sallallahü aleyhi ve sellem): Hurmada selem yapan kişi; belli ölçüde belli ağırlıkta ve belli zamana kadar selem yapsın" buyurdu. selem 1, 2, 7; Müslim, müsâkât 127, 128; Tirmizî, büyü 68; Nesâî, büyü 63; İbn Mâce, ticârât 59; Dârimî, büyü 45; Ahmed b. Hanbel, I, 217, 222, 282.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, İcare Bölümü
Konu: Selef Selem
3466-)
Şu'be'nin haber verdiğine göre Muhammed veya Abdullah b. Mücâlid Buharî'nin rivâyetinde bu ravi; Abdullah b. Ebî Mücâlid olarak gösterilmiştir. Buradaki tereddüd ravive aittir. Abdullah b. Şeddâd ve Ebû Bürde, selef (selem) konusunda ihtilâf ettiler. Beni, İbn Ebî Evfâ'ya gönderdiler. Kendisine selemi sordum. Şu karşılığı verdi: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem), Ebû Bekir ve Ömer (radıyallahü anhümâ) zamanlarında buğday, arpa, kuru hurma ve kuru üzümde -İbn Kesîr, " Yanlarında bunlar bulunmayan bir kavme" sözünü ilave etti- selem yapardık. (Ebû Dâvûd'un üstadlan Hafs b. Ömer ve İbn Kesîr) ravinin şu sözünde ittifak ettiler: İbn Ebzâ'ya sordum. O da (Ebû Bürde'nin söylediğinin) benzerini söyledi." selem 2; İbn Mâce, ticârât 59.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, İcare Bölümü
Konu: Selef Selem
3467-)
Bize Muhammed b. Beşşâr haber verdi, bize Yahya ve İbn Mehdî, Şu'be kanalıyla Abdullah b. Ebî Mücâlid'den, -Abdurrahman; (İbn) " İbn" kelimesi bazı nüshalarda yer almamıştır. Ebî Mücâlid dedi.- bu (önceki) hadisi naklettiler. (Bu rivâyette) İbn Ebî Evfâ: Bu mallar kendilerinde olmayan bir kavme..." dedi. Dâvûd: Doğrusu İbn Ebi'l-Mücâlid'dir. Bu konuda Şu'be hata etmiştir, dedi.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, İcare Bölümü
Konu: Selef Selem
3468-)
Eslemli Abdullah b. Ebû Evfâ’nın şöyle dediği rivâyet edilmiştir: (sallallahü aleyhi ve sellem) ile birlikte Şam'a sefere gittik. Şam'daki Nebatlar bize gelirler, biz de onlarla belli fiatla ve belli vade ile buğday ve zeytinyağında selem yapardık. nüshada; "zeytinyağı" yerine " kuru üzüm" denilmektedir. Bu ihtilâf bu kelimelerin arapçalarınin yazılışlarındaki benzerlik yüzünden olsa gerektir. Yani bu bîr yazı hatasıdır. Ebî Evfâ'ya: mallar elinde olan kimse ile mi? denildi. onlara sormazdık, dedi. selem 7.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, İcare Bölümü
Konu: Selef Selem
3469-)
İbn Ömer (radıyallahü anhümâ)'dan rivâyet edildiğine göre: Bir adam, birisi ile (muayyen) bir hurma bahçesinin meyvesinde selem akdi yaptı. Fakat bu ağaçlar o sene bir şey vermedi. Bunun üzerine meseleyi Hazret-i Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)'e götürdüler. Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu: Onun malını ne karşılığında helâl ediniyorsun?! Malını (parasını) geri ver. Salâhı görününceye kadar hurmada selem yapmayınız."
