Sünen-i Ebu Davud Hadis Kitabı

1115-) Abdullah b. Amr (radıyallahü anh) Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'in şöyle buyurduğunu rivâyet etmiştir: Cumaya üç türlü insan gelir: gevezelik yapmağa gelen insandır. Onun cumadan nasibi, yaptığı gevezeliktir. dua etmek için cumaya gelen kimsedir. O, Allah'a dua etmiştir; Allah dilerse verir, dilerse vermez. de) susarak konuşmadan (hutbe dinlemek için) hiçbir müslümanın omuzuna basmadan (safları yarmadan) kimseye eziyet etmeden cumaya gelendir. İşte onun bu yaptıkları, ondan sonra gelecek olan cumaya kadar üç gün de ilâvesi ile günahlarına keffârettir. Bu Allah'ın; her kim bir hayır işlerse kendisine, onun on misli sevab vardır" (6), 160. ile sabittir. es-Sünenu'l-kübrâ, II, 219.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Îmam Hutbe Okurken Konuşmak
1116-) Âişe (radıyallahü anhâ)'dan: demiştir ki: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu: Birinizin namazda abdesti bozulursa hemen burnunu tutsun sonra da ayrılsın" Mâce, ikame 138; Darekutnî, Sünen, I, 158; Beyhakî, es-Sünenü’l-kübrâ, III, 223. Dâvûd buyurdu ki: Bu hadisi, Hammâd b. Seleme ve Ebû Üsâme, Hişâm’dan; o da babası vasıtasıyla rivâyet etmiştir. Bu râviler (rivâyetlerinde) Hazret-i Âişe'yi anmamışlardır.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Abdesti Bozulanın İmamdan İzin İstemesi
1117-) Câbir (radıyallahü anh)'den nakledilmiştir ki: günü Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) hutbe okurken (mescide) bir adam geldi. Efendimiz: Ey falan! Namaz kıldın mı?" dedi. Adam: cevabım verdi. Bunun üzerine Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem); - Kalk namaz kıl!" buyurdu. cuma 32, 33; Müslim, cuma 54, 55; Tirmizîcuma 15;Nesâî, cuma, 26, 27, Ahmed b. Hanbel, III, 308, 363.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: İmam Hutbe Okurken Camiye Giren Kimse Ne Yapmalıdır?
1118-) Câbir ve Ebû Hureyre (radıyallahü anh)'den; demişlerdir ki: (sallallahü aleyhi ve sellem) hutbe okurken Süleyk el-Gatafânî geldi. Bunun üzerine Efendimiz ona: Sen namaz kıldın mı?" dedi. Süleyk: cevabım verdi. Efendimiz: İki rek'at namaz kıl, ama onlan kısa kes" buyurdu. cuma 59- fedaılüs's-sahâbe 148; İbn Mâce, ikâme 87; Ahmed b. Hanbel, III, 297, VI, 203.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: İmam Hutbe Okurken Camiye Giren Kimse Ne Yapmalıdır?
1119-) Talha, Câbir b. Abdillah (radıyallahü anh)'in şunlan söylediğini işitmiş: hutbe okurken) Süleyk geldi. (Bundan sonra râvi Velid) önceki hadisin benzerini zikredip şunu da ilâve etti: Resûlüllah cemaate döndü ve: Sizden biri imam hutbe okurken gelirse, hemen iki rekat namaz kılsın, ama onları kısa tutsun" buyurdu. cuma 59.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: İmam Hutbe Okurken Camiye Giren Kimse Ne Yapmalıdır?
