Sahîh-i Müslim Hadis Kitabı
5269-)
Bize Yahya b. Eyyûb rivâyet etti. ki): Bize İbn-i Uleyye rivâyet jetti. ki): Bize Hişam-ı Destevâî, Yahya b. Ebî Kesir'den, o da Abdullah b. Ebî Katade'den, o da bahasından naklen haber verdi. (Şöyle dedi): Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem): ile olgun hurmadan beraberce nebiz yapmayın! Kuru üzümle kuru hurmadan da beraberce nebiz yapmayın! Bunların her birinden yalnız başına nebiz yapın!» buyurdular.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, İçkiler
Konu: Kuru Hurma İle Kuru Üzümden Karışık Olarak Nebiz Yapmanın Keraheti Bâbı
5270-)
Bize Ebû Bekr b. Ebî Şeybe de rivâyet etti. ki): Bize Muhammed b. Bişr El-Abdi, Haccâc b. Ebî Osman'dan, o da Yahya b. Ebî Kesîr'den bu isnadla bu hadîsin mislini rivâyet etti.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, İçkiler
Konu: Kuru Hurma İle Kuru Üzümden Karışık Olarak Nebiz Yapmanın Keraheti Bâbı
5271-)
Bize Muhammed b. Müsennâ rivâyet etti. ki): Bize Osman b. Ömer rivâyet etti. ki): Bize Ali (Bu zat İbn-i Mübarek'-tır.) Yahya'dan, o da Ebû Seleme'den, o da Ebû Katâde'den naklen haber verdi ki: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem): hurma ile olgun hurmadan, beraberce nebiz yapmayın! Olgun hurma ile kuru üzümden de beraberce nebiz yapmayın! Lâkin bunların her birinden yalnız başına nebîz yapsın!» buyurmuşlar. Abdullah b. Ebî Katâde'ye rasladığım, o da babasından, o da Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)’den naklen bunun gibi rivâyette bulunduğunu söylemiş.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, İçkiler
Konu: Kuru Hurma İle Kuru Üzümden Karışık Olarak Nebiz Yapmanın Keraheti Bâbı
5272-)
Bu hadîsi bana Ebû Bekr b. İshâk da rivâyet etti. ki): Bize Ravh b. Ubade rivâyet etti. ki): Bize Hüseyin El-Mualîîm rivâyet etti. ki): Bize Yahya b. Ebî Kesir bu iki isnadla rivâyette bulundu. Şu kadar var ki, o olgun hurma ile koruk hurmadan ve kuru hurma ile kuru üzümden» dedi.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, İçkiler
Konu: Kuru Hurma İle Kuru Üzümden Karışık Olarak Nebiz Yapmanın Keraheti Bâbı
5273-)
Bana yine Ebû Bekr b. İshâk rivâyet etti. ki): Bize Aifân b. Müslim rivâyet etti. ki): Bize Ehan El-Attâr rivâyet etti. ki): Bize Yahya b. Ebî Kesir rivâyet etti. ki): Bana Abdullah b. Ebî Katâde. babasından naklen rivâyet etti ki, Nebiyyullah (sallallahü aleyhi ve sellem) kuru hurma ile koruk hurma karışımı içkiden, kuru üzümle kuru hurma karışımından ve koruk hurma ile olgun hurma karışımı içkiden men etmiş ve: birinden yalnız başına nebiz yapın!» buyurmuşlardır.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, İçkiler
Konu: Kuru Hurma İle Kuru Üzümden Karışık Olarak Nebiz Yapmanın Keraheti Bâbı
5274-)
Bana Ebû Seleme b. Abdirrahman dahi Ebû Katâde'den, o da Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)’den naklen bu hadîsin mislini rivâyet etti.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, İçkiler
Konu: Kuru Hurma İle Kuru Üzümden Karışık Olarak Nebiz Yapmanın Keraheti Bâbı
5275-)
Bize Züheyr b. Harb ile Ebû Küreyb rivâyet ettiler. Lâfız Züheyr'indir. (Dediler ki): Bize Veki', İkrime b. Ammar'dan, o da Ebû Kesîr El-Hanefî'den, o da Ebû Hüreyre'den naklen rivâyet etti. dedi): Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) kuru üzümle kuru hurmayı ve koruk hurma ile kuru hurmayı yasak etti de: her birinden yalnız başına nebiz yapılır.» buyurdular.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, İçkiler
Konu: Kuru Hurma İle Kuru Üzümden Karışık Olarak Nebiz Yapmanın Keraheti Bâbı
5276-)
Bu hadîsi bana yine Züheyr b. Harb rivâyet etti. ki): Bize Haşim b. Kasım rivâyet etti. ki): Bize İkrime b. Ammâr rivâyet etti. ki): Bize Yezid b. Abdirrahman b. Üzeyne —ki bu zât Ebû Kesir El-Guberî'dir— rivâyet etti. ki): Bana Ebû Hüreyre rivâyet etti. ki): Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) şöyle buyurdular...» Râvi yukarki hadîsin mislini rivâyet etmiştir.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, İçkiler
Konu: Kuru Hurma İle Kuru Üzümden Karışık Olarak Nebiz Yapmanın Keraheti Bâbı
5277-)