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, İcare Bölümü
Konu: Muayyen Bir Meyvede Selem
3470-)
Ebû Saîd el-Hudrî (radıyallahü anh)'den rivâyet edildiğine göre Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurmuştur: Selem yoluyla bir şey satın alan kimse onu başka bir malla değiştirmesin." Mâce, ticârât 60.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, İcare Bölümü
Konu: Selem Değiştirilemez
3471-)
Ebû Saîd el-Hudrî (radıyallahü anh)'den, şöyle dediği rivâyet edilmiştir: (sallallahü aleyhi ve sellem) zamanında bir adamın satın aldığı meyveler telef oldu, borcu çoğaldı. Bunun üzerine Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem): Ona yardım ediniz (bağış yapınız)" buyurdu. Halk da yardım etti, fakat bu, borcunu ödemeye yetmedi. O zaman Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) (alacaklılara); Ne (yini) bulursanız alınız, size bundan başka birşey yok" buyurdu. müsâkat 18; Nesâî, büyü 30,95; İbn Mâce, ahkâm 25; Ahmed b. Hanbel III, 36.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, İcare Bölümü
Konu: Âfetin Verdiği Zararın İndirilmesi
3472-)
Câbir b. Abdullah (radıyallahü anh)'dan, Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'in şöyle buyurduğu rivâyet edilmiştir: Eğer kardeşine (dalında iken) hurma satsan ve ona bir âfet gelse, müşteriden bir şey alman helâl olmaz. (Alırsan) kardeşinin malını haksız yere ne karşılığı almış olacaksın ki?!" müsâkât 14; Nesâî, büyü 30; İbn Mâce, ticârât 33; Dârimî, büyü 22; Ahmed b. Hanbel, V, 3.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, İcare Bölümü
Konu: Âfetin Verdiği Zararın İndirilmesi
3473-)
İbn Cüreyc, Atâ'nın şöyle dediğini rivâyet etmiştir: Cevâih; yağmur, soğuk, çekirge, rüzgâr veya yangın gibi, zarar veren, telef eden herşeydir.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, İcare Bölümü
Konu: Câihanın Tefsiri
3474-)
Yahya b. Saîd şöyle demiştir: (sermaye)'in üçte birinden daha azına arız olan âfette câiha yoktur. Bu, müslümanların âdetinde böyledir.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, İcare Bölümü
Konu: Câihanın Tefsiri
3475-)
Ebû Hureyre (radıyallahü anh)'den, Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'in şöyle buyurduğu rivâyet edilmiştir: Sonucu (etrafındaki) otu vermemeye varacağı için, suyun fazlası (ihtiyaç sahibinden) sakınılmaz." müsâkât 3; Müslim, müsâkât 37; Tirmizî, büyü 44; İbn Mâce, rühûn 19; Nesâî büyü 89; Ahmed b. Hanbel, II, 463.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, İcare Bölümü
Konu: Suyu Başkasına Vermemek
3476-)
Ebû Hureyre (radıyallahü anh)'den Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'ın şöyle buyurduğu rivâyet edilmiştir: Üç sınıf var ki, Allah (celle celâluhu) kıyamet gününde onlarla (razı olarak) konuşmaz. Bunlar: Yanındaki suyun fazlasını yolcuya vermeyen kişi, ikindiden sonra malını satmak için -yalan yere- yemin eden kişi ve halifeye bîat edip, halife kendisine verirse sözünde duran, vermezse sözünde durmayan kişidir." eşribe 10, tevhid ve'ş-şehâdât 22, ahkâm 48; Nesâî, Müslim, eymân 173, 174; büyü 6; İbn Mâce, ticârât 30; Ahmed b. Hanbel, II, 480.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, İcare Bölümü
Konu: Suyu Başkasına Vermemek
3477-)