1120-) Ebû'z-Zâhiriyye'den nakledilmiştir ki: cuma günü Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)’in sahâbisi Abdullah b. Büsr ile beraberdik. İnsanların omuzlarına basarak (atlayarak) bir adam geldi. Bunu gören Abdullah b. Büsr şunları söyledi: günü Resûlüllah hutbe okurken adamın biri insanların omuzlarından atlayarak geldi. Bunun üzerine Hazret-i Peygamber kendisine: Otur!- Zira gerçekten (insanlara) eziyet ettin" buyurdu. cuma 20, Ahmed b. Hanbel, III, 417, 438; IV, !90; İbn Mâce, ikame 88.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Cuma Günü İnsanların Omuzlarına Basarak İleri Geçmek
1121-) İbn Ömer (radıyallahü anhümâ)'dan nakledilmiştir ki: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu: Sizden biri, mescidde iken uyuklarsa yerini değiştirsin, (başka yere gitsin)" cuma 27; Ahmed b. Hanbel, II, 22, 32; Beyhakî, es-Sünenü'l-kübrâ, III, 237.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: İmam Hutbe Okurken Uyuklayan Kimse
1122-) Enes (radıyallahü anh)'den nakledilmiştir ki: (sallallahü aleyhi ve sellem) minberden inerken bir adam kendisine ihtiyacını arz edib haceti bitinceye kadar Efendimizin onunla birlikte ayakta durduğunu sonra (öne) geçip namazı kıldırdığını) gördüm. cum'a 21, Nesaî, cuma 36, İbn Mâce, (benzeri) ikame 89; Beyhakî, es-Sünenü'!-kebir, I, 120. Dâvûd buyurdu ki, hadis Sabit'ten ma'ruf değildir. Bu Cerir b. Hâzim'in tek kaldığı rivâyetlerdendir.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: İmam Minberden İndikten Sonra Konuşabilir
1123-) Ebû Hureyre (radıyallahü anh)’den nakledilmiştir ki: Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu: Namazın bir rekatîne yetişen (o) namaza yetişmiş demektir." mesâcid 161, 162, Tirmizî, cuma 25; Nesâi, mevâkit 30, cuma 41; İbn Mâce, ikâme 91; Muvatta, cuma 12, 13, salât 10; Dârimî, salât 22; Ahmed b. Hanbel, II, 271, 459.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Cumanın Bir Rekatine Yetişen Kimse
1124-) Nu'mân b. Beşîr (radıyallahü anh)'den rivâyet edildiğine göre; (sallallahü aleyhi ve sellem) cuma ve bayramlarda el-A’lâ, (87) sûresi ile Gâşiye (88) sûresi sürelerini okurdu." cuma ve bayram aynı güne rastlar, Efendimiz de yine bu ikisini okurdu. cuma 62; Tirmizî, cuma 33; İbn Mâce, ikâme 90; 157, Ahmed b. Hanbel, IV, 271, 273, 276; V, 7, 14, 19; Dârimî, salât 203.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Cuma Namazında Okunacak Sûre
1125-) Ubeydullah b. Abdillah b. Utbe'nin verdiği habere göre, ed-Dahhâk b. Kays, en-Nu'mân b. Beşîr'e: (sallallahü aleyhi ve sellem) cuma günü Cuma sûresinin peşinde ne okurdu? diye sordu. O da: okurdu, karşılığını verdi. cuma 62; İbn Mâce, ikâme 90; Muvatta cuma 9.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Cuma Namazında Okunacak Sûre
1126-) İbn Ebî Râfi'den nakledilmiştir ki: Hüreyre cuma günü bize namaz kıldırıp (ilk rek'atte) Cuma, son rekatte de Münâfikûn sûrelerini okudu. Namazdan ayrılınca Ebû Hüreyre'ye yetişip: sen (namazda) iki sure okudun, Ali (radıyallahü anh) de Kufe'de aynen bu sûreleri okurdu" dedim. Ebû Hüreyre (radıyallahü anh): ben, cuma günü Resûlüllahı bu sûreleri okurken işittim dedi. 62; Tirmizî, cuma 33; İbn Mâce, ikâme 90.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Cuma Namazında Okunacak Sûre
