Sünen-i Ebu Davud Hadis Kitabı

666-) İbn Ömer (radıyallahü anh)'dan rivâyet edildiğine göre Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurmuştur: Saflarınızı düz tutunuz, omuzları(mzi) bir hizaya getiriniz, boşluktan kapatınız, kardeşlerinize yumuşak davranınız." Isa, " kardeşlerinize yumuşak davranınız" kelimelerini rivâyet etmemiştir. Şeytana (aranızda) açıklık bırakmayınız. Saffı birleştiren kimseye Allah (rahmetini) eriştirir. Birleştirmeyenden de (rahmetini) keser." imame 31; Ahmed b. Hanbel II, 92. Ayrıca bk. Hâkim, el-Müstedrek, I, 213. Dâvûd buyurdu ki: Ebû Şecere, Kesîr b. Mürre'dir. Ebû Dâvûd buyurdu ki: Kardeşlerinize yumuşak davranınız" cümlesinin anlamı; bir kimse gelip de safa girmek istediği zaman, herkes ona karşı omuzlarını yumuşak tutsun da, o da safa girebilsin, demektir.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Safların Düzeltilmesi
667-) Enes b. Mâlik'den rivâyet edildiğine göre Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurmuştur: Saflarınızı sıklaştırınız. Ve safları birbirine yaklaştırınız. Boyunlarınız bir hizada olmasın. Nefsim kudret elinde olan (Allah)’a yemin ederim ki, şeytanların siyah ve küçük koyunlar gibi saf aralıklarına girdiklerini görüyorum." imame 28; Ahmed b. Hanbel, III, 260; IV, 297; V, 262.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Safların Düzeltilmesi
668-) ..Enes b. Mâlik (radıyallahü anh)'dan nakledilmiştir ki: (sallallahü aleyhi ve sellem) " Saflarınızı düzeltiniz. Çünkü safların düz olması namazın kemâlindendir." buyurdu. ezan 74; Müslim, salât 124-126; Dârimî, salât 48, 49; İbn Mâce, ikâme 50; Ahmed b. Hanbel, II, 234, 319, 505; III, 177, 254, 274, 279, 291; V, 262.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Safların Düzeltilmesi
669-) Muhammed b. Müslim b. es-Sâib demiştir ki: Bir gün Enes b. Mâlik'in yanında namaz kıldım da (bana): sırık niçin yapıldı biliyor musun? dedi. (Ben de:) Vallahi bilmiyorum dedim. O da (şöyle) dedi: (sallallahü aleyhi ve sellem) bunu eline alır ve " saflarınızı düzgün ve sık tutunuz" buyurdu. fedâilü ashabı'n-Nebiy 8; Müslim, salat 122; imame 26, 27, Ahmed b. Hanbel III, 254, 268, 286.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Safların Düzeltilmesi
670-) Enes (radıyallahü anh)'den nakledilmiştir ki: (sallallahü aleyhi ve sellem) namaz kılmaya kalktığı vakit sağ eline bir sopa alıp (sağ tarafına) dönerek: Doğrulunuz, saflarınızı düzeltiniz!" buyururdu. Sonra sopayı sol eline alıp (sol tarafındakilere:) Doğrulunuz, saflarınızı düzeltiniz!" buyurdu. fedâilu ashâbi'n-Nebî 8, Müslim, salat 122; Nesâî, imame 26, 27; Ahmed b. Hanbel III, 254, 268, 286.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Safların Düzeltilmesi
671-) Enes b. Mâlik (radıyallahü anh)'den rivâyet edildiğine göre Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem); Önce birinci saffı, ondan sonra onu takib eden saffı tamamlayınız. Eksiklik kalırsa son safta kalsın" buyurmuştur. imame 30; Ahmed b. Hanbel, III, 132, 215, 233.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Safların Düzeltilmesi
672-) ..İbn Abbâs (radıyallahü anh)'dan nakledilmiştir ki: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu " Sizin en hayırlınız, namazda omuzu en yumuşak olanınızdır" es-Sünenu'l-kübrâ, III, 101. Dâvûd buyurdu ki: Ca'fer b. Yahya, Mekkelidir.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Safların Düzeltilmesi