Bize Ebû Bekr b. Ebî Şeybe dahi rivâyet etti. ki): Bize Alî b. Mushir, Şeyb'ânî'den, o da Habîb'den, o da Saîd b. Cübeyr'den, o da İbn Abbâs'dan naklen rivâyet etti. (Şöyle dedi): (sallallahü aleyhi ve sellem) kuru hurma ile kuru üzümün bir araya karıştırılmasını ve koruk hurma ile kuru hurmanın bir araya karıştırılmasını yasak etti. Ve Curaş ahâlisine mektup yazarak onları kuru hurma ile kuru Üzümü karıştırmaktan men etti.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, İçkiler
Konu: Kuru Hurma İle Kuru Üzümden Karışık Olarak Nebiz Yapmanın Keraheti Bâbı
5278-)
Bana bu hadîsi Velıb b. Bakiyye de rivâyet etti. ki): Bize Haüd (yani Tahhan) Şeybânî'den bu isnadla kuru hurma ile kuru üzüm hakkında haber verdi. Ama koruk hurma ile kuru hurmayı anmadı.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, İçkiler
Konu: Kuru Hurma İle Kuru Üzümden Karışık Olarak Nebiz Yapmanın Keraheti Bâbı
5279-)
Bana Muhammed b. Râfi' rivâyet etti. ki): Bize Abdurrezzâk rivâyet etti. ki): Bize İbn-i Cüreyc haber verdi. ki): Bana Mûsa b. Ukbe, Nâfi'den, o da İbn-i Ömer’den naklen haber verdi ki, şöyle diyormuş: koruk hurma ile olgun hurmanın beraberce ve kuru hurma ile kuru Üzümün beraberce nebiz yapılması yasak edildi.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, İçkiler
Konu: Kuru Hurma İle Kuru Üzümden Karışık Olarak Nebiz Yapmanın Keraheti Bâbı
5280-)
Bana Ebû Bekr b. İshak dahi rivâyet etti. ki): Bize Ravh rivâyet etti. ki): Bize İbn-i Cüreyc rivâyet etti. ki) ; Mûsa b. Ukbe, Nâfi'den, o da İbn-i Ömer'den, naklen haber verdi ki, Şöyle dedi: koruk hurma ile olgun hurmanın beraberce ve kuru hurma ile kuru üzümün beraberce nebiz yapılması yasak edildi. hadîsin Câbir rivâyetini Buhârî ile Nesâî «Eşribe» bahsinde; Ebû Katâde rivâyetini Buhârî, Ebû Dâvudve İbn-i Mâce «Eşribe»'de; Nesâî «Velîme» bahsinde muhtelif râvilerden tahric etmişlerdir. Hurma ve kuru üzümden yapılan bir nevi hoşafdır. Buna lisânımızda bazı yerlerde tükenmez diyorlar ki, muhtelif meyveleri küpe veya fıçıya doldurarak üzerine su koymak suretiyle yapılır. Birkaç gün bekledikten sonra tükenmez kemâle gelir, Meyvalarm tadı ve ekşisi suya çıkarak içilmesi hoş bir şerbet olur. îşte bu rivâyetlerde bahsedilen ne-bîz budur. Görülüyor ki, Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) iki nev'i bir araya karıştırarak nebiz yapmayı yasak etmiştir. Kuru hurma ile kuru üzüm, kuru hurma ile yaş hurma, kuru hurma ile koruk hurma, yaş hurma ile koruk hurma karıştırılmıyacak, bunlardan yalnız bir tanesinden, meselâ; yalnız kuru hurmadan yahut yalnız kuru üzümden nebiz yapılabilecektir. Bunun sebebini ulemâ şöyle izah etmişlerdir: İki cins bir yere karıştırılınca tadı değişmeden hemen sarhoş etme hassası meydana çıkar, içen kimse onu müskir değil (sarhoş etmez), zannederek bilmeden içki içmiş olur. Buradaki yasaklama hakkında Nevevî şunları söylemiştir: «Bizim mezhebimizle cumhûrun mezhebine göre buradaki nehiy keraheti tenzîhiyye içindir. Sarhoşluk vermedikçe nebîzi içmek haram değildir. Cumhûr ulemâ buna kaildir. Mâli kiler'den bazısı haram olduğunu söylemiştir. Ebû Hanife ile bir rivâyette Ebû Yûsuf: «Bunda bir kerahet ve bir beis yoktur. Çünkü tek başına bir ne-vî'den yapıldığında içilmesi helâl olan nebiz başka nev'ile karıştırıldığı zaman da helâldir.» demişlerdir. Cumhûr, Ebû Hanîfe'nin bu sözünü reddetmiş: Bu şeriat sahibine muhalefettir, demişlerdir. Filhakika bunu yasaklayan sahih ve sarih hadîsler rivâyet olunmuştur. Haram değilse mekruh olur.» Aynî de şöyle demektedir: «Bu babda birkaç kavil vardır. Birinci kavle göre iki nev'i karıştırılarak yapılan nebiz haramdır. Bu kavil Ebû Mûsa El-Ensârî, Enes, Câbir, Ebû Saîd (radıyallahü anh) hazeratı ile tabiinden Atâ' ve Tavus'dan rivâyet olmuştur. İmâm Mâlik ile İmâm Şâfiî, İmâm Ahmed, İshâk ve Ebû Sevr'in mezhebleri de budur. İkinci kavle göre iki nevî'den yapılan karışımın sadece ne-biz yapılması haramdır. Nebiz olduktan sonra hiç bir şey diğerinden fark edilmez. Bu anlaşılmaz kavil bazı Mâlikîler'den rivâyet olunmuştur. Üçüncü kavle göre bu rivâyetlerdeki nehiy tenzih mânâsına hamledü-miştir. -Sarhoş etmedikçe haram sayılmaz. Nevevî’nin Şafiîler'in ve cumhûrun mezhebi olarak gösterdiği kavil