1127-) Semure b. Cündüb (radıyallahü anh)'den rivâyet edildiğine göre: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) cuma namazında el-A’lâ ve el-Ğâşiye sûrelerim okurdu. b. Hanbel, IV, 271, 273, 276; V,7, 14, 19.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Cuma Namazında Okunacak Sûre
1128-) Âişe (radıyallahü anhâ)'dan nakledilmiştir ki: (sallallahü aleyhi ve sellem) odasında namaz kılar, insanlar da odanın arkasından ona uyarlardı. b. Hanbel, IV, 30.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Bir Kimse Aralarında Duvar Olduğu Halde İmama Uyabilir
1129-) Nâfi'den rivâyet edildiğine göre: Ömer (radıyallahü anh) cuma günü (namazdan sonra, cumayı kıldığı) yerinde iki rekat namaz kılan bir adam görüp ona mani oldu ve: dört rekât mı kılıyorsun? dedi. (Nâfi şöyle der): (b. Ömer) cuma günü evinde iki rekat namaz kılar ve " Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) böyle yaptı" derdi. Sitte müelliflerinden sadece Ebû Dâvûd rivâyet etmiştir.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Cumadan Sonra Kılınan Namaz
1130-) Nâfi'den nakledilmiştir ki: Ömer (radıyallahü anhümâ) cumadan önce namazı uzatır, cumadan sonra ise, evinde iki rekat kılar ve Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'in de böyle yaptığını söylerdi. cuma 71, 72; Nesâî, imame, 64, cuma 43, 44; Tirmizi, cuma 24, İbn Mâce, ikâme 95; Dârimî, salât 144, 146, 207; Ahmed b. Hanbel, II, II, 35, 75, 77.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Cumadan Sonra Kılınan Namaz
1131-) Amr b. Atâ b. Ebi'l-Huvâr'dan rivâyet edildiğine göre; Nâfi b. Cubeyr kendisini es-Sâib b. Yezid b. Uht-i Nemir'e gönderip Muâviye'nin namaz konusunda onda gördüğü birşeyi sordurmuş, es-Sâib de şu cevabı vermiştir: ile birlikte imam odasında cuma namazı kıldım. Selâm verince olduğum yerde kalkıp (nafile) namaz kıldım. Muaviye (evine) girince bana haber gönderdi ve şöyle dedi: yaptığını bir daha tekrarlama. Cumayı kıldığın zaman konuşmadıkça veya (camiden) çıkmadıkça ona bir namaz ulama. Çünkü Resûlüllah (aleyhisselâm) böyle yani konuşmadıkça ya da (mescidden) çıkmadıkça bir namaza başka bir namazın eklenmemesini emretti. cuma 73

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Cumadan Sonra Kılınan Namaz
1132-) Atâ'dan rivâyet edildiğine göre; İbn Ömer Mekke'de olduğu zaman, cumayı kılınca biraz ilerleyip iki rekat, sonra yine ilerleyip dört rekat daha kılardı. Medine'de olduğunda ise, cumayı kılar sonra evine döner ve (evinde) iki rekat namaz kılardı. Mescitte (birşey) kılmazdı. Kendisine (bu farklılığın sebebi) soruldu; Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) böyle yapardı" cevabını verdi. es-Sunenu’l-kubrâ, III, 240.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Cumadan Sonra Kılınan Namaz
1133-) Ebû Hureyre (radıyallahü anh)'den nakledilmiştir ki: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu: rivâyetine göre, " Cumadan sonra namaz kılacak olan kimse dört rekat kılsın." Yûnus'un rivâyetihe göre ise Efendimizin beyânı şu şekildedir: - Cumayı kıldığınızda arkasından dört rekat de (nafile) kılınız." Süheyl şöyle dedi: Babam bana; yavrum, eğer camide iki rekat kılar sonra da eve gidersen, iki rekat (de orada) kıl" dedi. cuma 69; Tirmizî, cuma 24; İbn Mâce, ikâme 95; Ahmed b. Hanbel, 249, 252.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Cumadan Sonra Kılınan Namaz