673-) Abdulhamîd b. Mahmûd demiştir ki: Bir cuma günü Enes b. Mâlik'le namaz kılmıştım. (Kalabalıktan) direklerin arasına itildik. (Kimimiz) öne geçtik (kimimiz de) geride kaldık. (Namazı kılınca) Enes; Biz Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) zamanında bundan sakınırdık" dedi. mevâkît 55; Nesâî, imame 33; Ahmed b. Hanbel III, 131.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Direkler Arasında Saf Tutmak
674-) Ebû Mes'ûd el-Ensarî (radıyallahü anh) demiştir ki: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu: Benim arkama akıllı ve faziletli olanlarınız, sonra (bu vasıflarda) onlardan sonra gelenler, sonra da onlardan sonra gelenler dursun." salat 122, 123; Nesâî, ımâme 23, 26; Tırmızî, mevâkıt 54; İbn Mâce, ikâme 54, Dârımî, salat 51, Ahmed b. Hanbel, I, 457, IV, 122.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: İmamın Arkasına Durması Müstehab Olan Kimseler Ve Bundan Kaçınmanın Keraheti
675-) Abdullah (b. Mes'ûd), Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)'den (bir önceki hadisin) benzerini rivâyet etmiş (ve şu sözleri de) ilâve etmiştir: Karma karışık durmayın ki, kaleleriniz ihtilâfa düşmesin. Pazar yerlerindeki (gibi) gürültü-patırtı çıkarmaktan (veya pazar yerlerindeki karma karışıklığa düşmekten) de sakınınız." salât 123; Tirmizî, mevâkît 54; Dârimî, salât 51; Ahmed b. Hanbel, I, 457.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: İmamın Arkasına Durması Müstehab Olan Kimseler Ve Bundan Kaçınmanın Keraheti
676-) Âişe (radıyallahü anhâ)'dan nakledilmiştir ki: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem); Allah safların sağ tarafında bulunanlara rahmet eder, melekler de duâ ederler." buyurdu. Mace, ikâme 55.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: İmamın Arkasına Durması Müstehab Olan Kimseler Ve Bundan Kaçınmanın Keraheti
677-) Abdurrahman b. Ganm'den nakledilmiştir ki: Ebû Mâlik el-Eş'arî (şöyle) dedi: Size Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)'in namazım anlatayım mı? Namaz için kamet ettirir ve önce erkekleri saf yapar, sonra çocukları onların arkasına sıraya koyar ve onlar (in hepsine birden) namaz kıldırırdı." (Ebû Mâlik sözlerine devamla Resûl-i Ekrem'in) namazını (şöyle) anlattı: (Resûl-i Ekrem safları bu şekilde tertib ettikten) sonra: İşte namaz böyledir" buyururdu. (Râvi) Abdü’l-A’lâ dedi ki, öyle zannediyorum ki, (Şeyhim Kurre b. Hâlid) Resûl-i Ekrem " Ümmetimin namazı böyledir" buyurduğunu söyledi. b. Hanbel, V, 341, 342.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Çocukların Saftaki Yeri
678-) Ebû Hureyre (radıyallahü anh)'den nakledilmiştir ki: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu: Erkek saflarının en hayırlısı ilkidir, hayrı en az olanı da sonuncusudur. Kadın saflarının en hayırlısı ise, sonuncusudur; hayrı en az olanı da birincisidir." salât 132; Tirmizî, mevakit 52; Nesâi, imame 32, İbn Mâce, ikâme 52; Dârimî, salat 52; Ahmed b. Hanbel, II, 485, 247, 336, 340, 353, 367, 380; III, 3, 16, 293, 398.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Kadın Safları Ve Birinci Saftan Geri Durmanın Keraheti
679-) Âişe (radıyallahü anha)'dan nakledilmiştir ki: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu: Bir kavim birinci saftan geri durmaya devam ederse Allah da onları ateşte(n çıkarmayı) geciktirir." es-Sünenu'l-kubrâ, III, 103.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Kadın Safları Ve Birinci Saftan Geri Durmanın Keraheti
