Sünen-i Ebu Davud Hadis Kitabı
616-)
el-Muğîre b. Şu'be (radıyallahü anh)'den nakledilmiştir ki; Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu: İmam, yerini değiştirmedikçe (farz) namaz kıldığı yerde (nafile) namaz kılamaz" Mâce, ikâme 203 Dâvûd dedi ki; (Bu hadisin râvilerinden) Ata el-Horasanit el-Muğire b. Şu'beye erişmemiştir.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: İmamın Namaz Kıldırdığı Yerde Nafile Kılması
617-)
Abdullah b. Amr'dan rivâyet edildiğine göre Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurmuştur: İmam namazı kılar ve (teşehhüd miktarı) oturur da selâmdan önce abdesti bozuluverirse, namazı tamamdır. Arkasında (cemaat olarak) bulunan kimsenin de namazı tamdır." salât 183; bârimî, vudû' 114; Ahmed b. Hanbel, VI, 272.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: İmamın Son Rekatte Secdeden Başını Kaldırdıktan Sonra Abdestinin Bozulması
618-)
Ali (radıyallahü anh)'den nakledilmiştir ki; (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu: Namazın anahtarı taharettir, tahrîmi (girişi) tekbîrdir, tahlili (çıkışı) selâm vermektir." Dâvûd, tahâre 31; Tirmizî, tahâre 3; mevâkit 62; İbn Mâce, tahare 32; Dârimi, vudu 22; Ahmed b. Hanbel, I, 123.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Son Rekâtın Sonunda Teşehhüd Miktarı Oturmak Ve Hükümleri
619-)
Muâviye b. Ebî Süfyân (radıyallahü anh)'den nakledilmiştir ki; (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu: Rükû ve secdeye benden önce varmayınız. Çünkü ben rükû'a vardığım zaman sizden önce (rükû ve sücûdda) edâ etmiş olduğum kısmı siz (başımı) kaldırdığım zaman telâfi etmiş olursunuz. Çünkü ben yaşlandım." Mâce, ikâme 41; Dârimî, salât 72; Ahmed b. Hanbel, IV, 92, 98, 176; VI, 264.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Cemaatın İmama Uyması Gereken Yerler
620-)
Ebû İshak'dan nakledilmiştir ki; Abdullah İbn Yezîdi'l-Hatmı'yi halka hitab ederken dinledim. Şöyle diyordu: Bize asla yalancı olmayan el-Bera'(nın) haber verdi(ğine göre); kendileri (Hazret-i Peygamberle namaz kılarlarken) rukû'dan başlarını Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'le beraber kaldırdıkları zaman ayakta beklerlermiş. O'nun secdeye vardığı zaman secdeye varırlarmış." ezan 191; Müslim, salat 200; Ahmed b. Hanbel, IV, 284, 286.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Cemaatın İmama Uyması Gereken Yerler
621-)
el-Berâ (radıyallahü anh)'den nakledilmiştir ki: Biz Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) ile birlikte namaz kılardık da (Hazret-i Peygamberin alnım yere) koyduğu görülünceye kadar bizden hiç bir kimse belini eğmezdi." ezan 52, 133; Müslim, salat 197, 198, 200, 201; Tirmizi, salât 92; Ahmed b. Hanbel, IV, 300, 304.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Cemaatın İmama Uyması Gereken Yerler
622-)
Muhârib b. Disâr (şöyle) demiştir: b. Yezîd'i minber üzerinde şöyle konuşurken dinledim: Bana el-Berâ rivâyet etti ki, kendileri Resûl-i Ekrem (sallallahü aleyhi ve sellem)’le birlikte namaz kılarlarmış. O rükû etti mi onlar da rükû' ederlermiş. (Berâ sözlerine şöyle devam etmiştir:) " Semiallahü limen hamideh" dediği vakit, Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'ın alnını yere koyduğunu görünceye kadar ayakta dikilirdik. Sonra (bütün cemaat secdeye vararak) Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)'e uyardık. salât 199; Nesâi, imame 38.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Cemaatın İmama Uyması Gereken Yerler
623-)
