Sünen-i Ebu Davud Hadis Kitabı
1-)
(Dökülmesi) haram (olan) kanın döküldüğü (meclis),
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Edeb Bölümü
Konu: Laf Taşımak
1-)
Akrabalık: Nikahta hür bir kadının velisi, öz babasıdır. İmam Şafiî ile imam Ahmed bu görüştedirler. İmam Ebû Hanife'nin meşhur olan görüşü de budur. Mâlik, Ebû Yusuf, îshak b. Rahûye ve İbnu'l-Münzir'e göre ise, kadının velisi eğer varsa, onun öz oğludur. Oğul veliliğe babadan daha çok lâyıktır. Ebû Hanife'nin de bu görüşte olduğuna dair bir rivâyet vardır. Çünkü miras konusunda oğul babadan daha önce gelir ve birinci derecede asabe sayılır. görüşü temsil eden imam Şafiî ve taraftarlarının delili şudur: Baba, görüşçe daha mükemmel, şefkat bakımından daha üstündür. Bu bakımdan velayet konusunda babanın dedeye takdim edildiği gibi oğula da takdim edilmesi icab eder. Ayrıca nasıl ki küçüklük, sefihlik, mecnunluk gibi hallerde çocuğa veli olma hakkı öncelikle babaya veriliyorsa, aynı şekilde nikah ve nikâhın dışındaki meselelerde de velilik hakkı öncelikle babaya verilmelidir. Baba yoksa, velilik hakkı oğuldan önce dedenindir. İmam Şafiî, bu görüştedir. İmam Ahmed'in de bu görüşte olduğuna dair bir rivâyet vardır. Diğer bir rivâyete göre ise, imam Ahmed öz babanın bulunmaması halinde velilik hakkının dededen önce öz oğula geçeceği görüşündedir. Mâlik'le Ebû Yusuf, îshak b. Râhuye ve İbnu'l-Münzir de imam Ahmed'in bu ikinci görüşünü paylaşmaktadırlar. İmam Ahmed'den üçüncü bir görüşe göre ise, öz babanın bulunması halinde velilik hakkı öncelikle erkek kardeşe verilir. Çünkü dede babanın babasıdır. Özkardeş ise, babanın oğludur. Yani birisi gücünü babalıktan diğeri de oğulluktan almaktadır. Babalık hali ise her zaman oğulluk haline takdim ve tercih edilir. İmam Mâlik'in de bu görüşte olduğuna dair bir rivâyet vardır. İmam Ahmed'den dede ile kardeşin nikah akdinde velilikte eşit olduklarına dâir de bir rivâyet vardır. " Nikah akdinde baba olmadığı zaman velilik hakkı öncelikle dedenindir" diyen imam Şafiî'nin ve taraftarlarının delili şudur: Çünkü baba dedenin çocuğudur, asabe olmakta da öncelik hakkı vardır. Bu bakımdan nikah akdinde baba yoksa onun yerine oğuldan ve kardeşten önce dede geçer. Ayrıca kardeşin dede, oğul ve oğlun oğlu ile birlikte bulunduğu zaman mirastan düştüğü malumdur. Öyleyse dedenin velilik hakkı -ne kadar yukarıda olursa olsun- babanın dışındaki bütün asabelerden önce gelir. Dedeler içerisinde veliliğe öncelik hakkı mirastaki öncelik hakkı gibidir. Kadının babası veya babasının babası yoksa, velilik hakkı öncelikle oğluna, oğlu da yoksa yakınlık derecesine uymak şartıyla oğlun oğluna.- intikal eder. Hanefi uleması ile imam Mâlik ve imam Ahmed bu görüştedirler. göre kadının oğlu ve oğlunun oğlu- velilik hakkına sahip değildir. Ancak hakimlik veya mevlâlık sıfatıyla annesinin evlenmesinde velilik hakkına sahip olabilir. Babanın bulunmaması halinde çocuğun velilik hakkını elde edeceğini söyleyen Hanefî ulemâsının ve taraftarlarının delilleri şu hadisi şeriftir: Ümmü Seleme'nin iddeti bitince Ebû Bekr (radıyallahü anh) haber göndererek onunla evlenmek istedi. Fakat Ümmü Seleme kabul etmedi. Daha sonra Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) Ömer b. el-Hattâb'ı göndererek evlenme teklifinde bulundu. Ümmü Seleme, Hazret-i Ömer'e, " Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'e söyle, ben kıskanç bir kadınım. Sonra çocuklarım da var. Bu hususta kendisine danışacak hiçbir yakınım da yok" dedi. Hazret-i Ömer Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'e gelerek (Ümmü Seleme'nin) cevabını nakletti. Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem): söyle " ben çok kıskanç bir kadınım" diyorsun. Bunun için Allah'a dua edeceğim ve kıskançlığın gidecek. " Benim çocuklarım var" diyorsun. (Merak etme) Allah onlara yardım eder. " Kendisiyle istişare edecek hiçbir yakınım da yok" sözüne gelince, yakınlarından, gerek burada bulunsun, gerekse bulunmasın kimse bu evliliği kötü karşılamaz" buyurdu. (Hazret-i Ömer Resûlüllah’ın sözlerini O'na nakledince) Ümmü Seleme, oğluna hitaben; Ömer, kalk ve beni Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'le evlendir" dedi. Nesâî, nikâh 28 Kadının babaları ve oğulları yoksa, Hanefîler ile imam Şafiî ve Mâlik'e göre, kadının ana-baba bir erkek kardeşi velilik hakkını elde eder. İmam Ahmed'in sahih olan kavli de budur. Ahmed'in meşhur olan görüşüne göre ise, bu konuda; baba bir erkek kardeş, anne-baba bir erkek kardeş gibidir. Ebû Sevr'in görüşüyle imam Şafiî'nin eski görüşü de böyledir. Çünkü bunlara göre baba bir erkek kardeş ile anne-baba bir erkek kardeş asabelikte eşittirler. Bu sebeple evlilik hakkını ihraz etmekte de eşit olması gerektiğine hükmetmişlerdir. Ancak bu görüş başkaları tarafından reddedilmiştir. anne-baba öz erkek kardeşi de yoksa o zaman velilik hakkı öz erkek kardeşinin oğulları, oğulannın oğullarına bunlar da yoksa kadının amcasına o da yoksa onun oğullarına, oğullarının- oğullarına sırayla intikal eder. yakınlığı aynı derecede olup birisi ana-baba cihetinden diğeri de yalnız baba cihetinden akraba olsa hem anne hem de baba cihetinden akrabalığı olanlar sadece baba cihetinden akrabalığı olanlara tercih edilirler. Ebû Hanife'den yapılan meşhur rivâyete göre asabesi olmayan bir kadının velisi, anası, kız kardeşi, teyzesi gibi kadın akrabaları veya ana bir erkek kardeşi, dayısı, anasının amcası gibi erkek akrabalarıdır. Bu konuda Kâsânî şunları söylüyor: Eğer kadının asabesi bulunmazsa, erkek veya kadın tüm yakınları kadının velisi durumunda olurlar. Ancak bunlar evlenecek kimsenin mirasçısı durumunda ise mirasteki tercih sırasına göre velilik hakkını elde ederler. II, 240.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Nikâh Bölümü
Konu: Nîkah Akdinde Velînin Lüzumu
1-)
Abdullah b. Muhammed En-Nüfeyli'nin Rivâyeti
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Harfler Ve Kıraatlar Bölümü
Konu: Ahmet B. Salihin Rivâyeti
1-)
Abdullah b. Muhammed En-Nüfeyli'nin Rivâyeti
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Harfler Ve Kıraatlar Bölümü
Konu: Osman B. Ebi Şeybenin Rivâyeti
1-)
Abdullah b. Muhammed En-Nüfeyli'nin Rivâyeti
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Harfler Ve Kıraatlar Bölümü
Konu: Muhammed B. Îsanın Rivâyeti
1-)
Abdullah b. Muhammed En-Nüfeyli'nin Rivâyeti
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Harfler Ve Kıraatlar Bölümü
Konu: Osman B. Ebi Seybenin Rivâyeti
1-)
Muhammed b. Kesîr'in Rivâyeti
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Yitik Mal Bölümü
Konu: Muhammed B. Kesîrin Rivâyeti
1-)
Muhammed b. Kesîr'in Rivâyeti
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Yitik Mal Bölümü
Konu: Alânın Rivâyeti
1-)