680-) Ebû Saîd el-Hudrî'den rivâyet edildiğine göre, Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) ashabında (birinci saftan) geri durma meyli görmüştü de onlara: İlerleyin ve bana uyun! Sizden sonrakiler de size uysunlar. Bir kavim gerileye gerileye nihayet Allah kendilerini geri bırakır" buyurmuştur. ezan 68; Müslim, salat 130; Nesâî, imame 17; İbn Mâce, ikâme 45; Ahmed b. Hanbel, IV, 19, 34, 45.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Kadın Safları Ve Birinci Saftan Geri Durmanın Keraheti
681-) Ebû Hureyre (radıyallahü anh)'den nakledilmiştir ki: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu: İmamı (birinci saffın önüne ve) ortaya durdurunuz, (safta bulunan) boşlukları da doldurunuz." Ebû Dâvûd rivâyet etmiştir. Kütüb-i Sitte'den.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Safta İmamın Yeri
682-) Vâbisa (b. Ma'bed) (radıyallahü anh)'den rivâyet edildiğine göre " Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) saffın arasında tek başına namaz kılan bir adam görmüş de kendisine (namazı) iade etmesini emretmiştir." Süleyman b. Harb, " namazı iade etmesini emretti" diye rivâyet etmiştir." mevâkît 56; İbn Mâce, ikâme 54; Dârimî, salat 61; Ahmed b. Hanbel, IV, 228.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Safların Arkasında Tek Başına Namaz Kılan Kimsenin Durumu
683-) Ebû Bekre (radıyallahü anh)'nin haber verdiğine göre kendisi (bir gün) Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) rükû'da iken mescide girdiğini söylemiş ve (sözlerine devam ederek şöyle) demiştir: Hemen saffın gerisinde rükû'a vardım." Bunun Üzerine Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem); Allah (cemaate iştirak etme arzu ve) hırsını artırsın fakat bir daha (bunu) yapma!" buyurdu. ezan 114; Nesâî, imame 63; Ahmed b. Hanbel, V, 39, 42, 45, 46, 50.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Safların Arkasında Yalnız Başına Rukua Varan Kimsenin Durumu
684-) el-Hasen’den rivâyet edildiğine göre, (bir gün) Ebû Bekre (radıyallahü anh) Resûl-i Ekrem (sallallahü aleyhi ve sellem) rükû'da iken (mescide) gelmiş ve hemen safın gerisinde rükû'a varmış, sonra dasaffa yürü(yerek gir)di. Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) namazı bitirince: O safın gerisinde rüku'a vardıktan sonra yürüyerek saffa giren hanginizdi?" demiş. Ebû Bekre de " bendim" diye cevab vermiştir. Bunun üzerine Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) de şöyle buyurmuştur: Allah senin (cemaatle namaz kılmaktaki arzu ve) hırsını artırsın (fakat) bunu bir daha yapma" ezan 114; Nesâî, imame 63; Ahmed b. Hanbel, V, 39, 45, 46, 50.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Safların Arkasında Yalnız Başına Rukua Varan Kimsenin Durumu
685-) Talha b. Ubeydillah (radıyallahü anh)'den nakledilmiştir ki: Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem bana hitaben) şöyle buyurdu: Önüne, semerin arka kemerinin boyu kadar bir şey koyunca önünden geçen kimse sana zarar vermez." salat 241 - 244, 265, 266; Ebû Dâvud, salat 109; Nesâî, kıble 4,7; İbn Mâce, ikâme 36, 48,- Dârimî, salat 128; Ahmed b. Hanbel, I, 121, 162; II, 129; V, 149, 151, 155, 160, 161.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Namaz Kılanın Önüne Koyması Gereken Sürte
686-) Atâ'dan nakledilmiştir ki: Semerin arka kemerinin boyu bir zira' ve daha yukarısıdır."