Ebû Hüreyre (radıyallahü anh)'den; dedi ki: (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu: Sizden biriniz başını, imam secdede iken kaldırınca Allah'ın onun başını eşek başına, yahud da - buradaki şek râvidendir- suretini eşek suretine çevireceğinden korkmaz mı?" ezan 53; Müslim, salât 115, 116, 119; Tirmizî, cuma 56; Nesaî, İkâme 38; İbn Mâce, ikâme 41; Dârimi, salat 72; Ahmed b. Hanbel, II, 260, 271,425,456, 469, 472, 504.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: İmamdan Evvel Başını Kaldıran Veya İndirenleri Tehdid
624-)
Enes (radıyallahü anh)’den, rivâyet edildiğine göre " Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) kendilerini namaza teşvik edermiş ve imamdan önce namazdan çıkıp gitmeyi de yasaklanmış. " Sitte'den sadece Ebû Dâvûd rivâyet etmiştir.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: İmamdan Önce Namazdan Çıkan Kimsenin Durumu
625-)
Ebû Hureyre (radıyallahü anh)'den, rivâyet edildiğine göre Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'a bir tek elbise içinde namaz kılmanın hükmü sorulmuş da: Herbirinizin ikişer elbisesi var mı ki?" cevabım vermiş. salât 3, 4, 9; Müslim, salât 275, 276, 280, 283; İbn Mâce ikâme 69; Muvatta' cemaa 30; Ahmed b. Hanbel, II, 230, 239, 243, 255, 266, 285, 319, 345, 380, 427, 464, 475, 478, 491, 495, 498, 499, 501, 520; IV, 22, 23.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: İçinde Namaz Kılınan Elbiselerin Sayısı İle İlgili Hadisler
626-)
Ebû Hüreyre (radıyallahü anh)’den nakledilmiştir ki: (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu: Sizden biriniz bir tek elbise içinde omuzlarında o elbisenin bir kısmı bulunmadan namaz kılmasın." salât 5, Müslim, salat 277; Nesâî, kıble 18; Ahmed b. Hanbel. II, 243.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: İçinde Namaz Kılınan Elbiselerin Sayısı İle İlgili Hadisler
627-)
Ebû Hüreyre (radıyallahü anh)’den nakledilmiştir ki: -Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu: Sizden biriniz bir tek elbise içinde namaz kıldığı zaman, elbisenin iki ucunu (sağ omuzunun altından sol omuzunun da üstünden geçirerek) çapraz bir şekilde boynuna bağlasın." salat 4, 5; Nesâî, kıble İ4; İbn Mâce, ikâme 69, muvatta, cemaa 29, Ahmed b. Hanbel, H, 255, 266, 319, 427, 491, 520; III, İ0, İ5, 55; IV, 26, 27; VI, 342.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: İçinde Namaz Kılınan Elbiselerin Sayısı İle İlgili Hadisler
628-)
Ömer b. Ebî Seleme demiştir ki: Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)'i (bir defa) iki ucunu omuzları üzerine çapraz bir şekilde bağladığı bir tek elbise içinde namaz kılarken gördüm" . salat 4,11, cizye 9, edeb 94; Müslim, salât 55, 279, müsâfirîn 72, Nesâî, Tahâre 142; İbn Mâce, tahâre 59; muvatta, cemaa 34; Ahmed b. Hanbel III, 127; 128, 328, 375, 387; IV, 27.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: İçinde Namaz Kılınan Elbiselerin Sayısı İle İlgili Hadisler
629-)
Kays b. Talk'ın babası Talk'dan rivâyet ettiğine göre Talk şöyle demiştir: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'in huzuruna vardığımızda bir adam gelerek; Ya Resûlallah bîr tek elbise içinde (kılınan) namaz hakkında ne dersin?" dedi. ravisi Talk rivâyetine devamla) dedi ki: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) de (o anda belinde bağlı olan) peştemalini çözerek (omuzundaki) ridâsının üstüne koydu. (İkisini bir elbise haline getirerek) ikisini birden uçlarını sol omuzun üstünden ve sağ omuzun altından geçirdi ve bize namaz kıldırdı. Namazı bitirince de, " Sizin her biriniz iki elbise bulabilir mi ki?" buyurdu. salat 3, 4, 9; Müslim, salat 275, 276, 280-283, İbn Mâce, İkâme 69; muvatta, cemaa 30; Ahmed b. Hanbel I, 230, 239, 243, 255, 266, 285, 319, 345, 380, 427, 465, 475, 478, 491, 495, 498, 499, 501, 520, IV, 22, 23.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: İçinde Namaz Kılınan Elbiselerin Sayısı İle İlgili Hadisler