budur. Dördüncü kavle göre kuru üzüm nebizi ile kuru hurma nebizini karıştırarak içmekte beis yoktur. Nehiy ancak beraberce nebiz yapılmaları hususundadır. Çünkü bunlardan biri diğerini takviye eder. Bu kavil Leys'den rivâyet olmuştur. Beşinci kavle göre bu hususta hiç bir kerahet ve hiç bir beis yoktur. Ebû Hanîfe ile bir rivâyette Ebû Yûsuf'un kavilleri budur. Nevevî cumhûrun bu kavli reddettiğini ve bunun şeriat sahibine muhalefet demek olduğunu söylediklerini kaydetmiş ve: Bundan nehiy hususunda sahih ve sarih hadîsler sabit olmuştur. Haram olmazsa mekruh olur, demiştir. derim ki, bu yaptıkları bundan daha çok büyük bir İmâma karşı pek kötü bir cüretkârlıktır. Ebû Hanîfe bunu kendi reyiyle söylememiştir. Onun bu hususta mesnedi bir takım hadislerdir...» Bundan sonra Aynî her türlü nebizin helâl olduğunu bildiren üç hadîs rivâyet etmiştir. Bunların birinde Safıyye binti Atıyye şöyle demektedir: «Abdü’l-Kays kabilesinden bazı kadınlarla birlikte Âişe (radıyallahü anhâ)'nın yanına girmiş, kendisine kuru hurma ile kuru üzümden sual açtık da şunları söyledi: Ben bir avuç kuru hurma, bir avuç da kuru üzüm alır, bunları bir kaba koyar, yumuşatırdım. Sonra bu nebizi Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)'e sunardım.» Ayni bu hadîslerin istidlale elverişli olduklarını göstermek için râvilerden de bahsetmiştir. rivâyetlerde zikri geçen Zehv: Kızarmaya ve sararmaya başlamış hurma mânâsına gelir. Yemen'de bir beldenin ismidir.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, İçkiler
Konu: Kuru Hurma İle Kuru Üzümden Karışık Olarak Nebiz Yapmanın Keraheti Bâbı
5281-)
Bize Kuteybe b. Saîd rivâyet etti. ki): Bize Leys İbn-i Şibab'dan, o da Enes b. Mâlik'den naklen rivâyet etti. Enes haber vermiş ki. Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) müzeffei ve dübba' (denilen kaplar)'da nebiz yapılmasını yasak etmiş.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, İçkiler
Konu: Müzeffet Dübba, Hantem Ve Nekir Denilen Kaplarda Nebiz Yapmaktan Nehy Edilmesi Bunun Nesh Edildiğini Ve Sarhoşluk Vermedikçe Bugün Helal Olduğunu Beyan Bâbı
5282-)
Bana Amr'un-Nakıd da rivâyet etti. ki): Bize Süfyân b. Uyeyne, Zührî'den, o da Enes b. Mâlik'den naklen rivâyet etti ki, Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) cîübbs' ve müzellelde nebiz yapılmasını yasak etmiş. ki: Ona Ebû Seleme de haber vermiş ki, Ebû Hüreyre'yi şunu söylerken işitmiş: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem): ile müzeffefte nebîz yapmayın!» buyurdular. Sonra Ebû Hüreyre: «Hantemlerden de sakının!» demiş.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, İçkiler
Konu: Müzeffet Dübba, Hantem Ve Nekir Denilen Kaplarda Nebiz Yapmaktan Nehy Edilmesi Bunun Nesh Edildiğini Ve Sarhoşluk Vermedikçe Bugün Helal Olduğunu Beyan Bâbı
5284-)
Bana Muhammed b. Hatim rivâyet etti. ki): Bize Behz rivâyet etti. ki): Bize Vüheyb Süheyl'den, o da babasından, o da Ebû Hüreyre'den, o da Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)’den naklen rivâyet etti ki, müzeffet, hantem ve nekîr (denilen kaplan kullanmak)'dan nehiy buyurmuş. diyor ki: Ebû Hüreyre'ye: Hantem nedir? diye soruldu. Yeşil küplerdir, cevabını verdi.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, İçkiler
Konu: Müzeffet Dübba, Hantem Ve Nekir Denilen Kaplarda Nebiz Yapmaktan Nehy Edilmesi Bunun Nesh Edildiğini Ve Sarhoşluk Vermedikçe Bugün Helal Olduğunu Beyan Bâbı
5285-)
Bize Nasr b. Alî El-Cehdamî rivâyet etti. ki): Bize Nuh b. Kays haber verdi. ki): Bize İbn-i Avn, Muhammed'den, o da Ebû Hüreyre'den naklen rivâyet etti ki: Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) Abdul-Kays heyetine: dübbâ', hanîem, nekîr ve mukayyer'den men ediyorum. Hantem ağzı kesilmiş küptür. Lâkin tulumundan iç ve ağzını bağla!» buyurmuşlar.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, İçkiler
Konu: Müzeffet Dübba, Hantem Ve Nekir Denilen Kaplarda Nebiz Yapmaktan Nehy Edilmesi Bunun Nesh Edildiğini Ve Sarhoşluk Vermedikçe Bugün Helal Olduğunu Beyan Bâbı
5286-)