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Namaz Kılanın Önüne Koyması Gereken Sürte
687-) İbn Ömer (radıyallahü anh)'den rivâyet edildiğine göre, Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) bayram günü namaz kılmağa çıktığı zaman (önüne) bir kargı (dikilmesini) emrederdi. Kargı dikildikten sonra insanlar da arkasında oldukları halde ona doğru namaz kılardı. Seferde de böyle yapardı. Bu yüzden emirler de bunu âdet edindiler. salât 90, 93, 94; Tirmizî, mevâkitu's-salât, 30; Nesâî, salât 12'; İbn Mâce, ikâme 36.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Namaz Kılanın Önüne Koyması Gereken Sürte
688-) Avn b. Ebî Cuhayfe (radıyallahü anh), babası Ebû Cuhayfe'den rivâyet ettiğine göre; Nebî (sallallahü aleyhi ve sellem) onlara Bathâ'da, önünde bir kargı dikilmiş olduğu halde öğle ile ikindi namazlarını ikişer rekat kıldırmıştır. (Namaz esnasında) kargının arkasından kadın da geçti eşek de. vudu 40; salat 90, 93; menâkıb 23; Müslim, salat 252; Nesâî, salat 12; Dârimî, salat 124; Ahmed b. Hanbel, IV, 307, 309.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Namaz Kılanın Önüne Koyması Gereken Sürte
689-) Ebû Hureyre (radıyallahü anh)'den rivâyet edildiğine göre Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurmuştur: Sizden biriniz namaz kıldığı zaman önüne bir şey koysun, hiç bir şey bulamazsa bir sopa diksin, sopa da yoksa, önüne bir çizgi çizsin, bundan sonra önünden ne geçerse geçsin ona-zarar vermez." Mâce, ikâme 36; Ahmed b. Hanbel, II, 249, 255, 266.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Sütre İçin Sopa Bulunamadığı Zaman Çizgi Çizilir
690-) Bize Muhammed b. Yahya b. Fâris haber vermiştir.(Demistir ki;) Bize Ali, yani İbn el-Medînî Süfyan'dan, (o da) İsmail b. Ümeyye'den, (o da) Ebû Muhammed b. Amr b. Hureys'den, (o da) Benî Uzre'den bir kimse olan dedesinden o da Ebû Hureyre'den, (o da) Ebû'l-Kasım (sallallahü aleyhi ve sellem)'dan rivâyet etti. (Ali Medinî) dedi ki; (bir önceki sopa bulunmadığı zaman çizgi çizilmesini ifade eden) çizgi hadisini (süfyan b. Uyeyne) rivâyet etti. (şöyle) dedi: (Ancak) bu hadisi takviye edecek bir şey bulamadık. Bize şu senedden başka (herhangi bir senedde) ulaşmadı." (Ali b. el-Medînî) dedi ki: Ben Süfyan'a; Muhaddisler onda (yani Muhammed b. Amr’ın İsminde) ihtilâf içindedirler" dedim de, bir süre düşündükten sonra şöyle dedi: Ben (onun ismini) ancak Muhammed b. Amr (diye) hatırlıyorum." dedi ki: Buraya İsmail b. Ümeyye vefat ettikten sonra bir adam çıkageldi. Bu adam Ebû Muhammed (adındaki) şeyhi arıyordu. Nihayet onu buldu ve ondan bu hadisi (rivâyet etmesini) istedi. (Fakat Ebû Muhammed) hadisi karıştırdı. Dâvûd buyurdu ki; ben bir çok defalar Ahmed b. Hanbel'e (bu) çizginin şeklinden sorulduğunu ve onun da; enine hilâl gibi (kavisli)" diye cevab verdiğini işittim. (Yine) Ebû Dâvûd, Müsedded'den; İbn Dâvûd'un (bu) çizgi uzunlamasına (çizilir) dediğini nakletmiştir. [Yine dedi ki: defalarca bu çizginin vasıflarını Ahmed b. Hanbel’den duydum. Dedi ki: Şöylece yani enlemesine hilâl gibi kavistir.] Ebû Dâvûd rivâyet etmiştir.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Sütre İçin Sopa Bulunamadığı Zaman Çizgi Çizilir
691-) Süfyân b. Uyeyne demiştir ki: Ben Şerîk'î cenaze (için geldiğimiz bir toplumda) bize ikindi namazı kıldırırken gördüm, başlığım (vakti) giren farz namazda, önüne (sütre olarak) koymuştu."

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Sütre İçin Sopa Bulunamadığı Zaman Çizgi Çizilir
692-) İbn Ömer (radıyallahü anh)'den rivâyet edildiğine göre Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) deveye doğru namaz kılarmış. salat 50, 98; Ebû Dâvûd, cihâd 149; Müslim, salat 248; Tirmizi, salaî 144; Ahmed b. Hanbel, II, 26, 106, 316, 326, 329, 330.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Bînek Hayvanına Doğru Onu Sütre Vaparak Namaz Kılmak
693-) Mikdâd b. el-Esved (radıyallahü anh) şöyle demiştir: Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)'i kaç kere bir ağaç parçası, bir direk veya bir ağaca (doğru) namaz kılarken gördümse onu tam karşısına değil de ancak sağ kaşının (sağının) veya sol kaşının (solunun) hizasına almış olduğunu gördüm." sıtte müelliflerinden sadece Ebû Dâvûd rivâyet etmiştir.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Kişi Direğe Veya Benzeri Şeylere Doğru Namaz Kıldığında Onu Hangi Tarafına Almalıdır?