630-)
Sehl b. Sa'd (radıyallahü anh)’den nakledilmiştir ki: bazı kimseleri yetersizliğinden dolayı izarlarını çocuklar gibi boyunlarına asmış oldukları halde Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'ın arkasında (namaz kılarken) gördüm. Bir sözcü (kadınlara hitaben): kadınlar cemaati, erkeklerden önce başınızı (secdeden) kaldırmayın" dedi. salât, 3, 6; ezan 136; Müslim, salât 133; Nesâî, kıble 16; Ahmed b. Hanbel, III, 33, V, 331.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: İzarını Boynuna Bağlayarak Namaz Kılan Kimsenin Durumu
631-)
Âişe (radıyallahü anhâ)’nin şöyle dediği rivâyet edilmiştir: Nebî (sallallahü aleyhi ve sellem) (bir defa) elbisesinin bir ucu benim üzerimde bulunduğu halde namaz kılmıştır." salât 107, 19; Hayız 30; Müslim, salât 513-514; Nesâî, kıble 17; İbn Mâce, tahâre 131.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Elbisenin Bir Ucu Başkasının Üzerinde İken Namaz Kılanın Durumu
632-)
Seleme b. el-Ekva'dan nakledilmiştir ki: Resûlallah, ben avcılık yapan bir adamım. Bir tek gömlek içinde namaz kılabilir miyim? dedim. (Bana); Evet (kılabilirsin) ve (lâkin) bir dikenle bile olsa onun uçlarını (birbirine) iliştir." cevabını verdi. salât Z;t Nesâi, kıble 15, Ahmed b. Hanbel, IV, 49, 54.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Bir Tek Gömlekle Namaz Kılan Kimsenin Durumu
633-)
(Muhammed b. Abdurrahman b. Ebi Bekr) babası (Abdurrahman'ın şöyle) dedi(ğini rivâyet etmiştir): b. Abdillah (radıyallahü anh) (bir defa) bize (sadece) bir gömlek içerisinde olduğu halde imamlık yaptı. Üzerinde herhangi bir peştemal da yoktu. (Namazdan) çıkınca, " Ben Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’i bir tek gömlek içerisinde namaz kılarken gördüm" dedi. salat 281; İbn Mâce, keffârât 12; Muvattâ, cema'a 33.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Bir Tek Gömlekle Namaz Kılan Kimsenin Durumu
634-)
Ubâde b. el-Velid b. Ubâde b. Es-Sâmit'den nakledilmiştir ki: Câbir'in yani İbn Abdillah'ın yanına varmıştık. (Bize şunları) söyledi: Bir gece Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'la beraber düşmanı takibe çıkmıştım. Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) namaza kalktı. Benim üzerimde de bir örtü vardı. Bir ucunu sağ omuzuma, öbür ucunu da sol omuzuma atmaya uğraştimsa da yetişmedi (dar geldi). Aynı zamanda saçakları vardı. (Bir de) altını üstüne getirdikten sonra her iki ucundan birini sağ, öbürünü de sol omuzuma aldım, sonra da düşmemesi için üzerine eğildim (ve çenemle tuttum). Gelip Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'ın soluna durdum. Resûl-i Ekrem de (hemen) elimi tutup (arkasından) dolandırarak beni sağına durdurdu. (Çok geçmeden) İbn Sahr geldi, o da soluna durdu. (Hazret-i Peygamber) her ikimizi de elleriyle tutup beraberce arkasına durdurdu. (Câbir) dedi ki: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) gözlerini bana dikmişti. Bense hissetmiyordum. Sonra bunun farkına vardım. Bana bu örtüyü belime bağlamamı işaret etti. Resûl-i Ekrem (sallallahü aleyhi ve sellem) namazı bitirince bana (hitab ederek); Ey Câbir" dedi, ben de: Buyur, ey Allah'ın Resulü" dedim. Elbise bol olunca iki uçlarını omuzlarına at. Dar olunca da beline bağla" buyurdu." zuhd 74; Ahmed b. Hanbel, IH, 335.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Elbise Dar İse Elbiseyi Nasıl Bürünür