Bize Osman b. Ebî Şeybe haber verdi, bize Cerîr; A'meş'ten önceki hadisi aynı isnad ve aynı mana ile haber verdi. Cerîr rivâyetinde, (Allah kıyamet günü onlarla konuşmaz, sözünden sonra:) " Onları temize çıkarmaz ve onlar için çok elem verici bir azab vardır." dedi. Yine Cerîr, mal ile ilgili olarak; (Satıcı), vallahi bu mala şu kadar verildi der, öbürü de onu tasdik eder ve alır" dedi. eşribe 10, tevhid ve'ş-şehâdât 22, ahkâm 48; Müslim, eymân 173, 174; Nesâî, büyü 6; İbn Mâce, ticârât 30; Ahmed b. Hanbel, II, 480.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, İcare Bölümü
Konu: Suyu Başkasına Vermemek
3478-)
Buhayse adındaki bir kadın, babasından bahisle şöyle demiştir: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'dan izin isteyip onun gömleği ile bedeni arasına girdi. Onu öpmeye ve -sarılmaya başladı. Sonra; Allah'ın nebisi! Verilmemesi (esirgenmesi) helâl olmayan şey nedir? dedi. (sallallahü aleyhi ve sellem): Su" , buyurdu. Babam (tekrar): Allah'ın nebisi! Verilmemesi helâl olmayan şey nedir? dedi. Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem): buyurdu. " (Babam) yine: Allah'ın nebisi! Menedilmesi helâl olmayan şey nedir? diye sordu. (sallallahü aleyhi ve sellem): Hayır işlemen senin için hayırlıdır" buyurdu. büyü 70; Ahmed b. Hanbel, III, 480, 481.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, İcare Bölümü
Konu: Suyu Başkasına Vermemek
3479-)
Ebû Hıdâş, Resûlüllah'ın ashabından olan muhacirlerden birisinin şöyle dediğini rivâyet etmiştir: (sallallahü aleyhi ve sellem) ile birlikte üç defa savaşa katıldım. Onun; Müslümanlar şu üç şeyde ortaktırlar: Ot, su ve ateş" buyurduğunu bizzat kendisinden işitiyordum. Mâce, rühûn 6; Ahmed b. Hanbel V, 364.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, İcare Bölümü
Konu: Suyu Başkasına Vermemek
3480-)
İyâs İbn Abd'den rivâyet edildiğine göre; (sallallahü aleyhi ve sellem) suyun fazlasını satmayı menetti. müsâkat 34, 35; Tirmizî, büyü 44; Nesâî, büyü 94; İbn Mâce, rühün 18; Dârimî, rühün 69; Ahmed b. Hanbel, III, 338, 339, 356, 417.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, İcare Bölümü
Konu: Suyun Fazlasını Satmak
3481-)
Câbir b. Abdillah (radıyallahü anh)'dan rivâyet edildiğine göre; Hazret-i Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem), köpek ve kedinin parasından (satılıp karşılığında para almaktan) nehyetti. büyü 49; Nesâî, büyü 92, sayd 16; İbn Mâce, ticârât 9; Ahmed b. Hanbel, III, 339, 349, 386.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, İcare Bölümü
Konu: Kedi Satışı Karşılığında Alınan Paranın Hükmü
3482-)
Câbir (radıyallahü anh)'den; Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'ın, kedinin (satışı karşılığı alınan) parasından nehyettiği rivâyet edilmiştir. büyü 49; İbn Mâce ticârât 9; Nesâî, büyü 92.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, İcare Bölümü
Konu: Kedi Satışı Karşılığında Alınan Paranın Hükmü
3483-)
Ebû Mes'ud (radıyallahü anh)'un Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'dan rivâyetine göre; (Hazret-i Peygamber); köpeğin parasından, fahişenin mehrinden (zina karşılığı aldığı ücret) ve kâhinin ücretinden nehyetti. büyü 113, icâre 20, talâk 51, tıb 46; Müslim, müsâkât 39; Tirmizî, büyü 46,. nikâh 36, tib 23; Nesâî, büyü 91; İbn Mâce, ticârât 9; Mâlik büyü 68; Dârimî, büyü 34; Ahmed b. Hanbel IV, 119, 120.'