Haccın mîkatleri umrenin de mikatleridir. Hac için nerelerde ihrama girilirse, umre için de oralardan ihrama girilir. Ancak Mekke'de bulunanlar Harem bölgesinin dışına çıkarak hill bölgesi için ci'râne veya Ten’im mevkilerinden ihrama gireler. Biz bu konunun ayrıntılarını 1737-1742 numaralı hadislerin şerhinde açıklamış bulunmaktayız.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Hac Bölümü
Konu: Umre
1-)
Abdullah b. Muhammed En-Nüfeyli'nin Rivâyeti
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Harfler Ve Kıraatlar Bölümü
Konu: Muhammed B. Abdullahın Rivâyeti
1-)
Ameller tartılırken terazisinin hafif mi yoksa ağır mı geldiğini öğreninceye kadar.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Sünnet Bölümü
Konu: Mizan Amellerin Tartılması
1-)
Haydi namaza, 2. Haydi namaza,
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Ezanın Meşru Kılınışı
1-)
Allah en büyüktür. 2. Allah en büyüktür.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Ezanın Meşru Kılınışı
1-)
Üzerinde şarap içilen bir sofrada otur(arak yemek ye)meyi,
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Yiyecekler Bolümü
Konu: Üzerinde Yenmesi Haram Olan Bir Takım Yiyecek Veya İçecek Bulunan Bir Sofraya Oturmak
1-)
Abdullah b. Muhammed En-Nüfeyli'nin Rivâyeti
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Harfler Ve Kıraatlar Bölümü
Konu: Umevînin Rivâyeti
1-)
Allah'dan başka ilâh yoktur. de (şöyledir):
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Ezanın Meşru Kılınışı
1-)
Muhammed'in Allah'ın elçisi olduğuna şahidlik ederim, 2. Muhammed'in Allah'ın elçisi olduğuna şahitlik ederim.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Ezanın Meşru Kılınışı
1-)
Muhammed b. Kesîr'in Rivâyeti
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Yitik Mal Bölümü
Konu: Amr B. Avnın Rivâyeti
1-)
Fatiha Suresi ihtiva ettiği geniş mânâlar itibariyle uzun surelerdendir.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Vitr Bölümü
Konu: Fatiha Uzun Surelerdendir Diyenler
1-)
Abdullah b. Muhammed En-Nüfeyli'nin Rivâyeti
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Harfler Ve Kıraatlar Bölümü
Konu: Ahmed B. Hanbelin Rivâyeti
1-)
Allah'dan başka ilâh olmadığına şahidlik ederim, 2. Allah'dan başka ilah olmadığına şahidlik ederim, 3. Muhammed'in Allah'ın elçisi olduğuna şahitlik ederim, 4. Muhammed'in Allah'ın elçisi olduğuna şahidlik ederim.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Ezanın Meşru Kılınışı
1-)
Allah en büyüktür, 2. Allah en büyüktür,
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Ezanın Meşru Kılınışı
1-)
Abdullah b. Muhammed En-Nüfeyli'nin Rivâyeti
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Harfler Ve Kıraatlar Bölümü
Konu: Ebû Mamer Abdullah , Amrın Rivâyeti
1-)
Muhammed b. Kesîr'in Rivâyeti
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Yitik Mal Bölümü
Konu: Müseddedin Rivâyeti
1-)
Abdullah b. Muhammed En-Nüfeyli'nin Rivâyeti
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Harfler Ve Kıraatlar Bölümü
Konu: Yahya B. Fazlın Rivâyeti
1-)
Muhammed b. Kesîr'in Rivâyeti
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Yitik Mal Bölümü
Konu: Serhin Rivâyeti
1-)
Abdullah b. Muhammed En-Nüfeyli'nin Rivâyeti
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Harfler Ve Kıraatlar Bölümü
Konu: Mûsâ B. İsmailin Rivâyeti
1-)
Abdullah b. Muhammed En-Nüfeyli'nin Rivâyeti
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Harfler Ve Kıraatlar Bölümü
Konu: Missisinin Rivâyeti
1-)
Muhammed b. Kesîr'in Rivâyeti
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Yitik Mal Bölümü