1134-) İbn Ömer (radıyallahü anh)'den nakledilmiştir ki: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) cumadan sonra evinde iki rekat namaz kılardı. cuma 71, 72; Tirmizî, cuma 24; Nesâî, cuma 43 - 44; İbn Mâce, ikâme 95. Dâvûd buyurdu ki: Abdullah b. Dinar İbn Ömer'den aynen bunun gibi rivâyet etti.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Cumadan Sonra Kılınan Namaz
1135-) Atâ'dan rivâyet edildiğine göre: Ömer'i cumadan sonra namaz kılarken görmüş. İbn Ömer, cumayı kıldığı yerden birazcık ayrılır iki rekat namaz kılar, sonra bundan biraz fazla yürür ve dört rekat daha kılarmış. Cüreyc dedi ki:) Atâ'ya; Ömer böyle yaparken kaç defa gördün? diye sordum. " Defalarca" karşılığını verdi. es-Sunenu’l-kubrâ, III, 241. Dâvûd şöyle der: Bu hadisi Abdulmelik b. Ebî Süleyman da rivâyet etmiş, fakat tamamlamamıştır.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Cumadan Sonra Kılınan Namaz
1136-) Enes b. Mâlik (radıyallahü anh)'den nakledilmiştir ki: (sallallahü aleyhi ve sellem) Medine'ye teşrif ettiklerinde Medine'lilerin eğlenip oynadıkları iki günleri vardı. Efendimiz: Bugünler neyin nesidir?" dedi. câhiliye devrinde bugünlerde eğlenirdik (Ya Resûlallah), dediler. Bunun üzerine Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem): Şüphesiz Allah size bu günlerin yerine daha iyilerini, Kurban ve Fıtır günlerini (Kurban ve Ramazan Bayramlarını) verdi" buyurdu. el-Mustedrek, I, 294; Ahmed, III-103, 235, 250.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Bayram Namazları
1137-) Yezîd b. Humeyr er-Rahabî'den nakledilmiştir ki: (sallallahü aleyhi ve sellem)'ın sahâbisi Abdullah b. Büsr, Fıtr (Ramazan) veya - Şek râvilerden birine aittir. - kurban bayramı günü insanlarla birlikte çıktı. İmamın gecikmesini yadırgayıp " Biz bu saatte namazı bitirmiş olurduk. Bu vakit nafile (kuşluk) vaktidir" dedi. Mâce, ikâme, 170; Hâkim, el-Müstedrek, I, 295, Beyhakî, es-Stınenu’l-kübrâ, III, 282.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Bayram Namazına Gidiş Vakti
1138-) Ümmü Atiyye (radıyallahü anhâ)'den nakledilmiştir ki: (sallallahü aleyhi ve sellem) bize bayram günü (namazı) perde ehli genç kızları (da) çıkarmamazı emretti. Kendisine: olanlar (ne yapacak)? denilince; Onlar da (çıksınlar da) hayr'a ve müslümanların dualarında hazır bulunsunlar" buyurdu. Bir kadın Efendimize: Resûlallah! Eğer bizden birisinin elbisesi yoksa ne yapsın? diye sordu. Resûlüllah: Arkadaşı, elbiselerinden birisini ona (emaneten) giydirsin" karşılığım verdi. salât 2, hayz 23, iydeyn 15, 16; Müslim, iydeyn 12, 18; Tirmizî, cuma 36; Nesaî, hayz 22, İydeyn 3, 4; İbn Mâce, ikâme 165; Dârimî, salât 22; Ahmed b. Hanbel V, 84, 85.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Kadınların Bayram Namazına Gitmeleri
1139-) Eyyûb, Muhammed'den; O da, Ümmü Atiyye'den bir önceki hadisi rivâyet etmişlerdir. (Öncekinden farklı olarak Muhammed) elbise konusuna hiç değinmeden şöyle demiştir: Hayızlılar müslümanların namazgahından ayrı dururlardı." Hafsa'dan; Hafsa bir kadından; o da bir başka kadından rivâyetle şunları söylemiştir: Ya Resûlallah!- denildi." Muhammed burada elbise (bulamayanlar) konusunda Mûsâ hadisinin mânâsını zikretti.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Kadınların Bayram Namazına Gitmeleri
1140-) Hafsa bint Şîrîn, Ümmü Atiyye'nin şöyle dediğini rivâyet etmiştir: Biz bununla (yukarıdaki hadiste bildirilen haberle) emrolunduk. Hayızlı kadınlar cemaatin arkasında dururlar onlarla birlikte tekbir alırlardı."