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, İcare Bölümü
Konu: Köpeklerin Satışı Karşılığında Alınan Paranın Hükmü
3484-)
Abdullah b. Abbâs (radıyallahü anh) şöyle demiştir: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) köpeğin parasından nehyetti ve: Eğer satıcı köpeğin parasını istemeye gelirse avucuna toprak doldur" buyurdu. büyü 91, sayd 15.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, İcare Bölümü
Konu: Köpeklerin Satışı Karşılığında Alınan Paranın Hükmü
3485-)
Ebû Cuhayfe (radıyallahü anh)'nin; (sallallahü aleyhi ve sellem), köpeğin parasından nehyetti, dediği rivâyet edilmiştir. büyü 112.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, İcare Bölümü
Konu: Köpeklerin Satışı Karşılığında Alınan Paranın Hükmü
3486-)
Ebû Hureyre (radıyallahü anh), Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'in şöyle buyurduğunu söylemiştir: Köpeğin parası; kâhinin kehanet ücreti ve fahişenin mehri (fuhuş karşılığı aldığı para) helâl değildir." sayd 15.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, İcare Bölümü
Konu: Köpeklerin Satışı Karşılığında Alınan Paranın Hükmü
3487-)
Ebû Hureyre (radıyallahü anh)'den, Hazret-i Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)'in şöyle buyurduğu rivâyet edilmiştir: Şüphesiz Allah (celle celâluhu), şarabı ve karşılığında alınan parayı, ölü hayvanı ve karşılığında alınan parayı, domuzu ve karşılığında alınan parayı haram kılmıştır."
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, İcare Bölümü
Konu: Şarap Ve Ölü Hayvanın Satışından Alınan Para
3488-)
Câbir b. Abdillah (radıyallahü anh), Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'ı fetih yılında Mekke'de şöyle derken işitmiştir: Şüphesiz Allah (celle celâluhu) şarap (içki), leş, domuz ve putların satışını haram kıldı." Kendisine: Resûlallah, leş yağları konusunda ne dersin? Onlarla gemiler boyanıyor, deriler yağlanıyor, insanlar aydınlanıyor, dediler. Hayır, haramdır." buyurdu. sonra Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle devam etti: Allah yahudileri kahretsin! -Veya Allah yahudilerin belâsını verin-. Şüphesiz Allah (celle celâluhu) onlara leşlerin iç yağlarını yasakladığı zaman, onu erittiler sonra satıp parasını yediler." büyü 112; Müslim, müsâkât 71; Tirmizî, büyü 60; Nesâî, buyu 93, fer' 8; İbn Mâce, ticârât II; Ahmed b. Hanbel, II, 213, 362, 512.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, İcare Bölümü
Konu: Şarap Ve Ölü Hayvanın Satışından Alınan Para
3489-)
Abdü'l-Hamid b. Ca'fer, Ebû Asım ve Muhammed b. Beşşâr tarîki ile gelen rivâyette, Yezîd b. Ebî Habîb: Atâ, Câbir'den naklen bana onun (önceki hadis) benzerini yazdı; o haramdır demedi (Resûlüllah’ın " o haramdır" sözünü nakletmedi)" dedi.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, İcare Bölümü
Konu: Şarap Ve Ölü Hayvanın Satışından Alınan Para
3490-)
İbn Abbâs (radıyallahü anhümâ)'ın şöyle dediği rivâyet edilmiştir: (sallallahü aleyhi ve sellem)'ı; rüknün yanında otururken gördüm. Gözünü havaya doğru kaldırıp güldü ve üç defa: Allah yahudilere lanet etsin!" dedi, ve devamla; Şüphesiz Allah (celle celâluhu) onlara iç yağım haram etti ama onlar yağları satıp, parasını yediler. Allah bir topluma bir şeyi yemeyi haram ettiğinde onlara parasını da haram eder" buyurdu. Halid b. Abdullah (et-Tahhân), hadisinde (İbn Abbâs'in) " gördüm" (dediğini) söylemedi. Ayrıca (Allah yahudilere lanet etsin sözü yerine), " Allah yahudileri kahretsin" dedi.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, İcare Bölümü