635-)
İbn Ömer (radıyallahü anh) Resûl-i Ekrem (sallallahü aleyhi ve sellem)'in yahutta Ömer (radıyallahü anh)'in (şöyle) dediğini haber vermiştir: Birinizin iki elbisesi bulunursa, namazı onlarla kılsın. Yok eğer bir elbisesi varsa onu beline bağlasın (eteklik yapsın), onu yahudiler gibi (eller de içeride kalacak şekilde) bürünmesin." Buhârî, saiât 6; Ebû Dâvûd, salât 82; Ahmed b. Hanbel, II, 328.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Elbisesi Dar Olursa Ona Bürünür Diyenler
636-)
Abdullah b. Büreyde'den; babası Büreyde'nin şöyle dediği rivâyet edilmiştir: (sallallahü aleyhi ve sellem) (iki şeyden) nehyetti: (Birincisi) elbisenin bir ucunu sağ kolun altından diğer ucunu da sol omuzun üzerinden geçirerek göğsün üstünde veya arkada bağlamaksızın namaz kılmak; Öbürü de üzerinde aba olmaksızın sadece pantolonla namaz kılmak." Buhârî, salât 9 (Bab başlığında)
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Elbisesi Dar Olursa Ona Bürünür Diyenler
637-)
İbn Mes'ûd (radıyallahü anh)’den nakledilmiştir ki; Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'ı şöyle buyururken dinledim: Büyüklenerek namazda elbisesini yere sarkıtan kişinin Allah katında hiç bir değeri yoktur. (Yahut: Onu ne kötülük işlemekten korur ne de bağışlar.)" Dâvûd, vitr 22; Beyhakî, es-Sünenu’l-kubrâ' Dâvûd buyurdu ki: bu hadisi içlerinde Hammâd b. Seleme ve Hammâd b. Zeyd, Ebû'l-Ehvas ve Ebû Muâviye'nin de bulunduğu bir cemaat, İbn Mes'ûd'a (ulaşan) mevkuf bir hadis olarak nakletmiştir.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Namazda Yere Sürünecek Kadar Elbiseyi Sarkıtmak
638-)
Ebû Hureyre (radıyallahü anh)’den nakledilmiştir ki: (yere) sarkıtarak namaz kılmakta olan bir adama Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem), " Git abdest al" dedi. O da gitti abdest aldı ve biraz sonrar geldi. Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) (tekrar); Git abdest al" dedi. (O adam da tekrar) gitti abdest alıp geldi. (Bunu gören başka) bir adam: Resûlallah, o adama (abdestli olduğu halde) niçin abdest almasını emrettin? dedi. (Resul-ü Ekrem de) O etekliğini (yere) sarkıtarak namaz kılıyordu. Şam yüce olan Allah elbisesini (yerde) sürünecek kadar sarkıtan kimsenin namazını kabul etmez" buyurdu. Dâvûd, libâs 25; Ahmed b. Hanbel, IV, 67; V, 379.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Namazda Yere Sürünecek Kadar Elbiseyi Sarkıtmak
639-)
Muhammed b. Zeyd'in annesinden rivâyet edildiğine göre; Ümmü Seleme (radıyallahü anhâ)'ya; Kadın hangi elbise ile namaz kılmalıdır?" diye sormuş. O da: Baş örtüsü ve ayaklarının üstünü de örten uzunca bir fistanla kılar" cevâbını vermiştir.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Kadın Kaç Parça Elbise İle Namaz Kılar?
640-)
Ümmü Seleme'den şöyle dediği rivâyet edilmiştir: Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)'e; kadın yalnız baş örtüsü ve gömleği ile eteklik olmadan namaz kılabilir mi? diye sordum da, " Gömlek ayaklarının üstünü örtecek şekilde uzun olursa kılabilir" buyurdular. Ebû Dâvûd rivâyet etmiştir. Dâvûd buyurdu ki: Bu hadisi Mâlik b. Enes, bekr b. Mudar, Hafs b. Gıyas, İsmail b. Ca'fer, İbn Ebî Zi'b ve İbn İshak (gibi kimseler) Muhammed b. Zeyd ve annesi vasıtasıyla Ümmü Seleme'den rivâyet etmişler ve bunlardan hiç biri de rivâyetlerinde Hazret-i Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)'den bahsetmeyip Ümmü Seleme'ye ait bir söz olarak zikretmişlerdir.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Kadın Kaç Parça Elbise İle Namaz Kılar?