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Kadınların Bayram Namazına Gitmeleri
1141-) Ümmü Atiyye (radıyallahü anhâ)’den rivâyet edildiğine göre; (sallallahü aleyhi ve sellem) Medine'ye gelince, Ensânn kadınlarını bir evde toplayıp Ömer b. el-Hattâb'ı gönderdi. Ömer (radıyallahü anh) kapının yanında durup bize selâm verdi. Biz de selâmına mukabele ettik. Ömer sonra: size Resûlüllah'ın elçisiyim- dedi. Ve bize evlenme çağına gelen genç kızlar ve hayızlılarla birlikte iki bayrama çıkmamızı, cumaya ise gitmememizi emretti. Cenazelerin peşinde gitmemizi de yasakladı. b. Hanbel, V, 84, 85.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Kadınların Bayram Namazına Gitmeleri
1142-) Ebû Saîd el-Hudrî (radıyallahü anh)’den nakledilmiştir ki: bayram günü Mervân minberi (Mûsâllaya) çıkarıp (üzerinde) namazdan önce hutbe okumaya başladı. Bir adam kalktı ve; Mervan, sünnete muhalefet ettin. Bayram günü minberi çıkardın, halbuki o çıkarılmazdı. Hutbeye de namazdan önce başladın, dedi. Saîd el-Hudrî; kim? diye sordu. oğlu falan, dediler. adam üzerine düşeni yaptı. Ben Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’ın, " Bir kötülük gören kimse, eğer onu eli ile değiştirebilirce eli île değiştirsin. Buna gücü yetmezse, dili ile değiştirsin. Onu da yapamazsa, kalbi ile (buğz etsin). Ancak bu, imanın en zayıfıdır" buyurduğunu işittim dedi. Mâce, ikâme 155, fiten 20; Ahmed b. Hanbel, III, 10, 20.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Bayram Günü Hutbesi Okumak
1143-) Câbir b. Abdillah (radıyallahü anh)'dan nakledilmiştir ki: (sallallahü aleyhi ve sellem) ramazan bayramı günü kalkıp önce namazı kıldırdı, sonra da cemaate hitabede bulundu. Hutbeyi bitirince inip kadınların yanına geldi. Bilâl'in eline tutunmuş bir vaziyette kadınlara va'z etti. (Bu esnada) Bilâl elbisesini yaymıştı. Kadınlar da elbisenin üzerine sadaka atıyorlardı. Birisi büyük yüzüğünü atıyor, diğerleri de (ellerindekini) atıyor, atıyorlar(dı). Bekr f kelimesini şeklinde rivâyet etmiştir. iydeyn 7, 9; Nesâî, iydeyn 19; Dârimt, salât 224; Müslim (benzeri), iydeyn 3, 4; Ahmed b. Hanbel, III, 294, 318.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Bayram Günü Hutbesi Okumak
1144-) İbn Abbâs (radıyallahü anhümâ)(radıyallahü anhümâ), Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'e şehâdet ederek şöyle demiştir: (sallallahü aleyhi ve sellem) Ramazan Bayramı günü (Mûsâllaya) çıkıp namazı kıldırdı, sonra da hutbe okudu. Daha sonra yanında Bilâl olduğu halde kadınların yanına geldi. Kesîr dedi ki: Şu'be'nin zanm galibine göre" bağışta bulunmalarını emretti. Kadınlar da (ellerindekini) atmaya başladılar. iydeyn 3, 4; Ahmed b. Hanbel, III, 296, 318.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Bayram Günü Hutbesi Okumak