694-) İbn Abbâs (radıyallahü anh)’ın rivâyet ettiğine göre Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurmuştur: Uyumakta olan ve konuşan kimseye doğru namaz kılmayınız." Mace, ikâme 40; Beyhaki, es-Sünenü’l-kübrâ, II, 279.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Konuşmakta Olanlara Ve Uyuyanlara Karşı Namaz Kılmak
695-) Sehl b. Ebi Hasme, Peygamber (sallallahüaleyhi ve sellem)’in şöyle buyurduğunu haber vermiştir: Sîzden biriniz sütreye doğru namaz kıldığı zaman ona yaklaşsın ki, şeytan namazında ona vesvese vermesin." kıble 5; İbn Mâce, ikâme 39; Ahmed b. Hanbel IV, 2; Beyhakî, es-Sunenu'l-kubrâ, II, 272. Dâvûd buyurdu ki: Bu hadisi (aynı zamanda) Vâkid b. Muhammed, Safvân'dan (o da) Muhammed b. Sehl'den (o da) babasından veya Muhammed b. Sehl (doğrudan doğruya) Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)'den rivâyet etmiştir. Bazıları da (bu hadisin) Nâfi' b. Cübeyr vasıtasıyla Sehl b. Sa'd'den (nakledildiğini) söylemiştir. Ve bu hadisin senedinde ihtilâf edilmiştir.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Namaz Kılan Kimsenin Sütreye Yakınlığı
696-) Sehl (radıyallahü anh)’den;demiştir ki: Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)’in namaz kıldığı yer ile kıble (duvarı) arasındaki (mesafe) bir dişi keçinin geçebileceği kadardı" salat 91; Müslim, salât 263; Ahmed b. Hanbel, IV, 54. Dâvûd buyurdu ki; bu haber Nüfeylî'ye aittir.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Namaz Kılan Kimsenin Sütreye Yakınlığı
697-) Ebû Said el-Hudrî (radıyallahü anh)’den rivâyet edildiğine göre Resûl-i Ekrem (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurmuştur: Sizden biriniz namaz kılarken hiç kimseyi önünden geçirmesin, elinden geldiği kadar ona engel olsun. Eğer o kimse diretirse, onunla doğuşsun. Çünkü o ancak şeytan(ın yapacağını yapmakta)dır." salât 100, Müslim, salat 258; Nesâî, kasem 48; İbn Mâce, ikâme 39; muvatta', sefer 33, Ahmed b. Hanbel, III, 34, 44.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Namaz Kılan Kimsenin Önünden Geçilmesine Mani Olma Yetkisi
698-) Ebû Saîd el-Hudrî (radıyallahü anh), Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)'in; Sîzden biriniz namaz kıldığı zaman sütreye doğru kılsın ve ona yakın dursun." buyurduğunu söylemiş sonra da (bir önceki hadisin) mânâsını rivâyet etmiştir. es-Sünenül-kübrâ, II, 267.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Namaz Kılan Kimsenin Önünden Geçilmesine Mani Olma Yetkisi
699-) Süleyman (b. Abdilmelik)’in hacibi Ebû Ubeyd şöyle demiştir: Ben Atâ b. Yezîd el-Leysî'yi ayakta namaz kılarken gördüm ve önünden geçmek istedim. O da beni geri çevirdi. (Namazını bitirdikten) sonra da (şöyle) dedi: Said el-Hudrî bana Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’ın şöyle buyurduğunu nakletti: Sizden bir kimse (namaz kılarken) kıblesi ile kendi arasına birinin girmesine mâni olabilirse olsun."