Bize Said b. Amr El-Eş'asî rivâyet etti. ki): Bize Abser haber verdi. H. Züheyr b. Harb da rivâyet etti. ki): Bize Cerir rivâyet etti. H. Bişr b. Hâlid dahi rivâyet etti. ki): Bize Muhammed (yani, Ibn-i Ca'fer) Şu'be'den naklen haber verdi. Bu râvilerin hepsi A'meş'den, o da İbrahim Et-Teymî'den, o da Haris b. Süveyd'den, o da Ali'den naklen rivâyet etmişlerdir. Ali Şöyle dedi: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) dübbâ' ile müzeffetde nebiz yapılmasını yasak etti. Bu Cerir'in hadîsidir. ile Şu'be'nin hadîslerinde ise: «Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) dübbâ' ile müzeffetden nehiy buyurdu.» ifadesi vardır.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, İçkiler
Konu: Müzeffet Dübba, Hantem Ve Nekir Denilen Kaplarda Nebiz Yapmaktan Nehy Edilmesi Bunun Nesh Edildiğini Ve Sarhoşluk Vermedikçe Bugün Helal Olduğunu Beyan Bâbı
5287-)
Bize Züheyr b. Harb ile İshâk b. İbrahim ikisi birden Cerir'den rivâyet ettiler. Züheyr ki): Bize Cerir Mansûr'dan, o da İbrahim'den naklen rivâyet etti. İbrahim Şöyle dedi. Esved'e: Sen Ünı-mü'l-Mü'minine hangi kab içinde nebiz yapmanın mekruh olacağını sordun mu? Dedim. Evet! dedim ki: Ey mü'minlerin Annesi! Bana Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’in hangi kabın içinde nebiz yapmaktan nehiy buyurduğunu haber ver! Biz ehl-i beyti dübba' ile müzeffetde nebiz yapmaktan men etti, dedi. ki: Esved'e, Hantem'le Cerri anmadı mı? diye sordum. Ben sana ancak işittiğimi söylüyorum. İşitmediğim şeyi de sana söyüyeyim mi? dedi.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, İçkiler
Konu: Müzeffet Dübba, Hantem Ve Nekir Denilen Kaplarda Nebiz Yapmaktan Nehy Edilmesi Bunun Nesh Edildiğini Ve Sarhoşluk Vermedikçe Bugün Helal Olduğunu Beyan Bâbı
5288-)
Bize Saîd b. Amr El-Eşasîde rivâyet etti. ki): Bize Abser, Ameş'den, o da İbrahim'den, o da Esved'den, o da Âİşe'den naklen haber verdi ki: Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) dübbâ' ile müzeffetden nehiy buyurmuş.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, İçkiler
Konu: Müzeffet Dübba, Hantem Ve Nekir Denilen Kaplarda Nebiz Yapmaktan Nehy Edilmesi Bunun Nesh Edildiğini Ve Sarhoşluk Vermedikçe Bugün Helal Olduğunu Beyan Bâbı
5289-)
Bana Muhammed b. Hatim dahi rivâyet etti. ki): Bize Yahya (Bu zât Kattandır) rivâyet etti. ki): Bize Süfyân ile Şu'be rivâyet ettiler. (Dediler ki): Bize Mansûr ile Süleyman ve Hammâd, İbrahim'den, o da Esved'den, o da Âişe'den, o da Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)’den naklen bu hadîsin mislini rivâyet etti.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, İçkiler
Konu: Müzeffet Dübba, Hantem Ve Nekir Denilen Kaplarda Nebiz Yapmaktan Nehy Edilmesi Bunun Nesh Edildiğini Ve Sarhoşluk Vermedikçe Bugün Helal Olduğunu Beyan Bâbı
5290-)
Bize Şeyban b. Ferrûh rivâyet etti. ki): Bize Kaasım (yani İbn-i Fadl) rivâyet etti. ki): Bize Sümame b. Hazn El-Kuşeyrî rivâyet etti. ki): Âişe'ye rastladım da, ona mebizi sordum. O da bana rivâyet etti ki, Abdu’l-Kays hey'eti Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)'e gelerek kendisine nebizin hükmünü sormuşlar da onlara dübbâ', nekîr, müzeffet ve hantem de nebiz yapmaktan nehiy buyurmuş.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, İçkiler
Konu: Müzeffet Dübba, Hantem Ve Nekir Denilen Kaplarda Nebiz Yapmaktan Nehy Edilmesi Bunun Nesh Edildiğini Ve Sarhoşluk Vermedikçe Bugün Helal Olduğunu Beyan Bâbı
5291-)
Bize Ya'kub b. İbrahim de rivâyet etti. ki): Bize İbn-i Uleyye rivâyet etti. ki): Bize İshâk b. Süveyd, Muâze'den, o da Âişe'den, naklen rivâyet etti. (Şöyle dedi): Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) dübbâ', hantem, nekîr ve müzefi'et'den nehiy buyurdu.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, İçkiler
Konu: Müzeffet Dübba, Hantem Ve Nekir Denilen Kaplarda Nebiz Yapmaktan Nehy Edilmesi Bunun Nesh Edildiğini Ve Sarhoşluk Vermedikçe Bugün Helal Olduğunu Beyan Bâbı
5292-)
Bize bu hadîsi İshâk b. İbrahim dalıi rivâyet etti. ki): Bize Abdül Vehhab Es-Sekafî haber verdi. ki): Bize İshâk b. Süveyd bu isnadla rivâyette bulundu. Yalnız o, müzeffet'in yerine mukayyer'i koydu.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, İçkiler