1145-) Abdulvâris, Eyyûb'dan; o, Atâ'dan; O da İbn Abbâs'tan önceki hadisin mânâsım rivâyet etti. Bu rivâyette İbn Abbâs şöyle dedi: (sallallahü aleyhi ve sellem) hutbeyi kadınlara duyuramadığını zannedip yanında Bilâl olduğu halde onlara doğru yürüdü. Kadınlara va'zetti, bağışta bulunmalarını emretti. Kadınlar da küpe ve bilezikleri Bilâl'in elbisesine (eteğine) attılar. ilim 32, libâs 56; Müslim, iydeyn 1, 2; Nesaî, iydeyn 19; İbn Mâce, ikâme 155, 158; Ahmed b. Hanbel, 1, 220, 235, 354; III, 36, 42" , 54, 310, 314, 318.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Bayram Günü Hutbesi Okumak
1146-) Hammâd b. Zeyd, Eyyûb'dan; Eyyûb, Atâ'dan; o da İbn Abbâs (radıyallahü anh)'dan bu (önceki) hadisi rivâyet etti. Bu rivâyette İbn Abbâs şöyle dedi: küpe ve yüzük(leri) atmaya, Bilâl de onları torbasına doldurmaya başladı. Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) de onları (toplanan ziynetleri) müslümanların fakirlerine paylaştırdı.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Bayram Günü Hutbesi Okumak
1147-) Yezid-b. el-Berâ, babası (el-Berâ)'nın şöyle dediğini rivâyet etmiştir: Bayram günü Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'a bir yay verildi. Efendimiz ona yaslanarak (cemaate) hitab etti. b. Hanbel IV, 282, 304.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Yaya Dayanarak Hutbe Okumak
1148-) Abdurrahman b. abis dedi ki: Bir adam, İbn Abbâs (radıyallahü anh)'a: (sallallahü aleyhi ve sellem) ile birlikte bayram namazında bulundun mu? diye sordu. İbn Abbâs şu karşılığı verdi: ama eğer onun yanındaki mevkim olmasaydı, küçük olduğum için buna şahit olamazdım. Hazret-i peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) Kesîr b. es-Sait'in evinin yanındaki işarete gelip namazı kıldırdı, sonra hutbe okudu. Abbâs ezan ve kameti anmadı. Daha sonra sadaka vermelerini emretti. Bunun üzerine kadınlar kulaklarını ve boğazlarım işaret etmeye başladılar. Efendimiz Bilâl'e emretti, o da kadınların yanına gidip onların verdiklerini topladı ve Nebî (sallallahü aleyhi ve sellem)’in yanına döndü. iydeyn 18, ezan 161; Ahmed b. Hanbel, I, 368.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Bayram Namazında Ezan Okunmaz
1149-) Tâvûs'un İbn Abbâs'tan rivâyet ettiğine göre; (sallallahü aleyhi ve sellem) Ebû Bekir, Ömer veya Osman (radıyallahü anhüm) bayram namazım ezansız ve ikâmetsiz kil(dır)mışlardır. Buradaki (" Ömer veya Osman" ifadesindeki) şek, Yahya'ya aittir. Mâce, ikâme 155, Ahmed b. Hanbe!, I, 227, 285, 346.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Bayram Namazında Ezan Okunmaz
1150-) Câbir b. Semure (radıyallahü anh)'den nakledilmiştir ki: (sallallahü aleyhi ve sellem) ile birlikte ezansız ve kâmetsiz olarak defalarca bayram namazı kıldım." iydeyn 4,1, Mesâcid 26; Tirmizî, cuma 36; Nesâî iydeyn 19, İbn Mâce, ikâme 155; Ahmed b. Hanbel, I, 34, 141, 227, 232, 242.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Bayram Namazında Ezan Okunmaz