641-)
Âişe (radıyallahü anhâ)’den rivâyet edildiğine göre Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurmuştur: Allah, aybaşı olan (baliğa kadın)ın namazını ancak başörtüsü ile kabul eder." salât 160; İbn Mâce, tahâre 132; Ahmed b. Hanbel, VI, 150, 218, 259. Dâvûd buyurdu ki; Bu hadisi aynı zamanda Said, yâni İbn Ebî Arûbe, Katade el-Hasen senediyle Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)’den rivâyet etmiştir.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Kadınların Başörtüsüz Namaz Kılmaları
642-)
Muhammed (b. Sîrîn)'den (rivâyet edildiğine göre) Âişe (radıyallahü anhâ) Safiyye'ye (yani) Ummü Talhati't-Talahat'a misafir olmuştu. Safiyye'nin kızlarını görünce (şöyle) dedi: Ekrem (sallallahü aleyhi ve sellem) (bir gün odama) girmişti. (Odamda da) rîir câriye vardı: (Resûl-i Ekrem) bana izarını atarak; Şunu ikiye böl bir yarısını şuna diğer bir yansını da Ümmü Seleme'nin yanındaki genç kıza ver. Çünkü bu kızın âdet görme çağına geldiğini, veya; şek râvilerden birine aittir. bu kızların adet görme çağma geldiklerini görüyorum" buyurdu. Mâce tahâre 132; Ahmed b. Hanbel, VI, 96, 238. Dâvûd buyurdu ki: Bu hadîsi Hişâm da İbn Şîrîn’den böylece rivâyet etmiştir.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Kadınların Başörtüsüz Namaz Kılmaları
643-)
Ebû Hureyre'den rivâyet edildiğine göre Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) namazda elbisenin yere sarkıtılması ve erkeğin ağzını örtmesini yasaklamıştır. salât 361; Ahmed b. Hanbel, II, 295, 341, 345, 348. Dâvûd buyurdu ki: Bu hadisi bir de İsi, Ata yoluyla Ebû Hureyreden " Nebî (sallallahü aleyhi ve sellem) namazda elbiseyi yere sarkıtmaktan nehyetmiştir" şeklinde rivâyet etmiştir.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Namazda Elbiseyi Yerde Sürünecek Kadar Sarkıtmak
644-)
Muhammed b. îsa b. Et-Tabbâ'in Haccâc'dan rivâyet ettiğine göre İbn Cüreyc şöyle demiştir: Ata'yı çoğu kere elbisesini sarkıtarak namaz kılarken görmüşümdür." Dâvûd buyurdu ki: Bu hadis (bir önceki) hadisin zayıflığını ortaya koymaktadır.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Namazda Elbiseyi Yerde Sürünecek Kadar Sarkıtmak
645-)
Âişe (radıyallahü anhâ)’dan nakledilmiştir ki: (sallallahü aleyhi ve sellem) bizim (iç) elbiselerimizle veya çarşaflarımızla namaz kılmazdı." Ubeydullah dedi ki: (iç çamaşır mı, yoksa çarşaf mı olduğu noktasında) şekkeden babamdır." cuma 67; Ahmed b. Hanbel, VI, 101.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Erkeğin, Kadının İç Çamaşırıyla Namaz Kılması
646-)
Saîd b. Ebî Sa'id el-Mekburî, babasının (aşağıdaki hâdiseyi) müşahede ettiğini haber vermiştir: Hazret-i Peygamber'in azatlı kölesi Ebû Râfi' (bir gün), saçlarını örgü yapıp ensesine toplayarak namaz kılmakta olan Hasen b. Ali'ye uğramış ve onun saçlarım çözmüş, (bunun kılarken görünce üzerine) kendisine öfkeli bir halde bakan Hasan (radıyallahü anh)’a; dönüp devam et ve kızma, çünkü Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)'in; bunlar (yani saç topuzu) şeytanın oturak yeridir" buyurduğunu duydum; demiştir. salât 165; İbn Mâce, ikâme 67; Ahmed b. Hanbel, I, 146.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Erkeğin Saçlarını Topuz Yaparak Namaz Kılması
647-)
İbn Abbâs (radıyallahü anh)'ın azatlı kölesi Kureyb'in rivâyet ettiğine göre, Abdullah b. Abbâs, Abdullah b. El-Hâris'i saçını arkasına toplanmış olduğu halde namaz arkasına durup başını çözmeye başlamış öbürü de (saçlarının çözülmesine müsaade ederek) ona karşı çıkmamıştır. Abdullah b. el-Hâris namazını bitirince İbn Abbâs'a dönerek; Benim başımdan sana ne?" demiş (o da) şöyle cevap vermiştir: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'i; Bu şekilde (saçlar arkada toplu olarak) namaz kılan, elleri arkada bağlı olarak namaz kılan kimse gibidir" buyururken işittim. salât 122, 123; Tirmizî, mevâkît 54; Nesâî imame 23, 26; İbn Mâce, ikâme 45; Dârimî, salât 51; Ahmed b. Hanbel, I, 457, IV, 122.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Erkeğin Saçlarını Topuz Yaparak Namaz Kılması