Konu: Şarap Ve Ölü Hayvanın Satışından Alınan Para
3491-)
Mugîre b. Şu'be (radıyallahü anh)'den, Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurmuştur: İçki satan kişi, domuzları da boğazlasın (domuz etini de yesin)." eşribe 9; Ahmed b. Hanbel, IV, 253.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, İcare Bölümü
Konu: Şarap Ve Ölü Hayvanın Satışından Alınan Para
3492-)
Âişe (radıyallahü anhâ)'nin şöyle dediği rivâyet edilmiştir: Bakara sûresinin son âyetleri inince Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) çıkıp onları bize okudu ve: İçki ticareti haram edildi" buyurdu. büyü 105; Müslim, müsâkât 69, 70; eşribe 83; İbn Mâce, eşribe 7.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, İcare Bölümü
Konu: Şarap Ve Ölü Hayvanın Satışından Alınan Para
3493-)
Osman b. Ebî Şeybe ve Ebû Muâviye, A'meş'ten önceki hadisi aynı isnad ve aynı mana ile rivâyet etmişlerdir. A'meş; Son âyetler faiz hakkındadır" demiştir.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, İcare Bölümü
Konu: Şarap Ve Ölü Hayvanın Satışından Alınan Para
3494-)
İbn Ömer (radıyallahü anhümâ)'den rivâyet edildiğine göre, H. Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurmuştur: Bir yiyecek maddesi satın alan kişi, onu tam olarak teslim alıncaya kadar (başkasına) satmasın." büyü 51, 54, 55; Müslim, büyü 32; Nesâî, büyü 55; İbn Mâce, ticârât 37; Dârimî, büyü 25; Mâlik, büyü 40.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, İcare Bölümü
Konu: Satın Alınan Yiyecek Maddesini Teslim Almadan Satmak
3495-)
İbn Ömer (radıyallahü anhümâ)'in şöyle dediği rivâyet edilmiştir: Biz Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) zamanında yiyecek maddesi satm alırdık. (O zaman) bize, malı satmadan önce satm aldığımız yerden başka bir yere nakletmemizi emreden birisi gönderilirdi. Yani (biz yiyecek maddesini) götürü usulüyle alırdık. müsâkât 33; Nesâî, büyü 57; Mâlik, büyü 42; Ahmed b. Hanbel, II, 311.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, İcare Bölümü
Konu: Satın Alınan Yiyecek Maddesini Teslim Almadan Satmak
3496-)
İbn Ömer (radıyallahü anhümâ) şöyle demiştir: çarşının üst tarafında götürü usulüyle gıda maddesi alıp satıyorlardı. Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) onu (aldıkları yerden başka bir yere) nakledinceye kadar (satmalarını) yasak etti.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, İcare Bölümü
Konu: Satın Alınan Yiyecek Maddesini Teslim Almadan Satmak
3497-)
Abdullah b. Ömer (radıyallahü anhümâ)'in şöyle dediği rivâyet edilmiştir: (sallallahü aleyhi ve sellem), bir kimsenin ölçü ile satın aldığı bir gıda maddesini teslim almadıkça başkasına satmayı nehyetti.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, İcare Bölümü
Konu: Satın Alınan Yiyecek Maddesini Teslim Almadan Satmak
3498-)
İbn Abbâs (radıyallahü anhümâ)'dan, Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'ın şöyle buyurduğu rivâyet edilmiştir: Zahire satın alan kimse, onu bir daha ölçmedikçe satmasın." Bekir Ebû Dâvûd'a İbn Ebî Şeybe'nin oğullan Ebû Bekir ve Osman haber vermişlerdir. Gelecek bölüm, sadece Ebû Bekir'in rivâyetinde vardır. şunu da ilave etti: Tâvûs der ki: Abbâs'a; Niçin (yasak etti)? dedim. musun, onlar zahire daha sonra ödenmek üzere altın karşılığında alışveriş yapıyorlar, dedi. bûyû 51; Müslim, büyü 31, 39; Nesâî, büyü 55.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, İcare Bölümü