Konu: Müseddedin Rivâyeti
1-)
Abdullah b. Muhammed En-Nüfeyli'nin Rivâyeti
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Harfler Ve Kıraatlar Bölümü
Konu: Ebû Kâmilin Rivâyeti
1-)
Bize abdesti güzelce almamızı; 2. Sadaka yemememizi; 3. Eşeği ata çekmememizi emretti" dedi. cıhâd 23; Nesâî, tahâre 105, hayl 10, Ahmed b. Hanbel, I, 78, 95, 132, 225, 234, 249.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: İkindi Namazlarında Kıraatin Mikdarı
1-)
Muhammed b. Kesîr'in Rivâyeti
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Yitik Mal Bölümü
Konu: Mahled B. Halidin Rivâyeti
1-)
Abdullah b. Muhammed En-Nüfeyli'nin Rivâyeti
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Harfler Ve Kıraatlar Bölümü
Konu: Ahmed B. Abdenin Rivâyeti
1-)
Abdullah b. Muhammed En-Nüfeyli'nin Rivâyeti
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Harfler Ve Kıraatlar Bölümü
Konu: En Nüfeylinin Rivâyeti
1-)
Muhammed b. Kesîr'in Rivâyeti
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Yitik Mal Bölümü
Konu: Kuteybe B. Saîdin Rivâyeti
1-)
Haydi namaza, 2. Haydi namaza
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Ezanın Meşru Kılınışı
1-)
Size kabir ziyaretini yasaklamıştım. Artık (bundan sonra) onları ziyaret ediniz. Çünkü onları ziyarette (ölümü ve kıyameti) hatırlatma vardır.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, İçecekler Bölümü
Konu: Kaplar
1-)
Konuşunca yalan söylemek
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Sünnet Bölümü
Konu: İmânın Artıp Eksildiğinin Delili
1-)
Muhammed b. Kesîr'in Rivâyeti
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Yitik Mal Bölümü
Konu: Kuteybe B. Saidin Rivâyeti
1-)
Abdullah b. Muhammed En-Nüfeyli'nin Rivâyeti
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Harfler Ve Kıraatlar Bölümü
Konu: Mûsâ B. İsmailin Rivâyeti
1-)
Abdullah b. Muhammed En-Nüfeyli'nin Rivâyeti
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Harfler Ve Kıraatlar Bölümü
Konu: Muhammed B. Îsanın Rivâyeti
1-)
Abdullah b. Muhammed En-Nüfeyli'nin Rivâyeti
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Harfler Ve Kıraatlar Bölümü
Konu: Muhammed B. Îsanın Rivâyeti
2-)
Mûsâ b. İsmail'in Rivâyeti
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Harfler Ve Kıraatlar Bölümü
Konu: Neysabûrînin Rivâyeti
2-)
Müsedded'in Rivâyeti
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Yitik Mal Bölümü
Konu: Mûsâ B. İsmailin Rivâyeti
2-)
Mûsâ b. İsmail'in Rivâyeti
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Harfler Ve Kıraatlar Bölümü
Konu: Nasr B. Alinin Rivâyeti
2-)
Mûsâ b. İsmail'in Rivâyeti
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Harfler Ve Kıraatlar Bölümü
Konu: Kuteybe B. Saidin Rivâyeti
2-)
Abdullah b. Şakîk de (bu hadisi) Ebû Hureyre vasıtasıyla Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)’den rivâyet etti.
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Yolculuk Namazı Bölümü
Konu: İmam Her Taifeye Sadece Bir Rekat Kıldırır Ve Kalan Rekatı Kılmaları Gerekmez Diyenlerin Delilleri
2-)
Müsedded'in Rivâyeti
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Yitik Mal Bölümü
Konu: Mûsâ B. İsmailin Rivâyeti
2-)
Mûsâ b. İsmail'in Rivâyeti
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Harfler Ve Kıraatlar Bölümü
Konu: Ebû Kâmilin Rivâyeti
2-)
Mûsâ b. İsmail'in Rivâyeti
Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Harfler Ve Kıraatlar Bölümü
Konu: Muhammed B. Kesirin Rivâyeti