Konu: Müzeffet Dübba, Hantem Ve Nekir Denilen Kaplarda Nebiz Yapmaktan Nehy Edilmesi Bunun Nesh Edildiğini Ve Sarhoşluk Vermedikçe Bugün Helal Olduğunu Beyan Bâbı
5293-)
Bize Yahya b. Yahya rivâyet etti. ki): Bize Abbâd b. Abbâd, Ebû Cemre'den, o da İbn Abbâs'dan naklen haber verdi. H. Hanef b. Hişâm da rivâyet etti. ki): Bize Hammâd b. Zeyd, Ebû Cemre'den rivâyet etti. ki): İbn Abbâs'ı şunu söylerken işittim. Abdul Kays hey'eti Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’in yanına geldi de Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) onlara): dübbâ', hantem, nekîr ve mukayyer'den nehy ediyorum!» buyurdular. hadîsinde mukayyer'in yerine müzeffet'i koymuştur.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, İçkiler
Konu: Müzeffet Dübba, Hantem Ve Nekir Denilen Kaplarda Nebiz Yapmaktan Nehy Edilmesi Bunun Nesh Edildiğini Ve Sarhoşluk Vermedikçe Bugün Helal Olduğunu Beyan Bâbı
5294-)
Bize Ebû Bekr b. Ebî Şeybe rivâyet etti. ki): Bize Alî b. Müshir, Şeybânî'den, o da Habîb'den, o da Saîd b. Cübeyr'den, o da İbn Abbâs'dan naklen rivâyet etti. (Şöyle dedi): Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) dübbâ' ile hantem, müzeffet ve nekîr'den nehiy buyurdular.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, İçkiler
Konu: Müzeffet Dübba, Hantem Ve Nekir Denilen Kaplarda Nebiz Yapmaktan Nehy Edilmesi Bunun Nesh Edildiğini Ve Sarhoşluk Vermedikçe Bugün Helal Olduğunu Beyan Bâbı
5295-)
Bize yine Ebû Bekr b. Ebî Şeybe rivâyet etti. ki): Bize Muhammed b. Fudayl, Habib b. Ebî Amra'dan, o da Saîd b. Cübeyr'den, o da İbn Abbâs'dan naklen rivâyet etti. (Şöyle dedi): Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) dübbâ' ile hantem, müzeffet ve nekîr'den, bir de koruk hurma ile olgunlaşmaya başlamış hurmayı karıştırmaktan nehiy buyurdular.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, İçkiler
Konu: Müzeffet Dübba, Hantem Ve Nekir Denilen Kaplarda Nebiz Yapmaktan Nehy Edilmesi Bunun Nesh Edildiğini Ve Sarhoşluk Vermedikçe Bugün Helal Olduğunu Beyan Bâbı
5296-)
Bize Muhammed b. Müsennâ rivâyet etti. ki): Bize Abdurrahman b. Mehdî Şu'be'den, o da Yahya El-Behrânî'den naklen rivâyet etti. ki): Ben İbn Abbâs'dan işittim. H.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, İçkiler
Konu: Müzeffet Dübba, Hantem Ve Nekir Denilen Kaplarda Nebiz Yapmaktan Nehy Edilmesi Bunun Nesh Edildiğini Ve Sarhoşluk Vermedikçe Bugün Helal Olduğunu Beyan Bâbı
5297-)
Bize Muhammed b. Beşşâr da rivâyet etti. ki): Bize Muhammed b. Cafer rivâyet etti. ki): Bize Şu'be Yahya b. Ebî Ömer den, o da İbn Abbâs'dan naklen rivâyet etti. (Şöyle dedi): Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) dübbâ', nekîr ve müzeffet'den nelıîy buyurdu.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, İçkiler
Konu: Müzeffet Dübba, Hantem Ve Nekir Denilen Kaplarda Nebiz Yapmaktan Nehy Edilmesi Bunun Nesh Edildiğini Ve Sarhoşluk Vermedikçe Bugün Helal Olduğunu Beyan Bâbı
5298-)
Bize Yahya b. Yahya rivâyet etti. ki): Bize Yezid b. Zürey', Teymî'den nakien haber verdi. H. Yahya b. Eyyûb da rivâyet etîi. ki): Bize İbn-i Uleyye rivâyet etti. ki):. Bize Süleyman Et-Teymî Ebû Nadra'dan, o da Ebû Saîd'den naklen haber verdi ki, Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) küplerde nebîz yapılmasını yasak etmiş.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, İçkiler
Konu: Müzeffet Dübba, Hantem Ve Nekir Denilen Kaplarda Nebiz Yapmaktan Nehy Edilmesi Bunun Nesh Edildiğini Ve Sarhoşluk Vermedikçe Bugün Helal Olduğunu Beyan Bâbı
5299-)
Bize Yahya b. Eyyûb rivâyet etti. ki): Bize İbn-i Uleyye rivâyet etti. ki): Bize Saîd b. Ebî Arûbe Katâde'den, o da Ebû Nadra'dan, o da Ebû Saîd-i Hudrî'den naklen haber verdi ki: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) dübbâ', hanlem, nekîr ve miizeffeften nehiy buyurmuş.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, İçkiler
Konu: Müzeffet Dübba, Hantem Ve Nekir Denilen Kaplarda Nebiz Yapmaktan Nehy Edilmesi Bunun Nesh Edildiğini Ve Sarhoşluk Vermedikçe Bugün Helal Olduğunu Beyan Bâbı
5300-)
Bize bu hadîsi Muhammed b. Müsennâ da rivâyet etti. ki): Bize Muâz b. Hişam rivâyet etti. ki) ; Bana babam, Katâde'den bu isnadla rivâyet etti ki, Nebiyyullah (sallallahü aleyhi ve sellem) nebiz yapılmasından nehiy buyurmuş. yukarki hadîsin mislini söylemiştir.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, İçkiler