648-)
Abdullah b. es-Sâib'den nakledilmiştir ki: Ben (Mekke'nin) fethi günü Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)'i ayakkabılarını (çıkararak) sol tarafına koymuş olduğu halde namaz kılarken gördüm" kıble 25; İbn Mâce, ikâme 205.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Ayakkabıyla Namaz Kılmak
649-)
Abdullah b. es-Sâib'den nakledilmiştir ki: Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) Mekke'de bize sabah namazı kıldırdı. (Bu namazda fatihamdan sonra) Mü'minûn Sûresini okumağa başladı. Mûsâ ile Harun'un, yahut tsâ ile Mûsâ'nın zikirleri geçen yere gelince burada râvi İbn Abbâd şübhe etmiştir yahutta (şüphe edenin o olup olmadığında) ihtilâf edilmiştir. Hazret-i Peygamberi öksürük tuttu da hemen (okumayı) keserek rükû etti. Abdullah b. es-Sâib de bu namazda bulunuyordu." ezan 106; Müslim salât 163; Nesâî, iftitâh 76; İbn Mâce, ikâme 5; Ahmed b. Hanbel, III, 411.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Ayakkabıyla Namaz Kılmak
650-)
Ebû Said el-Hudrî (radıyallahü anh)'den nakledilmiştir ki: (sallallahü aleyhi ve sellem) ashabına namaz kıldırırken ayakkabılarım çıkarıverdi ve sol tarafına koydu. Bunu gören cemaat de ayakkabılarını çıkardılar. Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) namazı bitirince: Ayakkabılarınızı niçin çıkardınız?" diye sordu, (Onlar da:) çıkardığım gördük de (onun için) çıkardık, dediler. Bunun üzerine Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem); Bana Cebrail gelip papuçlarımda pislik olduğunu haber verdi." dedi (ve sözlerine devam ederek:) Sizden bir kimse mescide geldiği zaman, baksın, (mest tarzındaki) ayakkabılarında pislik varsa, silsin ve (sonra) onlarla namaz kılsın." buyurdu. b. Hanbel, III, 92; el-Hâkim, el-Müstedrek, I, 260.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Ayakkabıyla Namaz Kılmak
651-)
Bekr İbn Abdillah Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)'den (bir önceki) hadisi nakletmiştir. Ancak (râvî Ebân bir önceki hadiste geçen) yerine ifadesini nakletmiş ve kelime sinin geçtiği her iki yerde de kelimesini rivâyet etmiştir.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Ayakkabıyla Namaz Kılmak
652-)
Şeddâd b. Evs babasından (Evs'ten); demiştir ki: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu: Yahudilere muhalefet ediniz. Çünkü onlar ayakkabılarıyla ve mestleriyle namaz kılmıyorlar (siz kılınız)!" el-Müstedrek, I, 260.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Ayakkabıyla Namaz Kılmak
653-)
Amr b. Şuayb'in babasından rivâyet ettiğine göre dedesi (şöyle) demiştir: Ben peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)'i ayakkabılı da ayakkabısız da namaz kılarken gördüm." Mace, ikâme 66; Nesaî, sehv 100; Ahmed b. Hanbel, H, 174, 178,' 179, 190, 206, 215, 248.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Ayakkabıyla Namaz Kılmak
654-)
Ebû Hureyre (radıyallahü anh)'den rivâyet edildiğine göre Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurmuştur: Sizden bîriniz namaz kılmak istediği zaman ayakkabılarını sağına veya soluna koymasın. Çünkü onun solu başka bir kimsenin sağı olur. Ancak solunda hiç bir kimsenin bulunmaması hâli müstesna (o zaman soluna koyabilir). (Şayet solunda da birisi varsa o zaman onları) ayaklarının arasına koysun. el-Müstedrek, I, 259; el-Beyhakî, es-Sünenu’l-kübrâ, II, 432.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Namaz Kılan Kimse Ayakkabılarını Çıkardığı Zaman Nereye Koyar?