Konu: Satın Alınan Yiyecek Maddesini Teslim Almadan Satmak
3499-)
İbn Abbâs (radıyallahü anhümâ)'dan rivâyet edildiğine göre, Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurmuştur: Biriniz gıda maddesi alırsa, onu kabzetmedikçe (bir başkasına) satmasın." b. Harb (rivâyetinde); Teslim almadıkça" dedi. Müsedded (rivâyetinde) Tâvûs'un; İbn Abbâs: Zannediyorum herşey gıda maddeleri gibidir, dedi." dediğini ilâve etti. büyü 55, 56; Müslim, büyü 30; Nesâî, büyü 55; İbn Mâce, ticârât 37; Ahmed b. Hanbel, I, 270, 285,368.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, İcare Bölümü
Konu: Satın Alınan Yiyecek Maddesini Teslim Almadan Satmak
3500-)
İbn Ömer (radıyallahü anhümâ) şöyle demiştir: Ben, Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) zamanında götürü usulüyle gıda maddesi satın aldıklarında onu ev (anbar)lanna götürmeden sattıklarından dolayı dövülen insanlar gördüm. büyü 54; Müslim, büyü 38; Nesâî, büyü 57.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, İcare Bölümü
Konu: Satın Alınan Yiyecek Maddesini Teslim Almadan Satmak
3501-)
İbn Ömer (radıyallahü anhümâ)'in şöyle dediği rivâyet edilmiştir: zeytinyağı satın aldım. Malı elime geçirince (akti kesinleştirince) bir adam geldi ve çok iyi kâr verdi, (iyi bir kârla satın almak istedi). Ben de adamın eline vurmak (yağı satmak) istedim. Ama ardımdan birisi gömleğimi tuttu, döndüm baktım ki Zeyd b. Sabit! Şöyle dedi: götürmedikçe satın aldığın yerde satma. Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem); tüccarlar evlerine götürmedikçe malların satın alındıkları yerde satılmalarını nehyetti.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, İcare Bölümü
Konu: Satın Alınan Yiyecek Maddesini Teslim Almadan Satmak
3502-)
İbn Ömer (radıyallahü anhümâ)'den rivâyet edildiğine göre; adam, Hazret-i Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)'e alışverişlerde aldatıldığını söyledi. Bunun üzerine Peygamberimiz (sallallahü aleyhi ve sellem) ona: Bir alışveriş yaptığın zaman’aldatma yokî'de" buyurdu. sonra) bu adam bir alışveriş yaptığı zaman, " aldatma yok" derdi. büyü 48, istikraz 19, husümât 3; Müslim, büyü 48; Nesâî, büyü 51; Tirmizî, büyü 98.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, İcare Bölümü
Konu: Alışveriş Yaparken, Kandırma Yok Diyen Adam
3503-)
Enes b. Mâlik (radıyallahü anh)'den rivâyet edildiğine göre; Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) zamanında bir adam, aklında noksanlık olduğu halde alışveriş yapardı. Ailesi Resûlüllah'a (sallallahü aleyhi ve sellem) gelip: Allah'ın nebisi! Falana hacr koy, çünkü o aklında noks'anlık olduğu halde alışveriş yapıyor, dediler. adamı çağırıp alışveriş yapmasını yasakladı. Adam: Resûlallah, alışverişe dayanamam (alışveriş yapmadan duramam), dedi. Bunuri üzerine Hazret-i Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem): Eğer alışverişi terkedemiyorsan; (alışveriş yaparken) al,’ama aldatma yok ha' de" buyurdu. Sevr; (Saîd bize haber verdi sözünün yerine) " Saîd'den " dedi. büyü 28; Nesâî, büyü I2;İbn Mâce, ahkâm 24; Ahmed b. Hanbel, III, 217.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, İcare Bölümü
Konu: Alışveriş Yaparken, Kandırma Yok Diyen Adam