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Namaz Kılan Kimsenin Önünden Geçilmesine Mani Olma Yetkisi
700-) Ebû Said (radıyallahü anh)'den (rivâyet edildiğine göre) Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) (şöyle) buyurmuştur: Sizden biriniz kendisine insanlardan sütre olacak bir şeye doğru namaz kılar da başka biri önünden geçmek isterse, ona göğsüne dokunarak engel olsun. Diretirse, onunla dövüşsün. Çünkü o ancak şeytan(dan)dır." Dâvûd, Süfyan-ı Sevrî'nin şöyle dediğini söylüyor: Ben namaz kılarken önümden böbürlenerek geçen adama mâni olurum. Zayıfa mani olmam." salât 100; bedu’l-halk 11; Müslim, salat 258, 259,-selâm 139; Ebû Dâvûd, salat 114; Nesâî, kasâme 48; İbn Mace, ikâme 39; Dârimî, salat 125; Muvatta, sefer 33; İstı'zân 33; Ahmed b. Hanbel, III, 39, 49, 57, 63.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Namaz Kılan Kimsenin Önünden Geçilmesine Mani Olma Yetkisi
701-) Ebû Cüheym (radıyallahü anh), Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)'ın şöyle buyurduğunu bildirmiştir: Namaz kılanın önünden geçen kimse, ne kadar günah işlediğini bilseydi kırk beklemeyi önünden geçmekten daha hayırlı bulurdu." Ravînin kırk gün mü, ay mı, sene mi? dediğini bilemiyorum" dedi. salât 101? Müslim, salât 261; Tirmizî, mevâkît 134; Nesâî, kıble 8; Dârimî, salât 130; Muvatta, sefer 34, 35; Ahmed b. Hanbel, IV, 169.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Namaz Kılanın Önünden Geçmenin Yasak Oluşu
702-) Ebû Zer (radıyallahü anh)'den nakledilmiştir ki: Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu. " Erkeğin önünde eğerin arka kemeri kadar bir nesne bulunmazsa eşek, kara köpek ve kadın(dan birinin geçmesi onun) namazı(nı) bozar. (Râvi Abdullah b. Sâmit dedi ki;) Ben: Ey Ebâ Zer, siyah köpeğin kırmızı köpekten, sarı veya beyaz köpekten farkı nedir ki?" dedim. (O da); kardeşimin oğlu, senin bana sorduğun gibi ben de Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'a sordum da, " Kara köpek şeytandır" buyurdular, dedi. salat 265; Tirmizi, salat 136; jsayd 16; Nesâî, kıble 7; İbn Mâce, ikâme 38; Ahmed b. Hanbel V, 149, 151, 156, 158, 160; VI, 157, 280.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Namaz Kılanın Önünden Geçişi Namazı Bozan Şeyler
703-) İbn Abbâs (radıyallahü anh)'dan rivâyet edildiğine göre (Katâde'nin râvisi) Şu'be ref ederek: (Resûlüllah sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurmuştur: Hayızlı kadın ve köpek namazı bozar." kıble 7. Dâvûd buyurdu ki: Sâid, Hişam ve Hemmam bu hadisi, Katâde, Câbir b. Zeyd senediyle İbn Abbâs (radıyallahü anh)'a ait, mevkuf bir hadis olarak rivâyet etmişlerdir.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Namaz Kılanın Önünden Geçişi Namazı Bozan Şeyler