655-)
Ebû Hureyre (radıyallahü anh)'den rivâyet edildiğine göre Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurmuştur: Sizden biriniz namaz kılmak isteyip de ayakkabılarını (ayağından) çıkardığı zaman, onlarla kimseyi rahatsız etmesin. (Ya) onları ayaklarının arasına koysun, yahutta namazı onlarla kılsın." el-Müstedrek, I, 259, 260; el-Beyhaki, M-Sünenül-kübra, II, 432.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Namaz Kılan Kimse Ayakkabılarını Çıkardığı Zaman Nereye Koyar?
656-)
Meymûnebint el-Hâris demiştir ki: Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) namaz kılar ben de hayızlı olduğum halde onun (yüzü) hizasında bulunurdum. Bazan seccade üzerinde namaz kılarken secdeye vardığında elbisesi bana dokunurdu." hayz, 30; salât 19, 21; Müslim, mesâcid 270; Ebû Dâvûd edeb 416, 161; Tirmizî, salât 129; Nesaî, tahâre 173; hayz 19; mesâcid 44; III, 103, IV, 149, 179, 209, 248, 302, 330, 335. 336, 377.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Seccade Üzerinde Namaz
657-)
Enes b. Mâlik’den nakledilmiştir ki: Ensar’dan bir adam (Peygamberimize); Ya Resûlallah (sallallahü aleyhi ve sellem), ben şişman bir adamım, seninle beraber namaz kılamıyorum" dedi.(Gerçekten de) şişmandı. Peygamber için bir yemek hazırlayıp onu evine çağırdı ve Peygamberimize, (haydi) bir namaz kıl da nasıl namaz kıldığını göreyim, böylece (bundan sonraki namazlarımda) seni örnek alayım" dedi.(Bunun üzerine kalkıp) ellerindeki hasırın bir yanını ıslattılar. (Hazret-i Peygamber de) kalktı iki rekat namaz kıldı. Carud, Enes b. Mâlik’e, " Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) böyle devamlı kuşluk namazı kılar mıydı?" dedi. O da: günden başka onu (kuşluk namazı ) kılarken görmedim cevabını verdi. salat 20; ezan 161; Müslim, mesacid 266; Tirmizi, salat 59; Nesâî, İmame 19; Darimi salat 61;Muvatta’ , sefer 31; Ahmed b. Hanbel, III,131, 145,149, 164.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Hasır Üstünde Namaz Kılmak
658-)
Enes b. Mâlik (radıyallahü anh)'den şöyle cfediği rivâyet edilmiştir: Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) Ümmü Süleym'i (zaman zaman) ziyaret ederdi, bazan (da bu ziyaret esnasında) namaz (vakti) girerdi. Resûl-i Ekrem (sallallahü aleyhi ve sellem) de bize ait ve suyla yıkanmış hasırdan ibaret olan bir sergi üzerine namaz(ını) kılardı. salat 20, ezan 161; Müslim, mesâcid 266; Tirmizî, salât 50; Nesâî, imame 19; Dârimî, salât Öl; Muvatta', sefer 31; Ahmed b. Hanbel, III, 131, 145, 149, 164.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Hasır Üstünde Namaz Kılmak
659-)
el-Muğîre b. Şu'be (radıyallahü anh)'den nakledilmiştir ki: Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) hasır ve debağatlanmış post üzerinde namaz kılardı." b. Hanbel, IV, 254.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Hasır Üstünde Namaz Kılmak
660-)