Konu: Müzeffet Dübba, Hantem Ve Nekir Denilen Kaplarda Nebiz Yapmaktan Nehy Edilmesi Bunun Nesh Edildiğini Ve Sarhoşluk Vermedikçe Bugün Helal Olduğunu Beyan Bâbı
5301-)
Bize Nasr b. Ali El-Cehdami dahi rivâyet etti. ki): Bana babam rivâyet etti. ki): Bana El-Müsennâ (yani İbn-i Saîd) Ebû’l-Mütevekkîl'den, o da Ebû Saîd'den, naklen rivâyet etti. Saîd Şöyle dedi: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) Hantem'e, dühbâ' ve nekîrden içmeyi yasak etti.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, İçkiler
Konu: Müzeffet Dübba, Hantem Ve Nekir Denilen Kaplarda Nebiz Yapmaktan Nehy Edilmesi Bunun Nesh Edildiğini Ve Sarhoşluk Vermedikçe Bugün Helal Olduğunu Beyan Bâbı
5302-)
Bize Ebû Bekr b. Ebî Şeybe ile Süreye b. Yûnus rivâyet ettiler. Lâfız Ebû Bekr'indir. (Dediler ki): Bize Mervân b. Muâviye, Mansûr b. Hayyan’dan, o da Saîd b. Cübeyr'den naklen rivâyet etti. (Şöyle dedi): İbn-ü Ömer'le İbn-i Abbâs'a şehadet ederim ki, bunlar Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’in dübbâ', hantem, müzeffet ve nekîr'den nehiy buyurduğuna şahit olmuşlardır.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, İçkiler
Konu: Müzeffet Dübba, Hantem Ve Nekir Denilen Kaplarda Nebiz Yapmaktan Nehy Edilmesi Bunun Nesh Edildiğini Ve Sarhoşluk Vermedikçe Bugün Helal Olduğunu Beyan Bâbı
5303-)
Bize Şeyban b. Ferrûh rivâyet etti. ki): Bize Cerir (yani İbn-i Hâzim) rivâyet etti. Dedi ki): Bize Ya'la b. Hâkim, Saîd b. Cübeyr'den rivâyet etti. Saîd Şöyle dedi: İbn Ömer'e küp nebizini sordum da: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) küp nebizini haram kıldı, dedi. Bunun üzerine İbn Abbâs'a geldim. Ve İbn-i Ömer'in ne dediğini işitmiyor musun? dedim. Ne diyor? dedi. Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’in küp nebizini haram kıldığını söyledi, dedim. O da: İbn-i Ömer doğru söylemiş. Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) küp nebizini haram kıldı, dedi. Ben: Bu küp nebizi nedir? diye sordum. Çamurdan yapılan her şeydir, cevabını verdi.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, İçkiler
Konu: Müzeffet Dübba, Hantem Ve Nekir Denilen Kaplarda Nebiz Yapmaktan Nehy Edilmesi Bunun Nesh Edildiğini Ve Sarhoşluk Vermedikçe Bugün Helal Olduğunu Beyan Bâbı
5304-)
Bize Yahya b. Yahya rivâyet etti. ki): Mâlik'e, Nâfi’den dinlediğim. Onun da İbn-i Ömer'den rivâyet ettiği şu hadîsi okudum: (sallallahü aleyhi ve sellem) gazalarının birinde cemaata hutbe okumuş... İbn-i Ömer ki): Ben ona doğru geldim. Fakat ben yanına varmadan oradan ayrıldı. (Oradakilere): Ne söyledi? diye sordum. Dübbâ' ile müzeffet'de nebiz yapılmasını yasak etti, dediler.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, İçkiler
Konu: Müzeffet Dübba, Hantem Ve Nekir Denilen Kaplarda Nebiz Yapmaktan Nehy Edilmesi Bunun Nesh Edildiğini Ve Sarhoşluk Vermedikçe Bugün Helal Olduğunu Beyan Bâbı
5305-)
Bize Kuteybe ile İbn-i Rumh, Leys b. Sa'd'dan rivâyet ettiler. H. Ebû'r-Rabî ile Ebû Kâmil de rivâyet ettiler. (Dediler ki): Bize Hammad rivâyet etti. H. Züheyr b. Harb dahi rivâyet etti. ki): Bize İsmail rivâyet etti. Bunların hepsi Eyyûb'dan rivâyet etmişlerdir. H. İbn-i Nümeyr de rivâyet etti. ki): Bize babam rivâyet etti. ki): Bize Ubeydullah rivâyet etti. H. İbn-i Müsennâ ile İbn-i Ebî Ömer dahi Sekafî'den, o da Yahya b. Saîd'den naklen rivâyet ettiler. H. Muhammed b. Râfi' dahi rivâyet etti. ki): Bize İbn-i Ebî Füdeyk rivâyet etti. ki): Bize Dahhâk (yani İbn-i Osman) haber verdi. H. Harun El-Eyli de rivâyet etti. ki): Bize İbn-i Vehb haber verdi. ki): Bana Üsâme haber verdi. Bu râvilerin hepsi Nâfi’den, o da İbn-i Ömer'den naklen Mâlik'in hadîsi gibi rivâyette bulunmuşlardır. Ama «gazalarının birinde» ifâdesini Mâlik ile Üsâme'den başkaları anmamıştır.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, İçkiler
Konu: Müzeffet Dübba, Hantem Ve Nekir Denilen Kaplarda Nebiz Yapmaktan Nehy Edilmesi Bunun Nesh Edildiğini Ve Sarhoşluk Vermedikçe Bugün Helal Olduğunu Beyan Bâbı
5306-)