704-) İbn Abbâs'dan rivâyet edildiğine göre Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurmuştur: Sizden biriniz, sütresiz namaz kılarsa, (önünden geçecek) köpek, eşek, domuz, yahudi, mecûsi ve kadın onun namazını bozar, bir taş atma mesafesi uzaklıktan geçerlerse namazı tamdır." Dâvûd buyurdu ki: Bende bu hadise dair bir şüphe vardı. Bunu İbrahimle ve başkalarıyla müzâkere ettim. (Fakat) hiç biri de bu hadisin Hişâm'dan (rivâyet tedildiğini) bilmiyordu. (Ve Muâz'dan başka) bu hadisi Hişâm'dan (nakleden) bir kimse de görmedim. Öyle zannediyorum ki; vehm İbn Ebî Semine (yani Beni Haşim'in azatlısı Muhammed b. İsmail el-Basri)’dendir. Bunda münker olan, " mecûsi" ve " bir taş atma mesafesi" sözleri ile " domuz" kelimesinin zikredilmesidir. Ebû Dâvûd buyurdu ki: Ben bu hadisi sadece Muhammed b. İsmail (b. Semine)'den işittim. Zannımca bu onun vehmidir. Çünkü o bize ezberinde naklederdi.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Namaz Kılanın Önünden Geçişi Namazı Bozan Şeyler
705-) Yezid b. Nimrân (şöyle) demiştir: Tebük'te kötürüm bir adam gördüm. (Şunları) söylüyordu: gün) Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) namaz kılarken -Eşek üzerinde olduğum halde- önünden geçtim. (Namazdan sonra) : Ey Allahım! Onun (yeryüzünden ayak) izini kes!" diye duâ etti. Artık bir daha onun üzerinde yürüyemedim. es-Sünenu’l-kübrâ, II, 275.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Namaz Kılanın Önünden Geçişi Namazı Bozan Şeyler
706-) Saîd'den aynı sertedle, aynı manada yukarıdaki hadisi rivâyet etmiştir. Ancak o, rivâyetinde (Hazret-i Peygamber'in) " O bizim namazımızı kesti Allah da onun (yeryüzünden ayak) izini kessin" buyurduğunu ilâve etmiştir. Dâvûd buyurdu ki: Bu hadisi (aynı zamanda) Said'den Ebû Mûshir de rivâyet etmiştir ve bu hadisinde Ebû Mûshir de " O bizim namazımızı kesti" (sözlerini) nakletmiştir.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Namaz Kılanın Önünden Geçişi Namazı Bozan Şeyler
707-) Gazvân eş-Şâmî (radıyallahü anh)'den rivâyet edildiğine göre kendisi hac dönüşü Tebûk'e inmiş ve kötürüm bir adamla karşılaşıvermiş. Adam bu durumu(n sebebini) sormuş, o da şöyle cevab vermiş: bir hadis nakledeceğim, ancak benim sağ olduğumu işittiğin sürece onu kimseye söylemeyeceksin. Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) (bir gün) Tebûk'te bir hurma ağacının yanında konaklamış ve " bu (hurma ağacı) bizim kıble (cihetindeki sütre)mizdir" buyurmuş sonra da (ona doğru) namaza durmuştu. Ben de çocuk halimle koşarak geldim ve Peygamberle, hurma ağacının arasından geçtim. Bunun üzerine Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) de; O bizim namazımızı kesti Allah da onun izini kessin!" buyurdu. Ben de bugüne kadar (bir daha) ayağa kalkamadım. es-Sünenu’l-kübrâ, II, 275.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Namaz Kılanın Önünden Geçişi Namazı Bozan Şeyler
708-) Amr b. Şuayb, büyük babası (Abdullah b. Amr b. As)'ın şöyle dediğini rivâyet etmiştir: Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) ile birlikte (Mekke ile Medine arasındaki) Ezâhir yolundan inmiştik. Namaz (vakti) giriverdi. Bunun üzerine Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) duvarı kıblesine aldı, (onu sütre edinerek) namaza durdu. Biz de arkasındaydık. Hemen bir kuzu gelerek önünden geçmeye yeltendi. Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) karnı duvara değinceye kadar ona engel olmaya çalıştı. Kuzu da (mecburen) O (sallallahü aleyhi ve sellem)’nun arkasından (cemaatin önünden) geçti. (Ebû Dâvûd, hadisi) yahutta Müsedded'in dediği gibidir (de ben iyi hıfz edememişimdir, dedi).