Enes b. Mâlik (radıyallahü anh)'den nakledilmiştir ki: Biz Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) ile sıcağın şiddetli zamanlarında namaz kılardık. (İçimizden) birimiz (sıcağın şiddetinden dolayı) yüzünü yere koyamazsa elbisesini sererek üzerine secde ederdi." el-Amel fi's-salât 9; Müslim, mesâcid 191; İbn Mâce, ikame 64; Dârimî salât 82; Ahmet b. Hanbel, III, 100.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Kişi Elbisenin Üzerine Secde Edebilir
661-)
Câbir b. Semure'den; dedi ki: (Sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurmuştur: Siz meleklerin Rabbleri huzurunda saf bağladığı gibi saf teşkil etmez misiniz?" Rabbleri huzurunda nasıl saf bağlarlar? diye sorduk. Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem): Öndeki safları tamamlarlar ve saf da sıkışık dururlar" buyurdu. salât 119; Nesâî, imame 28; İbn Mâce, ikâme 50; Ahmed b. Hanbel, V, 101.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Safların Düzeltilmesi
662-)
Nu'mân b. Beşir şöyle demiştir: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) cemaate yönelerek üç defa " saflarınızı düzeltiniz-' buyurdu (ve sonra şöyle devam etti): Vallahi ya saflarınızı düzeltirsiniz, yabutta Allah kalblerinizi başka başka taraflara çevirir." (Râvi Nu'man b. Beşîr) dedi ki: Ben (Resûl-i Ekrem'in bu sözünden) sonra gördüm ki herkes omuzunu arkadaşının omuzuna, dizini arkadaşının dizine, topuğunu (da) arkadaşının topuduna yapıştırıyordu." salât 62; Tirmizi, mevâkît 53, Nesâî, tatbîk 24; 101; sehv 44; imame 28, 47; cenâiz 78; Ahmed b. Hanbel II, 98, 314; III, 103,182, 263; IV, 276; Beyhakî, es-Sünenu'l-kübrâ, I, 76.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Safların Düzeltilmesi
663-)
Simâk b. Harb'den nakledilmiştir ki: b. Beşîr'i (şöyle) derken işittim: Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) bizi saflarda ok gibi düzene sokardı. Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) bizim bunu öğrendiğimize (ve önemini) anladığımıza kanaat getirinceye kadar (bu işe devam etti). Bir gün (yine) bize yönelmişti. Bir de ne görsün, bir adam göğsünü (saftan) ileri çıkarmış (duruyor). Bunun üzerine (şöyle); (Allah'a yemin olsun ki) Ya saflarınızı düzeltirsiniz, yahutta Allah aranızı açar" diye buyurdu. ezan 71; Tirmizi, mevâkit 53; Nesâî, imame 25; Ahmed b. Hanbel, IV, 271,272, 276, 277.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Safların Düzeltilmesi
664-)
el-Berâ b. Âzib (radıyallahü anh)'den nakledilmiştir ki: (sallallahü aleyhi ve sellem) bir ucdan bir uca safların arasına girer, göğüslerimize ve omuzlarımıza dokunarak (bizi doğrultur) ve; eğri büğrü olmayınız ki kalbleriniz arasında ihtilaf olmasın, şüphesiz Allah ile melekler ilk saflara rahmet ve istiğfar ederler" buyurdu. imame 27; ezan 14; İbn Mâce, ikâme 50, 51; Ahmed b. Hanbel, IV, 269, 284, 285, 296, 297, 298, 299, 304; V-262.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Safların Düzeltilmesi
665-)
en-Nu'man b. Beşîr'den nakledilmiştir ki: Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) biz namaza kalkınca saflarımızı düzeltirdi. Biz (saflarımızda iyice) düzelince de tekbir alırdı." salât 128; Tirmizî, mevâkît 53; Ahmed b. Hanbel, IV, 270, 272, 276.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Safların Düzeltilmesi