Bize Yahya b. Yahya da rivâyet etti. ki): Bize Hammâd b. Zeyd, Sabit'den naklen haber verdi. (Şöyle dedi): İbn-i Ömer'e (sallallahü aleyhi ve sellem) küp ner izini yasak etti mi? diye sordum. Öyle söylerler, dedi. Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) onu yasak etti mi? dedim. Öyle söylerler, dedi.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, İçkiler
Konu: Müzeffet Dübba, Hantem Ve Nekir Denilen Kaplarda Nebiz Yapmaktan Nehy Edilmesi Bunun Nesh Edildiğini Ve Sarhoşluk Vermedikçe Bugün Helal Olduğunu Beyan Bâbı
5307-)
Bize Yahya b. Eyyûb rivâyet etti. ki): Bize İbn-i Uleyye rivâyet etti. ki): Bize Süleyman Et-Teymı Tâvüs'dan rivâyet etti. ki): Bir adam İbn-i Ömere Nebiyyullah (sallallahü aleyhi ve sellem) küp nebizini yasak etti mi? diye sordu. İbn-i Ömer: Evet! cevâbını verdi. sonra Tavus: Vallahi ben bunu ondan işittim, demiş.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, İçkiler
Konu: Müzeffet Dübba, Hantem Ve Nekir Denilen Kaplarda Nebiz Yapmaktan Nehy Edilmesi Bunun Nesh Edildiğini Ve Sarhoşluk Vermedikçe Bugün Helal Olduğunu Beyan Bâbı
5308-)
Bana Muhammed b. Râfi de rivâyet etti. ki): Bize Abdûrrezzak rivâyet etti. ki): Bize İbn-i Cüreyc haber verdi. ki): Bana İbn-i Tavus, babasından, o da İbn-i Ömerden naklen haber verdi ki: İbn-i Ömer'e bir adam gelerek: (sallallahü aleyhi ve sellem) küp ile dübbâ'da nebiz yapılmasını yasak etti mi? diye sormuş. İbn-i Ömer: — Evet! cevâbnı vermiş.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, İçkiler
Konu: Müzeffet Dübba, Hantem Ve Nekir Denilen Kaplarda Nebiz Yapmaktan Nehy Edilmesi Bunun Nesh Edildiğini Ve Sarhoşluk Vermedikçe Bugün Helal Olduğunu Beyan Bâbı
5309-)
Bana Muhammed b. Hatim de rivâyet etti. ki): Bize Behz rivâyet etti. ki): Bize Vüheyb rivâyet etti. ki): Bize Abdullah b. Tavus, babasından, o da İbn-i Ömer'den naklen rivâyet etti ki, Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) küp ve dübbâ'dan nehiy buyurmuş.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, İçkiler
Konu: Müzeffet Dübba, Hantem Ve Nekir Denilen Kaplarda Nebiz Yapmaktan Nehy Edilmesi Bunun Nesh Edildiğini Ve Sarhoşluk Vermedikçe Bugün Helal Olduğunu Beyan Bâbı
5310-)
Bize Amr'un-Nâkid rivâyet etti. ki): Bize Süfyân b. Uyeyne, İbrahim b. Meysera'dan naklen rivâyet etti ki: Kendisi Tâvus'u şöyle derken işitmiş: Ömer'in yanında oturuyordum. Derken ona bir adam gelerek: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) küp, dübbâ' ve müzeffet nebizini yasak etti mi? diye sordu. İbn-i Ömer: Evet! cevâbını verdi.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, İçkiler
Konu: Müzeffet Dübba, Hantem Ve Nekir Denilen Kaplarda Nebiz Yapmaktan Nehy Edilmesi Bunun Nesh Edildiğini Ve Sarhoşluk Vermedikçe Bugün Helal Olduğunu Beyan Bâbı
5311-)
Bize Muhammed b. Müsennâ ile İbn-i Beşşâr rivâyet ettiler. (Dediler ki): Bize Muhammed b. Ca'fer rivâyet etti. ki): Bize Şu'be, Muharîb b. Disar'dan rivâyet etti, ki): Ben İbn-i Ömer'i şunu söylerken işittim: (sallallahü aleyhi ve sellem) hantem, dübbâ' ve müzeffet'den nehiy buyurdu- Ben onu birkaç defa dinledim.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, İçkiler
Konu: Müzeffet Dübba, Hantem Ve Nekir Denilen Kaplarda Nebiz Yapmaktan Nehy Edilmesi Bunun Nesh Edildiğini Ve Sarhoşluk Vermedikçe Bugün Helal Olduğunu Beyan Bâbı
5312-)
Bize Saıd b. Amr El-Eş'asî de rivâyet etti. ki): Bize Abser, Şeybânî'den, o da Muharip b. Disar'dan, o da İbn-i Ömer'den, o da Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)'den naklen bu hadîsin mislini haber verdi. Disar: «Zannederim İbn-i Ömer nekîr'den de dedi.» demiş.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, İçkiler
Konu: Müzeffet Dübba, Hantem Ve Nekir Denilen Kaplarda Nebiz Yapmaktan Nehy Edilmesi Bunun Nesh Edildiğini Ve Sarhoşluk Vermedikçe Bugün Helal Olduğunu Beyan Bâbı
5313-)
Bize Muhammed b. Müsennâ ile İbn-i Beşşar rivâyet ettiler. (Dediler ki) ; Bize Muhammed b. Cafer rivâyet etti. ki): Bize Şu'be, Ukbe b. Hureys'den rivâyet etti. ki): Ben İbn Ömer'i şunu söylerken işittim: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) küp, dübbâ’ ve müzeffet'den nehiy buyurdu da: nebiz yapın!» buyurdular.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, İçkiler