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: İmamın Sütresi Cemaatin De Sütresîdir
709-) İbn Abbâs'tan rivâyet edildiğine göre, Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) namaz kılarken bir oğlak önünden geçmek istemiştir. Nebi (sallallahü aleyhi ve sellem) de ona mâni olmuştur.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: İmamın Sütresi Cemaatin De Sütresîdir
710-) Âişe (radıyallahü anhâ)'den nakledilmiştir ki: Ben bazan Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) ile kıble(si) arasında olurdum." Beyhakî, es-Sünenül-kübrâ, II, 275. (Râvi) Şu'be dedi ki, " öyle zannediyorum (Hazret-i Âişe); hayızlı olduğum halde" demiştir." Dâvûd buyurdu ki: bu hadisi (aynı zamanda) ez-Zühri, Ata, Ebû Bekr b. Hafs, Hişâm b. Urve, Irak b. Mâlik, Ebû'l-Esved ve Temîm b. Seleme de rivâyet etmişdir. Bunların hepsi de Urve'den; o, Âişe (radıyallahü anhâ)'den (rivâyet etmişlerdir. Ayrıca) ibrahim, el-Esved'den; o da, Âişe'den; Ebû'd-Duhâ, Mesrûk'dan; o da, Âişe'den ve el-Kasım b. Muhammed ile Ebû Seleme de Âişe'den (rivâyet etmişler) ve " hayızlıydım" sözünü nakletmemişlerdir.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Kadın, Önünden Geçtiği Kimsenin Namazını Bozmaz Diyenlerin Delilleri
711-) Hazret-i Âişe'den (nakledildiğine göre) kendisi Hazret-i Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)'in yatağında, Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)’le kıble arasında enlemesine uzanıp uyurken , Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) gece (teheccüd) namazını kılarmış. (Sonra) vitri kılmak isteyince, Âişe'yi de uyandırır, o da vitri kılarmış. salat 22, 103, 205, vitr 3; Müslim, salât 267; müsâfirîn 35; Nesâî, tahâre 119;kıble 10; İbn Mâce, ikâme 40; Ahmed b. Hanbel I, 99; VI, 37, 64, 95, 102, 134, 154,182, 199, 200, 254, 260, 275; Dârimî, salât 175.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Kadın, Önünden Geçtiği Kimsenin Namazını Bozmaz Diyenlerin Delilleri
712-) Hazret-i Âişe'den nakledilmiştir ki:" Bizi eşeklerle ve köpeklerle bir tutmanız ne çirkindir!...Yemin ederim ki ben, önüne enlemesine uzanıp yatmış olduğum halde Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)’in namaz kıldığını gördüm. Secde etmek istediği zaman ayağıma dürterdi. Ben de onları toplardım. Sonra secdeye varırdı." salât 22, 104,108; Müslim, salât 272; Nesâî. tahâre 119; Muvatta, salâtu’l-leyl 2; Ahmed b. Hanbel, VI, 44, 55, 148, 225, 255.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Kadın, Önünden Geçtiği Kimsenin Namazını Bozmaz Diyenlerin Delilleri
713-) Âişe (radıyallahü anha)’den nakledilmiştir ki: Ben Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) geceleyin namaz kılarken, ayaklarım onun önünde uzatılmış olarak uyurdum, secde etmek istediği zaman ayaklarıma vururdu, ben (de) onları toplardım. O da secdeye varırdı." salât 22, 104, 108; el-Amel fî'ssala 10; Müslim, salat 272; Nesâî, tahâre 119; Muvatta, salâtü'Meyl 2; Ahmed b. Hanbel VI, 44, 55, 148, 225, 255.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Kadın, Önünden Geçtiği Kimsenin Namazını Bozmaz Diyenlerin Delilleri
714-) Âişe (radıyallahü anhâ)'den nakledilmiştir ki: Ben Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’ın kıblesi cihetine enlemesine uzanmış bir halde uyurdum. Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) ben önünde iken namaz kılardı. Vitir namazı kılmak isteyince; (burada râvi) Osman, " Bana dürterdi" (sözünü) ilâve etmiştir. " (Ey Âişe artık kalk), bir kenara çekil (de vitir namazını kıl)" buyururdu. son kısımda hadisin iki râvisi de müttefiktir. salât 103; Müslim, salat 268; Nesâî, tahâre 119; kıble 10; Ahmed b. Hanbel, VI, 260.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Kadın, Önünden Geçtiği Kimsenin Namazını Bozmaz Diyenlerin Delilleri
715-) İbn Abbâs'dan: demiştir ki: Dişi bir merkebe binerek geldim. Ben o zaman ergenlik çağına yaklaşmıştım. Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) Minâ'da cemaatle namaz kılıyordu. Saffın birinin önünden (eşekle) geçtim ve indikten sonra otlasın diye onu salıverdim. Kendim de safa girdim. Bunu kimse kötü karşılamadı. ilim 18; salât 90; ezan 161; sayd 25; Müslim, salat 254, 255; Nesâî, kıble 7; İbn Mace, ikâme 38; Muvatta, sefer 38; Ahmed b. Hanbel, I, 264 - 342; II, 149. Dâvûd buyurdu ki: Bu Ka'nebi'nin lafzıdır ve eksiksizdir. (Ravî) Mâlik dedi ki: Ben bu hadiste namaza durulduğu zaman (imamın önünden değil de) saflar arasından geçilmesinde bir ruhsat görüyorum. "

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Namaz Kılanın Önünden Eşek Geçerse Namaz Bozulmaz Diyenler