1151-) Âişe (radıyallahü anhâ)’dan rivâyet edildiğine göre: (sallallahü aleyhi ve sellem) Ramazan ve Kurban bayramlarında birinci rekâtte yedi, ikinci rekâtte de beş defa tekbir alırdı. Mâce, ikame 156.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Bayram Namazlarında Tekbir Almak
1152-) Hâlid b. Yezid, İbn Şihâb'dan önceki hadisi aynı isnâd ile ve aynı mânâda rivâyet etmiştir. İün Vehb bu rivâyette;) " Rükû tekbirlerinden başka..." (kaydının olduğunu) söyledi. Mâce, ikâme 156.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Bayram Namazlarında Tekbir Almak
1153-) Abdullah b. Amr b. el-âs (radıyallahü anh)’den; demiştir ki: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu: Ramazan bayramında tekbir ilk rekatte yedi, son rekatte de beş'tir.Her ikisinde de kıraat tekbirlerden sonradır." Sünen, II, 49; Beyhakî, es-Sünenu’l-kübrâ, III, 285.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Bayram Namazlarında Tekbir Almak
1154-) Amr b. Şuayb, babası vasıtasıyla dedesinden rivâyet ettiğine göre; (sallallahü aleyhi ve sellem) Ramazan bayramı namazında ilk rekatta yedi defa tekbir alır, sonra okur, sonra yine tekbir alır (rüku'a eğilir)di. İkinci rek'ate kalktığında ise önce dört kere tekbir alır, sonra okur, daha sonra da rükû'a varırdı. Dâvûd buyurdu ki: Bu hadisi Veki’ ve İbnü'l-Mübârek de rivâyet ettiler ve rivâyetlerinde, ('yedi ve dört" yerine) " yedi ve beş" dediler.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Bayram Namazlarında Tekbir Almak
1155-) Ebû Hüreyre'nin meclis arkadaşı Ebû Âişe'nin dediğine göre; Said b. el-as, Ebû Mûsâ el-Eş'arî ve Huzeyfe b. el-Yemân'a, Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'in kurban ve ramazan bayramlarında nasıl tekbir aldığını sordu. Ebû Müsâ şu cevabı verdi: namazındaki tekbir gibi dört defa tekbir alırdı. Bunun üzerine Huzeyfe: Mûsâ) doğru söyledi, dedi. üzerine Ebû Mûsâ şöyle dedi: Ben Basra'da (vali) iken aynen bu şekilde tekbir alırdım." Âişe, " Bu (bu konuşma olurken) ben de Said b. el-as'ın yanında idim" der.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Bayram Namazlarında Tekbir Almak
1156-) Ubeydullah b. Utbe b. Mes'ûd'dan rivâyet edildiğine göre; Ömer b. el-Hattâb (radıyallahü anh) Ebû Vâkid el-Leysiyye Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'ın ramazan ve kurban bayramlarında ne okuduğunu sordu. O da şu cevabı verdi: K.Kerim, 50. ve K.Kerim, 54. sûrelerini okurdu." iydeyn 14; Tirmizî; iydeyn 4; İbn Mâce, ikame 157; Muvatta' , iydeyn 8.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Kurban Ve Ramazan Bayramı Namazlarında Okunacak Sûreler
1157-) Abdullah b. es-Sâib'den nakledilmiştir ki: (sallallahü aleyhi ve sellem) ile birlikte bayram namazında bulundum. (Efendimiz) namazı bitirince: Biz hutbe irad edeceğiz, hutbe(yi dinlemek) için oturmak isteyenler otursun, gitmek isteyenler de gitsinler" buyurdu. iydeyn 15; İbn Mâce, 159. Dâvûd şöyle der: Bu hadis mürseldir (Aslında Ata bu hadisi doğrudan Resûlüllah'dan nakletmiştir.)