Konu: Müzeffet Dübba, Hantem Ve Nekir Denilen Kaplarda Nebiz Yapmaktan Nehy Edilmesi Bunun Nesh Edildiğini Ve Sarhoşluk Vermedikçe Bugün Helal Olduğunu Beyan Bâbı
5314-)
Bize yine Muhammed o. Müsennâ rivâyet etti, ki): Bize Muhammed b. Cafer rivâyet etti. ki): Bize Şu'be; Cebele'den rivâyet etti. ki): Ben İbn-i Ömer'i şunu rivâyet ederken dinledim. ki): Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) hanteme'den nehiy buyurdu. Ben: Bu hanteme nedir? dedim. Küptür, cevâbını verdi.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, İçkiler
Konu: Müzeffet Dübba, Hantem Ve Nekir Denilen Kaplarda Nebiz Yapmaktan Nehy Edilmesi Bunun Nesh Edildiğini Ve Sarhoşluk Vermedikçe Bugün Helal Olduğunu Beyan Bâbı
5315-)
Bize Ubeydullah b. Muâz rivâyet etti. ki): Bize babam rivâyet etti. ki): Bize Şu'be, Amr b. Mürre'den rivâyet etti. ki): Bana Zâzân rivâyet etti. ki): İbn-i Ömer'e: Bana Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)’in meşrubattan senin dilinle neyi yasak ettiğini söyle! Ve bunu bana bizim dilimizle açıkla! Çünkü sizin bizim dilimizden başka bir diliniz var, dedim. Bunun üzerine şunu söyledi: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) hantemden nehiy buyurdu. Bu küptür. Dübbâ'dan da nehiy buyurdu. Bu kabaktır. Müzeffet'den de nehiy buyurdu. Bu ziftli kabdır. Nekîr'den de nehiy buyurdu. Bu da iyice kabuğu soyulan ve güzelce içi oyulan hurma ağacıdır. Ve tulumlarda nebiz yapmayı emir buyurdu, dedi.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, İçkiler
Konu: Müzeffet Dübba, Hantem Ve Nekir Denilen Kaplarda Nebiz Yapmaktan Nehy Edilmesi Bunun Nesh Edildiğini Ve Sarhoşluk Vermedikçe Bugün Helal Olduğunu Beyan Bâbı
5316-)
Bize bu hadîsi Muhammed b. Müsennâ ile İbn-i Beşşâr da rivâyet ettiler. (Dediler ki): Bize Ebû Dâvud rivâyet etti. ki): Bize Şu'be bu isnâdla rivâyet etti.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, İçkiler
Konu: Müzeffet Dübba, Hantem Ve Nekir Denilen Kaplarda Nebiz Yapmaktan Nehy Edilmesi Bunun Nesh Edildiğini Ve Sarhoşluk Vermedikçe Bugün Helal Olduğunu Beyan Bâbı
5317-)
Bize Ebû Bekr b. Ebî Şeybe dahi rivâyet etti. ki): Yezid b. Harun rivâyet etti. ki): Bize Abdulhalık b. Seleme haber verdi. ki): Saîd b. Müseyyeb'i şunu söylerken işittim. Ben Abdullah b. Ömer'i şu minberin yanında —Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’în minberine işaret etmiş— şöyle derken işittim; hey'eti Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'e gelerek ona meşrubatı sordular. O da kendilerini dübbâ', nekîr ve hantem'den nehiy buyurdular. (Râvi Abdûl Hâlık diyor ki): üzerine ben Saîd'e: Yâ Ebâ Muhammed! Müzeffet'den nehiy buyurmadı mı? dedim. Zannetti ki onu unuttu. Saîd: gün bunu ben Abdullah b. Ömer'den işitmedim, dedi. Gerçekten (Abdullah da müzeffetde nebiz yapmaktan) hoşlanmıyordu.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, İçkiler
Konu: Müzeffet Dübba, Hantem Ve Nekir Denilen Kaplarda Nebiz Yapmaktan Nehy Edilmesi Bunun Nesh Edildiğini Ve Sarhoşluk Vermedikçe Bugün Helal Olduğunu Beyan Bâbı
5318-)
Bize Ahmed b. Yûnus rivâyet etti. ki): Bize Züheyr rivâyet etti. ki): Bize Elbu'z-Zübeyr rivâyet etti. H. Yahya b. Yahya da rivâyet etti. ki): Bize Ebû Hayseme Ebû'z-Zübeyr'den, o da Câbır ile İbn Ömer'den naklen haber verdi ki: Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) nekîr, müzefiet ve dübbâ'dan nehiy buyurmuş.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, İçkiler
Konu: Müzeffet Dübba, Hantem Ve Nekir Denilen Kaplarda Nebiz Yapmaktan Nehy Edilmesi Bunun Nesh Edildiğini Ve Sarhoşluk Vermedikçe Bugün Helal Olduğunu Beyan Bâbı
5319-)
Bana Muhammed b. Râfi' de rivâyet etti. ki): Bize Abdurrezaâk rivâyet etti. ki): Bize İbn-i Cüreyc haber verdi. ki): Bana Ebû'z-Zübeyr haber verdi ki, İbn-i Ömer'i şunu söylerken işitmiş: Ben Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'i küp, dubbâ' ve zeffet'den nehiy buyururken işittim.
Kaynak: Sahîh-i Müslim, İçkiler
Konu: Müzeffet Dübba, Hantem Ve Nekir Denilen Kaplarda Nebiz Yapmaktan Nehy Edilmesi Bunun Nesh Edildiğini Ve Sarhoşluk Vermedikçe Bugün Helal Olduğunu Beyan Bâbı