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Hutbe Dinlemek İçin Oturup Beklemek
1158-) İbn Ömer (radıyallahü anh)'den rivâyet edildiğine göre; Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) bayram günü (namaza) bir yoldan gider, başka bir yoldan dönerdi. cuma 37; İbn Mâce, ikâme 162; Dârımî, salât 226; Ahmed b. Hanbel II, 109, 338.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Bayram Namazına Bir Yoldan Gidip Başka Bir Yoldan Dönmek
1159-) Ebû Umeyr b. Enes, ashabtan olan amcalarından rivâyet ettiğine göre; bir grub Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’a bir gün evvel hilâli gördüklerine şahitlik etmeye geldiler. Bunun üzerine Hazret-i Peygamber onlara oruçlarını açmalarını sabah olunca da Mûsâllaya gelmelerini emretti. ıydeyn 2; İbn Mâce, siyam 6; Ahmed, V, 57, 58.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: İmam Bayram Günü Namaza Çıkmamışsa Ertesi Günü Çıkar
1160-) Bekr b. Mübeşşir el-Ensârî'den şöyle dediği rivâyet edilmiştir: ve kurban bayramı günleri Resûlüllah'ın ashabı ile birlikte Bethan vadisi yoluyla Mûsâllaya gider. Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) ile birlikte namaz kılar yine Bethân vadisinden evlerimize dönerdik. es-Sünenü'l-kübrâ, III, 309; Hakim, el-Müstedrek, I, 296.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: İmam Bayram Günü Namaza Çıkmamışsa Ertesi Günü Çıkar
1161-) İbn Abbâs (radıyallahü anh)'den nakledilmiştir ki: ramazan bayramı günü çıkıp iki rekat namaz kıldı. Bu rekatlerden önce ve sonra hiçbir namaz kılmadı. Sonra Bilâl ile beraber kadınların yanına gelip onlara bağışta bulunmalarını emretti. Bunun üzerine kadınlar (halkadan) küpelerini ve gerdanlıklarını (Bilâl'in eteğine) atmaya başladılar. iydeyn 3, zekât 31, 33, libâs 57; Müslim, iydeyn 2, 13; İbn Mâce, ikâmet 155; Ahmed b. Hanbel I, 280, 340, 220, 332.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: Bayram Namazından Sonra Namaz Kılmak
1162-) Ebû Hüreyre (radıyallahü anh)'den rivâyet edildiğine göre: Bir bayram günü (Medine'ye) yağmur yağdı. Bunun üzerine Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) ashaba bayram namazını mescidde kıldırdı. Mâce, ikâme 167; Beyhâkî, es-Sünenu’l-kübrâ, III, 359.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, Namaz Bölümü
Konu: İmam Yağmurlu Günde Bayram Namazını Mescidde Kıldırır
1163-) Abbâd b. Temîm, amcası (Abdullah b. Zeyd b. Âsim -radıyallahü anh-)’dan rivâyet ettiğine göre; Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) ashabı ile birlikte (Mûsâllaya) yağmur duasına çıkıp onlara iki rekat namaz kıldırdı. Bu rekatlerde kıbleye karşı durdu açıktan okudu, ridâsını ters çevirdi. Ellerini kaldırıp duâ etti ve yağmur istedi. istiskâ, 1, 4, 11, 15, 18, 20; Müslim, istiskâ, 1,3,4; Tirmizî, cuma 43; Nesâî, istiskâ 2, 5, 6, 7, 811; İbn Mâce, ikâme 153; Dârimî, salât 188; Muvatta, istiskâ 1; Ahmed b. Hanbel, II, 326, IV, 39, 40, 41.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, İstiskâ (yağmur İsteme)...
Konu: İstiska — Yağmur İsteme — Namazı
1164-) Abbâd b. Temîm el-Mâzinî'den rivâyet edildiğine göre; ashâbdan olan amcasını şöyle derken işitmiş: gün Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) yağmur duasına çıktı. Allah (celle celâluhu)’a duâ eder(ken), insanlara sırtını çevirerek -Süleyman b. Dâvûd'un dedi(ğine göre), kıbleye döndü- elbisesini ters çevirdi. Sonra da iki rekat namaz kıldı. istiskâ 1; Tahâvî, Şerhu Meâni'l-âsâr, I, 324. Ebi Zi'b (rivâyetinde) " Resûlüllah bu rekatlarde okudu" dedi. İbnu's-Serh de (İbn Ebi Zi'b'in bununla) " açıktan okumayı" kast ettiğini ilâve etti.

Kaynak: Sünen-i Ebu Davud, İstiskâ (yağmur İsteme)...
Konu: İstiska — Yağmur İsteme — Namazı